Translate

Τρίτη 17 Απριλίου 2012

Οι Έλληνες του Τιτανικού



Ευχαριστώ τη φίλη και συνάδελφο Ελένη Βέργου για την άδεια αναδημοσίευσης.

Μπορεί οι περισσότεροι να γνωρίζουν την ιστορία των επιβατών του Τιτανικού Τζακ και Ρόουζ, όπως την φαντάστηκε ο Τζέιμς Κάμερον,  λίγοι, όμως, γνωρίζουν ότι στο πιο διάσημο ναυάγιο του κόσμου υπήρχαν και Έλληνες επιβάτες. Οι τέσσερις άντρες κατάγονταν όλοι από το χωριό Άγιος Σώστης της Μεσσηνίας και κανένας τους δεν κατάφερε να επιζήσει.
         
Όλοι οι νεαροί άντρες ξεκίνησαν το ταξίδι τους προς τις ΗΠΑ, με την ελπίδα ότι θα καταφέρουν να χτίσουν μια καλύτερη ζωή για τους ίδιους και τις οικογένειές τους.  

Ο 30χρονος Παναγιώτης Λυμπερόπουλος ήταν ο μεγαλύτερος από τους Έλληνες επιβάτες του Τιτανικού και ο μόνος που είχε σχέση με τις ΗΠΑ. Σύμφωνα όλα όσα έχουν γίνει γνωστά, ο Παναγιώτης Λυμπερόπουλος ήταν ιδιοκτήτης ενός μικρού εργοστασίου στη Νέα Υόρκη και είχε επιστρέψει στην Ελλάδα για να δει από κοντά τη βάπτιση του γιου του. 

Παρά τα παρακάλια της συζύγου του, λίγες ημέρες μετά αποφάσισε να επιστρέψει και πάλι στη Γη της επαγγελίας. Μαζί του αποφάσισαν να ταξιδέψουν και οι δύο άλλοι συντοπίτες του, οι αδελφοί Χρονόπουλοι. 

Ο μεγαλύτερος αδελφός, ο Απόστολος Χρονόπουλος ήταν 26 ετών και ήταν εργάτης. Ο νεαρός άντρας επιβιβάστηκε στον Τιτανικό από το Χερβούργο μαζί με τον 19χρονο αδελφό του Δημήτρη. Καθότι και τα δύο αδέλφια ήταν επιβάτες της τρίτης θέσης, οι σοροί τους δεν βρέθηκαν ποτέ. Αντίθετα, το άψυχο σώμα του Παναγιώτη Λυμπερόπουλου εντοπίστηκε από τους ναύτες του πλοίου «Mackay Bennett» και αναγνωρίστηκε. 

Ο Παναγιώτης Λυμπερόπουλος ήταν ο μοναδικός που κατάφερε να επιβιβαστεί σε μια από τις σωστικές λέμβους, και αυτό επειδή μιλούσε αγγλικά και κατάφερε να φτάσει μέχρι το κατάστρωμα. Η σωστική αυτή λέμβος, όμως, βρέθηκε πολύ αργά και οι επιβάτες είχαν ήδη πεθάνει από ασιτία.

Ο τελευταίος Έλληνας επιβάτης του Τιτανικού ήταν ο επίσης 19χρονος Βασίλειος Καταβέλης, ο οποίος ήλπιζε ότι θα καταφέρει να φτάσει στο Μιλγουόκι των ΗΠΑ. Η σωρός του εντοπίστηκε από τα σωστικά συνεργεία και πάνω της βρέθηκε ένα εισιτήριο τρένου από την Νέα Υόρκη προς το Μιλγουόκι, ένας μικρός καθρέπτης, δύο σημειωματάρια, μια χτένα και ένα κλειδί. Μάλιστα, τα προσωπικά του αντικείμενα παραδόθηκαν στα αδέλφια του Πέτρο, Παναγιώτη και Λαμπρινή στο λιμάνι του Πειραιά λίγο καιρό αργότερα.

 Η τραγική ειρωνεία είναι, ότι τόσο ο Λυμπερόπουλος όσο και ο Καταβέλης άλλαξαν τα εισιτήριά τους για να μπορέσουν να ταξιδέψουν μαζί με τους δύο αδελφούς. Στο ορεινό χωριό του Αγίου Σώστη στη Μεσσηνία, υπάρχει ένα μικρό μνημείο για τους τέσσερις άντρες-θύματα του Τιτανικού. 

«Εις μνήμην των τεσσάρων Ελλήνων θυμάτων του Τιτανικού του έτους 1912 αναζητούντων καλυτέραν τύχην εις ΗΠΑ δι’ εαυτούς και οικογενείας των. Βασιλείου Γ. Καταβέλου - Παναγιώτου Κ. Λυμπερόπουλου - Αποστόλου Μ. Χρονόπουλου - Δημητρίου Μ. Χρονόπουλου» γράφει το μνημείο, που δημιουργήθηκε το 2001.

200.000 αρχεία του Τιτανικού στο Διαδίκτυο

Περισσότερα από 200.000 αρχεία για τον Τιτανικό ανέβασε στο διαδίκτυο η βρετανική ιστοσελίδα Ancestry.co.uk, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη βύθιση του πλοίου. Ανάμεσα στα έγγραφα και τις φωτογραφίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν πληροφορίες για τους 1.500 νεκρούς αλλά και τους επιζώντες του ναυαγίου. Την ίδια ώρα, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας κατάφεραν να αποκτήσουν και τη διαθήκη του καπετάνιου Έντουαρντ Τζ. Σμίθ αλλά και δύο γνωστών Αμερικανών επιχειρηματιών της εποχής, του Μπένταμιν Γκούγκενχαϊμ και του Τζον Τζέικομπ Άστορ.

Ρομπότ-εργασίες συντήρησης

Υποβρύχια ρομπότ ελπίζει ότι θα καταφέρει να στείλει στον Τιτανικό για να πραγματοποιήσουν εργασίες συντήρησης ο καθηγητής Ρόμπερτ Μπάλαρντ, ο εξερευνητής που κατάφερε να εντοπίσει το πλοίο τον Σεπτέμβριο του 1985. Ο καθηγητής ωκεανολογίας από το πανεπιστήμιο του Ρόουντ Άιλαντ ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να ζητήσει άδεια από τις αμερικανικές αρχές για να ξεκινήσει αυτό το ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα τέσσερα χιλιόμετρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Ο καθηγητής Μπάλαρντ τονίζει ότι αποικίες…βακτηρίων, οι οποίες τρέφονταν από τις σoρούς των νεκρών αλλά και τα σκουπίδια, έχουν αρχίσει να καταστρέφουν το πλοίο. Τα ειδικά ρομπότ θα προσπαθήσουν να καθαρίσουν το σκελετό του Τιτανικού και να τον επικαλύψουν με ειδική προστατευτική μπογιά, η οποία χρησιμοποιείται για να διατηρούνται τα πετρελαιοφόρα. Ο καθηγητής Μπάλαρντ τονίζει ότι οι εργασίες αυτές είναι απαραίτητες γιατί διαφορετικά, το σκαρί του καραβιού θα ανοίξει και το καλά διατηρημένο εσωτερικό του Τιτανικού θα βρεθεί εντελώς εκτεθειμένο. Μάλιστα, σε συνέντευξή του ανέφερε ότι το ναυάγιο πεθαίνει από την…αγάπη, δηλαδή από τα διάφορα μικρά υποβρύχια που έχουν ξεκινήσει να μεταφέρουν τουρίστες στο σημείο το τελευταίο διάστημα. Οι διοργανωτές των εκδρομών αυτών απαντούν ότι τα μικρά υποβρύχια, τα οποία δεν πλησιάζουν και τόσο κοντά στο ναυάγιο, δεν καταστρέφουν ούτε στο ελάχιστο το ναυάγιο. Εδώ και μερικές εβδομάδες, ο Τιτανικός συγκαταλέγεται ανάμεσα υποθαλάσσια μνημεία, που προστατεύονται από την Ουνέσκο. 

Κρουαζιέρα 100 χρόνια μετά

Τα…απόνερα του Τιτανικού ακολουθούν 100 χρόνια μετά τη βύθισή του πλοίου συγγενείς των επιβατών. Άνθρωποι από 28 διαφορετικές χώρες έκλεισαν εισιτήρια σε αυτή την κρουαζιέρα, πληρώνοντας από 3.399 έως 7.281 ευρώ το άτομο. Στο πλοίο Μπάλμοραλ, το οποίο ξεκίνησε το ταξίδι του την Κυριακή, επιβιβάστηκαν και πολλοί συγγραφείς και ιστορικοί. Κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας, οι παρευρισκόμενοι θα παρακολουθήσουν ομιλίες για τον Τιτανικό και το ταξίδι του, οι οποίες θα παρουσιαστούν από ειδικούς. Ένας από αυτούς είναι και ο Φίλιπ Λίτλτζον, εγγονός ενός επιζώντα του ναυαγίου. Ο καθηγητής Λίτλτζον ανέφερε ότι πιστεύει ότι ο παππούς του θα ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος εάν γνώριζε ότι η ιστορία του συνεχίζει να είναι ζωντανή τόσα χρόνια μετά το θάνατό του. «Θα είναι μια ιδιαίτερα συναισθηματικά φορτισμένη στιγμή για εμένα όταν θα φτάσουμε κοντά στο ναυάγιο, όπου εγώ βούτηξα το 2001 και όπου πολλά χρόνια νωρίτερα, ο παππούς μου έφευγε κάνοντας κουπί πάνω στη λέμβο νούμερο 13» ανέφερε ο κ. Λίτλτζον. Το Μπάλμοραλ ανήκει στην εταιρία Fred Olsen Cruise Lines, θυγατρική της Harland and Wolff, η οποία είχε κατασκευάσει τον «αβύθιστο» Τιτανικό. Οι διοργανωτές της θέλησαν να αναδημιουργήσουν την ατμόσφαιρα που επικρατούσε στο πλοίο και έτσι έχουν αντιγράψει το μενού και έχουν ζωντανή ορχήστρα, που παίζει μουσική της εποχής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.