Σε όσους
ασχολούνται με το Aviation Art, ο Κώστας Καββαδίας είναι ο «πατριάρχης», αν και ο ίδιος δεν... πολυενθουσιάζεται με αυτόν τον... χαρακτηρισμό.
Ο Κώστας Καββαδίας, ο άνθρωπος που έχει συνδέσει το όνομά του με την καλλιτεχνική και ιστορικά τεκμηριωμένη απεικόνιση αεροσκαφών στην Ελλάδα εδώ και δύο δεκαετίες, είπε στη συζήτησή μας ότι «δε νιώθω κάτι ιδιαίτερο. Χαίρομαι όμως που η δουλειά μου ενθαρρύνει και άλλους να ασχοληθούν».
Ο Κώστας Καββαδίας, ο άνθρωπος που έχει συνδέσει το όνομά του με την καλλιτεχνική και ιστορικά τεκμηριωμένη απεικόνιση αεροσκαφών στην Ελλάδα εδώ και δύο δεκαετίες, είπε στη συζήτησή μας ότι «δε νιώθω κάτι ιδιαίτερο. Χαίρομαι όμως που η δουλειά μου ενθαρρύνει και άλλους να ασχοληθούν».
Ένας καλλιτέχνης,
όπως ο Κώστας Καββαδίας, δε χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, τουλάχιστον στον κύκλο των φίλων
της αεροπορίας.
Η αναγνώριση που απολαμβάνουν τα έργα του έχει προ πολλού ξεπεράσει τα ελληνικά σύνορα και η… χάρη του έχει φτάσει μέχρι την Κίνα, καθώς πίνακές του χρησιμοποιούνται ως box art από εταιρείες μοντελισμού του ασιατικού γίγαντα.
Ανάμεσα στα έργα του Καββαδία που ξεχωρίζουν είναι εξώφυλλα σε περιοδικά και βιβλία των εκδόσεων "Περισκόπιο", ενώ έχει φιλοτεχνήσει πίνακες για τις μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας, όπως η 114 ΠΜ στην Τανάγρα.
Η αναγνώριση που απολαμβάνουν τα έργα του έχει προ πολλού ξεπεράσει τα ελληνικά σύνορα και η… χάρη του έχει φτάσει μέχρι την Κίνα, καθώς πίνακές του χρησιμοποιούνται ως box art από εταιρείες μοντελισμού του ασιατικού γίγαντα.
Ανάμεσα στα έργα του Καββαδία που ξεχωρίζουν είναι εξώφυλλα σε περιοδικά και βιβλία των εκδόσεων "Περισκόπιο", ενώ έχει φιλοτεχνήσει πίνακες για τις μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας, όπως η 114 ΠΜ στην Τανάγρα.
Στην
κουβέντα μας, ο Κώστας μιλάει για τα μελλοντικά του βήματα, για το αγαπημένο
του… «παιδί», για την έμπνευσή του και αποκαλύπτει και το… απωθημένο του, για
το… «δίσκαφο», όπως λένε και στο νησί του την Κέρκυρα το αεροπλάνο που μέχρι
στιγμής έχει.. ξεφύγει από τους πίνακές του.
Από πολλούς, κυρίως από τη νέα
γενιά, θεωρείσαι ως ο... "πατριάρχης" του Aviation Art, τόσο επειδή
είσαι από τους πρωτοπόρους, όσο και διότι βοηθάς κάθε εκκολαπτόμενο σχεδιαστή
να πραγματοποιήσει το όνειρό του. Πως σε κάνει να αισθάνεσαι η αναγνώριση που
έχεις;
Χαίρομαι που
η δουλειά μου δίνει το έναυσμα σε νέους να ασχοληθούν, αλλά δε νιώθω κάτι το
ιδιαίτερο για τον τίτλο του «πατριάρχη». Μου αρέσει να μοιράζομαι τις γνώσεις
μου, την εμπειρία μου και να δίνω ώθηση σε κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με το
Aviation Art.
Δεν κάνω
χάρη σε κάποιον, όποιος προσπαθεί αξίζει και οι συμβουλές και η ενθάρρυνση που
δίνω είναι από καρδιάς. Είχα την τύχη να δουλέψω για χρόνια νύχτα και έτσι έχω
αποκτήσει πολλά… αντισώματα σχετικά με… περίεργες συμπεριφορές. Αναγνωρίζω το
ταλέντο και την προσπάθεια που κάνει κάποιος που μόλις ξεκινάει την Οδύσσειά
του στο Aviation Art και θέλω να τον κάνω να αισθανθεί όμορφα, ώστε να
συνεχίσει να εξελίσσεται.
Αν έπρεπε να διαλέξεις το...
"αγαπημένο σου παιδί", όσο δύσκολο και αν είναι αυτό, από τα δεκάδες
έργα σου, ποιο θα επέλεγες και γιατί;
(Γελώντας)
Είναι σαν να ρωτάς έναν πατέρα να πει ποιο παιδί του αγαπάει περισσότερο. Θα
μπω ωστόσο στον πειρασμό να πω ότι, ίσως, ένα «κλικ» πιο πάνω από τα υπόλοιπα
είναι μια Ντακότα της Ολυμπιακής Αεροπορίας που υπερίπταται του Σκορπιού.
Ένα DC3 της περιόδου 73-74 δηλαδή που
πετάει πάνω από το νησί του Ωνάση, του ανθρώπου που δημιούργησε την Ολυμπιακή
Αεροπορία. Πιστεύω ότι μέσα από αυτό τον πίνακα αποτυπώνω την Ιστορία της Ολυμπιακής
Αεροπορίας.
Τι σε εμπνέει να απεικονίσεις ένα
α/φ; Η ιστορία του, ένα συγκεκριμένο περιστατικό ή κάτι άλλο;
Κάθε φορά,
προσπαθώ μέσα από ιστορικά στοιχεία να αποδώσω την πραγματικότητα, όπως αυτή
ήταν κάποια στιγμή «παγωμένη» στο χρόνο. Μεγάλο ρόλο φυσικά παίζει η ομορφιά
του αεροσκάφους, το καμουφλάζ του αν πρόκειται για πολεμικό, τα σήματά του.
Έχω
ιδιαίτερη αδυναμία στα αεροπλάνα που χρησιμοποίησε η Ε.Β.Α. (ο… πρόγονος της σημερινής
Π.Α.) κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Θα κάτσω με μεράκι και πολλή διάθεση να τα ζωγραφίσω και χαίρομαι που φίλοι όπως ο Νίκος Χριστοφίλης και ο Μάρκος Δανέζης μου δίνουν όλα εκείνα τα στοιχεία που οδηγούν σε μια άρτια ιστορική και τεχνική τεκμηρίωση του έργου.
Θα κάτσω με μεράκι και πολλή διάθεση να τα ζωγραφίσω και χαίρομαι που φίλοι όπως ο Νίκος Χριστοφίλης και ο Μάρκος Δανέζης μου δίνουν όλα εκείνα τα στοιχεία που οδηγούν σε μια άρτια ιστορική και τεχνική τεκμηρίωση του έργου.
Η δουλειά σου έχει διεθνή
αναγνώριση. Πόσο κοντά στην ελίτ είναι οι Έλληνες καλλιτέχνες του Aviation Art;
Η αλήθεια
είναι ότι το «ελληνικό» Aviation Art υπολείπεται σε σύγκριση με χώρες
που έχουν μεγάλη παράδοση δεκαετιών στη συγκεκριμένη μορφή τέχνης, όπως οι ΗΠΑ
ή η Βρετανία.
Τα σχόλια
πάντως για τα έργα μου σε διεθνές επίπεδο είναι γενικά θετικά, αν και θα πρέπει
να πω ότι οι βορειοευρωπαίοι «φίλοι», σε αντίθεση με τους νοτιοευρωπαίους,
αντιμετωπίζουν οτιδήποτε έρχεται από Ελλάδα με υπεροψία και διάθεση απόρριψης.
Γενικά πάντως, οι κριτικές είναι θετικές. Το Aviation Art ξεκίνησε από τη Βρετανία τη δεκαετία του 1930 και εξελίχθηκε από τότε σε ένα φαινόμενο χωρίς σύνορα κατά κάποιον τρόπο.
Σήμερα την πρωτοκαθεδρία στο Aviation Art έχουν οι ΗΠΑ, ακολουθεί η Βρετανία, μετά είναι Γαλλία και Γερμανία και όλοι οι υπόλοιποι ακολουθούν σε μεγάλη απόσταση.
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Οι Έλληνες Aviation Artists έχουμε συσπειρωθεί και σκοπεύουμε να κάνουμε μια
ομαδική έκθεση με τα έργα μας, για να προσεγγίσουμε ένα ευρύτερο κοινό, να
μάθει δηλαδή περισσότερος κόσμος τη δουλειά μας, αλλά και την ιστορία της Αεροπορίας,
μέσα από μια απεικόνιση, όσο το δυνατόν πιο πιστή στην πραγματικότητα.
Θέλω επίσης να
έρθω σε επαφή με περισσότερες εταιρείες μοντελισμού του εξωτερικού και κάποιοα
στιγμή θέλω να εκδώσω ένα φωτογραφικό λεύκωμα με 20-30 από τα αεροσκάφη που έχω
ζωγραφίσει, με πληροφορίες ιστορικού και τεχνικού χαρακτήρα.
Ποια είναι η καλύτερη φιλοφρόνηση που έχεις ακούσει για κάποιο έργο σου;
Κάποια
στιγμή, ένας ισραηλινός φίλος, πρώην πιλότος, μου είχε πει «είσαι ο καλύτερος
στον Κόσμο!». Δεν πήρα βέβαια τα λόγια του… τοις μετρητοίς, αλλά χαίρομαι που
οι πίνακές μου τον άγγιξαν με αυτό τον τρόπο.
Χαίρομαι επίσης όταν άνθρωποι που έχουν αποκτήσει κάποιο από τα έργα μου λένε ότι τους επηρεάζει θετικά.
Ένας φίλος μου είχε πει «μου φτιάχνει τη μέρα όταν βλέπω τον πίνακά σου» και ακριβώς αυτό είναι το νόημα και η χαρά της δουλειάς μου. Όταν χαίρεται αυτός, χαίρομαι κι εγώ.
Χαίρομαι επίσης όταν άνθρωποι που έχουν αποκτήσει κάποιο από τα έργα μου λένε ότι τους επηρεάζει θετικά.
Ένας φίλος μου είχε πει «μου φτιάχνει τη μέρα όταν βλέπω τον πίνακά σου» και ακριβώς αυτό είναι το νόημα και η χαρά της δουλειάς μου. Όταν χαίρεται αυτός, χαίρομαι κι εγώ.
Ποιο αεροσκάφος έχει… γλυτώσει μέχρι
στιγμής από τα πινέλα σου;
Απωθημένο
μου είναι το… «δίσκαφο», όπως το λένε εδώ στην Κέρκυρα, εσείς το ξέρετε ως Ρ38 Lightning. Πραγματικά απορώ που μου έχει
ξεφύγει τόσα χρόνια, αλλά θα αποτελέσει και αυτό πρωταγωνιστή κάποιου ή κάποιων
έργων μου!
Ως κατακλείδα στη φιλική κουβέντα με τον Κώστα, θέλω να επισημάνω ότι είναι πολύ μετριόφρων και με καταπληκτική αίσθηση του χιούμορ.
Παρεμπιπτόντως, αναλαμβάνω πλήρως την ευθύνη για το... "πατριάρχης", παρά τις αντιρρήσεις του Κώστα.
Ως κατακλείδα στη φιλική κουβέντα με τον Κώστα, θέλω να επισημάνω ότι είναι πολύ μετριόφρων και με καταπληκτική αίσθηση του χιούμορ.
Παρεμπιπτόντως, αναλαμβάνω πλήρως την ευθύνη για το... "πατριάρχης", παρά τις αντιρρήσεις του Κώστα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.