Translate

Πέμπτη 14 Ιουνίου 2012

"Ναυτίλος" για τους Κουστό του μέλλοντος


Ακόμα και ο Ιούλιος Βερν με το μυθιστόρημά του «20.000 λεύγες υπό τη θάλασσα» δε φανταζόταν ότι οι Κουστό του 21ου αιώνα θα έχουν  στη διάθεσή τους ένα υποβρύχιο, όπως ο «Ναυτίλος» του πλοιάρχου Νέμο, το οποίο όμως  μοιάζει με διαστημόπλοιο.

Πρόκειται για το πρώτο… κάθετο πλωτό εργαστήριο υψηλής τεχνολογίας, το οποίο σύντομα θα  πραγματοποιεί το γύρο των Ωκεανών της Γης. Πνευματικό τέκνο του Γάλλου αρχιτέκτονα Ζακ Ρουζρί, ο «Τροχιοδρόμος της Θάλασσας», όπως αποδίδεται ελεύθερα το «Sea Orbiter», είναι μια πρωτοποριακή προσέγγιση στην εξερεύνηση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.

Θυμίζοντας παγόβουνο, περισσότερο από το μισό σκάφος θα βρίσκεται κάτω από τα κύματα, με τη σύλληψή του να βασίζεται στα πλεονεκτήματα ενός υποβρυχίου, σε συνδυασμό με την τελευταία λέξη της ναυπηγικής, η οποία θα επιτρέψει την αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο έπακρο. Το σχέδιο του Ρουζρί παρουσιάστηκε για πρώτη φορά πριν από 12 σχεδόν χρόνια και πολλοί το θεώρησαν ως μια ανεφάρμοστη ιδέα. Σήμερα όμως αποτελεί το κύριο έκθεμα της Γαλλίας στην παγκόσμια έκθεση Expo 2012 που φιλοξενείται στην Κορέα και η ναυπήγησή του θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο, με συνολικό προϋπολογισμό που αγγίζει τα 34 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς βέβαια να συνυπολογίζεται το κόστος του επιστημονικού του εξοπλισμού.

Με τις θάλασσες να καλύπτουν περισσότερο από το 70% της συνολικής επιφάνειας του πλανήτη μας, το «Sea Orbiter» φιλοδοξεί να γίνει το πρώτο διαρκές θαλάσσιο εργαστήριο, όπως αναφέρει ο Άριελ Φουκς, επικεφαλής του προγράμματος: «Η επιστημονική κοινότητα θα αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο τις δυνατότητές του, καθώς η διεξαγωγή των ερευνών για περιβαλλοντικά, ωκεανογραφικά, ακόμα και κλιματικά ζητήματα θα γίνεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας».

Ο «Τροχιοδρόμος της Θάλασσας» έχει επίσης εξασφαλίσει την υποστήριξη φορέων όπως η Ευρωπαϊκή Αεροδιαστημική Υπηρεσία και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Αμυντικών Συστημάτων, αλλά και προσωπικοτήτων όπως πρώην αστροναύτες και ανώτατα στελέχη της NASA, για την ανάπτυξη των συστημάτων πλοήγησης και κίνησής του.

Το φουτουριστικό σκάφος θα κινείται με τα θαλάσσια ρεύματα, αλλά παράλληλα θα διαθέτει τα απαραίτητα συστήματα αξιοποίησης της ηλιακής, αιολικής και κυματικής ενέργειας, τα οποία θα χρησιμοποιούνται ως επικουρική μορφή πρόωσής του, σε έκτακτες περιπτώσεις που απαιτούν άμεσους χειρισμούς. Το πλήρωμα θα είναι εξαμελές και θα υπάρχει χώρος για τουλάχιστον μια δεκάδα επιστημόνων. Αστροναύτες θα μπορούν να εκπαιδεύονται σε ακραίες συνθήκες και γιατροί θα μελετούν τις επιπτώσεις της υποβρύχιας διαβίωσης στον άνθρωπο

Σε μια συμβολική κίνηση, το «Sea Orbiter» θα αποπλεύσει για το πρώτο του ταξίδι από το λιμάνι του Μονακό στη νότια Γαλλία, το ίδιο δηλαδή σημείο από το οποίο ξεκινούσε τις εξερευνήσεις της η θρυλική «Καλυψώ» του Ζακ-Ιβ Κουστό.

Ζακ Ρουζρί, ο αρχιτέκτονας-οραματιστής
Όταν πρωτοσχεδίασε το «Sea Orbiter» o Ρουζρί έγινε δέκτης αρνητικών σχολίων από πολλούς, οι οποίοι τον θεωρούσαν «αιθεροβάμονα και φαντασιόπληκτο». Η πραγματικότητα όμως δικαίωσε τον 64χρονο αρχιτέκτονα-οραματιστή: «Σχετικά πρόσφατα αποκτήσαμε μια σαφή εικόνα για τη σημασία των Ωκεανών στην ισορροπία του πλανήτη μας. Στο κοντινό μέλλον, φάρμακα και τρόφιμα θα προέρχονται από τις θάλασσες που όμως συνεχίζουμε να υποβαθμίζουμε. Αυτό ακριβώς θα είναι ο «Τροχιοδρόμος της Θάλασσας»: Ένα εργαστήριο για το καλό της Θάλασσας, το οποίο θα έχει και θετικές συνέπειες για την ανθρωπότητα».  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.