Translate

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011

Και όμως, δεν είναι φωτογραφία από το Διάστημα



Θα μπορούσε να είναι μια ακόμα νυχτερινή φωτογραφία της Ευρώπης, όπως φαίνεται από κάποιο δορυφόρο, με τα φώτα των μεγαλουπόλεων να λαμπυρίζουν στο σκοτάδι. Η πραγματικότητα όμως είναι τελείως διαφορετική: Πρόκειται για ένα χάρτη που απεικονίζει τις αναρτήσεις στο διαδίκτυο φωτογραφιών μέσω της υπηρεσίας Flickr και σύντομων μηνυμάτων μέσω του Twitter. Ο εμπνευστής των ιδιότυπων αυτών «πινάκων» κοινωνικής δικτύωσης, ο 38χρονος αμερικανός Έρικ Φίσερ, αξιοποίησε τον πλούτο των πληροφοριών από κάθε σχεδόν γωνιά της Γηραιάς Ηπείρου και συνδυάζοντας τα δεδομένα, δημιούργησε αυτή την ψηφιακή εικόνα, όπως φαίνεται από τις αναρτήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων.

Με πορτοκαλί χρώμα φαίνονται τα σημεία που τραβήχτηκαν οι φωτογραφίες, με μπλε χρώμα οι τοποθεσίες από τις οποίες στάλθηκαν τα μηνύματα μέσω του Τουίτερ και με άσπρο εκείνα από τα οποία υπήρξε παράλληλη δραστηριότητα, φωτογραφική και μέσω μηνύματος δηλαδή. Το μαύρο χρώμα -συνήθως καλύπτει τη θάλασσα και απομακρυσμένες περιοχές- σημαίνει ότι οι χρήστες του διαδικτύου δεν έχουν «ανεβάσει» υλικό. 

Η Βρετανία, η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Ιταλία είναι εκείνες οι χώρες που ξεχωρίζουν στο τεχνολογικό αυτό αποτύπωμα των Ευρωπαίων, ενώ στην Ελλάδα το επίκεντρο βρίσκεται στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου να ακολουθούν σε απόσταση ενός… κλικ ή τουίτ.

Αν και οι αναρτήσεις φαίνονται στην αρχή ομοιόμορφες, η προσεκτική παρατήρηση θα αποκαλύψει ότι φωτογραφίες έχουν ληφθεί σχεδόν παντού, ενώ αντίθετα τα σύντομα μηνύματα επικεντρώνονται στα αστικά κέντρα. Ο Έρικ Φίσερ μιλώντας στην εφημερίδα «Ουάσιγκτον Ποστ» πριν από μερικούς μήνες εξήγησε ότι αυτό οφείλεται στο ότι μια φωτογραφία μπορεί να καταχωρηθεί από οποιοδήποτε μέρος, χωρίς όμως να αλλάζουν τα ακριβή γεωγραφικά δεδομένα της, ενώ αντίθετα ένα μήνυμα στο Τουίτερ χαρακτηρίζεται από την τοποθεσία του υπολογιστή ή του κινητού από το οποίο έγινε η ανάρτηση: «Μια φωτογραφία με το άγαλμα της Ελευθερίας στη Νέα Υόρκη, ανεξάρτητα από το αν αναρτήθηκε από έναν τουρίστα από την άλλη άκρη της Γης, θα είναι πάντα το γνώριμο ορόσημο της πόλης. Αντίθετα, ένα τουίτ από το Παρίσι, θα είναι πάντα  ένα μήνυμα από το… Παρίσι».

ΒΟΧ
Πως βλέπουν την Αθήνα οι κάτοικοί της και οι τουρίστες
Ο Φίσερ προχώρησε την ιδέα του, θέλοντας να καταδείξει τον τρόπο με τον οποίο «βλέπουν» φωτογραφικά μια πόλη οι μόνιμοι κάτοικοί της και οι τουρίστες. Μεταξύ των περιοχών που μελέτησε, βρίσκεται και το λεκανοπέδιο της Αττικής, με το κέντρο της Αθήνας και το λιμάνι του Πειραιά να ξεχωρίζουν, ενώ και το Ολυμπιακό Στάδιο βρίσκεται ψηλά στις προτιμήσεις. Με μπλε χρώμα σημειώνονται οι φωτογραφίες των τουριστών και με κόκκινο εκείνες των κατοίκων της περιοχής. Το κίτρινο είναι ένας συνδυασμός των δύο. Ο Φίσερ εξήγησε και τη χρησιμότητα του εγχειρήματός του: «Βλέποντας ένας τουρίστας ποια σημεία φωτογραφίζουν οι ντόπιοι, μπορεί να μάθει πολλά περισσότερα από αυτά που θα του πρόσφερε ένας συνηθισμένος τουριστικός οδηγός. Αξιοποιώντας τη δυναμική του Διαδικτύου, ο κάθε ένας έχει έναν πλούτο πληροφοριών άμεσα διαθέσιμο».

INFO
Στην ιστοσελίδα http://www.flickr.com/photos/walkingsf/ μπορείτε να δείτε τους υπόλοιπους χάρτες του Έρικ Φίσερ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.