Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ ΑΥΤΟΔΥΤΗΣ, ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΕΛΚΥΣΗ ΤΟΥ MIRAGE 2000 ΣΤΑ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΗΣ ΣΑΜΟΥ
«Ο εθελοντισμός είναι στάση ζωής. Ιδιαίτερα στις μέρες μας είναι μια αναγκαιότητα ένα μήνυμα αισιοδοξίας στις δύσκολες στιγμές που περνά η χώρα μας, η οποία αντιμετωπίζει κρίσιμα οικονομικά, κοινωνικά και οικολογικά προβλήματα» Ανδρέας Ανδρικόπουλος, ερασιτέχνης αυτοδύτης
Ο Ανδρέας Ανδρικόπουλος είναι ένας 35χρονος ερασιτέχνης αυτοδύτης, με ειδική εκπαίδευση που τού επιτρέπει καταδύσεις σε μεγάλα βάθη. Είναι ο ένας από τους δύο εθελοντές που συμμετείχαν αφιλοκερδώς στο δύσκολο έργο της ανέλκυσης ενός διθέσιου Mirage 2000 της πολεμικής αεροπορίας, το οποίο είχε καταπέσει στα ανοιχτά της Σάμου, ευτυχώς χωρίς να θρηνήσουμε θύματα.
Οι εικόνες ανεπανάληπτες, οι εντυπώσεις μοναδικές.
Ο κ. Ανδρικόπουλος περιγράφει στον «ΤτΚ» λεπτό προς λεπτό την εμπειρία του: «Στις 17 Ιουνίου ο φίλος και εκπαιδευτής μου στις τεχνικές καταδύσεις επί σειρά ετών Σπύρος Κόλλας ζητάει να τον βοηθήσω εθελοντικά στην ανέλκυση του Mirage 2000 από βάθος 75μ. Λαμβάνοντας υπόψη την επικινδυνότητα του εγχειρήματος, χωρίς δισταγμό λέω το ναι. Ακολουθεί ολονύχτια προετοιμασία εξοπλισμού, δημιουργία πλάνων κατάδυσης και εφεδρικών, μίξης κατάλληλων αερίων βυθού και αποσυμπίεσης, εφεδρείες και ο τελικός έλεγχος».
Ο κ. Ανδρικόπουλος περιγράφει στον «ΤτΚ» λεπτό προς λεπτό την εμπειρία του: «Στις 17 Ιουνίου ο φίλος και εκπαιδευτής μου στις τεχνικές καταδύσεις επί σειρά ετών Σπύρος Κόλλας ζητάει να τον βοηθήσω εθελοντικά στην ανέλκυση του Mirage 2000 από βάθος 75μ. Λαμβάνοντας υπόψη την επικινδυνότητα του εγχειρήματος, χωρίς δισταγμό λέω το ναι. Ακολουθεί ολονύχτια προετοιμασία εξοπλισμού, δημιουργία πλάνων κατάδυσης και εφεδρικών, μίξης κατάλληλων αερίων βυθού και αποσυμπίεσης, εφεδρείες και ο τελικός έλεγχος».
Η αφιλοκερδής συμμετοχή των δύο αυτοδυτών έδωσε μεγάλη ηθική ικανοποίηση στους ίδιους, αλλά και στην ευρύτερη καταδυτική κοινότητα, καθώς πρόβαλλε με ιδιαίτερα θετικό τρόπο τη διάθεση προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο της πλειοψηφίας όσων ασχολούνται ερασιτεχνικά με την αυτόνομη κατάδυση: «Είναι μεγάλη χαρά και τιμή για έναν ερασιτέχνη αυτοδύτη να μπορεί να προσφέρει στην πατρίδα του τις ικανότητές του και την εμπειρία του όταν αυτό απαιτείται.
Παράλληλα αποκτά σημαντικές εικόνες όταν συναναστρέφεται με ειδικούς όπως αυτούς της πολεμικής αεροπορίας. Παρά την επικινδυνότητα τέτοιων εγχειρημάτων η προσφορά της εθελοντικής συμμετοχής είναι μια μοναδική ευκαιρία να αξιοποιήσεις δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο σου, να συνεργαστείς με ανθρώπους από όλο τον κόσμο και να βιώσεις αξίες όπως η επικοινωνία, η συνύπαρξη, η αλληλεγγύη και η ομαδικότητα. Ο εθελοντισμός είναι στάση ζωής. Ιδιαίτερα στις μέρες μας είναι μια αναγκαιότητα ένα μήνυμα αισιοδοξίας στις δύσκολες στιγμές που περνά η χώρα μας, η οποία αντιμετωπίζει κρίσιμα οικονομικά, κοινωνικά και οικολογικά προβλήματα», εξηγεί ο κ. Ανδρικόπουλος.
Παράλληλα αποκτά σημαντικές εικόνες όταν συναναστρέφεται με ειδικούς όπως αυτούς της πολεμικής αεροπορίας. Παρά την επικινδυνότητα τέτοιων εγχειρημάτων η προσφορά της εθελοντικής συμμετοχής είναι μια μοναδική ευκαιρία να αξιοποιήσεις δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο σου, να συνεργαστείς με ανθρώπους από όλο τον κόσμο και να βιώσεις αξίες όπως η επικοινωνία, η συνύπαρξη, η αλληλεγγύη και η ομαδικότητα. Ο εθελοντισμός είναι στάση ζωής. Ιδιαίτερα στις μέρες μας είναι μια αναγκαιότητα ένα μήνυμα αισιοδοξίας στις δύσκολες στιγμές που περνά η χώρα μας, η οποία αντιμετωπίζει κρίσιμα οικονομικά, κοινωνικά και οικολογικά προβλήματα», εξηγεί ο κ. Ανδρικόπουλος.
Το χρονικό της ανέλκυσης
Το πολεμικό αεροσκάφος «κάθεται» στο βυθό της Σάμου και οι δύο βαθυδύτες σχεδιάζουν την κάθοδο στην άβυσσο μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Ένα λάθος άλλωστε μπορεί να αποβεί μοιραίο και να καταδικάσει την επιχείρηση σε οδυνηρή αποτυχία, με απρόβλεπτες συνέπειες.
Ξεκινάει η ελεύθερη πτώση στην απεραντοσύνη του Αιγαίου: 10 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, 20, 30, 40… «Η ιδέα πως θα αντικρίσω ένα Mirage 2000 σε αυτό το βάθος μου δημιουργεί μια συγκρατημένα ευχάριστη προσμονή. 60μ. και το βλέπω. Η ορατότητα είναι κακή και τα ρεύματα υποβρυχίως ισχυρά. Καταστάσεις που κάνουν το έργο μας ακόμα πιο δύσκολο και τα συναισθήματα έντονα. Διακρίνω τον κινητήρα, συνεχίζουμε και βρίσκομαι ακριβώς πίσω του. Μια εικόνα μοναδική, το Mirage «κάθεται» στο βυθό με μια ελαφριά κλίση λες και είναι έτοιμο να απογειωθεί από ένα αχανή υδάτινο διάδρομο», συνεχίζει την εξιστόρησή του στον «ΤτΚ» ο κ. Ανδρικόπουλος.
Η διαδικασία της ανέλκυσης, ιδίως στις συνθήκες που επικρατούν σε τέτοια βάθη, δεν είναι απλή: «Ένα στιγμιαίο στρες ένιωσα να με διαπερνάει αντιλαμβανόμενος το βαθμό δυσκολίας του εγχειρήματος, καθώς είχαμε να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα που ήταν ο περιορισμένος χρόνος σε αυτό το βάθος σε συνδυασμό με μια πολύπλοκη διαδικασία ασφάλισης του αεροσκάφους προκειμένου να φτάσει στα αβαθή με ασφάλεια. Μετά από 2 καταδύσεις και 3 ώρες παραμονής μας υποβρυχίως όλοι οι ιμάντες ήταν ασφαλισμένοι για το τελικό στάδιο της ανέλκυσης».
Η αντίστροφη μέτρηση ξεκινάει. Το πλήρωμα επιφανείας παρακολουθεί με προσοχή και περιμένει το «ΟΚ» του καπετάνιου για να ξεκινήσει η ανέλκυση. Το Mirage ξεκολλάει από τον πυθμένα της θάλασσας χωρίς να σπάσει. Η αποστολή είναι επιτυχής! Τα συναισθήματα απερίγραπτα: «Ένα κύμα ευφορίας και ευχαρίστησης ένιωσα να με κατακλύζει για το ότι μπόρεσα να προσφέρω της ικανότητές μου προς όφελος της πατρίδας μου και παράλληλα στιγμές προσωπικής δικαίωσης για την χρονοβόρα διαδικασία εκπαίδευσής μου στα μικτά αέρια με την ταυτόχρονη αναγνώριση από τον εκπαιδευτή μου», λέει ο κ. Ανδρικόπουλος.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Την Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011, ολοκληρώθηκε η μεταφορά του αεροσκάφους Mirage 2000 το οποίο είχε καταπέσει σε θαλάσσια περιοχή στο Νοτιοδυτικό άκρο της Σάμου στις 9 Ιουνίου. Η αποστολή ήρθε σε πέρας χάρη στη συνεργασία της Μοίρας Κινητών Ομάδων της 206 Πτέρυγας Αεροπορικών Υποδομών με την ομάδα έμπειρων τεχνικών της 114 Πτέρυγας Μάχης καθώς και τα στελέχη του 4ου ΕΤΕΘ του Στρατού Ξηράς, του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος. Επιπλέον συμμετείχαν αφιλοκερδώς οι βαθυδύτες κ. Σπυρίδων Κόλλας και κ. Ανδρέας Ανδρικόπουλος και ο κ. Απόστολος Κυπραίος, με το επαγγελματικό του αλιευτικό σκάφος.
Η επιχείρηση περιλάμβανε τις παρακάτω φάσεις:
- Εντοπισμός της θέσης του αεροσκάφους με τη χρήση του υποβρύχιου ρομπότ Remotely Operated Underwater Vechicle (ROV) της Κινητής Ομάδα Συντήρησης Υποβρυχίων και Θαλασσίων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ).
- Ασφάλιση, ανέλκυση και μεταφορά σε ασφαλές βάθος.
- Ανέλκυση σε πλωτή εξέδρα με χρήση ειδικών φορέων.
- Εκτέλεση διαδικασιών αντιδιαβρωτικής προστασίας.
- Φόρτωση στο αρματαγωγό "Ρόδος" του ΠΝ και μεταφορά στην Χαλκίδα από όπου μεταφορτώθηκε σε πλατφόρμα για μεταφορά στην114 ΠΜ.
Το αεροσκάφος τοποθετήθηκε στο υπόστεγο της Μοίρας Συντήρησης Βάσης όπου ομάδες τεχνικών θα αξιολογήσουν την κατάσταση της ατράκτου και των επιμέρους συστημάτων του.
Ανδρέας Ανδρικόπουλος, ερασιτέχνης βαθυδύτης
«Από την πρώτη στιγμή μου έκανε πολύ θετική εντύπωση το υψηλό επίπεδο κατάρτισης και επαγγελματισμού των μηχανικών της Π.Α. στην Τανάγρας που μας υπέδειξαν τα κύρια σημεία πρόσδεσης και τα εναλλακτικά. Αυτό που αποτέλεσε για μένα την ευχάριστη έκπληξη ήταν το υψηλό αίσθημα ευθύνης, η φιλική αντιμετώπιση και το ευχάριστο κλίμα που επικρατούσε καθ’ όλη την διάρκεια της αποστολής στην Σάμο από όλα τα μέλη της Κ.Ο.Σ.Υ.Θ.Ε. και τους μηχανικούς της. Είμαι υπερήφανος για τους πιλότους της Π.Α. αφού για άλλη μια φορά αποδείξανε για ποιο λόγο θεωρούνται από τους κορυφαίους στον κόσμο. Πραγματοποιώντας τους κατάλληλους ελιγμούς, οι 2 χειριστές σώθηκαν και το αεροσκάφος αξίας 22.000.000 Ευρώ είναι στη βάση του για να αξιολογηθεί η κατάστασή του».
I know this is a greek site, but with a much wider appeal.. You ought to write in english.. Google translate is a poor substitute..
ΑπάντησηΔιαγραφήVery interesting article..
Thank you Niels for your kind words, the story in English is at this link: http://pierrekosmidis.blogspot.gr/2016/08/pilots-of-abyss-aircraft-salvagers-of.html?m=1
Διαγραφή