Όλα ξεκίνησαν στη φοιτητική εστία
του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ το Φεβρουάριο του 2004, όταν ο 20χρονος τότε
Μαρκ Ζάκερμπεργκ, μαζί με πέντε ακόμα φίλους του, άνοιξε τις «πύλες» του Facebook, ξεκινώντας το
διαδικτυακό ταξίδι του.
Σήμερα, 10 χρόνια αργότερα, η
«αυτοκρατορία» του Facebook
διατηρεί την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία ανάμεσα στις ιστοσελίδες κοινωνικής
δικτύωσης, με 1,23 δισεκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων
υπάρχουν και 4,5 εκατομμύρια Έλληνες δηλαδή σχεδόν ένας στους δύο,
καταγράφοντας κερδοφορία 1,1 δις ευρώ το 2013, με τη χρηματιστηριακή αξία του
να ανέρχεται στα 114 δις ευρώ, παρά τα σκαμπανεβάσματα της μετοχής του.
Σε κάθε λαμπερή ιστορία βέβαια
υπάρχει και η σκοτεινή πλευρά, με τους υπέρμαχους της προστασίας του ιδιωτικού
απορρήτου να ξιφουλκούν όλο και συχνότερα κατά της εσκεμμένα δαιδαλώδους
διαδικασίας προστασίας ιδιωτικού απορρήτου. Το facebook «κατηγορείται»
ότι λειτουργεί ως μηχανή συλλογής των προσωπικών δεδομένων των χρηστών,
καταγράφοντας το κάθε «κλικ», αλλά και κάθε άλλη διαδικτυακή δραστηριότητα,
προκειμένου να σκιαγραφήσει το προφίλ τους και να το «εξαργυρώσει» στη
διαφημιστική αγορά.
Ενδεικτικό της αλματώδους
εξέλιξης της δημοφιλούς ιστοσελίδας είναι το γεγονός ότι η στροφή προς τις
«έξυπνες» συσκευές, όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα και οι ταμπλέτες, εις βάρος
των επιτραπέζιων και φορητών υπολογιστών, σηματοδότησε και την αντίστοιχη
εκτόξευση των εσόδων από τις διαδικτυακές διαφημίσεις, με το facebook να
κατέχει το 16% της σχετικής αγοράς. Η Google πάντως διατηρεί ακόμα την
πρωτοκαθεδρία, καθώς το μερίδιό της ανέρχεται στο 32,4% της «πίτας» η οποία
μόνο στις ΗΠΑ ανέρχεται στα 87 δις ευρώ ετησίως.
Από την άλλη πλευρά, η ταχύτερα
αναπτυσσόμενη ηλικιακά ομάδα χρηστών είναι πλέον οι άνω των 65 ετών, ενώ
αντίθετα παρατηρείται σημαντική επιβράδυνση στις νεαρότερες ηλικίες, οι οποίες
προτιμούν το twitter, το
instagram και άλλες πλατφόρμες διαδικτυακής επικοινωνίας. Η μέση
ηλικία των χρηστών στις ΗΠΑ είναι τα 41 έτη, ενώ το ιδιότυπο «ρεκόρ» σε μια
χώρα το κατέχει η Τουρκία, με ποσοστό 91% όσων έχουν σύνδεση στο Διαδίκτυο να
διατηρούν και προφίλ στο facebook.
Η «αξία» του κάθε χρήστη
Οι αριθμοί προκαλούν ίλιγγο,
καθώς περίπου 350 εκατομμύρια φωτογραφίες αναρτώνται κάθε 24ωρο στο facebook, τα «like» ανέρχονται στα 6 δις
καθημερινά, ενώ το μέσο κέρδος ανά χρήστη ανέρχεται στα 3,2 περίπου ευρώ
ετησίως. Απώτερος στόχος του είναι να… εκθρονίσει τη Google από την
κορυφή της διαδικτυακής διαφήμισης, βασισμένο στην προσωποποιημένη αποστολή
μηνυμάτων, με βάση τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα του κάθε χρήστη. Ο
«πόλεμος» θα έχει ακόμα πολλά επεισόδια, το σίγουρο… θύμα πάντως θα είναι η
προστασία της ιδιωτικότητας στο Διαδίκτυο.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΓΡΑΦΗΜΑ
1 στους 6 ανθρώπους σε παγκόσμια
κλίμακα διαθέτουν προφίλ στο facebook
1,23 δις ενεργοί χρήστες
παγκοσμίως
16% δηλαδή 201 εκ. στη Βόρεια
Αμερική (Καναδάς, ΗΠΑ)
23% δηλαδή 282 εκ. στην Ευρώπη
30% δηλαδή 368 εκ. στην Ασία
31% δηλαδή 376 εκ. στον υπόλοιπο
κόσμο
158.922.860 χρήστες στις ΗΠΑ
71.864.860 χρήστες στη Βραζιλία
63.792.680 χρήστες στην Ινδία
47.971.440 χρήστες στην Ινδονησία
42.571.360 χρήστες στο Μεξικό
32.775.240 χρήστες στην Τουρκία
31.130.260 χρήστες στη Βρετανία
30.284.820 χρήστες στις
Φιλιππίνες
25.392.200 χρήστες στη Γαλλία
24.970.100 χρήστες στη Γερμανία
4.428.786 χρήστες στην Ελλάδα
Ρεκόρ “like” για μια φωτογραφία (την έχω μέσα)
Περισσότερα από 4,4 εκατομμύρια “like” μάζεψε η φωτογραφία του
προέδρου των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα με τη σύζυγό του Μισέλ, μετά την επανεκλογή του
το Νοέμβριο του 2012.
228 «φίλους» έχει ο κάθε χρήστης
κατά μέσο όρο
7,7 ώρες μηνιαίως σπαταλά κάθε
μήνα στο facebook ή 3,9 ημέρες
ετησίως.
6 δις «like» καθημερινά
350 εκατ. φωτογραφίες καθημερινά
1,1 δις ευρώ η κερδοφορία το 2013
ή 44% αύξηση σε σύγκριση με το 2012
Τουρκία: 91% όσων έχουν σύνδεση
στο Διαδίκτυο διαθέτουν προφίλ στο facebook
ΗΠΑ: 71% όσων έχουν σύνδεση στο
Διαδίκτυο διαθέτουν προφίλ στο facebook
87 δις ευρώ ετησίως η αξία της
διαδικτυακής διαφήμισης στις ΗΠΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.