«Ο κωδικός είναι σαν την οδοντόβουρτσα. Δεν τον μοιραζόμαστε, τον αλλάζουμε συχνά και τον επιλέγουμε με προσοχή»
Πληθαίνουν τα κρούσματα κλοπής δεδομένων στο Διαδίκτυο, με πιο πρόσφατο περιστατικό την υποκλοπή προσωπικών στοιχείων 100 εκατομμυρίων τουλάχιστον ανθρώπων παγκοσμίως από το δίκτυο του Playstation της Sony. Σύμφωνα με στατιστικές, ένας στους τρεις ανθρώπους θα πέσει τουλάχιστον μια φορά θύμα διαδικτυακής απάτης, με πιθανότερες απώλειες την υφαρπαγή των στοιχείων ταυτότητας, κατοικίας και πιστωτικής κάρτας, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν στην «αφαίμαξη» τραπεζικών λογαριασμών, ή την εμπλοκή του ονόματός σας σε παράνομες δραστηριότητες. Τα κύρια αίτια είναι η αμέλεια που επιδεικνύουν όσοι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο και τα ελλιπή μέτρα αυτοπροστασίας που χρησιμοποιούνται.
Τα αίτια
«Όπως μας έδειξε το πρόσφατο παράδειγμα της Sony, ακόμη και αξιόπιστες εταιρείες, μπορεί να έχουν κενά στην ασφάλειά τους», λέει στον «ΕΤ» η κ. Βερόνικα Σαμαρά, συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου και συνεχίζει: «Η ασφάλεια στο διαδίκτυο είναι προσωπική υπόθεση του καθενός. Ασφαλώς υπάρχουν περιπτώσεις, κατά τις οποίες ο χρήστης βρίσκεται εκ των πραγμάτων εκτεθειμένος, υπάρχουν όμως και δικλίδες ασφαλείας».
Οι πιθανότητες να πέσετε θύματα διαδικτυακής απάτης αυξάνονται όταν δεν προστατεύετε τους κωδικούς πρόσβασης, δε χρησιμοποιείτε ενημερωμένο πρόγραμμα προστασίας από ιούς, μπαίνετε σε ιστοσελίδες με κακόβουλο λογισμικό που υποκλέπτουν στοιχεία, ανοίγετε μηνύματα που «ψαρεύουν» δεδομένα και χρησιμοποιείτε απροστάτευτα ασύρματα δίκτυα σύνδεσης στον παγκόσμιο ιστό. «Ο κωδικός είναι σαν την οδοντόβουρτσα. Δεν τον μοιραζόμαστε, τον αλλάζουμε συχνά και τον επιλέγουμε με προσοχή», τονίζει η κ. Σαμαρά.
Πρόληψη
Εκτός όμως από τους κωδικούς πρόσβασης, φροντίζουμε να ελέγχουμε τακτικά τις κινήσεις του τραπεζικού μας λογαριασμού, ώστε να αντιληφθούμε έγκαιρα τυχόν ύποπτες συναλλαγές. Το αίτιο του κακού όμως μπορεί να βρίσκεται κάποιες φορές και εκτός… Διαδικτύου. Αν έχετε τη συνήθεια να πετάτε στα σκουπίδια το αντίγραφο των κινήσεων που σας στέλνει η τράπεζα, ενδέχεται κάποιος να το βρει και να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία σας για απάτες.
Σε κάθε διαδικτυακή συναλλαγή που απαιτεί τη χρήση πιστωτικής κάρτας, ο χρήστης οφείλει να επιβεβαιώσει ότι o ιστότοπος είναι αξιόπιστος και η συναλλαγή είναι ασφαλής, ελέγχοντας ότι υπάρχει η ένδειξη «s», δηλαδή “secure” στην αρχή της ηλεκτρονικής διεύθυνσης https. «Στις διάφορες φόρμες που καλούμαστε να συμπληρώσουμε σε πολλές ιστοσελίδες, είτε για να κατορθώσουμε να εισέλθουμε σε αυτές, είτε για να προβούμε σε αγορές, θα πρέπει να συμπληρώνουμε μόνο τα απολύτως απαραίτητα, δηλαδή, όσα έχουν αστερίσκο δίπλα τους και όχι όσα είναι προαιρετικά. Επίσης, το πρόγραμμα αντιικής προστασίας είναι απαραίτητο σε κάθε υπολογιστή, ενώ θα πρότεινα να επιλέγει ο κόσμος την προπληρωμένη κάρτα, αντί να δίνει τα στοιχεία της πιστωτικής του», σημειώνει η κ. Σαμαρά.
Ο… πεντάλογος της προστασίας
1. Κρατήστε μυστικό το pin σας και αλλάζετε τακτικά τους κωδικούς πρόσβασης.
2. Ελέγχετε τακτικά τις κινήσεις του λογαριασμού σας.
3. Μη βάζετε κωδικούς που εντοπίζονται εύκολα, όπως π.χ. ημερομηνία γέννησης, το όνομά σας κ.λπ.
4. Μην ανοίγετε και μην απαντάτε σε ύποπτα e-mail. Καμία τράπεζα δε θα σας ζητήσει ποτέ μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κωδικούς και pin.
5. Εγκαταστήστε προγράμματα προστασίας (antivirus) και τσεκάρετε τον υπολογιστή σας.
Τι να κάνετε αν πέσετε θύματα διαδικτυακής απάτης
1. Ενημερώστε άμεσα την τράπεζά σας
2. Ακυρώστε την πιστωτική σας κάρτα.
3. Καταγγείλτε στην αστυνομία την απάτη.
4. Αλλάξτε άμεσα όλους τους κωδικούς πρόσβασης σε ιστοσελίδες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.