Translate

Παρασκευή 4 Ιουλίου 2014

Υποβρύχια βόλτα στα άδυτα του Costa Concordia


Λίγες μέρες πριν την επιχείρηση ανέλκυσης του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia, οι ιταλικές αρχές έδωσαν στη δημοσιότητα βίντεο με υποβρύχιες εικόνες από το εσωτερικό του πλοίου.

Δείτε εδώ το ενδιαφέρον οπτικό υλικό



Πέμπτη 3 Ιουλίου 2014

Δύο αυτοδύτες τα τελευταία θύματα του γερμανικού υποβρυχίου U-260


Δύο αυτοδύτες ανασύρθηκαν νεκροί από το ναυάγιο του υποβρυχίου U-260, το οποίο αναπαύεται σε βάθος 40 έως 45 μέτρων στην Ιρλανδία από το 1945.

Το εν λόγω υποβρύχιο, με μια βύθιση πλοίου στο ενεργητικό του η οποία κόστισε τη ζωή όλου του πληρώματος των 43 ανδρών του, αυτοβυθίστηκε από τον καπετάνιο του, λόγω αβαριών που υπέστη από πρόσκρουση σε νάρκη, αν και νεώτερη θεωρία αναφέρει ότι το υποβρύχιο προσέκρουσε σε αχαρτογράφητο βραχώδη σχηματισμό. Όλο το πλήρωμα διασώθηκε και πέρασε τις τελευταίες μέρες του πολέμου σε στρατόπεδο αιχμαλώτων.

Το ναυάγιό του ανακαλύφθηκε κατά τύχη το 1975 και αποτελεί πόλο έλξης για τους αυτοδύτες, λόγω του μικρού σχετικά βάθους και της γενικά καλής του κατάστασης. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, οι δύο αυτοδύτες ανέβηκαν στην επιφάνεια χωρίς να κάνουν τις απαραίτητες στάσεις αποσυμπίεσης, όπως προέβλεπε το καταδυτικό τους προφίλ και αποφάσισαν να ξανακατέβουν προκειμένου να μην υποστούν τις συνέπειες της νόσου των δυτών. Λίγο αργότερα, ο ένας από τους δύο ανασύρθηκε σκασμένος και στο νοσοκομείο διαπιστώθηκε ο θάνατός του, ενώ ο άλλος βρέθηκε πνιγμένος σε βάθος 43 μέτρων.

Διαβάστε εδώ

Τσουχτερό πρόστιμο 80.000 ευρώ σε κλέφτες ναυαγίων


Με πρόστιμο 80.000 ευρώ τιμωρήθηκαν δύο αυτοδύτες που σκύλευαν συστηματικά ναυάγια υποβρυχίων και πλοίων στη Βρετανία.

Οι δύο ασυνείδητοι κλέφτες αφαιρούσαν κανόνια, προπέλλες και άλλα αντικείμενα από ναυάγια και στη συνέχεια είτε τα πουλούσαν σε συλλέκτες έναντι αδρού τιμήματος, είτε τα κρατούσαν στη συλλογή τους.

Μια πρακτική που δυστυχώς παρατηρείται σε παγκόσμια κλίμακα -και στη χώρα μας- έχει ως αποτέλεσμα να χάνονται πολύτιμα ίχνη του παρελθόντος, δυσχεραίνοντας το έργο των ενάλιων αρχαιολόγων, αλλά και των ιστορικών ερευνητών.

Διαβάστε εδώ

Τρίτη 1 Ιουλίου 2014

Εκτός από πελάτες, είμαστε και πειραματόζωα για το Facebook


Το ιταλικό αεροσκάφος Savoia-Marchetti SM 79 «Sparviero» στο βυθό του Πόρου






*Φωτογραφίες: Κώστας Μυλωνάκης/www.wetklik.gr

Μια σημαντική ιστορική ανακάλυψη, το πρώτο ιταλικό αεροσκάφος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το οποίο εντοπίστηκε στην ελληνική επικράτεια, τεκμηριώθηκε φωτογραφικά πριν από λίγες ημέρες από την καταδυτική ομάδα του Αντώνη Γράφα



Πρόκειται για ένα τρικινητήριο βομβαρδιστικό τύπου Savoia-MarchettiSM79 «Sparviero», δηλαδή «Γεράκι», το οποίο είχε αρχικά εντοπιστεί πριν λίγα χρόνια, από τον επαγγελματία δύτη Νούλη Σπουρλάκο, σε βάθος 59 μέτρων, στα νοτιοανατολικά παράλια του Πόρου, σε απόσταση μόλις 200 μέτρων από την ακτή και είχε ερευνηθεί και ταυτοποιηθεί σχεδόν αμέσως μετά την ανακάλυψή του, από ομάδα δυτών στην οποία συμμετείχαν οι Πατρινοί δύτες Γιώργος Καρέλας και Κώστας Μηλιώνης.


Το αεροσκάφος, ήταν ένα ιταλικό τρικινητήριο βομβαρδιστικό αεροσκάφος, μέσου μεγέθους, το οποίο χρησιμοποιήθηκε από την ιταλική Βασιλική Αεροπορία κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Το ναυάγιο βρίσκεται καθισμένο σε αμμώδη βυθό, σε μέγιστο βάθος 59 και ελάχιστο 57 μέτρων, στα νοτιοανατολικά του Πόρου. 



Ο άξονας της ατράκτου του αεροσκάφους έχει κατεύθυνση βορειοδυτική, 30 περίπου μοιρών. Η ομάδα του Αντώνη Γράφα εντόπισε δυο από τα πολυβόλα του αεροσκάφους, εκ των  οποίων το ένα βρίσκεται άθικτο στην οροφή της ατράκτου, ενώ το άλλο στην δεξιά πλευρά του πιλοτηρίου. Οι κινητήρες του αεροπλάνου βρίσκονται σε άριστη κατάσταση και το γεγονός ότι οι έλικες των κινητήρων δεν έχουν λυγίσει, συνηγορεί στην εκτίμηση ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος πραγματοποίησε αναγκαστική προσθαλάσσωση, λόγω έλλειψης καυσίμων. 



Η άτρακτος του αεροσκάφους έχει αλλοιωθεί με τα χρόνια και τις έντονες βενθικές επικαλύψεις. Από το μέσο της ατράκτου έως και τα πτερύγια της ουράς, η εξωτερική επένδυση έχει υποχωρήσει, καθιστώντας ορατό μόνο τον σκελετό της. Οι δύο πτέρυγες του αεροσκάφους είναι ορατές, στην θέση τους, χωρίς όμως την εξωτερική τους επένδυση. Εκτός από τον σκελετό είναι διακριτά τα ντεπόζιτα καυσίμων, τα φλοτέρ τους και οι τροχοί οι οποίοι έχουν παραμείνει σε θέση πτήσης. Τα όργανα, στο καντράν του πιλοτηρίου, έχουν παραμείνει στην θέση τους, αν και η έντονη βενθική επικάλυψη δεν τα καθιστά ιδιαίτερα ορατά.



Τεχνικά χαρακτηριστικά του αεροσκάφους:
Τύπος: Βομβαρδιστικό αεροσκάφος
Κατασκευαστής: SIAI-Marchetti
Μήκος: 16,20 μέτρα
Εκπέτασμα πτερύγων: 21,20 μέτρα
Ύψος: 4,10 μέτρα
Βάρος (άδειο): 7.610 κιλά
Μέγιστο βάρος απογείωσης: 12.500 κιλά
Κινητήρες: Τρεις ακτινοειδείς AlfaRomeo 126 RC (εννέα κυλίνδρων)
Μέγιστη ταχύτητα: 434 χιλιόμετρα την ώρα
Αυτονομία: 1.990 χιλιόμετρα
Μέγιστο ύψος: 7.000 μέτρα
Πλήρωμα: 5 άτομα
Ενδεικτικός οπλισμός: Τρία πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών, δυο πολυβόλα των 7,7 χιλ., δυνατότητα μεταφοράς δυο τορπιλών με κεφαλές 200 κιλών έκαστη.

 


Του Δημήτρη Γκαλών, Ιστορικού Ερευνητή

«Το Savoia-Marchetti SM 79 του Πόρου αποτελεί για όλους, όσοι ασχολούνται με τα ιστορικά ναυάγια στην Ελλάδα, ένα σημαντικό σημείο αναφοράς. Ο ιδιαίτερος λόγος που το καθιστά τόσο σημαντικό, είναι το γεγονός ότι αποτελεί το πρώτο ιταλικό αεροσκάφος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το οποίο εντοπίστηκε στην ελληνική επικράτεια. Δεν πρόκειται απλά μόνο για ένα αεροσκάφος της Regia Aeronautica Italiana, αλλά πολύ περισσότερο της Aeronautica Nazionale Repubblicana, του τμήματος εκείνου το οποίο δεν υπέγραψε την ιταλική συνθηκολόγηση, αλλά προτίμησε την συνέχιση του πολέμου, στο πλευρό της παραπαίουσας γερμανικής στρατιωτικής μηχανής, έως την τελική πτώση.  Ελπίζω και εύχομαι το εύρημα αυτό να παραμείνει ως έχει, για πολλά ακόμη χρόνια, μέχρι και την τελική του απορρόφηση από τον φυσικό περίγυρο».

Η καταδυτική ομάδα 

Δύτες
Αντώνης Γράφας, κινηματογραφιστής, επικεφαλής της ομάδας
Κώστας Μυλωνάκης, υποβρύχιος φωτογράφος
Γιάννης Λιαρδάκης, δύτης
Αλέξης Τσαμουρης, δύτης
Γιάννης Μουστάκας, δύτης
Παναγιωτης Γαβριήλ δυτης

Συνεργάτες
Δημήτρης Γκαλών, ιστορικός ερευνητής

Κώστας Μυλωνάκης, υποβρύχιος φωτογράφος

«Ψαχναμε αρκετο καιρο το αεροπλανο του Πόρου αφου ακριβές στιγμα δεν ειχαμε. Ο Αλεξης Τσαμουρης, ο οποίος καταδύθηκε μαζί μου σε αυτη τη βουτια, ηταν σχεδον βεβαιος πως το ναυαγιο του αεροπλανου ηταν στο μοναδικο σημειο που δεν ειχαμε ψαξει. Αποφασισαμε να καταδυθούμε σε δυο ομαδες με υποβρυχια σκουτερ ωστε να καλυψουμε οσο περισσοτερο βυθο μπορουσαμε και συμφωνησαμε να ανοιχτουμε τοσο ωστε να βλεπει ο ενας τον αλλο. Οταν φτασαμε στο βυθο ξεκινησαμε την ερευνα και στο τριτο λεπτο ειδα το φακο του Αλεξη να μου κανει σημα απο μακρια. Απο την κινηση του φακου του καταλαβα αμεσως πως ειχε βρει το αεροπλανο που ψαχναμε. Μοναδικο το θεαμα οταν εφτασα διπλα του το επομενο λεπτο, αμεσως σηκωσα τη φωτογραφικη μηχανη και ξεκινησα την φωτογραφιση του ναυαγιου».

Αντώνης Γράφας, κινηματογραφιστής, επικεφαλής της ομάδας

«Η ερευνα για τον εντοπισμο ενος αεροσκαφους ειναι απο την φυση της πολυ δυσκολη. Ο στοχος ειναι πολυ μικρος, πολλες φορες διαλυμενος και εχει την ιδια αποτυπωση με τις ιδιομορφιες του βυθου. Η αγαπη πανω απο ολα σε αυτο που κανουμε και το ασιγαστο πεισμα μεχρι να βρουμε αυτο που ψαχνουμε μας κανει να εχουμε σχεδον παντα το ποθουμενο αποτελεσμα».

Δευτέρα 30 Ιουνίου 2014

Τζιπ του... κουτιού έναντι 50 δολαρίων - Μύθος και αλήθεια


Είναι το όνειρο του κάθε συλλέκτη, να βρει ένα θρυλικό τζιπ, ακριβώς όπως ήταν μόλις βγήκε από το εργοστάσιο, σε συσκευασία του... κουτιού. 

Περισσότερα από 647.000 τζιπ κατασκευάστηκαν κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Τα διάσημα οχήματα υπηρέτησαν πιστά σε κάθε σχεδόν θέατρο των επιχειρήσεων και μετά τη λήξη του πολέμου πολλά από αυτά κατέληξαν στα αζήτητα και τα περισσότερα είτε εκποιήθηκαν σε ιδιώτες, είτε καταστράφηκαν ως σκραπ.

Η δημοφιλία του τζιπ, σε συνδυασμό με την αξιοπιστία και την ευκολία συντήρησης, συντέλεσαν στο να γίνει σύντομα ένα σύμβολο με πολλές εταιρείες να κεφαλαιοποιούν το ενδιαφέρον προσφέροντας στο καταναλωτικό κοινό εκδόσεις του τζιπ που συνδύαζαν τα τεχνικά του χαρακτηριστικά με τη διάθεση περιπέτειας.

Η τιμή πώληση στον στρατό των ΗΠΑ δεν ξεπέρασε τα 750 δολάρια ανά τζιπ, ενώ με΄τα τη λήξη του Β' Παγκοσμίου, άρχισε μια εκστρατεία εκποίησης του πλεονάζοντος πολεμικού υλικού.

Σε αυτό το πλαίσιο, επιτήδειοι εκμεταλλεύθηκαν στο έπακρο τη ζήτηση της αγοράς αλλά και την αφέλεια πολλών ιδιωτών, οι οποίοι παρασύρθηκαν από διαφημιστικές καταχωρήσεις που ανέφεραν ότι τζιπ του... κουτιού διατίθενται έναντι 50 μόλις δολαρίων.

Η πραγματικότητα όμως ήταν κάπως διαφορετική, δεδομένου ότι πράγματι υπήρχαν τζιπ συσκευασμένα σε κοντέινερ για την ευκολία μεταφοράς και αποθήκευσής τους, αλλά από την άλλη πλευρά, οι επιτήσειοι απλά πωλούσαν στα... κορόιδα καταλόγους με προγραμματισμένες εκποιήσεις πολεμικού υλικού έναντι 50 δολαρίων και όχι ολόκληρο τζιπ.

Διαβάστε εδώ

Το μουσείο-φάντασμα με τα αεροσκάφη που έγραψαν ιστορία


Χαμένα μέσα στην πυκνή βλάστηση, αεροσκάφη από την εποχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι τη δεκαετία του '70 βρίσκονται σε ερημική περιοχή του Οχάιο και σταδιακά γίνονται ένα με τη φύση.


Ένας ιδιώτης, ο Ουώλτερ Σοπλάτα, άρχισε τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια να συλλέγει αεροσκάφη από νεκροταφεία πολεμικών αεροπλάνων και σύντομα η συλλογή του κάλυψε μια μεγάλη έκταση.


Μετά το θάνατό του, οι κληρονόμοι του άφησαν τα αεροσκάφη στο έλεος των στοιχείων της φύσης και πλέον κάθε χρόνο που περνάει, τα άλλοτε περήφανα φτερά γίνονται μέρος του περιβάλλοντος.


Ανάμεσα στα αεροσκάφη, υπάρχουν και μερικά σπάνια εκθέματα, τα οποία υπό άλλες συνθήκες θα αποτελούσαν πόλο έλξης σε κάποιο μουσείο.

Διαβάστε εδώ

Παρασκευή 27 Ιουνίου 2014

"Βύθισαν" τις σαμπάνιες στα 40 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας


Τέσσερα σχεδόν χρόνια μετά την ανακάλυψη ενός ναυαγίου στα νερά της Φινλανδίας, το οποίο είχε στα αμπάρια του, μεταξύ άλλων εμπορευμάτων και μπουκάλες σαμπάνιας από τα μέσα του 19ου αιώνα, ήταν η αφορμή για ένα ενδιαφέρον πείραμα του Οίκου Βέβ-Κλικώ. Από τα 150 περίπου μπουκάλια που ανασύρθηκαν από το βυθό, τα 80 περίπου είχαν παραμείνει αναλλοίωτα και πολλά από αυτά πωλήθηκαν σε δημοπρασίες, έναντι χιλιάδων ευρώ.


Η σταθερή θερμοκρασία της Βαλτικής στους 4 βαθμούς Κελσίου καθ' όλη τη διάρκεια του έτους και η χαμηλή αλατότητα της θάλασσας, αποτελούν σημαντικούς παράγοντες που βοηθούν στη διατήρηση της σαμπάνιας.

Διαβάστε εδώ και εκεί

Εκεί που σκοτώνουν τα... υποβρύχια όταν γεράσουν

Η κατάρρευση του κομμουνιστικού καθεστώτος της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης οδήγησε σε ένα από τα μεγαλύτερα -μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο- προγράμματα απόσυρσης και διάλυσης πολεμικού υλικού, μεταξύ των οποίων και δεκάδες υποβρύχια, διαδικασία η οποία ξεκίνησε στις αρχε΄ς της δεκαετίας του '90 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.


Εκτός όμως από τα πρώην σοβιετικά υποβρύχια που τερματίζουν άδοξα τη σταδιοδρομία τους σε κάποιο διαλυτήριο, η ίδια πρακτική εφαρμόζεται φυσικά και σε πολλές άλλες χώρες, όπως στη Βρετανία, όπου το Πόρτσμουθ, εκτός από την τεράστια ναυτική παράδοση αιώνων που διαθέτει, έχει και το ρόλο του "νεκροταφείου" για πολλά υποβρύχια. 


Διαβάστε εδώ και εκεί

Πέμπτη 26 Ιουνίου 2014

Δελτίο ειδήσεων από εκφωνητές... ρομπότ




Φραγή, τουλάχιστον στα… σαρδάμ των παρουσιαστών των τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων, υποσχέθηκε ο διακεκριμένος Ιάπωνας καθηγητής Χιρόσι Ισιγκούρο, παρουσιάζοντας δύο ανθρωπόμορφα ρομπότ με γυναικεία χαρακτηριστικά, τα οποία εκφώνησαν τα ρεπορτάζ, χωρίς το παραμικρό λάθος. «Όταν αντικαταστήσουμε τον άνθρωπο με ρομπότ, τότε θα κατανοήσουμε πλήρως και την ανθρώπινη φύση», δήλωσε ο ίδιος και συμπλήρωσε: «Οι έννοιες της αντίληψης, του συναισθήματος και της σκέψης είναι βαθιά ανθρώπινες και παρουσιάζει ενδιαφέρον να μελετήσουμε τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσονται αυτά τα χαρακτηριστικά».

Τα δύο ανδροειδή, η Κοντομορόιντ και η Οτοναρόιντ, με επιδερμίδα από σιλικόνη, τεχνητούς μύες και μαλλιά έθεσαν ερωτήσεις στο δημιουργό τους, μεταξύ των οποίων «γιατί τα δημιούργησε», με τον Ισιγκούρο να απαντάει, με μια δόση σαρκασμού, ότι «ήθελε αλάνθαστο εκφωνητή  ειδήσεων». Οι δύο εκφωνήτριες-ρομπότ μπορούν να μιλήσουν με διάφορες φωνές, από κοριτσίστικη, μέχρι βαθιά ανδρική

Το συγκεκριμένο πείραμα πάντως έχει πολύ σημαντικές προεκτάσεις στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς η ανθρώπινη συνείδηση αποτελεί ένα από τα δυσκολότερα αινίγματα που καλούνται να λύσουν επιστήμονες που ασχολούνται με τις πρακτικές εφαρμογές της ρομποτικής στην καθημερινότητά μας. Η Ιαπωνία έχει «παράδοση» στη δημιουργία ανθρωπόμορφων ρομπότ με τον Ισιγκούρο να έχει κατασκευάσει –μεταξύ άλλων- και το… δίδυμό του τον οποίο στέλνει σε ομιλίες και παρουσιάσεις σε όλο τον κόσμο, ενώ ανδροειδή που εκτελούν απλές οικιακές εργασίες ή κρατούν συντροφιά σε μοναχικούς ή ηλικιωμένους ανθρώπους ήδη πωλούνται στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου έναντι 1600 περίπου ευρώ. Ο «Πέπερ», όπως ονομάζεται, είναι σε θέση να ερμηνεύει τις κινήσεις, τις εκφράσεις και τον τόνο της φωνής του ανθρώπου-ιδιοκτήτη του και να εκφράζει τη συμπαράστασή του, ή ακόμα και να επικοινωνεί αυτόματα με τις υπηρεσίες αρωγής, σε περίπτωση που διακρίνει αυτοκτονικές τάσεις.

Πόσο μακριά είναι το μέλλον;
Παρά το ότι εκφράστηκαν επιφυλάξεις σχετικά με την ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση των ρομπότ στην ανθρώπινη καθημερινότητα, τα δύο «θηλυκά» ρομπότ μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πληθώρα εφαρμογών, όπως η παροχή οδηγιών σε πολυσύχναστα σημεία, ή σε περίπτωση ατυχήματος. Ο καθηγητής Ισιγκούρο πάντως είναι σαφής: «Δεν έχει νόημα να μην παραδεχθούμε ότι η εξέλιξη της ρομποτικής ανοίγει δρόμους στην έρευνα της ανθρώπινης φύσης. Αυτό που πολλοί θεωρούν ως αφύσικο, είναι απλά η εφαρμογή των όσων γνωρίζουμε για εμάς, αλλά και όσα ανοίγονται μπροστά μας τα επόμενα χρόνια από την πρόοδο της τεχνολογίας», παρατήρησε ο ίδιος. «Για το αν τελικά τα ρομπότ «αιχμαλωτίσουν» τον άνθρωπο δε μπορώ να πάρω θέση, είναι ένα ζήτημα με πολλές φιλοσοφικές και ηθικές προεκτάσεις».

Χιρόσι Ισιγκούρο, Μεγάλος εφευρέτης ή… Φρανκενστάιν;
Ο Ιάπωνας επιστήμονας είναι πρωτοπόρος στη δημιουργία ανθρωπόμορφων ρομπότ εδώ και 15 περίπου χρόνια και η εξέλιξη της τεχνολογίας, ιδίως στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, έχει ανοίξει το δρόμο για τη μαζική παραγωγή ανδροειδών που θα αναλάβουν ενεργό ρόλο στην καθημερινότητα του ανθρώπου. Στόχος του, όπως λέει ο ίδιος, είναι η ισορροπία ανάμεσα στον άνθρωπο και τη μηχανή, με τέτοιο τρόπο ώστε να μη μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει αν τα ρομπότ είναι άνθρωποι, ή οι άνθρωποι… ρομπότ

Τρίτη 24 Ιουνίου 2014

Έρχεται η ιπτάμενη μηχανή που θυμίζει Star Wars


Το 2017 η εταιρεία Aerofex σκοπεύει να θέσει σε κυκλοφορία το ιπτάμενο... μηχανάκι που θυμίζει το Speeder Bike από το Star Wars.

Αν και η μεγιστή του ταχύτητα δε θα ξεπερνά τα 72 χαω και με κόστος που θα αγγίζει τα 85.000 δολάρια, το Aero-X, όπως ονομάζεται, θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πληθώρα εφαρμογών, από αναψυχή και βόλτες σε σημεία που δεν μπορεί να πάει ούτε τζιπ, μέχρι υπηρεσίες αστυνόμευσης.

Το ιπτάμενο μηχανάκι που θυμίζει χόβερκραφτ κατά κάποιο τρόπο, ήδη δοκιμάζεται και κινείται όπως οι μηχανές, με την κλιση του σώματος του οδηγού.

Διαβάστε εδώ

Μουντιάλ… κοινωνικής δικτύωσης - Βροχή τα γκολ και τα δισεκατομμύρια




Δισεκατομμύρια άνθρωποι σε κάθε γωνιά του πλανήτη παρακολουθούν από τις τηλεοράσεις τους το πλούσιο θέαμα, τα γκολ και τις ανατροπές του Μουντιάλ της Βραζιλίας, το οποίο ήδη συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο συναρπαστικών που έχουν διεξαχθεί στην ιστορία του θεσμού.

Παράλληλα όμως είναι και επίσημα το πρώτο «ψηφιακό Παγκόσμιο Κύπελλο» με τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης να καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και να χαρακτηρίζονται ως «το μεγαλύτερο γήπεδο ποδοσφαίρου», καθώς εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες του Facebook, του Twitter και του Instagram σχολιάζουν, αναρτούν φωτογραφίες και άλλα στοιχεία που σχετίζονται με τη μεγάλη γιορτή του παγκόσμιου ποδοσφαίρου.

Η ραγδαία εξάπλωση των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου και η χρήση «έξυπνων» κινητών δημιουργεί μια νέα γενιά «ηλεκτρονικού κοινού», το οποίο συμμετέχει ενεργά και σε πραγματικό χρόνο, δηλαδή τη στιγμή που συμβαίνει, στο σχολιασμό όσων εκτυλίσσονται στους αγωνιστικούς χώρους, αλλά και εκτός, όπως σημειώνει ο Τζάστιν Οζόφσκι, κορυφαίο στέλεχος του Facebook: «Κάθε κορυφαίο αθλητικό γεγονός παγκόσμιου βεληνεκούς προκαλεί αύξηση στην αλληλεπίδραση των χρηστών, αυτό όμως που βλέπουμε με το Μουντιάλ ξεπερνά κάθε προηγούμενο», σημείωσε ο ίδιος.

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσαν στη δημοσιότητα οι ιθύνοντες του Facebook, τουλάχιστον 459 εκατομμύρια διαφορετικές αναρτήσεις σχετικές με το Παγκόσμιο Κύπελλο καταγράφηκαν μόνο κατά την πρώτη εβδομάδα της διοργάνωσης, ξεπερνώντας αθροιστικά τις αντίστοιχες για όλη τη διάρκεια γεγονότων μέσα στο 2014, όπως οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες του Σότσι, τα βραβεία Όσκαρ και το Σούπερ Μπόουλ, το πιο δημοφιλές αθλητικό και τηλεοπτικό γεγονός των ΗΠΑ. Η σύγκριση με το προηγούμενο Μουντιάλ της Νότιας Αφρικής το 2010 είναι συντριπτική, δεδομένου ότι κατά την αντίστοιχη περίοδο, οι αναρτήσεις στο Facebook μετά βίας είχαν αγγίξει τα 100 εκατομμύρια.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στο Twitter, με τα σύντομα μηνύματα που αναρτώνται σε αυτό να ξεπερνούν τα 600.000 ημερησίως, ενώ στο instagram, την υπηρεσία ανάρτησης φωτογραφιών, η πρώτη εβδομάδα του Παγκοσμίου Κυπέλλου αποτυπώθηκε σε 300.000 περίπου «κλικ».

«Μουντιάλ-Χρυσωρυχείο» για τις εταιρείες
Όπως είναι αναμενόμενο, η τάση αυτή δεν πέρασε απαρατήρητη από τις εταιρείες που επενδύουν στη δημοφιλία του ποδοσφαίρου για να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους. Με δεδομένο ότι ένας στους δύο κατοίκους του πλανήτη θα δει τουλάχιστον έναν από τους 64 αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου, 3,6 δις άνθρωποι αποκτούν τη διάσταση του «εν δυνάμει πελάτη» για τις μεγάλες πολυεθνικές που ξόδεψαν 4,2 δις ευρώ για να διαφημιστούν -άμεσα ή έμμεσα- κατά τη διάρκειά του. 

Δεδομένου ότι κατά τη διάρκεια του ενενηντάλεπτου που διαρκεί ο αγώνας, ο «καθαρός χρόνος» για τηλεοπτικές διαφημίσεις περιορίζεται στο δεκαπεντάλεπτο του ημιχρόνου και στα τρίλεπτα πριν το εναρκτήριο λάκτισμα και μετά το τελευταίο σφύριγμα του διαιτητή, το Διαδίκτυο έχει πλέον αποκτήσει σαφές προβάδισμα, επιτρέποντας τη ροή διαφημίσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της κάθε αναμέτρησης. 

Αυτό που μένει να αποτυπωθεί μετά τον Τελικό είναι το κατά πόσο οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης θα καταφέρουν να κεφαλαιοποιήσουν την επισκεψιμότητα και τις αναρτήσεις σε σαφές διαφημιστικό προβάδισμα και σε πακτωλό δισεκατομμυρίων για τις ίδιες έναντι της «παραδοσιακής» τηλεόρασης.

ΑΡΙΘΜΟΙ
459 εκατ. αναρτήσεις στο facebook την πρώτη εβδομάδα του Μουντιάλ
100 εκατ. ο αντίστοιχος αριθμός την πρώτη βδομάδα του Μουντιάλ του 2010
600.000 tweets ημερησίως στο Twitter
300.000 φωτογραφίες ημερησίως στο Instagram
3,6 δις άνθρωποι θα παρακολουθήσουν έναν τουλάχιστον αγώνα του Μουντιάλ
4,2 δις ευρώ έδωσαν μεγάλες πολυεθνικές για να διαφημιστούν στην τηλεόραση και το Διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ 

Ο μέσος ποδοσφαιρόφιλος στο Facebook:
Αναρτά 1,8 περισσότερες φορές φωτογραφίες σε σύγκριση με εκείνους που δεν παρακολουθούν το Μουντιάλ, 2 φορές περισσότερα σχόλια και στέλνει 2,5 φορές περισσότερα μηνύματα.

Οι χρήστες «έξυπνων» κινητών θα σχολιάσουν το Παγκόσμιο Κύπελλο χρησιμοποιώντας συνδυαστικά:
53% Facebook
53% SMS
28% Twitter
24,6% τηλεφωνικά
18,8% Skype

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ TWITTER ΣΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΥΠΕΛΛΟ
90% των χρηστών Twitter στη Βρετανία παρακολουθούν αγώνες
79% από αυτούς θα δουν μπάλα με τους φίλους τους
46% από αυτούς θεωρούν ότι οι ειδήσεις σχετικές με το Μουντιάλ είναι πιο άμεσες στο Twitter
43% βλέπουν αποτελέσματα και στατιστικά των αγώνων μέσω Twitter
42% των χρηστών στη Βρετανία «ακολουθούν» τουλάχιστον έναν ποδοσφαιριστή




Ομογενής εντόπισε το χαμένο Beaufighter 70 χρόνια μετά τη συντριβή του


Ο ομογενής από την Αυστραλία Διονύσης Μαρίνης, ερασιτέχνης ιστορικός, εντόπισε μετά από μεγάλης διάρκειας αναζήτηση, τα συντρίμμια ενός Beaufighter, το οποίο είχε καταπέσει στη θαλάσσια περιοχή του Μπρουμ, το Σεπτέμβριο του 1944.


Σύμφωνα με τον κ. Μαρίνη, η αναζήτηση ήταν πολύ δύσκολη, λόγω των συνθηκών αλλά και του βυθού, ο οποίος είναι βραχώδης και δυσχέραινε τη λειτουργία του σόναρ.


Το πιο πιθανό αίτιο της συντριβής είναι μηχανική βλάβη ή απώλεια προσανατολισμού, δεδομένου ότι το μοιραίο αεροσκάφος κατέπεσε νύχτα υπό δυσμενείς συνθήκες.

Τα συντρίμμια βρίσκονται διασκορπισμένα στο βυθό και η διάταξή τους δείχνει ότι το beaufighter προσέκρουσε με μεγάλη ταχύτητα στη θάλασσα, σκοτώνοντας ακαριαία το διμελές πλήρωμα και διαλύοντας το αεροσκάφος σε πολλά κομμάτια. 

Διαβάστε εδώ

Παρασκευή 20 Ιουνίου 2014

"Φωτιά" το 3D κινητό της Amazon




Ένα «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο, του οποίου η οθόνη δίνει την αίσθηση τρισδιάστατης απεικόνισης και επιτρέπει στο χρήστη του να αλλάζει τη γωνία θέασης των αντικειμένων, είναι το «όπλο» της Amazon στον αδυσώπητο «πόλεμο» που μαίνεται μεταξύ των κολοσσών της Τεχνολογίας, κυρίως της Apple και των κινητών που χρησιμοποιούν το λογισμικό android της google, για τη μερίδα του λέοντος στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικών ειδών.

Στην επίσημη παρουσίαση του κινητού με το όνομα «fire» δηλαδή «φωτιά», ο επικεφαλής της Amazon Τζεφ Μπέζος εμφανίστηκε αισιόδοξος και δήλωσε ότι «ήρθε η ώρα να αφαιρέσουμε το στέμμα από την Apple», της άλλοτε εμβληματικής εταιρείας στο χώρο των ηλεκτρονικών καταναλωτικών συσκευών που πλέον ακολουθεί από μακριά την επιτυχία της Google και του λογισμικού της για κινητά τηλέφωνα Android που βρίσκεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως από πλευράς πωλήσεων.

Πως λειτουργεί
Το τηλέφωνο διαθέτει τέσσερις κάμερες περιμετρικά της οθόνης των 4,7 ιντσών και δύο στο οπίσθιο μέρος οι οποίες καταγράφουν τις κινήσεις των ματιών και του προσώπου του χρήστη, ακόμα και σε συνθήκες έλλειψης φωτός και προσαρμόζουν άμεσα τις εικόνες που προβάλλονται σε αυτήν, έτσι ώστε να αποδίδεται η τρισδιάστατη αίσθηση ότι «πλέουν» στην οθόνη και έχουν βάθος, χωρίς τη χρήση ειδικών γυαλιών. «Αλλάζοντας την προοπτική, βελτιώνουμε την οπτική εμπειρία του χρήστη και για πρώτη φορά η τρισδιάστατη εικόνα εμφανίζεται μπροστά μας, ακόμα και αν απλά γυρίζουμε το κινητό προς το πλάι», εξήγησε ο Μπέζος.

Μια άλλη καινοτομία της «φωτιάς» είναι το κουμπί «firefly» ή «πυγολαμπίδα», το οποίο μέσω καμερών και ειδικού λογισμικού αναγνωρίζει, σύμφωνα με την Amazon, «100 εκατομμύρια πράγματα σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο», από τραγούδια, χάρτες και ταινίες, μέχρι διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τηλεφωνικούς αριθμούς, προϊόντα και υπηρεσίες, επιτρέποντας στο χρήστη του είτε να τα αγοράζει από το διαδικτυακό κατάστημα της Amazon, είτε να τα αποθηκεύει για μελλοντική χρήση.

Το fire θα διατίθεται από την ερχόμενη εβδομάδα στις ΗΠΑ με διετές συμβόλαιο κινητής τηλεφωνίας έναντι 150 περίπου ευρώ, όσο δηλαδή κοστίζει ένα iPhone 5S ή ένα Samsung Galaxy S5, τα οποία θεωρούνται και οι βασικοί του ανταγωνιστές, ενώ η ημερομηνία έλευσής του στις ευρωπαϊκές αγορές δεν έχει ακόμα γίνει γνωστή.

Αναλυτές της αγοράς εμφανίζονται πάντως επιφυλακτικοί για το κατά πόσο το «τρισδιάστατο» τηλέφωνο της Amazon θα αποτελέσει πράγματι εμπορική επιτυχία και θα ανοίξει το δρόμο για την πρωτοκαθεδρία της εταιρείας. «Τόσο η LG όσο και η HTC είχαν παρουσιάσει ήδη από το 2011 μοντέλα κινητών που έδιναν την αίσθηση της τρίτης διάστασης μέσω ειδικών φίλτρων στις οθόνες τους, αλλά δεν κέρδισαν τότε το καταναλωτικό κοινό», σχολίασε σχετικά ο Ρίτσαρντ Τέιλορ στο BBC, επισημαίνοντας παράλληλα ότι κάθε τι καινούριο στο χώρο της Τεχνολογίας μπορεί να αποτελέσει την απαρχή μιας «καταναλωτικής επανάστασης».

Πέμπτη 19 Ιουνίου 2014

"Κλειδώνει" στα 2 εκ. τετ. χλμ. η Θαλάσσια Προστατευόμενη Περιοχή στον Ειρηνικό Ωκεανό




Την επέκταση της Θαλάσσιας Προστατευόμενης Περιοχής στην «καρδιά» του Ειρηνικού Ωκεανού, έτσι ώστε να καλύψει συνολικά έκταση 2 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων ετοιμάζεται να ανακοινώσει ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα, σε συνέχεια σχετικής πρωτοβουλίας του προηγούμενου προέδρου Τζόρτζ Μπους το 2009. Σύμφωνα με το σύμβουλο του Λευκού Οίκου Τζον Ποντέστα, ο οποίος ανακοίνωσε την πρόθεση των ΗΠΑ «η περιοχή αυτή είναι από τις πιο παρθένες στη Γη και οφείλουμε να κάνουμε τα πάντα για να τη διαφυλάξουμε». Στο πλαίσιο της απόφασης αυτής, θα απαγορευθούν πλήρως όλες οι ανθρώπινες δραστηριότητες, από το ψάρεμα και την εμπορική εκμετάλλευση, μέχρι την αναζήτηση κοιτασμάτων στο βυθό. Λιγότερο από το 3% των θαλασσών παγκοσμίως έχει τεθεί υπό κάποιο καθεστώς προστασίας από τον… άνθρωπο, ενώ το ποσοστό στο οποίο υπάρχει πλήρης απαγόρευση αλιείας είναι λιγότερο από 1%. Επιστήμονες πάντως έχουν επισημάνει εδώ και αρκετά χρόνια την ανάγκη αποτελεσματικής προστασίας των ωκεανών, καθώς η υπεραλίευση και η ρύπανση έχουν οδηγήσει πολλά είδη στο χείλος της εξαφάνισης ενώ και οι ζημιές στο περιβάλλον είναι μεγάλες.
ΠΗΓΗ: Washington Post

Τετάρτη 18 Ιουνίου 2014

Τζογάρισε (κι έχασε) 3,76 εκατ. ευρώ της Greenpeace




Η γνωστή οικολογική οργάνωση Greenpeace είδε τα ταμεία της να γίνονται φτωχότερα κατά 3,76 εκατ. ευρώ, καθώς υπάλληλός της στα κεντρικά γραφεία στο Άμστερνταμ, "έπαιξε" και έχασε μεγάλα ποσά σπεκουλάροντας στις διεθνείς συναλλαγματικές ισοτιμίες.

Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της Greenpeace «ο υπάλληλος δε λειτούργησε για προσωπικό όφελος, αλλά δεν είχε λάβει την απαραίτητη εξουσιοδότηση από τη διοίκηση» ενώ παράλληλα «ζητά συγγνώμη από τους υποστηρικτές της και διαβεβαιώνει ότι θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποφύγει παρόμοιο περιστατικό στο μέλλον». Ο… τζογαδόρος υπάλληλος πάντως απολύθηκε με συνοπτικές διαδικασίες από την οργάνωση.

Η Greenpeace θα εγγράψει συνολικές ζημίες ύψους 8,5 εκατ. ευρώ για το 2013 ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 375 περίπου εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την εφημερίδα Guardian, αλλά και άλλες έγκυρες πηγές όπως το περιοδικό Spiegel, το φιάσκο με τη σπέκουλα των ισοτιμιών της Greenpeace είναι πιθανό να επιφέρει μεγάλο πλήγμα στην εικόνα της γνωστής ακτιβιστικής οργάνωσης, δεδομένου ότι το συντριπτικό ποσοστό των δωρεών προς αυτή προέρχεται από ιδιώτες που δίνουν 100 περίπου ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο και είναι πολύ πιθανό η εμπιστοσύνη τους προς τη Greenpeace να έχει κλονιστεί.

Ο υπάλληλος εργαζόταν, μαζί με 10 περίπου ακόμα άτομα, στο τμήμα οικονομικών της Greenpeace, το οποίο είναι αρμόδιο μεταξύ άλλων για τις πληρωμές των υπαλλήλων της οργάνωσης και τη διαχείριση της περιουσίας της, όπως πλοία και ακίνητα. Ο ίδιος «τζόγαρε» στο ότι η ισοτιμία του ευρώ έναντι άλλων νομισμάτων θα έπεφτε, αλλά η πραγματικότητα τον διέψευσε. Η πρακτική πάντως της Greenpeace δεν έχει κάποια «σκιά», καθώς το κόστος της διατραπεζικής μεταφοράς συναλλάγματος σε διαφορετικές χώρες είναι πράγματι τεράστιο και η οργάνωση ήθελε να μειώσει τις απώλειες, λόγω της διακύμανσης των ισοτιμιών.

Η οικολογική οργάνωση έσπευσε να απολογηθεί στους εκατοντάδες χιλιάδες υποστηρικτές της και δεσμεύθηκε ότι τα χρήματα που… εξατμίστηκαν, δε θα θέσουν σε κίνδυνο τις δραστηριότητές της, καθώς θα προχωρήσει σε αναπροσαρμογή του προϋπολογισμού της και σε μείωση των περιττών εξόδων, ενώ παράλληλα παρόμοιες πρακτικές θα τεθούν κάτω από το μικροσκόπιο ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων.

BOX – Του Δημήτρη Ιμπραήμ, συντονιστή εκστρατειών ελληνικού γραφείου Greenpeace
Κάθε οργανισμός που έχει παρουσία και οικονομικές συναλλαγές σε όλο τον πλανήτη κινδυνεύει με σημαντικές ζημιές από τις διακυμάνσεις των ισοτιμιών συναλλάγματος. Η Διεθνής Greenpeace, στην προσπάθεια να μειώσει αυτές τις απώλειες (που ξεπερνούσαν το 1 εκατομμύριο ετησίως) αποφάσισε να προχωρήσει στην αγορά συμβολαίων σε ξένο νόμισμα με σταθερές τιμές συναλλάγματος. Τελικά, αποδείχθηκε ότι η ζημιά ήταν ακόμη μεγαλύτερη ύστερα από επανειλημμένα λάθη και παράβαση εσωτερικών διαδικασιών από το στέλεχος της διεθνούς Greenpeaceπου είχε την ευθύνη.

Η ζημιά αυτή δεν αφορά τις εισφορές των ευρωπαϊκών γραφείων, όπως το ελληνικό προς την Διεθνή Greenpeace και θα καλυφθεί αποκλειστικά από τα αποθεματικά της.

Η ζημιά θα δημοσιευθεί αναλυτικά στον ετήσιο απολογισμό της Διεθνούς Greenpeace, ο οποίος θα κοινοποιηθεί όπως κάθε χρόνο στους οικονομικούς υποστηρικτές της. Επίσης, ήδη διενεργείται εξωτερικός, ανεξάρτητος έλεγχος ώστε οι εσωτερικές διαδικασίες και κανονισμοί να μην επιτρέψουν ξανά τέτοιο λάθος.

Η συντριπτική πλειονότητα των εσόδων της Greenpeace προέρχεται από δωρεές πολιτών. Πρωτίστως σε αυτούς ζητούμε για άλλη μία φορά δημόσια συγγνώμη.

Το λάθος όμως έγινε. Πέρα από την συγγνώμη, θέλουμε να διαβεβαιώσουμε ότι το λάθος δεν θα επαναληφθεί και ότι προχωρούμε ήδη σε προσαρμογές στα λειτουργικά κόστη της Διεθνούς Greenpeace, ώστε να αντισταθμίσουμε την ζημιά και να μην επιτρέψουμε να στερήσει ούτε ένα ευρώ από τον αγώνα μας για την προστασία του κλίματος, των δασών, των θαλασσών μας και των πολύτιμων οικοσυστημάτων μας.