Translate

Πέμπτη 5 Απριλίου 2012

Η "ανάσταση" του Spitfire: Από το ποτάμι στους ουρανούς



Μετά από 72 χρόνια, ένα βρετανικό καταδιωκτικό Spitfire Mk1, το οποίο βρισκόταν στο βυθό ενός ποταμού, ξαναπέταξε μετά από μεγάλης διάρκειας εργασίες ανακαίνισης που κόστισαν 3 εκ. λίρες, θυμίζοντας μέρες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.



Ο πιλότος του, Χάουαρντ Σκουάιρ, 20 χρονών τότε, πρόλαβε να το ξαναδεί όπως ήταν μόλις βγήκε από το εργοστάσιο παραγωγής, πλήρως ανακαινισμένο, λίγο πριν πεθάνει το 2010. 




Σε εκπαιδευτική πτήση το Δεκέμβριο του 1940 ο Σκουάιρ συγκρούστηκε με το αεροσκάφος του εκπαιδευτή του. Ο ίδιος πρόλαβε να χρησιμοποιήσει το αλεξίπτωτό του και να διασωθεί, το αεροσκάφος όμως κατέπεσε στο ποτάμι Λίβεν και παρέμεινε εκεί για δεκαετίες.





Τετάρτη 4 Απριλίου 2012

Το τσουνάμι αποκάλυψε... ναυάγια


Το καταστροφικό τσουνάμι που χτύπησε την Ινδονησία είχε και κάποια... θετικά. Περισσότερα από 10.000 ναυάγια εκτιμάται ότι βρίσκονται στους βυθούς ενός από τους πιο πολυσύχναστους υδάτινους εμπορικούς δρόμους από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Το τσουνάμι αποκάλυψε πολλά από αυτά, μερικά από τα οποία βρίσκονταν σε βάθος μόλις 5 έως 10 μέτρων, μεταξύ των οποίων κινέζικα εμπορικά του 10ου αι. μ.Χ. και ευρωπαϊκά του 17ου αιώνα. 

Ντόπιοι αρχαιολόγοι σε συνεργασία με ψαράδες και τοπικούς φορείς εντοπίζουν τα ναυάγια, χαρτογραφούν τις τοποθεσίες και ανελκύουν πολλά αντικείμενα που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν πολύ δύσκολο να βρεθούν.




Ο άνθρωπος που οραματίστηκε τις πλωτές πολιτείες


Ο Ρίτσαρντ Μπάκμινστερ Φούλλερ, ή απλά Μπακ Φούλερ, οραματίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του '60 την πλωτή πολιτεία-νησί, τον "Τρίτωνα", όπως την ονόμασε ο ίδιος, η οποία πλέον έχει γίνει ένα από τα αρχιτεκτονικά... στάνταρ της εποχής μας.


Περισσότερο γνωστός από το σχεδιασμό και την υλοποίηση των γεωδαιτικών θόλων, ο Μπακ Φούλερ, ο οποίος γεννήθηκε στις ΗΠΑ το 1895 και πέθανε το 1983, ήταν μια πολυσχιδής και ανήσυχη προσωπικότητα. 

Αλκοολικός και στα όρια της αυτοκτονίας την περίοδο του Κραχ, στα τέλη της δεκαετίας του '20, αποφάσισε να δει τι μπορεί να κάνει "ο καθένας μας και να ωφελήσει τους συνανθρώπους μας και την ανθρωπότητα", όπως έγραψε σε ένα από τα 30 βιβλία που εξέδωσε.


Ο Φούλλερ σχεδίασε και το πρώτο "μίνι" αυτοκίνητο, τη δεκαετία του '30, πολύ πριν δηλαδή η τάση αυτή καταστεί παγκόσμια, μετά τις αλλεπάλληλες πετρελαϊκές κρίσεις. 

Προς τιμήν του πραγματοποιείται αυτές τις μέρες μεγάλη αναδρομική έκθεση για τη ζωή και το έργο του οραματιστή, οι ιδέες του οποίου αποτέλεσαν την έμπνευση για καθημερινά αντικείμενα, όπως τα laptop των 100 δολαρίων, τις σκηνές-ιγκλού, το σκάφος "plastiki" που κατασκευάστηκε με πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικών και νερού.


Είναι ο ίδιος που για πρώτη φορά ανέπτυξε την έννοια της "Γης-διαστημόπλοιου", στην οποία είμαστε όλοι επιβάτες. Πολύ πριν το οικολογικό κίνημα και τους κάθε λογής... οι-κωλό-γους, ο Φούλλερ υποστήριξε πως χρειάζεται συλλογική δράση για να αλλάξουμε την κοινή μας μοίρα. 

Δείτε εδώ: http://www.buckminster.info


Η Αριζόνα στέλνει τα ιντερνετικά... τρόλλ στη φυλακή


Στη... στενή μέχρι για 25 χρόνια και με το νόμο θα καταλήγουν τα διαδικτυακά τρολλ στην Αριζόνα των ΗΠΑ, οι χρήστες δηλαδή του internet που σύμφωνα με τη Βικιπαίδεια "έχουν πονηρά προκλητικές, σκόπιμα ανόητες ή επιτηδευμένα εκτός θέματος θέσεις και απόψεις σε μία online ανοιχτή κοινότητα, όπως ένα φόρουμ συζήτησης, ταχυδρομική λίστα, chat room ή μπλογκ, με πρωταρχική πρόθεση να προκαλέσει και να ερεθίσει άλλους χρήστες ή με κάθε τρόπο να επιφέρει διαταραχή σε μια διαδικτυακή συζήτηση για οποιοδήποτε θέμα και να πετύχει μια αλυσίδα αντιδράσεων από άλλους χρήστες. Η συμπεριφορά αυτή πολλές φορές συνοδεύεται από αμφιλεγόμενη διαμάχη των υπολοίπων περί του σκοπού του."



Ήδη έχουν προκληθεί πολλές αντιδράσεις από εκείνους που θεωρούν ότι πλήττονται τα στοιχειώδη δικαιώματα της ελευθερίας της έκφρασης, αλλά και από άλλους που υποστηρίζουν πως ο τρόπος με τον οποίο γράφτηκε ο νόμος είναι εσκεμμένα ευρείας ερμηνείας, έτσι ώστε να αφήνει ανοιχτό το παράθυρο για την ενοχοποίηση της αντίθετης άποψης.

Νομικοί κύκλοι πάντως τόνισαν ότι ο νόμος αυτός δε μπορεί να σταθεί σε δικαστήριο, αν και οι εισηγητές του δήλωσαν ότι πρέπει να μπει κάποιο όριο στον κυβερνοεκφοβισμό (cyberbullying), αλλά και στην τάση κάποιων να δημοσιεύουν σχόλια και απόψεις που δημιουργούν ένταση και μίσος. 



Τα μυστήρια και τα θαύματα της αβύσσου


Σε ένα βίντεο οκτάλεπτης περίπου διάρκειας ο υδροβιολόγος Ντέιβιντ Γκάλο μας μεταφέρει στον υποβρύχιο κόσμο και μιλάει για τα μυστικά της αβύσσου.


Αξίζει τον κόπο να το δείτε. 

Τρίτη 3 Απριλίου 2012

Όταν οι τράτες εντοπίζουν ναυάγια

Ένα γερμανικό βομβαρδιστικό Dornier 17 του Β' Π.Π. βρίσκεται ανάποδα σε αμμώδη βυθό στο Στενό της Μάγχης

Περισσότερα από 46.000 ναυάγια, από τα οποία μόλις 61 έχουν ανακυρηχθεί προστατευόμενα ιστορικά, βρίσκονται στους βυθούς γύρω από τα βρετανικά νησιά, μεταξύ των οποίων τουλάχιστον 13.000 καταγεγραμμένα αεροσκάφη που καταρρίφθηκαν ή έπεσαν λόγω μηχανικής βλάβης κατά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Καθημερινά οι τράτες ανασύρουν τμήματα ναυαγίων, ακόμα και πέτρινα εργαλεία της παλαιολιθικής εποχής, τα οποία χρονολογούνται από το 10.000 π.Χ. περίπου, όταν η Μάγχη ήταν ακόμα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. 

Αν και οι περίπου 400 τράτες που ψαρεύουν καθημερινά αποπλέοντας από το Σάσσεξ, σαρώνουν τους βυθούς, προκαλώντας, όπως και στην Ελλάδα, ανυπολόγιστες καταστροφές, οι βρετανικές αρχές αποφάσισαν να συνεργαστούν με τους αλιείς, έτσι ώστε να καταγράφεται κάθε εύρημα που βρίσκουν στα δίχτυα τους, ή εντοπίζουν με τις ηχοβολιστικές τους συσκευές, όπως ένα γερμανικό βομβαρδιστικό που πρόκειται να ανελκυσθεί σε λίγους μήνες, καθώς αποτελεί ένα από τα ελάχιστα δείγματα του τύπου του.

Το Resurgam, υποβρύχιο του 1880

Μεταξύ των τυχαίων ευρημάτων είναι και το υποβρύχιο Resurgam του 1880, το οποίο 130 χρόνια μετά τη βύθισή του δικαίωσε το... όνομά του, το οποίο στα λατινικά σημαίνει "θα ξανασηκωθώ". Εντοπίστηκε το 1995 σε βάθος μόλις 18 μέτρων από δύτη που στάλθηκε να δει που σκάλωσαν τα δίχτυα. Αν και μέχρι σήμερα οι προσπάθειες ανέλκυσης δεν έχουν καρποφορήσει, επιτήδειοι κλέφτες πρόλαβαν να αφαιρέσουν αρκετά αντικείμενα από αυτό και πλέον οι ίδιοι οι ψαράδες που περνούν συχνά από το σημείο βύθισής του, ρίχνουν και μια ματιά στο ναυάγιο.

Οι τοπικές ενώσεις αλιέων βλέπουν με θετικό μάτι την πρωτοβουλία των αρχών, συναισθανόμενοι ότι βοηθούν στον εντοπισμό και πολλές φορές και στην ταυτοποίηση ιστορικών ναυαγίων.

Βόλτα στα άδυτα της σοβιετικής βάσης υποβρυχίων


Στη "φωλιά" της διοίκησης υποβρυχίων της Σοβιετικής Ένωσης στη Μαύρη Θάλασσα βρέθηκαν οδηγοί και τζιπ γνωστής μάρκας αυτοκινήτων.




Λίγο πριν το θάνατό του ο Ιωσήφ Στάλιν έδωσε εντολή για την κατασκευή της βάσης στην Μπαλακλάβα της Κριμαίας, η οποία μπορούσε να αντέξει πυρηνικό πλήγμα και είχε τη δυνατότητα να φιλοξενήσει 3.000 άτομα στα έγκατά της.




Η βάση ολοκληρώθηκε σε εννιά χρόνια, στις αρχές της δεκαετίας του '60 και χρησιμοποιήθηκε ως ορμητήριο για τα πυρηνοκίνητα υποβρύχια του σοβιετικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας. Σήμερα έχει μετατραπεί σε μουσείο, αλλά η ιστορία έχει ενδιαφέρον, καθώς το 1957 η Μπαλακλάβα "εξαφανίστηκε" από τους χάρτες, μια γνώριμη σταλινική... πρακτική ακόμα και μετά το θάνατό του, καθώς η τοποθεσία ήταν άκρως απόρρητη.






Τα φυτοφάρμακα «αδειάζουν» τα μελίσσια




Φυτοφάρμακα που περιέχουν νεονικοτινοειδή και χρησιμοποιούνται ευρέως σε πολλές χώρες παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, ενοχοποιούνται για τη δραματική μείωση των μελισσών, σύμφωνα με δύο ανεξάρτητες έρευνες, οι οποίες δημοσιεύθηκαν στην ηλεκτρονική έκδοση της έγκριτης επιστημονικής επιθεώρησης “Science”.

Ερευνητές από τη Γαλλία κατέδειξαν ότι οι χημικές ουσίες που περιέχονται στα νεονικοτινοειδή επηρεάζουν το κεντρικό νευρικό σύστημα των μελισσών, δυσχεραίνοντας τον προσανατολισμό τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να επιστρέφουν στις κυψέλες τους, ενώ αγγλική έρευνα εστίασε στις αρνητικές επιπτώσεις που έχει η συγκεκριμένη ουσία στην ανάπτυξη του πληθυσμού, αλλά και στη δημιουργία νέων βασιλισσών που εγγυώνται τη διαιώνιση του είδους, καθώς η μείωση αγγίζει ακόμα και το 85%.

«Η θνησιμότητα των μελισσιών τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει μεγάλη αύξηση» αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο Σπύρος Χάσκος, πρόεδρος του Συλλόγου Μελισσοκόμων Ανατολικής Αττικής και συμπληρώνει: «Πολλοί παράγοντες ευθύνονται για το φαινόμενο αυτό, αλλά η εξασθένιση του ανοσοποιητικού των μελισσών, για την οποία ευθύνονται τα φυτοφάρμακα, έχει ως αποτέλεσμα να είναι ευπρόσβλητες σε ιούς, μύκητες και ασθένειες και να καταγράφονται μεγάλες απώλειες στις κυψέλες».

Αν και η κυκλοφορία νεονικοτινοειδών εντομοκτόνων έχει ήδη ανασταλεί στη Γερμανία, μεγάλη βιομηχανία της οποίας παράγει τέτοια φυτοφάρμακα, αλλά και στη Γαλλία, την Ιταλία και τη Σλοβενία, η Ελλάδα δεν έχει μέχρι στιγμής λάβει κανένα μέτρο για τον περιορισμό τους. «Παρατηρούμε ότι οι κυψέλες που βρίσκονται κοντά σε καλλιέργειες βαμβακιού και καλαμποκιού, λόγω του ότι προσφέρουν νέκταρ και γύρη, καταγράφουν μεγάλη απώλεια μελισσών», εξηγεί ο κ. Χάσκος αναδεικνύοντας επίσης και μια άλλη διάσταση του προβλήματος: «Μεγάλο ρόλο παίζει και η άγνοια της κοινής γνώμης, καθώς πολλοί ιδιώτες χρησιμοποιούν τέτοια εντομοκτόνα για τους κήπους τους, μετά από παρότρυνση γεωπόνων, με αποτέλεσμα η κατάσταση να είναι πλέον ανεξέλεγκτη».

ΒΟΧ 1
Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε ο Έλληνας ευρωβουλευτής Κρίτωνας Αρσένης, οι Συντελεστές Κινδύνου που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τα νεονικοτινοειδή εντομοκτόνα είναι ελλιπείς, κυρίως για τρεις λόγους:

Πρώτον, υπολογίζουν μόνο την οξεία τοξικότητα και όχι τη χρόνια. Οι μέλισσες συλλέγουν γύρη με υπολείμματα νεονικοτινοειδών σε υποθανατηφόρες δόσεις, την οποία μεταφέρουν στην κυψέλη τους. Η χρήση αυτής της γύρης προκαλεί χρόνια τοξικότητα η οποία εκφράζεται, μεταξύ άλλων, με μειωμένη ικανότητα αναζήτησης και κατανάλωσης τροφής, θανάτωση του γόνου κ.α.

Δεύτερον, τα νεονικοτινοειδή είναι ιδιαίτερα σταθερά στο έδαφος. Έτσι, οι ουσίες αυτές παραμένουν στο έδαφος μέχρι την επόμενη σοδειά με την οποία θα ανανεωθούν.

Τρίτον, δεν λαμβάνουν υπόψη τους τη συνδυαστική δράση που έχουν οι φαινομενικά μικρές συγκεντρώσεις των νεονικοτινοειδών στη γύρη, με τα χημικά σκευάσματα που χρησιμοποιεί ο μελισσοκόμος μέσα στη κυψέλη.


Του καθηγητή Ανδρέα Θρασυβούλου, από το Εργαστήριο Μελισσοκομίας, Τμήμα Γεωπονίας, Α.Π.Θ.
«Οι περισσότερες πληροφορίες αναφέρονται στα νεονικοτινοειδή ως επενδυτικά σπόρου για καλλιέργειες όπως το καλαμπόκι, η ελαιοκράμβη, ο ηλίανθος, το σιτάρι και άλλα. Τα νεονικοτινοειδή όμως χρησιμοποιούνται και ως ψεκαστικά φυλλώματος και για ριζοποτίσματα δεκάδων άλλων καλλιεργειών, όπως αχλαδιάς, πορτοκαλιάς, μανταρινιάς, λεμονιάς, γκειπ-φρουτ, καπνού, πατάτας, ροδακινιάς, ντομάτας, αγγουριού, καπνού κ.α. Χρησιμοποιούνται επίσης στα λαχανικά θερμοκηπίου και υπαίθρου όπως το αγγούρι, η ντομάτα, η μελιτζάνα, η πιπεριά, το καρπούζι, το πεπόνι, το κολοκύθι, η πατάτα καθώς επίσης σε πληθώρα καλλωπιστικών φυτών και σε αρκετές περιπτώσεις καταλήγουν σε αυτοφυή βλάστηση σχηματίζοντας ένα πραγματικό δίκτυ θανάτου για τις μέλισσες».

Δρ. Σοφία Γούναρη, Ερευνήτρια ΕΛΓΟ ”ΔΗΜΗΤΡΑ”, πρώην ΕΘΙΑΓΕ και Πρόεδρος της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Μελισσοκομίας - Σηροτροφίας
«Ο αριθμός των μελισσιών στην Ελλάδα σε απόλυτους αριθμούς δεν έχει μειωθεί. Αυτό που αντιμετωπίζουμε κατά τόπους και κατά χρονιές είναι θάνατοι μελισσιών ή μείωση του πληθυσμού τους (θανάτωση ενός ποσοστού των μελισσών που απαρτίζουν την κοινωνία), που κυρίως αποδίδονται σε δηλητηρίαση από γεωργικά φάρμακα, ιδιαίτερα νεονικοτινοειδή (Θεσσαλικός κάμπος, Έβρος, Γιαννιτσά)  ή προσβολή τους από το βακτήριο της ασιατικής νοσεμίασης. Μία περίπτωση μείωσης κατά σχεδόν 80% των μελισσιών μιας περιοχής, από δηλητηρίαση, ήταν αυτό που συνέβη στην Αττική τον Αύγουστο-Σεπτέμβριο του 2011, εξαιτίας του ψεκασμού των φοινίκων με νεονικοτινοειδή για την αντιμετώπιση του σκαθαριού των φοινικοειδών. Ολόκληρα μελισσοκομεία ξεκληρίστηκαν και οι φοίνικες πέθαναν επίσης. Καθώς η χρήση των νεονικοτινοειδών είναι πλέον ευρεία η Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Μελισσοκομίας-Σηροτροφίας έχει ζητήσει και προσπαθεί να πιέσει την Πολιτεία, στο πλαίσιο του νέου κανονισμού για τη Χρήση των Γεωργικών Φαρμάκων, το μελίσσι ως οργανισμός να καταστεί ”δείκτης” επικινδυνότητας στο περιβάλλον των γεωργικών φαρμάκων που διεκδικούν άδεια κυκλοφορίας στην χώρα μας».


Δευτέρα 2 Απριλίου 2012

"Η κατάδυση είναι τα νέα μου μάτια"



Ο πιλότος της πολεμικής αεροπορίας των ΗΠΑ Μάικλ Μαλάρσι τραυματίστηκε σοβαρά και έχασε την όρασή του στο Αφγανιστάν από την έκρηξη αυτοσχέδιου εκρηκτικού μηχανισμού. Μετά από πολλές χειρουργικές επεμβάσεις, κατάφερε να αναρρώσει μερικώς, χωρίς όμως να αποκατασταθεί η όρασή του.


Με τη βοήθεια φίλων του και της divepiratesfoundation.com ο Μαλάρσι ξεκίνησε μαθήματα αυτόνομης κατάδυσης. "Είναι ανεπανάληπτο το συναίσθημα να βρίσκεσαι κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας", σχολίασε ο ίδιος και συμπλήρωσε αυτοσαρκαζόμενος: "Με την εκπαίδευση έμαθα να λύνω και να δένω τον εξοπλισμό της κατάδυσης με... κλειστά μάτια".


Ο Μαλάρσι πλέον καταδύεται με τους φίλους του και απολαμβάνει τη μοναδική αίσθηση χαλάρωσης και ευεξίας που προσφέρει η θάλασσα. "Ακόμα και άνθρωποι χωρίς αναπηρία, βρίσκουν δεκάδες δικαιολογίες για να μείνουν αδρανείς. Ο τραυματισμός μου και η απώλεια της όρασης δε με σταμάτησε. Δε θέλω πια να χάνω καμία ευκαιρία να ζήσω τη ζωή μου στο φουλ. Η κατάδυση είναι τα νέα μου μάτια", παρατηρεί ο τυφλός δύτης. 







"Ψάρεψαν" πύραυλο των ναζί


Αυτοδύτες της μονάδας εξουδετέρωσης εκρηκτικών του πολεμικού ναυτικού της Βρετανίας ανέσυραν στην περιοχή του Χάρουιτς, στις ανατολικές ακτές της χώρας, τμήματα ενός πυραύλου V-2, του φοβερού "μυστικού όπλου" των ναζί, με το οποίο έλπιζαν ότι θα κέρδιζαν τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.


Ο πύραυλος είχε πιθανότατα εκτοξευθεί από βάση στην Ολλανδία, με στόχο το Λονδίνο. 






Αν και δεν έγινε γνωστό αν ο πύραυλος καταρρίφθηκε ή απλά έπεσε θύμα μηχανικής βλάβης, οι ειδικοί πυροτεχνουργοί διαπίστωσαν ότι ήταν ακίνδυνος, καθώς η γόμωσή του είχε καταστραφεί.


Οι δύτες έφεραν στην επιφάνεια τμήματα του κινητήρα, καθώς και άλλα εξαρτήματα, τα οποία μετά από συντήρηση θα εκτεθούν στον ιστιοπλοϊκό όμιλο της περιοχής. 

Ένα αεροπλάνο στο βυθό της Μακρονήσου




Το τετραθέσιο ΠΑΙΠΕΡ με κυβερνήτη και επιβάτη ξεκίνησε από τον Μαραθώνα με προορισμό την Πάρο όπου και έφτασε. Απογειώθηκε στις 17.19 με κατεύθυνση τον αεροδρόμιο του Μαραθώνα. Το αεροσκάφος κατερχόμενο στα 3000 πόδια και σε απόσταση 7 Ναυτικών μιλιών βορειοανατολικά της Μακρονήσου κράτησε ο κινητήρας λόγω πιθανότατα (χωρίς να είναι σίγουρο) έλλειψης καύσιμου. Η ορατότητα ήταν περίπου 10 ν.μ και ο καιρός βόρειος 8 μποφόρ. Ο κυβερνήτης αποφάσισε να το προσθαλασσώσει και κατά την κάθοδο προσέκρουσε σε ένα κύμα και αποκολληθεί η δεξιά πτέρυγα.


Το αεροσκάφος παρέμεινε στην επιφάνεια χωρίς να ανατραπεί έτσι δόθηκε η ευκαιρία στους επιβαίνοντες να εγκαταλείψουν το α/φ και να κολυμπήσουν προς την πλησιέστερη ακτή. Τα σωστικά μέσα δεν τους εντόπισαν, κυνηγοί και κάτοικοι της Μακρονήσου τους εντόπισαν και την επόμενη ημέρα με ελικόπτερο μεταφέρθηκαν στο αεροδρόμιο του Μαραθώνα.
Το α/φ είναι μονοκινητήριο χαμηλοπτέρυγο με ριναίο μεταλλικής επικάλυψης.
Κατασκευάστηκε από την PIPER AIR CRAFT με αριθμό σειράς 28-7990330.
Ο κινητήρας του είναι LYCOMING τύπου 0-330-Α4Μ με αριθμό σειράς L-25/30-36L.


Περισσότερα εδώ: http://www.theabyss.gr/community/index.php?topic=4230.15


και εδώ: http://www.sea-wrecks.gr/Piper.html

Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

Η βδομάδα που πέρασε 26-31 Μαρτίου 2012


Πειραματόζωα και πυρομανείς
Την ώρα που οι Έλληνες έχουν γίνει τα πειραματόζωα της κρίσης, ο Ζακ Ντελόρ, πρόεδρος της Κομισιόν για μια δεκαετία, μιλώντας στο Ευρωκοινοβούλιο χαρακτήρισε τον νυν πρόεδρο Χοσέ Μανουέλ Μπαρρόσο… «πυρομανή πυροσβέστη» και πρόσθεσε ότι είναι αδύνατον όλες οι χώρες της Ε.Ε. να υιοθετήσουν το γερμανικό μοντέλο, εφαρμόζοντας πολιτικές τιμωρίας. Ακούει κανείς;

Βενζίνη φωτιά
Η τιμή της βενζίνης τραβά την… ανηφόρα, με το φράγμα των 1,80 ευρώ να αποτελεί παρελθόν. Η σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες προκαλεί θλίψη, αλλά και προβληματισμό. Μηχανισμοί ελέγχου δεν υπάρχουν; Ας μη συγκριθούμε με τη… Βενεζουέλα, πετρελαιοπαραγωγό χώρα που χρεώνει το λίτρο της βενζίνης 0,02 ευρώ. Δύο λεπτά…

Την πληρώνουν οι υπερχρεωμένοι
Τελικά οι ευνοϊκές διατάξεις για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά αποσύρθηκαν, αποδεικνύοντας περίτρανα την προχειρότητα και την ανευθυνότητα με την οποία νομοθετεί η κυβέρνηση. Το θέμα είναι «διαδικαστικό» λέει ο υπουργός Εργασίας, ας απευθυνθεί όμως καλύτερα στους ανθρώπους που βρίσκονται δεμένοι χειροπόδαρα στα βουνά των χρεών τους.

Σχολικά συσσίτια
Από 40 κύματα πέρασε το θέμα των σχολικών συσσιτίων σε υποσιτιζόμενους μαθητές. Μετά την αρχική άρνηση του υπαρκτού προβλήματος και τις πομπώδεις εξαγγελίες από το βήμα της Βουλής, τελικά μόνο σε δέκα σχολεία θα εφαρμοστεί το… νηστίσιμο πρόγραμμα παροχής ενός σάντουιτς, καθώς η επίσημη δικαιολογία είναι ότι… ψυγεία δεν υπάρχουν για την ευρεία εφαρμογή του μέτρου.

Φασόλια Πρεσπών από την Κίνα
«Μαϊμού» αποδείχθηκαν τα φασόλια Πρεσπών που διατέθηκαν σε καταναλωτές σε δήμο της Θεσσαλονίκης. Οι παραγωγοί κατήγγειλαν ότι τα φασόλια είχαν… εξωτική καταγωγή, καθώς ήταν κινέζικα, εγείροντας πολλά ερωτηματικά για τις πρακτικές επιτηδείων που εκμεταλλεύονται τα κινήματα «από τον παραγωγό στον καταναλωτή» για να «σπρώξουν» στην αγορά προϊόντα αμφίβολης προέλευσης και ποιότητας.

Μετεκλογική ισοπέδωση
Με την προεκλογική κουβέντα να μετατοπίζεται τεχνηέντως σε άλλα θέματα, το μείζον ζήτημα της σφαγής των μισθών που έχει ήδη δρομολογηθεί, θα οδηγήσει τα καθαρά ποσά αποδοχών εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων κάτω από τα 400 ευρώ το μήνα. Στην έκθεση αξιολόγησης του ΔΝΤ αναφέρεται ότι «οι ελληνικές αρχές αναγνώρισαν ότι χρειάζεται αναπροσανατολισμός στη στρατηγική». Με άλλα λόγια, μισθοί μπανανίας, σε μια χώρα-μπανανία.

Στρατόπεδα μεταναστών
Με σαφή προεκλογική σκοπιμότητα και παροιμιώδη προχειρότητα ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη προανήγγειλε τη δημιουργία 30 στρατοπέδων συγκέντρωσης μεταναστών σε όλη τη χώρα. Αντιδρούν οι τοπικές κοινωνίες, προκαλεί ερωτηματικά η μεθόδευση που αποδεικνύει περίτρανα ότι δεν υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός διαχείρισης του μεταναστευτικού, πέρα από σπασμωδικές κινήσεις, όπως ο φράχτης του προκατόχου του στον Έβρο.


Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012

Γκατζετάκηδες, ήρθε η υποβρύχια θήκη για το iPhone


Θήκη για iPhone μετατρέπει το κινητό σε υποβρύχια φωτογραφική μηχανή, με κόστος μόλις 85 δολάρια.


Σύμωνα με την ιστοσελίδα της κατασκευάστριας εταιρείας, η θήκη παραμένει στεγανή μέχρι τα 30 μέτρα και δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να επιλέξει να τραβήξει φωτογραφίες ή βίντεο, μέσω της εφαρμογής του iPhone.


Δείτε εδώ: http://tat7.net/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2


Στοπ στις καταδύσεις με καρχαρίες;



Οι τοπικές αρχές στην περιοχή της Αδελαϊδας στην Αυστραλία εξετάζουν το ενδεχόμενο μερικής τουλάχιστον απαγόρευσης καταδύσεων με καρχαρίες που προσφέρουν καταδυτικά κέντρα στην περιοχή, επειδή η πρακτική αυτή "επηρεάζει αρνητικά τη φυσική συμπεριφορά των καρχαριών", όπως εξήγησαν οι υπεύθυνοι της υπηρεσίας περιβάλλοντος.




Η... καρχαριοσυνάντηση είναι μια ιδιαίτερα επικερδής επιχείρηση, καθώς πολλοί θέλουν να καταδυθούν "παρέα" με καρχαρίες, έστω και από τη σχετική ασφάλεια που παρέχει ένα χαλύβδινο κλουβί. 


Αν και η τελική απόφαση αναμένεται, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι η περιβαλλοντική διάσταση αποτελεί απλά μια δικαιολογία, καθώς δεν προβλέπεται η ολική απαγόρευση, παρά μόνο ο περιορισμός των αδειών σε καταδυτικές επιχειρήσεις. 




Δείτε εδώ: http://www.adelaidenow.com.au/travel/news/shark-cage-tours-set-to-take-dive-at-port-lincoln/story-fn3015fd-1226313946452

Πιό... φωτεινή η Ευρώπη



Πιο «φωτεινή» αποδεικνύεται έπειτα από 18 χρόνια η Ευρώπη, σύμφωνα με τη σύγκριση των φωτογραφιών των δορυφόρων του εθνικού τμήματος Ωκεάνιας και Ατμοσφαιρικής Διαχείρισης των ΗΠΑ (ΝΟΑΑ). 


Οι ερευνητές παρουσιάζοντας τις παραπάνω δύο εικόνες, από τις οποίες η πρώτη στάλθηκε από το δορυφόρο το 1992 και η δεύτερη το 2010, φανερώνουν ότι οι περιοχές που έχουν κατοικηθεί είναι αισθητά περισσότερες και πως τα μεγάλα αστικά κέντρα έχουν επεκταθεί σημαντικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της αύξησης, είναι οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και η Ελλάδα, στην οποία η... ΔΕΗ αύξησε την πελατεία της. 

"H κατάδυση μου έδωσε την ελευθερία"



Ο 35χρονος Μπάρυ Ουέστ, μετά από αυτοκινητικό ατύχημα, βρέθηκε με ολική αναπηρία των άκρων. Μετά από μακρά περίοδο κατάθλιψης, πείστηκε από τους κολλητούς του να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στην αυτόνομη κατάδυση.


Μετά από ένα χρόνο εντατικών μαθημάτων σε πισίνα και χάρη στην επιμονή του και τη συμπαράσταση των φίλων του απέκτησε το δίπλωμα του ερασιτέχνη αυτοδύτη.


Σήμερα συμμετέχει σε καταδύσεις ανοιχτής θαλάσσης, απέκτησε νέα διάθεση για ζωή και όπως λέει και ο ίδιος "Η κατάδυση μου έδωσε την ελευθερία".


Ένα μάθημα για όλους, μια αισιόδοξη νότα θάρρους και πάνω απ' όλα η δύναμη της φιλίας είναι τα  διδάγματα της ιστορίας του Μπάρυ. 


Διαβάστε εδώ: http://www.britishdiver.co.uk/2012/03/the-paralysed-diver/

Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Βρήκαν τους κινητήρες της... Σελήνης στο βυθό



Ένα πολύτιμο κομμάτι της διαστημικής ιστορίας της ανθρωπότητας, τους κινητήρες που έστειλαν την αποστολή Apollo 11 στη Σελήνη το 1969 ανακοίνωσε ότι εντόπισε στα βάθη του Ατλαντικού Ωκεανού, σε βάθος 4.300 μέτρων ο Τζεφ Μπέζος, ιδρυτής της διαδικτυακής εταιρείας Amazon.com


Οι κινητήρες βρέθηκαν στη θάλασσα στα ανοιχτά του Κέιπ Κανάβεραλ, μετά την εκτόξευση του πυραύλου-φορέα του θαλαμίσκου που μετέφερε τους αστροναύτες στο δορυφόρο της Γης, κατά την οποία σε διάφορες φάσεις αποκολλώνται τμήματα του πυραύλου. 


Στόχος του είναι να ανελκύσει τον ένα από τους πέντε κινητήρες, προκειμένου να τον δωρίσει στο μουσείο τεχνολογίας του Σιάτλ, με την άδεια της NASA.


"Ήμουν πέντε χρονών όταν είδα στην τηλεόραση την εκτόξευση του Apollo 11 και αποτέλεσε έμπνευση για την ενασχόλησή μου με την επιστήμη, την τεχνολογία και τις εξερευνήσεις", δήλωσε ο Μπέζος.










Όταν η Τέχνη μιμείται τη Φύση


Οι κινήσεις των θαλάσσιων ρευμάτων θυμίζουν πίνακα του Βαν Γκογκ

Τη σημασία των θαλάσσιων ρευμάτων για την καλή… υγεία του πλανήτη μας καταδεικνύει ανάγλυφα το βίντεο που έδωσε στη δημοσιότητα το Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Γκόνταρντ της ΝΑΣΑ, θυμίζοντας πίνακα του Βίνσεντ Βαν Γκόγκ, έστω και αν ο εκκεντρικός καλλιτέχνης φιλοτέχνησε το συγκεκριμένο έργο το 1889. Καταγράφοντας μέσω δορυφορικών μετρήσεων τις κινήσεις των επιφανειακών ρευμάτων σε όλες τις θάλασσες της υδρογείου για ένα διάστημα δύο ετών, οι ειδικοί κατάφεραν να δημιουργήσουν την πρώτη πλήρως ψηφιακή αναπαράστασή τους.


Οι θάλασσες είναι αεικίνητες και τα ρεύματα επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο το κλίμα, αλλά και τις συνθήκες διαβίωσης για τη χλωρίδα και την πανίδα ακόμα και στην ξηρά. Τα ρεύματα επηρεάζονται από πληθώρα παραγόντων, όπως οι άνεμοι, η θερμοκρασία του νερού και η περιεκτικότητα σε αλάτι, η διαμόρφωση του βυθού και το βάθος, ακόμα και από την περιστροφή της Γης και την εναλλαγή των εποχών.


Η αέναη κίνηση τεράστιων όγκων νερού θυμίζει σε κάποιες περιπτώσεις διάδρομο… γυμναστηρίου, καθώς η εναλλαγή μεταξύ επιφανειακών και βαθιών υδάτων δημιουργεί μια συνεχή ροή από το Βόρειο Ατλαντικό μέχρι τον Ειρηνικό Ωκεανό, ένα «ταξίδι» που μπορεί να διαρκέσει ακόμα και 1000 χρόνια.


Τα θερμότερα επιφανειακά νερά έχουν κατά βάση ροή από τους τροπικούς προς τους Πόλους, ενώ τα ψυχρότερα ακολουθούν αντίθετη πορεία. Το Ρεύμα του Κόλπου, χάρη στο οποίο η Βόρεια Ευρώπη δε βρίσκεται στο… ψυγείο, είναι ένα από τα ισχυρότερα, ενώ το πιο… άτακτο ρεύμα είναι εκείνο που ξεκινά από τις ακτές της Σομαλίας στην Αφρική, καθώς αλλάζει κατεύθυνση δύο φορές το χρόνο, από το Μάιο μέχρι το Σεπτέμβριο κινείται προς τα βόρεια, ενώ από το Νοέμβριο μέχρι το Μάρτιο παίρνει… ρότα προς τα νότια. 



Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

Έβαλαν… τιμοκατάλογο στην υποβάθμιση των Ωκεανών



Η καταστροφή της θάλασσας θα προκαλέσει ζημιές ύψους 2,2 τρις ευρώ ετησίως τις επόμενες δεκαετίες, σύμφωνα με Σουηδούς επιστήμονες

Για πρώτη φορά, επιστήμονες από τη Σουηδία υπολόγισαν με ακρίβεια το οικονομικό κόστος των επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής στους Ωκεανούς της Γης, το οποίο θα ανέλθει στο αστρονομικό ποσόν των 2,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως τις επόμενες δεκαετίες, αν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου συνεχιστούν με τους σημερινούς ρυθμούς.

Αν και η διαδικασία αποτίμησης των συνεπειών των ανθρωπογενών δραστηριοτήτων στις θάλασσες σε παγκόσμια κλίμακα είναι ένα πολύπλοκο εγχείρημα, οι ειδικοί επιστήμονες κατέταξαν σε πέντε βασικές κατηγορίες τα μετρήσιμα δεδομένα: Αλιευτικά πεδία και ιχθυαποθέματα, αύξηση της στάθμης της θάλασσας, θεομηνίες και έντονα καιρικά φαινόμενα που προκαλούνται από την Κλιματική Αλλαγή, η τουριστική βιομηχανία και η οξίνιση των Ωκεανών η οποία οφείλεται στο διοξείδιο του άνθρακα που απορροφάται, καθιστώντας τα νερά των θαλασσών ακατάλληλα για την επιβίωση εκατομμυρίων ειδών.
«Οι κλιματικές αλλαγές σε συνδυασμό με άλλους επιβαρυντικούς παράγοντες, όπως η υπεραλίευση και η ρύπανση από την παράκτια ζώνη αλληλεπιδρούν και μειώνουν ακόμα περισσότερο την ικανότητα των θαλάσσιων οικοσυστημάτων να αντιμετωπίσουν τις κλιματικές αλλαγές», επισημαίνει ο Γιώργος Κόκκορης, επίκουρος καθηγητής Οικολογίας στο Τμήμα Επιστημών της Θάλασσας του πανεπιστημίου Αιγαίου.

Οι Σουηδοί επιστήμονες, μεταξύ των οποίων και οικονομολόγοι έλαβαν υπόψη τους επίσημα στοιχεία και δεδομένα ανεξάρτητων οργανισμών, έτσι ώστε να καταλήξουν σε όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά συμπεράσματα. Ο Φρανκ Άκερμαν, διευθυντής του τμήματος Οικονομίας του Κλίματος στη Στοκχόλμη σημείωσε ότι ακόμα και αν τα ποσά φαίνονται κολοσσιαία είναι δεδομένο ότι η συνάρτηση περιβάλλοντος-οικονομίας αποδίδει την πραγματικότητα: «Η αδράνεια σήμερα θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την κατάσταση αύριο. Συμπεριλάβαμε δεδομένα που αφορούν σε παραμέτρους που μπορούν να διαφοροποιηθούν άμεσα και όχι σε αφηρημένες έννοιες».

Σε τοπικό επίπεδο η Κλιματική Αλλαγή είναι ήδη ορατή, όπως παρατηρεί ο κ. Κόκκορης: «Η αύξηση της θερμοκρασίας της θάλασσας θα μεταβάλει τις περιοχές εξάπλωσης πολλών ειδών. Πολλά τροπικά και υποτροπικά είδη θα μετακινηθούν προς περιοχές που αυτή τη στιγμή χαρακτηρίζονται ως εύκρατες με αποτέλεσμα την συχνότερη εμφάνιση βιολογικών εισβολέων» αναφέρει χαρακτηριστικά ο ειδικός. 

Το υποβρύχιο που... τουιτάρει


Μπορεί το Twitter να είναι γεμάτο από... εξυπνακισμούς, ανούσια μηνύματα και διαφημίσεις των... υπερεγώ εκατομμυρίων ανθρώπων, να όμως που αποδεικνύεται και χρήσιμο για μια ομάδα επιστημόνων. 


Το μη επανδρωμένο υποβρύχιο Tavros, το όνομα του οποίου προέρχεται από την ελληνική λέξη... Ταύρος, φορτίζει τις μπαταρίες του με ηλιακή ενέργεια και διαθέτει λογαριασμό στο Twitter, μέσω του οποίου ποστάρει πληροφορίες από τις αποστολές του.


Μετά την τεράστια οικολογική καταστροφή που προκλήθηκε από τη διαρροή εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού, οι επιστήμονες δημιούργησαν ένα υποβρύχιο που είναι σε θέσει να περιπολεί για μήνες, προκειμένου να εντοπίσει το συντομότερο νέα θαλάσσια ρύπανση.


Αν και προς το παρόν τα μηνύματα που ποστάρει ο Ταύρος είναι μάλλον λιτά, οι ειδικοί σκοπεύουν να βελτιώσουν τη ροή δεδομένων με στοιχεία που θα είναι πολύτιμα για τους ψαράδες, τους ναυτιλομένους και όσους ενδιαφέρονται για τις καιρικές συνθήκες στις περιοχές που... κόβει βόλτες το υποβρύχιο. 


 Δείτε τα τουιτς του Ταύρου εδώ: https://twitter.com/#!/tavros02 .