Σήμερα
δοκιμάζεται για πρώτη φορά ο πυραυλοκινητήρας του υπερηχητικού αυτοκινήτου που
φιλοδοξεί να καταρρίψει κάθε προηγούμενο ρεκόρ επίγειας ταχύτητας κατά μερικές…
εκατοντάδες χιλιόμετρα, φτάνοντας τα 1700 περίπου χιλιόμετρα την ώρα ή περίπου
1,4 mach, με την ελπίδα, όπως λένε οι δημιουργοί του,
τουλάχιστον να μην… εκραγεί. Πρόκειται για το μήκους 13,4 μέτρων
«Μπλάντχαουντ», το οποίο έχει πάρει το όνομά του από την ομώνυμη ράτσα
ιχνηλατών σκύλων, ένα πειραματικό υβρίδιο πυραύλου και τετράτροχου.
Εξοπλισμένο
με τρεις διαφορετικούς κινητήρες, έναν… συμβατικό που αποδίδει 800 ίππους, έναν
πυραυλοκινητήρα που χρησιμοποιείται σε μαχητικά αεροσκάφη και έναν πύραυλο
ξηρού καυσίμου, το υπερηχητικό αυτοκίνητο θα έχει ώση 27.500 λιβρών και
συνολική ιπποδύναμη 80.000 ίππων, αντίστοιχη με εκείνη 95 αυτοκινήτων που
αγωνίζονται στη Φόρμουλα 1.
Ο
άνθρωπος που θα αναλάβει το δύσκολο έργο της οδήγησης της επίγειας… αστραπής
είναι ο 50χρονος Άντι Γκριν, πρώην πιλότος της RAF, της πολεμικής αεροπορίας της Βρετανίας, ο οποίος
είναι κάτοχος εδώ και 15 χρόνια του ρεκόρ με 1200 περίπου χιλιόμετρα την ώρα,
οριακά μεγαλύτερης από εκείνη του ήχου. «Στόχος μας δεν είναι απλά μια νέα
κορυφαία επίδοση, αλλά να εμπνεύσουμε τη νέα γενιά», δήλωσε ο ίδιος και
συμπλήρωσε: «Όλη η τεχνολογία που χρησιμοποιούμε υπάρχει ήδη και μπορούμε να
μοιραστούμε με όλους κάθε λεπτομέρεια, από τη σύλληψη του σχεδίου, μέχρι τα
τελικά βήματα της υλοποίησής του, καθώς όλες οι δοκιμές θα μεταδοθούν μέσω
Διαδικτύου».
Ο
Μαρκ Τσάπμαν, αρχιμηχανικός του «Μπλάντχαουντ», είναι αισιόδοξος για τη
σημερινή δοκιμή, αν και σπεύδει να διευκρινίσει χαριτολογώντας ότι ακόμα και αν
ο πυραυλοκινητήρας εκραγεί «θα είναι και αυτό μέρος του πειράματος. Το
χειρότερο θα είναι να μη συμβεί τίποτε, αλλά σε κάθε περίπτωση θα έχουμε τη
δυνατότητα να διαπιστώσουμε τις τροποποιήσεις που πιθανόν θα χρειαστούν μέχρι
την τελική δοκιμασία».
Κατασκευασμένο
από κράμα ανθρακονημάτων και τιτανίου, με ειδικούς υπολογιστές, αντίστοιχους με
εκείνους που διαθέτουν τα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη για τον έλεγχο της
πτήσης, το «Μπλάντχαουντ» μπορεί να αντέξει πιέσεις που αντιστοιχούν σε 12
τόνους ανά τετραγωνικό μέτρο. Το υπερηχητικό αυτοκίνητο θα διανύει 469 μέτρα το
δευτερόλεπτο, απόσταση ίση με σχεδόν 4,5 ποδοσφαιρικά γήπεδα, θα είναι ταχύτερο
από σφαίρα πιστολιού Magnum 357 και ο πιλότος του θα
φορά ειδική στολή για να αντέξει την επιτάχυνση χωρίς να λιποθυμήσει.
Αν
όλα πάνε καλά, το καλοκαίρι του 2013 και μέχρι τις αρχές του 2014 θα
επιχειρήσει να ξεπεράσει κατά πολύ την ταχύτητα του ήχου στην έρημο της Νότιας
Αφρικής.
1.
Μηχανή: Πυραυλοκινητήρας EJ200 για την αρχική επιτάχυνση, υβριδικός πύραυλος ξηρού
καυσίμου που θα πυροδοτηθεί όταν φτάσει τα 570 χαω και «συμβατικός» κινητήρας
800 ίππων.
2.
Ταχύτητα: Mach 1,4 ή 1700
χαω, Μήκος 13,4 μέτρα, βάρος 6,4 τόνοι, ύψος 3 μέτρα, προϋπολογισμός 12,5 εκ.
ευρώ
3.
Σύστημα πέδησης: Αερόφρενα για επιβράδυνση από τα 1200
χαω, αλεξίπτωτο για τα 965 χαω, το οποίο θα αναπτυχθεί σταδιακά για να μη
διαλύσει το αυτοκίνητο
4.
Τροχοί: Διαμέτρου 91 εκ. από τιτάνιο, ικανοί να
αντέξουν σε 10.000 περιστροφές ανά λεπτό.
5.
Άτρακτος: Από ανθρακονήματα και τιτάνιο. 200 αισθητήρες
θα καταγράφουν κάθε δεδομένο.
6.
Αεροδυναμικά πτερύγια στο ρύγχος θα διασφαλίζουν ότι το
«Μπλαντχάουντ» θα παραμείνει στο… έδαφος.
7.
Χρονολόγιο:
0-5 δευτ. Ο
πυραυλοκινητήρας επιταχύνει μέχρι τα 160 χαω
15 δευτ. Στα
570 πυροδοτείται ο πύραυλος
15-40 δευτ.
Επιταχύνει στα 1700 χαω
40-43,5 δευτ.
Καταρρίπτει το ρεκόρ
44-85 δευτ.
Απενεργοποιείται ο πύραυλος και αρχίζει η επιβράδυνση
Συνολική
απόσταση που θα διανύσει σε 85 δευτερόλεπτα: 20 χιλιόμετρα