Translate

Πέμπτη 25 Αυγούστου 2011

Τα... εκατόστησαν και συνεχίζουν!



Δύο υπεραιωνόβιοι Έλληνες είδαν με τα μάτια τους να γράφεται Ιστορία σε περιόδους ειρήνης αλλά και ταραγμένες και δίνουν καθημερινά μαθήματα ζωής, ελπίδας και αισιοδοξίας. Πρόκειται για τον Σταύρο Καραμανιώλα, 102 ετών από τη Θάσο και τον Λάμπη Κούνουπα, 106 ετών από την Κρήτη.

Ο Σταύρος Καραμανιώλας γεννήθηκε το 1909 στην Καβάλα, είναι λαϊκός ποιητής και συνθέτης και δεν του αρέσει να τον αποκαλούν οι ξένοι… ‘παππού’. Ο μπάρμπα Σταύρος ξυπνάει καθημερινά στο σπίτι του στον Πρίνο και ασχολείται με τον μικρό κήπο του. Αποδίδει στην… ρέγουλα και το μέτρο την μακροζωία του. «Έχω στη ζωή μου ρέγουλα. Πρώτα-πρώτα, πίνω για να πίνω και όχι να με πίνει αυτό. Και το φαγητό με μέτρο. Άμα κάνω την προσευχή μου, ό,τι να μου δώσεις μετά, δεν παίρνω ούτε μπουκιά. Άμα φτάσω να πάρω φάρμακα, θα αρρωστήσω», πρόσθεσε.

Με μεγάλη δόση χιούμορ και αναφερόμενος στην πρώτη του εγχείρηση σε ηλικία μόλις… 80 ετών, υποστήριξε ότι έκανε ‘σύμφωνο μη επίθεσης’ με τον χάρο με την προϋπόθεση να συνεχίσει το κρασί και να κόψει το τσιγάρο. Στην τρυφερή ηλικία των εννέα χρόνων, οι ανάγκες της επταμελούς οικογένειάς του, τον έστειλαν εργάτη στα καπνομάγαζα. Το ΄40 πήγε εθελοντής στην Αλβανία. Επέστρεψε από το μέτωπο το 1941, με υψηλό πυρετό και κρυοπαγήματα.

Έχει γράψει περισσότερους από 250 στίχους, που ακόμα και σήμερα τους θυμάται όλους. Στη δισκογραφία, όμως, εμφανίστηκε για πρώτη φορά μόλις το 1991, με έξι τραγούδια στο δίσκο "Οι Δακοκτόνοι", των Χειμερινών Κολυμβητών. Αφορμή στάθηκε η γνωριμία του με τον Αργύρη Μπακιρτζή, που αγόρασε σπίτι στο γενέθλιο χωριό του μπάρμπα Σταύρου, τον όμορφο Καζαβίτη. «Το πρώτο μου τραγούδι, τον 'Ποδηλατιστή', που έγραψα όταν ήμουν 15 χρονών, αυτός το έκανε γνωστό», είπε. Φυσικά, με τίποτα δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι, ύστερα από πολλές δεκαετίες, θα τραγουδούσε τον "Ποδηλατιστή" και άλλα δικά του τραγούδια στη συναυλία που έδωσε στο Λυκαβηττό με τους "Χειμερινούς Κολυμβητές", μπροστά σε τρεις χιλιάδες κόσμου, που τον αποθέωσε.

Στην Καβάλα, αντάμωσε τους μεγάλους της εποχής, Στράτο Παγιουμτζή, Παπαϊωάννου, αλλά και τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον οποίο θαύμαζε απεριόριστα. "Εμένα ο Μάρκος με έκανε ρεμπέτη. Παίξαμε μαζί σ' ένα κέντρο στην Καβάλα, στον 'Παράδεισο' και μου είπε: κάτσε μάγκα, γουστάρω να τα πιούμε, να πω σαν πάω στον Πειραιά πως έχει μάγκες κι η Θάσος", θυμήθηκε. Ο μπάρμπα Σταύρος Έχει δύο κόρες, τέσσερα εγγόνια και τρία δισέγγονα.

Ο Λάμπης Κούνουπας γεννήθηκε το 1905 στο Αμάρι της Κρήτης, δούλεψε ως χασάπης, ταβερνιάρης, παντοπώλης και ακόμα και σήμερα κάθε μέρα πάει στο μποστάνι του από νωρίς το πρωί. Είναι περήφανος για τα λιόδεντρά του, και το μυστικό της μακροζωίας του είναι ότι «δεν έχω βάλει τσιγάρο στο στόμα μου και τρώω μισό κιλό γίδα βραστή το μήνα. Το μόνο που μου λείπει είναι η γυναίκα μου, που έχω χάσει εδώ και χρόνια». Χθες τιμήθηκε από τους συγχωριανούς του, καθώς αποτελεί τη ζωντανή Ιστορία του τόπου, σε εποχές δύσκολες, μεταφέροντας στους νεότερους τις εμπειρίες του, αποτελώντας μια κιβωτό γνώσης. Μια συμβουλή που δίνει στα εγγόνια του είναι να μην παρασύρονται από τις καταχρήσεις: «Μια ρακή δεν κάνει κακό, οι πολλές όμως…». Ο κυρ Λάμπης έχει 2 παιδιά 4 εγγόνια και 3 δισέγγονα «ζωή να’χουν», όπως λέει ο ίδιος.


ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ-ΠΙΕΡ ΚΟΣΜΙΔΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.