Translate

Παρασκευή 6 Ιουλίου 2012

Εγκαινιάστηκε το ψηλότερο κτίριο της Ευρώπης



Ένα… θραύσμα γυαλιού 310 μέτρων, άνοιξε χθες αργά το βράδι τις πύλες του στο Λονδίνο σε μια φαντασμαγορική τελετή και κατέχει πλέον τον τίτλο του ψηλότερου κτιρίου στην Ευρώπη, με ύψος που… τρυπάει τα μόνιμα σύννεφα στον ουρανό της πρωτεύουσας της Βρετανίας. Ο ουρανοξύστης μοιάζει με ένα κομμάτι σπασμένου γυαλιού, «The Shard» στα αγγλικά, όπως παρατήρησε ο Ρένζο Πιάνο, ο διάσημος Ιταλός αρχιτέκτονας που το σχεδίασε, αλλά και ένας σύλλογος προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς του Λονδίνου που το χαρακτήρισε «προσβολή της όρασης, ένα κακάσχημο θραύσμα».

Με την ιδιότητα της « κάθετης πόλης», όπως χαρακτηρίζονται οι ουρανοξύστες που παρέχουν μια πλειάδα υπηρεσιών και ανέσεων στους ενοίκους τους, στους 72 ορόφους του θα υπάρχουν γραφεία, ένα υπερπολυτελές ξενοδοχείο, ιδιωτικές κατοικίες για πολύ βαθιές… τσέπες, μπαρ, εστιατόρια και καταστήματα.  Στον τελευταίο όροφο, έναντι αντιτίμου που αγγίζει τα 40 ευρώ, οι… κοινοί θνητοί θα έχουν τη δυνατότητα -πάντα καιρού και φωτοχημικού νέφους επιτρέποντος- να απολαμβάνουν απρόσκοπτα τη θέα της μεγαλούπολης.

Το κόστος ανέγερσης έχει προ πολλού ξεπεράσει το μισό δις ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η εσωτερική διαρρύθμιση και η διαμόρφωση του ξενοδοχείου που θα καταλάβει 20 από τους ορόφους του «Θραύσματος» και η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2013. Με την αδρή χρηματοδότηση όμως της τράπεζας του Κατάρ και του βασιλικού οίκου της μικροσκοπικής χώρας του Κόλπου, ακόμα και η οικονομική κρίση που μαστίζει και τη Βρετανία δε στάθηκε ικανή να ανακόψει την κατασκευή του σύγχρονου αυτού… Γολιάθ της αρχιτεκτονικής.

Προκαλεί αντιδράσεις
Ένα τέτοιο δημιούργημα που καλύπτει με τον όγκο του άλλα ορόσημα του Λονδίνου, όπως τον καθεδρικό ναό του Αγίου Παύλου και το Ουεστμίνστερ, τα οποία βρίσκονται στη… σκιά του, προκαλεί όπως είναι αναμενόμενο, έντονες αντιδράσεις.
Οργανώσεις πολιτών, βουλευτές, ακόμα και θρησκευτικοί ηγέτες αντιστάθηκαν σθεναρά στην πρόθεση των κατασκευαστών να ανεγείρουν το κτίριο στο σημείο που επέλεξαν. Γραφειοκρατικές διαδικασίες, τεχνικά προσκόμματα και αλληλοσυγκρουόμενες υπηρεσίες κόντεψαν να αφήσουν τον ουρανοξύστη μια απλή πρόταση στα χαρτιά του αρχιτέκτονα. Τα πρώτα σχέδια έγιναν το 2000, έπρεπε όμως να περάσουν 7 χρόνια μέχρι να δοθεί το πράσινο φως για την έναρξη των εργασιών. Πέντε χρόνια αργότερα, το κέλυφος του κτιρίου και ο όροφος παρατήρησης είναι πλέον έτοιμα να υποδεχθούν εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες που θα κατακλύσουν την πόλη για να παρακολουθήσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες που ξεκινούν σε λίγες ημέρες. Το ρεκόρ του υψηλότερου κτιρίου πάντως θα κρατήσει για λίγους ακόμα μήνες, όταν αναμένεται να ολοκληρωθεί το κτίριο «Ερμής» στη Μόσχα, μέχρι τα τέλη του 2012.

Ρένζο Πιάνο
Ο διάσημος Ιταλός αρχιτέκτονας γεννήθηκε το 1937 και έχει σχεδιάσει κτίρια που έχουν ήδη κατασκευαστεί ή βρίσκονται στο στάδιο της ανέγερσης σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου. Στον παλιό ιππόδρομο του Δέλτα Φαλήρου, το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», συνολικού προϋπολογισμού 566 εκατομμυρίων ευρώ θα είναι έτοιμο το 2015 και θα περιλαμβάνει πλήρως εξοπλισμένες και κατασκευασμένες με τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές, εγκαταστάσεις της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, καθώς και το Πάρκο «Σταύρος Νιάρχος», έκτασης 170.000 τ.μ.

ΑΡΙΘΜΟΙ-ΣΤΟΙΧΕΙΑ 
309,7 μέτρα: Το ψηλότερο κτίριο της Ευρώπης
56.000 τ.μ. υαλοπετασμάτων (τζαμιών), όσο 8 γήπεδα ποδοσφαίρου
44 ανελκυστήρες
306 κλιμακοστάσια
95% των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του είναι ανακυκλωμένα
59η θέση παγκοσμίως στον κατάλογο των πιο ψηλών κτιρίων.


Το "Υδρόπτερο", το πιο γρήγορο ιστιοφόρο που... πετάει


Σε λίγες ημέρες, ένα… αλλόκοτο σκάφος θα αποπειραθεί να διανύσει την απόσταση ανάμεσα στο Λος Άντζελες και τη Χαβάη, καταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Ονομάζεται «Υδρόπτερο», είναι ιστιοφόρο, βασίζεται σε μια ιδέα του Αρχιμήδη και πλέει… πετώντας στα κύματα, με ταχύτητα που αγγίζει τα 100 χιλιόμετρα την ώρα, χάρη στις επαναστατικές πτέρυγες που αφήνουν μόλις 2,5 τετραγωνικά μέτρα του κύτους του να αγγίζουν στο νερό.

Ο εμπνευστής του υβριδίου αεροσκάφους και ιστιοφόρου είναι ο Γάλλος Αλέν Τεμπό, ο οποίος εδώ και 25 χρόνια αναζητά το «ιερό δισκοπότηρο» της πλεύσης πάνω από τα κύματα με μόνη βοήθεια εκείνη του… Αιόλου. Με επιδόσεις που θα ζήλευαν πιλότοι της Formula 1, το Υδρόπτερο μπορεί να επιταχύνει από 20 στους 45 κόμβους, από 37 σε 83 χιλιόμετρα δηλαδή, σε μόλις 10 δευτερόλεπτα. «Αυτός είναι και ο λόγος που μόλις πιάσουμε καλό άνεμο, η πρώτη οδηγία είναι “προσδεθείτε”», αναφέρει χαριτολογώντας ο Τεμπό.

Από τα πρώτα σχέδια το 1985 μέχρι σήμερα, το «Υδρόπτερο» έχει περάσει κυριολεκτικά από 1000 κύματα. «Οι πτέρυγές του πρέπει να αντέχουν πιέσεις διπλάσιες εκείνων που υπόκεινται τα φτερά ενός πολεμικού αεροσκάφους, λόγω της πυκνότητας της θάλασσας σε σύγκριση με τον αέρα, αλλά και των απότομων αλλαγών κατεύθυνσης», σημειώνει ο Τεμπό και συμπληρώνει: «Για τον απόλυτο έλεγχο του σκάφους σχεδιάσαμε σχεδόν εξαρχής ένα πλαίσιο απορρόφησης κραδασμών, το οποίο μοιάζει με το σύστημα προσεδάφισης του διαστημικού θαλαμίσκου που θα επισκεφθεί τον πλανήτη Άρη τον Αύγουστο».

ΑΡΙΘΜΟΙ
Μήκος: 18,28 μέτρα
Βάρος: 7,5 τόνοι
Ύψος καταρτιού: 28 μέτρα
Συνολικό εμβαδόν πανιών: 365 τ.μ.
Μέγιστη ταχύτητα: 51 κόμβοι (σχεδόν 100 χιλιόμετρα ανά ώρα).

Δείτε εδώ και εδώ

Πέμπτη 5 Ιουλίου 2012

Είναι 80 χρονών και συνεχίζει τις καταδύσεις


Ο Ρόννι Χέρλι γιόρτασε τα ογδοηκοστά του γενέθλια με τον ίδιο τρόπο που το κάνει εδώ και 52 χρόνια, μια κατάδυση αναψυχής με τους φίλους του από τον καταδυτικό σύλλογο του Λίμερικ στην Ιρλανδία.

"Είμαι κάπως... άκαμπτος τελευταία και βαριακούω, αλλά ευτυχώς έχω τους φίλους μου να με βοηθούν τόσο στην επιφάνεια, όσο και κάτω από αυτήν", δήλωσε πανευτυχής στο πάρτι-έκπληξη που διοργάνωσαν οι υπόλοιποι αυτοδύτες προς τιμήν του.

Το αγαπημένο του καταδυτικό σημείο είναι το γερμανικό υποβρύχιο U260 που βρίσκεται σε βάθος 40-45 μέτρων, ενώ πλέον, όπως ο ίδιος ομολογεί καταδύεται όταν οι συνθήκες είναι καλές.




Ποια συμβουλή θα έδινε στους νεότερους αυτοδύτες, δηλαδή σχεδόν... όλους: "Όταν ήμουν νέος, αδιαφορούσα για την ασφάλεια σε σημείο που ακόμα και σήμερα αναρωτιέμαι πως τη... γλύτωσα. Ήθελα να καταδύομαι όλο και πιο βαθιά, αλλά η εμπειρία έδειξε ότι σε βάθη μέχρι 20-25 μέτρα τα χρώματα είναι ακόμα ζωντανά, υπάρχει περισσότερη ζωή και μπορείς να παραμείνεις περισσότερη ώρα στο βυθό".

Διαβάστε εδώ και εδώ

Συνελήφθη το... μποζόνιο του Χιγκς


Τέλος στο… κυνήγι του άπιαστου σωματιδίου, του μποζονίου του Χιγκς, μετά από 45 χρόνια θεωρητικών προσεγγίσεων και ερευνών και αρχή για την κατανόηση των βασικών αρχών της δημιουργίας του Σύμπαντος και της ύπαρξης της μάζας, έθεσε η ιστορική ανακοίνωση των επιστημόνων του CERN, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικών Ερευνών. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το ποσοστό επιβεβαίωσης της ύπαρξής του, αντιστοιχεί σε ανακάλυψη νέου σωματιδίου, το οποίο ανταποκρίνεται στα χαρακτηριστικά της θεωρίας που διατύπωσε πρώτος ο Βρετανός επιστήμονας Πίτερ Χιγκς το 1964, σύμφωνα με την οποία ερμηνεύεται ο τρόπος με τον οποίο τα σωματίδια συνενώνονται για να δημιουργήσουν άστρα, πλανήτες αλλά και την ίδια τη Ζωή. Χωρίς το σωματίδιο του Χιγκς, τα σωματίδια που απαρτίζουν το Σύμπαν θα παρέμεναν μια «άμορφη σούπα».

Εφόσον επιβεβαιωθεί πέραν πάσης αμφιβολίας η ανακάλυψη, διαδικασία η οποία θα διαρκέσει μερικούς ακόμα μήνες μέχρι το τέλος του 2012, η θεωρητική διατύπωση που έχουν αναπτύξει οι Φυσικοί για τα βασικά συστατικά του Σύμπαντος, γνωστή ως «Καθιερωμένο Πρότυπο», θα ανοίξει το δρόμο για την ερμηνεία της δημιουργίας του.

«Αν κρώζει σαν πάπια, μοιάζει με πάπια και περπατά σαν πάπια, τότε είναι… πάπια» σχολίασε ο Όλιβερ Μπουχμίλερ, επιστήμονας που συμμετείχε στις έρευνες, θέλοντας με αυτό τον τρόπο να καταδείξει ότι ακόμα και αν χρειάζονται περαιτέρω έρευνες που θα επιβεβαιώσουν τα αρχικά ευρήματα, οι πιθανότητες να κάνουν λάθος είναι μόλις μία στα δύο εκατομμύρια. «Χωρίς το πεδίο Χιγκς τίποτα στο Σύμπαν δεν θα είχε μάζα αφού η ύπαρξη του πεδίου αυτού δίνει σε όλα τα άλλα σωματίδια την μάζα τους. Το πεδίο αυτό μπορεί να παρομοιαστεί με μια παχύρρευστη «θάλασσα» μέσα στην οποία «κολυμπάνε» όλα τα σωματίδια. Ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο τα διάφορα σωματίδια «κολυμπάνε» μέσα στο πεδίο αυτό, παίρνουν και την δεδομένη μάζα του είδους τους», παρατηρεί ο Διονύσης Π. Σιμόπουλος, Διευθυντής του Ευγενιδείου Πλανηταρίου.

Ο άνθρωπος και το… μποζόνιό του
Στην ιστορική παρουσίαση του CERN ήταν παρών και ο Πίτερ Χιγκς, ο οποίος δεν έκρυψε τη συγκίνησή του, καθώς δάκρυα κυλούσαν από τα μάτια του τη στιγμή της ανακοίνωσης: «Δεν περίμενα ότι θα γινόταν αυτό όσο είμαι ζωντανός», δήλωσε ο ίδιος και έσπευσε να συμπληρώσει, με μια δόση χιούμορ, όπως συνηθίζει: «Θα πω τώρα στην οικογένειά μου να βάλει μια σαμπάνια στο ψυγείο».

Η ζωή του Πίτερ Χιγκς, «νονού» του διαβόητου σωματιδίου, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, θυμίζει περισσότερο μυθιστόρημα. Ο δρόμος άλλωστε από το «καταραμένο πράγμα», όπως το αποκαλεί ακόμα και σήμερα ο ίδιος ο 83χρονος Βρετανός φυσικός επιστήμονας, μέχρι το «σωματίδιο του Θεού», όπως το χαρακτηρίζουν όλοι οι υπόλοιποι είναι μακρύς, από το 1964 που προτάθηκε ως η λύση στο αίνιγμα της ύπαρξης της μάζας.

Φαίνεται ότι το πομπώδες όνομα «Σωματίδιο-Θεός» πέτυχε το στόχο του. Σύλληψη του εκδότη του βιβλίου του βραβευμένου με Νομπέλ Φυσικής αμερικανού επιστήμονα Λίον Λέντερμαν, ο οποίος στο έργο του «Το σωματίδιο-Θεός: Αν το Σύμπαν είναι η απάντηση, ποια είναι η ερώτηση;», προκάλεσε το παγκόσμιο ενδιαφέρον. «Για μένα το σωματίδιο αυτό θα παραμείνει ένα καταραμένο πράγμα», είπε ο Πίτερ Χιγκς σε μια ομιλία του που κυκλοφόρησε πριν μερικά χρόνια στο Διαδίκτυο και συμπλήρωσε: «Είμαι άθεος, πιστεύω στην Επιστήμη. Κατανοώ ότι η λέξη «Θεός» εξυπηρετεί τους δημοσιογράφους και κεντρίζει το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης, αλλά υπάρχουν πολλά ακόμα κενά για να συμπληρωθεί το παζλ της γέννησης του Σύμπαντος. Μπορεί επίσης να κάνω λάθος, αλλά τότε θα πρέπει να υπάρχει κάτι άλλο στη θέση του, οπότε θα απαλλαγώ μια και καλή και από το βάρος του «Θεού» στη θεωρία μου».

Ποιος είναι ο Πίτερ Χιγκς
Γεννήθηκε το 1929 στο Νιουκάσλ της Βρετανίας και σπούδασε στο Κινγκς Κόλετζ του Λονδίνου. Η ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία συνεχίστηκε στο Εδιμβούργο, στο Κολέγιο Ιμπίριαλ και σε άλλα κορυφαία ιδρύματα. Αποσύρθηκε το 1996, εξακολουθεί όμως να ασχολείται σε καθημερινή βάση με τις θεωρίες του, ενώ ακόμα και στις μέρες μας «περνάει μια βόλτα» να δει τους φοιτητές, όπως λέει ο ίδιος. Έχει δυο γιους και έχει τιμηθεί με μια σειρά επάθλων για τη συνεισφορά του στη Φυσική. Το μόνο σχεδόν βραβείο που του διαφεύγει είναι το Νομπέλ.

Έχασε το… στοίχημα
Ο Πίτερ Χιγκς δεν είναι και πολύ… φίλος με τον άλλο διάσημο Βρετανό επιστήμονα Στίβεν Χόκινγκ, ο οποίος είχε στοιχηματίσει 100 δολάρια ότι δεν υπάρχει το περίφημο μποζόνιο. Ο Χόκινγκ υποστήριξε ότι «θα είχε πλάκα αν το πείραμα των 3 δις ευρώ στο CERN δεν βρει ποτέ το σωματίδιο του Χιγκς», προκαλώντας την οργισμένη αντίδρασή του εκκεντρικού επιστήμονα: «Δε νομίζω ότι οι υπολογισμοί του Χόκινγκ είναι σωστοί», δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα «Ντέιλι Τέλεγκραφ» πριν μερικά χρόνια και πέταξε και το… πάρθιο βέλος του, κατηγορώντας τον ούτε λίγο ούτε πολύ ότι αποτελεί έναν… τσαρλατάνο της επιστήμης: «Ο τρόπος με τον οποίο αναμιγνύει τις διάφορες θεωρίες, δεν γίνεται αποδεκτός από τους συναδέλφους του, αλλά από τους δημοσιογράφους που ενθουσιάζονται με ό,τι δεν καταλαβαίνουν, αρκεί να τους το πλασάρεις με ένα ωραίο περιτύλιγμα».

Με πολυσχιδή δράση, ο Πίτερ Χιγκς εκπλήσσει με τις επιλογές του, δείχνοντας ότι παραμένει αντισυμβατικός: Αν και συμμετείχε ενεργά σε εκστρατείες για τον πυρηνικό αφοπλισμό, ιδίως στις δεκαετίες του 70 και του 80, διαχώρισε τη θέση του όταν οι οργανώσεις που υποστήριζε στράφηκαν εν γένει κατά της πυρηνικής ενέργειας. Ο ίδιος είχε δηλώσει για την επιλογή του ότι δεν μπορούσε να δει κάποια εναλλακτική πρόταση στην κατεύθυνση των άλλοτε συνοδοιπόρων του, «εκτός αν θέλουν να επιστρέψουμε στα κεριά». Βαθιά πολιτικοποιημένος, είχε αρνηθεί να μεταβεί στο Ισραήλ για να παραλάβει ένα βραβείο το 2004, καθώς υποστήριζε τους αγώνες των Παλαιστινίων.

Στο... χρονοντούλαπο της Ιστορίας η ACTA



Στο…συρτάρι μπήκε η διαδικτυακή Συνθήκη ACTA, καθώς με 487 ψήφους κατά της επικύρωσής της, 165 αποχές και μόλις 39 ψήφους υπέρ, καταψηφίστηκε χθες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Όταν πριν από μερικούς μήνες δημοσιοποιήθηκε το περιεχόμενο της αμφιλεγόμενης συνθήκης, ομάδες προστασίας προσωπικών δεδομένων αλλά και απλοί πολίτες διαδήλωσαν εναντίον της υπογραφής της από την Ε.Ε. «Η ψήφος αυτή δεν είναι εναντίον της πνευματικής ιδιοκτησίας. 


Η Ευρώπη πρέπει να προστατεύει την πνευματική ιδιοκτησία αλλά η ACTA δεν ήταν αρκετά σαφής ως κείμενο» ανέφερε ο Βρετανός ευρωβουλευτής Ντέιβιντ Μάρτιν. Σύμφωνα με τους «εμπνευστές» της Συνθήκης, η ACTA δημιουργήθηκε για να καταπολεμηθεί η διαδικτυακή πειρατεία και να προστατευτούν τα πνευματικά δικαιώματα. 

Παρόλα αυτά, το τελικό κείμενο της Συνθήκης φαίνεται ότι επιτρέπει σε παρόχους να «αστυνομεύουν» τους πελάτες τους, να παρακολουθούν τις κινήσεις τους στο διαδίκτυο και να κρατούν αρχεία της δραστηριότητάς τους. Αναλυτές αναφέρουν ότι η ACTA εμφανίζει μεγάλες ομοιότητες με δύο αντίστοιχα αμερικανικά νομοσχέδια. 

Παρά τις πιέσεις που άσκησαν παράγοντες του Χόλιγουντ και οι δύο αυτές προτάσεις κατέληξαν στα…σκουπίδια, μετά από έντονες αντιδράσεις της Google, της διαδικτυακής εγκυκλοπαίδειας Wikipedia αλλά και τη συγκέντρωση εκατομμυρίων υπογραφών απλών πολιτών. 


Τετάρτη 4 Ιουλίου 2012

Ο Μπομπ Μπάλλαρντ θα ψάξει το τουρκικό RF-4





Ο Μπομπ Μπάλλαρντ, διάσημος από τις ανακαλύψεις του "Τιτανικού" και του γερμανικού θωρηκτού του Β' Παγκοσμίου Πολέμου "Μπίσμαρκ", θα αναλάβει τις έρευνες για τον εντοπισμό του φωτοαναγνωριστικού αεροσκάφους RF-4 των Τούρκων που καταρρίφθηκε από τη συριακή αεράμυνα.

Οι Τούρκοι έσπευσαν να ανακοινώσουν τη "στενή συνεργασία" με τον Μπάλλαρντ, αν και εκπρόσωπός του απέφυγε να επιβεβαιώσει τις πληροφορίες. Στόχος του είναι να εντοπίσει τα συντρίμμια του αεροσκάφους και πιθανόν τις σορούς των δύο χειριστών του, έτσι ώστε να διαπιστωθεί αν το "phantom" των Τούρκων καταρρίφθηκε από αντιαεροπορικά πυροβόλα ή από πύραυλο εδάφους-αέρος. Αν ισχύει το πρώτο, λόγω του περιορισμένου βεληνεκούς του όπλου, τότε το RF-4 βρισκόταν εντός εναερίου χώρου της Συρίας, ενώ αν ισχύει το δεύτερο, τότε είναι πιθανότερο να καταρρίφθηκε εκτός.

Η τιμή "ενοικίασης" του Μπάλλαρντ και του εξελιγμένου του εξοπλισμού αγγίζει τα 100.000 δολλάρια ημερησίως. 

Διαβάστε εδώ

Ρεκόρ ταχύτητας για τα υποβρύχια με... πετάλια


Νέο ρεκόρ ταχύτητας από υποβρύχιο που κινείται με... πετάλια σημείωσε το Omer 8, ένα δημιούργημα του Τεχνολογικού Ινστιτούτου του Κεμπέκ, καθώς έφτασε τους 7 κόμβους σε αγώνα που διεξάχθηκε πριν από μερικές ημέρες στο Γκόσπορτ της Βρετανίας.


Τα μονοθέσια υποβρύχια που συμμετείχαν στους αγώνες είχαν έναν αυτοδύτη ως χειριστή και... υποβρύχιο ποδηλάτη και στόχος τους ήταν να τερματίσουν στον καλύτερο δυνατό χρόνο μια μικρή απόσταση στην πισίνα που χρησίμευε ως πεδίο δοκιμών του ναυτικού της Βρετανίας.


Διαβάστε εδώ και εδώ

Τρίτη 3 Ιουλίου 2012

FLIP, το πλοίο που κινείται οριζόντια και... κάθετα


Είναι ίσως το πιο... αλλόκοτο πλοίο που κυκλοφορεί στους Ωκεανούς. Μπορεί να κινηθεί τόσο οριζόντια, όσο και κάθετα, με όλα τα όργανα και τον εξοπλισμό να υπάρχουν και για τις δύο εκδοχές.


Πρόκειται για το FLIP, το όνομα του οποίου προκύπτει από τις λέξεις FLoating Instrument Platform (Επιπλέουσα πλατφόρμα οργάνων) είναι ένα ερευνητικό ωκεανογραφικό σκάφος μήκους 108 μέτρων, το οποίο μπορεί να βυθιστεί κατακόρυφα, αφήνοντας μόλις την πλώρη μήκους 17 μέτρων εκτός... νερού.


Ναυπηγήθηκε το 1962 και το 1995 έγιναν εκτεταμένες εργασίες εκσυγχρονισμού όλων των συστημάτων του. Χρησιμοποιείται για σειρά μετρήσεων και πειραμάτων από το ωκεανογραφικό ινστιτούτο Σκριπς.

Διαβάστε εδώ:

Δείτε βίντεο εδώ

Ρέκβιεμ για τις φάλαινες


Δεν πέρασε τελικά η πρόταση για την ανακήρυξη του Νότιου Ατλαντικού ως προστατευόμενου βιότοπου για τις φάλαινες, καθώς δε συγκεντρώθηκε η απαραίτητη πλειοψηφία των τριών τετάρτων.

Η ψηφοφορία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ετήσιας συνόδου της Διεθνούς Επιτροπής Φαλαινοθηρίας, με 38 ψήφους υπέρ και 21 κατά της δημιουργίας του βιότοπου. Παρά το ότι υπήρχε ισχυρό ρεύμα υπέρ της αποτελεσματικής προστασίας των θαλάσσιων αυτών θηλαστικών, τα λόμπι της Ιαπωνίας, της Γροιλανδίας και άλλων χωρών μπλόκαραν την οποιαδήποτε θετική απόφαση.


Έτσι, μια ακόμα ευκαιρία χάνεται για την προστασία των πανάρχαιων κατοίκων του πλανήτη μας που απειλούνται από την "επιστημονική" αλιεία των Ιαπώνων, την "παραδοσιακή" σφαγή στα νησιά Φερόε και τη Γροιλανδία, αλλά και την υποβάθμιση ττου περιβάλλοντος και την όχληση από τις θαλάσσιες μεταφορές στους τόπους αναπαραγωγής των φαλαινών. 

Ακούστε εδώ

Διαβάστε εδώ

Βύθισαν πολεμικό του Β' Παγκοσμίου για καταδύσεις


Στα ανοιχτά της Φλόριντα των ΗΠΑ, με ελεγχόμενη έκρηξη στα ύφαλά του, βυθίστηκε το σκάφος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου USS Mohawk, με σκοπό να μετατραπεί σε τεχνητό ύφαλο και να προσελκύσει αυτοδύτες στην περιοχή.


Το Μόχωκ είναι ένα σκάφος ιστορικής σημασίας, καθώς συμμετείχε σε αρκετές αποστολές στον Ατλαντικό, ενώ τα τελευταία χρόνια είχε μετατραπεί σε πλωτό μουσείο, πριν ληφθεί η απόφαση της βύθισής του.


Ως... δώρο στους αυτοδύτες, οι υπεύθυνοι της βύθισής του τοποθέτησαν στο αμπάρι μία κάσα με ρούμι. Οι πρώτοι που θα το εντοπίσουν θα αποκτήσουν και το δικαίωμα να το... πιουν.


Διαβάστε εδώ:


Δείτε βίντεο εδώ:

Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012

Η άγνωστη ιστορία του Arandora Star με τα 800 θύματα


Λίγοι γνωρίζουν την τραγική ιστορία του Arandora Star, ενός κρουαζιερόπλοιου που μετέφερε 1216 περίπου ανθρώπους ιταλικής καταγωγής, Γερμανούς αιχμαλώτους από τη Βρετανία στο Καναδά, μαζί με πλήρωμα και οπλισμένους φρουρούς.


Η απόφαση να ανεγερθεί ένα μνημείο στη μνήμη των 800 περίπου ανθρώπων που χάθηκαν με το πλοίο, όταν τορπιλίστηκε από το γερμανικό υποβρύχιο U47, με καπετάνιο τον Γκίντερ Πρίεν, έναν από τους πιο διάσημους κυβερνήτες του "τρομερού όπλου" των ναζί, έφερε πάλι στο προσκήνιο το παιχνίδι της μοίρας που οδήγησε στην τραγωδία.



Λίγες μέρες μετά την είσοδο των φασιστών του Μουσσολίνι στον πόλεμο, στο πλευρό των γερμανικών ορδών του Χίτλερ, οι Βρετανοί αποφάσισαν να συλλάβουν όσους Ιταλούς βρίσκονταν στο νησί τους και να τους εξοστρακίσουν στον Καναδά, επειδή θεωρούνταν "επικίνδυνοι για τη δημόσια ασφάλεια". Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν υπάλληλοι ή μικρομεσαίοι επιχειρηματίες.

Λίγο έξω από τις ακτές της Ιρλανδίας, ο Πριεν, μη γνωρίζοντας το "ανθρώπινο φορτίο"  του πλοίου εξακόντισε μια τορπίλη που το έστειλε σε ελάχιστο χρόνο στο βυθό. Σκηνές αλλοφροσύνης ακολούθησαν σύμφωνα με τους λιγοστούς επιζώντες, καθώς οι σωσίβιες λέμβοι δεν επαρκούσαν για όλους. 

Για αρκετούς μήνες μετά το ναυάγιο, πτώματα ξεβράζονταν στις ακτές της Ιρλανδίας, θυμίζοντας την τραγωδία. Τελικά σώθηκαν μόλις 586 άτομα, μέλη του πληρώματος και φυλακισμένοι

Διαβάστε εδώ και εδώ

Αρχίζουν αύριο νέες έρευνες για την Αμέλια Έρχαρτ


Ξεκινούν αύριο νέες έρευνες, 75 ακριβώς χρόνια μετά την πρώτη αποστολή έρευνας και διάσωσης, για τον εντοπισμό της θρυλικής αεροπόρου της δεκαετίας; του 1930 Αμέλια Έρχαρτ, η οποία χάθηκε "κάπου" στον Ειρηνικό, μαζί με τον πλοηγό της Φρεντ Νούναν και το δικινητήριο αεροσκάφος της τύπου Ελέκτρα της Λόκχιντ. 



Αυτή τη φορά, ο εξελιγμένος εξοπλισμός που θα χρησιμοποιήσουν οι ειδικοί επιστήμονες θα διευκολύνει ίσως τις απόπειρες να μπει ένα τέλος στο μυστήριο της εξαφάνισης της Έρχαρτ, με τις θεωρίες συνωμοσίας να μιλούν από κατάρριψη από τους Ιάπωνες, μέχρι απαγωγή από... εξωγήινους και σκηνοθετημένη εξαφάνιση. 


Η 39χρονη πιλότος, η πρώτη γυναίκα που πέταξε πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό, είχε ξεκινήσει το γύρο της Γης και εξαφανίστηκε σαν σήμερα, 2 Ιουλίου του 1937.

Διαβάστε εδώ

Έλυσαν το μυστήριο του "Λουζιτάνια" 97 χρόνια μετά τη βύθισή του


Επιστήμονες και ειδικοί έλυσαν το μυστήριο γύρω από τη βύθιση του υπερωκεάνιου "Λουζιτάνια", το οποίο βυθίστηκε στις 7 Μαΐου 1915, μετά από τορπιλισμό από γερμανικό υποβρύχιο, το U20.




Το "Λουζιτάνια" βυθίστηκε στα ανοιχτά της Ιρλανδίας σε μόλις 18 λεπτά και συμπαρέσυρε στην άβυσσο 1198 επιβάτες και μέλη του πληρώματος, μεταξύ των οποίων και τον μεγιστάνα Σερ Χιού Λέιν, ο οποίος είχε μαζί του σπάνια έργα τέχνης του Τισιανού, του Μονέ και του Ρούμπενς.

Αμέσως μετά τη βύθισή του, ξεκίνησε ένας "πόλεμος" που συνεχίστηκε για δεκαετίες, τόσο για την απροειδοποίητη επίθεση του υποβρυχίου σε επιβατικό πλοίο, όσο και για τις φήμες που ήθελαν το πλοίο να είναι φορτωμένο με βαμβακοπυρίτιδα, εκρηκτικές ύλες και άλλο πολεμικό υλικό που προοριζόταν για τους Βρετανούς. 


Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι μια δεύτερη σφοδρή έκρηξη, μετά την πρόσκρουση της τορπίλης, έστειλε το θηριώδες πλοίο μια ώρα αρχύτερα στο βυθό, ανεβάζοντας έτσι δραματικά των αριθμό των θυμάτων.

Πριν από λίγες μέρες, ομάδα ερευνητών και ειδικών επιστημόνων ολοκλήρωσε την έρευνα πεδίου με μη επανδρωμένα τηλεχειριζόμενα υποβρύχια και πραγματοποίησε πειράματα με ελεγχόμενες εκρήξεις των  υλών που υπήρχαν σύμφωνα με τις θεωρίες στο ναυάγιο.

Με βάση τα ευρήματα, οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι η "δεύτερη έκρηξη" που ακούστηκε προήλθε πιθανότατα από την έκρηξη ενός ατμολέβητα, ενώ η ανάφλεξη των εκρηκτικών θα προκαλούσε εμφανείς και σοβαρές ζημιές στο ναυάγιο.

Έτσι οι ειδικοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο τορπιλισμός και η γ΄ρηγορη βύθιση που προκάλεσε ευθύνονται για την απώλεια του πλοίου που είχε καταρρίψει το ρεκόρ του διάπλου του Ατλαντικού το 1909.

Διαβάστε εδώ


Σάββατο 30 Ιουνίου 2012

Η βδομάδα που πέρασε 24-30 Ιουνίου 2012


Ακρίτες χωρίς γιατρούς
Φαρμακείο δεν υπάρχει στην Ανάφη και το Αγαθονήσι, σε άλλα νησιά της άγονης γραμμής δεν υπάρχει γιατρός ούτε για… δείγμα, σε μια θλιβερή εικόνα εγκατάλειψης και αδιαφορίας του κράτους για χιλιάδες ανθρώπους που αισθάνονται ξεχασμένοι. Οι άθλιες υγειονομικές συνθήκες, ένα ακόμα δείγμα της κατάρρευσης που βιώνει η ελληνική κοινωνία, θύμα της απουσίας έστω και υποτυπώδους σχεδιασμού από τους αρμόδιους υπουργούς που προτιμούν να πιάνουν… στασίδι στις τηλεοράσεις για να προβάλλουν το… έργο τους.

Το βαγόνι της ντροπής
Σε εγκαταλελειμμένο βαγόνι ζει μια πολύτεκνη οικογένεια στην Κομοτηνή, μια ακόμα τραγική ιστορία που έρχεται στο φως της «Ελλάδας του Μνημονίου». Οι κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου δεν έχουν καταφέρει να βρουν λύση και τα τέσσερα παιδιά με τη μητέρα τους αναγκάζονται να βιώνουν καθημερινά τον πλήρη ευτελισμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Τέτοια φαινόμενα αυξάνουν με γεωμετρική πρόοδο σε όλη τη χώρα, καταδεικνύοντας με τον πλέον δραματικό τρόπο ότι η κατάσταση έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο.

Καθηγητές της… απάτης
Σε πολυετείς καθείρξεις καταδικάστηκαν εννέα μέλη της σπείρας καθηγητών και υπαλλήλων του Παντείου πανεπιστημίου, οι οποίοι έκλεψαν δύο δις παλιές… δραχμές από κονδύλια για ερευνητικά προγράμματα την περίοδο 1992-98 και τις «επένδυσαν» σε είδη πολυτελείας. Η «συμμορία με τις Φερράρι και τα τζακούζι» δρούσε ανενόχλητη και είχε μετατρέψει το εκπαιδευτικό ίδρυμα σε άντρο κλεφτών και απατεώνων. Οι διδάκτορες της… απάτης θα περάσουν αρκετά χρόνια πίσω από της φυλακής τα σίδερα.

Υπουργικές… απώλειες
Μετά την παραίτηση του Β. Ράπανου από το θώκο του «Τσάρου» της Οικονομίας λόγω προβλημάτων υγείας, ο υφυπουργός Ναυτιλίας Γ. Βερνίκος εξωθήθηκε σε παραίτηση, μετά την καταγγελία ότι διέθετε εξωχώρια εταιρεία, για να αποφεύγει τη φορολόγηση. Αν και η πρακτική αυτή θεωρείται συνήθης στους ναυτιλιακούς κόλπους, το ασυμβίβαστο του εκλεκτού του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ τον οδήγησε στην έξοδο.

Κύπρος, η τέταρτη
Η Κύπρος γίνεται το τέταρτο μέλος της Ευρωζώνης που καταφεύγει στο μηχανισμό στήριξης, μετά την Ιρλανδία, την Ελλάδα και την Πορτογαλία, με την Ισπανία να βρίσκεται ήδη στον… προθάλαμο της εντατικής. Τα σενάρια περί πακτωλού χρημάτων από τη Ρωσία και την Κίνα αποδείχθηκαν μια ακόμα… φούσκα και έτσι η Κύπρος θα βρεθεί και εκείνη στη μέγγενη του Μνημονίου και την ασφυκτική παρακολούθηση από τις Βρυξέλλες και το ΔΝΤ.

Φάρμακα εξωτερικού
Ο ΕΟΦ αποφάσισε να ζητηθεί η «οικειοθελής συμμόρφωση» των φαρμακευτικών εταιρειών στην παύση εξαγωγών, καθώς εκτός από την κατάρρευση του τομέα της Υγείας και την έλλειψη φαρμάκων για τους Έλληνες ασθενείς, οι χαμηλές τιμές τους σε σύγκριση με τις αντίστοιχες άλλων χωρών της Ε.Ε. έχει ως αποτέλεσμα να συμφέρει τις εταιρείες αυτές να τα εξάγουν, με κέρδος τη διαφορά τιμής.  Από τη στιγμή που η Υγεία μπαίνει σε λογιστικά… κιτάπια, θύματα είναι τα εκατομμύρια των Ελλήνων που την βλέπουν να μετατρέπεται σε δυσεύρετο αγαθό.

Στο δρόμο των Ισπανών
Αύξηση κατά 22% στις εξώσεις σημειώθηκε στην Ισπανία μέσα σε ένα μόλις έτος και ένα εκατομμύριο Ίβηρες βρίσκονται σε «πόλεμο» με τις τράπεζες, την αστυνομία και τους δικαστικούς κλητήρες, προσπαθώντας να σώσουν τα σπίτια τους. Με την ανεργία να καλπάζει στο 24%, η χώρα βρίσκεται ενώπιον της μεγαλύτερης κρίσης που έχει γνωρίσει τις τελευταίες δεκαετίες και από το 2008 έχουν κατασχεθεί 150.000 σπίτια από τις τράπεζες. Εικόνες από το μέλλον και για την Ελλάδα;



Παρασκευή 29 Ιουνίου 2012

Βρήκαν και άλλα αεροσκάφη στον... πάγο


Οι αιώνιοι πάγοι της Ανταρκτικής κρύβουν καλά τα μυστικά τους. Σε βάθος 30 περίπου μέτρων  κάτω από τον πάγο βρίσκεται ένα υδροπλάνο της πολεμικής αεροπορίας των ΗΠΑ, το οποίο κατέπεσε το 1946, παρασέρνοντας στο θάνατο 3 από τα 9 μέλη του πληρώματος. Οι επιζώντες εντοπίστηκαν δώδεκα μέρες μετά τη συντριβή, αλλά οι τρεις νεκροί και τα συντρίμμια παρέμειναν στο σημείο εκείνο.


Σήμερα, 66 χρόνια μετά το ατύχημα, προγραμματίζεται αποστολή ανάσυρσης των νεκρών,όπως ζητούν εδώ και δεκαετίες οι συγγενείς τους. 

Οι πόλοι της Γης έχουν πολλές παρόμοιες ιστορίες, από τις οποίες ξεχωρίζει και εκείνη του "χαμένου σμήνους", το οποίο αποτελείτο από 6 καταδιωκτικά Ρ38 και δύο βομβαρδιστικά Β17. Τα αεροπλάνα ξεκίνησαν από το Μέιν των ΗΠΑ, προκειμένου να προσγειωθούν στη Βρετανία το 1942, αλλά λόγω δυσμενών συνθηκών εξαναγκάστηκαν σε προσγείωση σε ερημική τοποθεσία της Γροιλανδίας. Ευτυχώς για τα πληρώματα των αεροσκαφών, δεν υπήρξαν νεκροί και μετά από μερικές μέρες εντοπίστηκαν και διασώθηκαν από ομάδα έρευνας και διάσωσης. 

Η ιστορία όμως δεν τελειώνει εδώ, καθώς στις αρχές της δεκαετίας του 90 ένας εκατομμυριούχος τεξανός αποφάσισε να χρηματοδοτήσει τον εντοπισμό των αεροσκαφών και τελικά μετά από επίπονες προσπάθειες ένα από αυτά μεταφέρθηκε πίσω στις ΗΠΑ και σήμερα πετάει ξανά, θυμίζοντας τις μέρες εκείνες.

Δείτε εδώ, εδώ και εδώ:

Πέμπτη 28 Ιουνίου 2012

Βρήκαν στο βυθό το θωρηκτό με τους 1352 νεκρούς


Στα βόρεια της Σαρδηνίας και σε βάθος 1000 περίπου μέτρων εντοπίστηκε κομμένο στα δύο το θωρηκτό των Ιταλών "Ρόμα", το οποίο βυθίστηκε από επίθεση γερμανικών αεροσκαφών στις 9 Σεπτεμβρίου του 1943, μια μόλις μέρα μετά τη συνθηκολόγηση των Ιταλών, οι οποίοι αποσκίρτησαν από τον Άξονα και σε μια νύχτα πήραν το μέρος των Συμμάχων.


Το πολεμικό πλοίο ήταν εν πλω προς τη Μάλτα, ώστε να παραδοθεί στους Βρετανούς, αλλά γερμανικά βομβαρδιστικά που απογειώθηκαν από τη νότια Γαλλία το πρόλαβαν και το καταβύθισαν. 1352 (σύμφωνα με άλλες πηγές 1253) μέλη του πληρώματος έχασαν τη ζωή τους και μόλις λίγο περισσότεροι από 600 κατάφεραν να διασωθούν. 

Με τη βοήθεια τηλεχειριζόμενων μη επανδρωμένων υποβρυχίων, ερευνητές εντόπισαν το ναυάγιο και σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν και άλλες επισκέψεις, προκειμένου να βιντεοσκοπήσουν τον υγρό τάφο 1000 και πλέον ναυτικών.

Δείτε εδώ και εδώ:


Βρήκαν το χαμένο αεροσκάφος του 1952 σε παγετώνα


Τα συντρίμμια ενός μεταγωγικού αεροσκάφους C-124 εντόπισαν άντρες της εθνοφρουράς στην Αλάσκα, διασκορπισμένα σε έναν παγετώνα. 


Το αεροσκάφος συνετρίβη το 1952, παρασύροντας στο θάνατο 52 ανθρώπους, μέλη του πληρώματος και επιβάτες, πιθανόν λόγω κακών καιρικών συνθηκών και λάθους ναυσιπλοΐας.

Μετά την περισυλλογή των λειψάνων, η ταυτοποίησή τους θα γίνει με τη μέθοδο αναγνώρισης DNA. 

Διαβάστε εδώ

Τρίτη 26 Ιουνίου 2012

Μαλδίβες και Αυστραλία προστατεύουν τις θάλασσες


Την ώρα που η Παγκόσμια Σύνοδος για το Περιβάλλον στο Ρίο ολοκληρώθηκε χωρίς σαφείς δεσμεύσεις και ουσιαστικό αποτέλεσμα, η Αυστραλία και οι Μαλδίβες παρουσίασαν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος.


Αυστραλία
Η Αυστραλία ανακοίνωσε ότι θα δημιουργήσει ένα δίκτυο θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών έκτασης περίπου 1,3 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων, ίσο δηλαδή με περίπου 10… Ελλάδες. Στις περιοχές αυτές θα απαγορευθεί πλήρως η επαγγελματική αλιεία, οι έρευνες και η εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου, αλλά και κάθε άλλη δραστηριότητα που πιθανόν θα προκαλέσει όχληση στο περιβάλλον. Ο υπουργός Περιβάλλοντος της χώρας Τόνι Μπερκ εξήγησε ότι πλέον το 1/3 της συνολικής έκτασης του Ωκεανού γύρω από την Αυστραλία τίθεται σε καθεστώς αυστηρής προστασίας και οι περιοχές αυξάνονται από 27 σε 60: «Ακριβώς όπως τα εθνικά πάρκα στην ξηρά αποτελούν κοιτίδα για πολλά είδη χλωρίδας και πανίδας, έτσι ακριβώς και οι θάλασσες κρύβουν έναν απίστευτο πλούτο βιοποικιλότητας. Καθήκον μας είναι να τις προστατεύσουμε».


Μαλδίβες
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω της Κλιματικής Αλλαγής αναμένεται να σκεπάσει για πάντα έναν τροπικό παράδεισο, τις Μαλδίβες μέχρι τα τέλη του αιώνα μας. Η μικρή νησιωτική χώρα του Ινδικού Ωκεανού, που αποτελείται από ένα σύμπλεγμα 1200 περίπου κοραλλιογενών νησιών που βρίσκονται μόλις 1,5 μέτρο πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας έλαβε την απόφαση να ανακηρύξει όλη τη θαλάσσια έκταση γύρω από αυτά σε προστατευόμενη περιοχή. Ο πρόεδρος της χώρας Μοχάμεντ Ουαχίντ τόνισε ότι θα απαγορευθεί πλήρως η επαγγελματική αλιεία και άλλες εχθρικές προς το περιβάλλον δραστηριότητες. «Ήδη τα νερά μας αποτελούν καταφύγιο για πολλά σπάνια είδη και εκατομμύρια επισκέπτες έρχονται για να χαλαρώσουν και να απολαύσουν τη Φύση. Είναι λογικό λοιπόν να προστατεύσουμε όσο καλύτερα μπορούμε την κληρονομιά των Ωκεανών, προς όφελος όλων μας».



Επτά λεπτά... τρόμου για την "Περιέργεια"



Η αντίστροφη μέτρηση για την… προσαρείωση της «Περιέργειας», του διαστημικού οχήματος της NASA στον «Κόκκινο Πλανήτη» στις 5 Αυγούστου έχει ήδη ξεκινήσει και οι επιστήμονες της αεροδιαστημικής υπηρεσίας των ΗΠΑ κρατούν την ανάσα τους για τα «επτά λεπτά του τρόμου», όπως αποκαλούν το χρονικό διάστημα από την είσοδο του θαλαμίσκου στην ατμόσφαιρα του Άρη, μέχρι τη στιγμή που θα ακουμπήσει στην επιφάνειά του.

Δεδομένης της απόστασης του Άρη από τη Γη, τα ραδιοκύματα που εκπέμπει το διαστημικό όχημα «ταξιδεύουν» στην απεραντοσύνη του Σύμπαντος για 15 ολόκληρα λεπτά, πριν φτάσουν στο Κέντρο Ελέγχου στις ΗΠΑ. «Αυτό σημαίνει ότι όταν εμείς λάβουμε το μήνυμα ότι το όχημα εισέρχεται στην ατμόσφαιρα του Άρη, η «Περιέργεια» θα έχει ήδη προσεδαφιστεί», σημειώνει o επικεφαλής μηχανικός της NASA Άνταμ Στέλζνερ, σε βίντεο που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα και συμπληρώνει: «Η κάθοδος θα πρέπει να γίνει χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση σε πραγματικό χρόνο, θυμίζοντας άρτια εκτελεσμένη χορογραφία. Από την ταχύτητα των 20 χιλιάδων χιλιομέτρων την ώρα όταν μπαίνει στην ατμόσφαιρα, θα πρέπει να επιβραδύνει έτσι ώστε να πατήσει στον Άρη τόσο απαλά, όσο ένα… μωρό».

Με τον αυτόματο πιλότο, ο θαλαμίσκος θα εκτελέσει τις απαραίτητες εκείνες κινήσεις, ώστε να φτάσει σε ύψος 20 μόλις μέτρων από την επιφάνεια του Άρη. Από εκεί, ένας ειδικός γερανός θα κατεβάσει το διαστημικό όχημα στο έδαφος, έτσι ώστε να ξεκινήσει την εξερεύνηση του πλανήτη, στέλνοντας πολύτιμες πληροφορίες στη Γη. Η… σιγή ασυρμάτου που επιβάλλει η απόσταση των 56 περίπου εκατομμυρίων χιλιομέτρων ήταν ένας ανασταλτικός παράγοντας στο σχεδιασμό της αποστολής, ο οποίος όμως αντιμετωπίστηκε με την εξέλιξη ειδικών συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και προγραμματισμένων χειρισμών που θα επιτρέψουν στην «Περιέργεια» να πατήσει μόνη της στον Άρη.



Αθήνα-Νέα Υόρκη σε 2,5 ώρες



Αεροσκάφη για όλα τα… γούστα, με κοινό χαρακτηριστικό τις ιλιγγιώδεις ταχύτητες, που θα μετατρέψουν τα διηπειρωτικά ταξίδια σε… σύντομες εκδρομές σχεδιάζονται πυρετωδώς από μεγάλες εταιρείες που έχουν επιδοθεί σε έναν ιδιότυπο αγώνα δρόμου για την πιο οικονομική και υλοποιήσιμη πρόταση. 

Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας, η πτήση από την Αθήνα στη Νέα Υόρκη θα γίνεται με ταχύτητα που θα φτάνει τα 4.000 χιλιόμετρα την ώρα, σχεδόν διπλάσια από εκείνη του θρυλικού Κόνκορντ και θα διαρκεί λιγότερο από δυόμισι ώρες, από περίπου 9 σήμερα, όταν τα νέα υπερηχητικά επιβατικά αεροσκάφη γίνουν μέρος της καθημερινότητας των υπερατλαντικών πτήσεων.

Στη μεγάλη διεθνή έκθεση της αεροπορικής βιομηχανίας στο Φάρνμπορο της Αγγλίας, η οποία ανοίγει τις πύλες της στις 9 Ιουλίου, θα παρουσιαστούν οι προτάσεις μεγάλων εταιρειών οι οποίες συνεργάζονται και με τη NASA προκειμένου να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο τρόπο την τεχνολογία και την εμπειρία της.

Ήδη η Μπόινγκ, η Λόκχιντ-Μάρτιν, η Αέριον και η Γκάλφστριμ μεταξύ άλλων, εταιρείες που έχουν μεγάλη παράδοση στο σχεδιασμό και την κατασκευή πολεμικών, επιβατικών και ιδιωτικών αεροσκαφών, έχουν στα «σκαριά» υπερηχητικά μοντέλα που θα απευθύνονται καταρχήν σε επιχειρηματίες με βαθιές… τσέπες που επιθυμούν να βρεθούν στην άλλη άκρη του Κόσμου σε ελάχιστο χρόνο. Η τεχνολογία ήδη υπάρχει και τα πολεμικά αεροσκάφη αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητες υπερηχητικής πτήσης, γεγονός που διευκολύνει τη μετάβαση στην εφαρμογή της και για εμπορικούς σκοπούς.

Με άτρακτο και πτέρυγες από υπερελαφρά συνθετικά υλικά, αθόρυβους κινητήρες διαστημικής τεχνολογίας και φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα, οι σχεδιαστές ευελπιστούν ότι θα καταφέρουν να ξεπεράσουν τα προβλήματα που αντιμετώπισαν το Κόνκορντ και ο Ρώσος… συγγενής του το Τουπόλεφ 144, κυρίως σε ό,τι αφορά στα ανυπόφορα επίπεδα θορύβου και τη μεγάλη κατανάλωση καυσίμων που τα κατέστησε ξεπερασμένα και ασύμφορα στη χρήση.

Η υπερηχητική «πράσινη μηχανή»
Το μοντέλο της Λόκχιντ-Μάρτιν, σε συνεργασία με τη NASA, είναι φιλικό προς το περιβάλλον, χρησιμοποιεί πτέρυγες ανεστραμμένου “V”, προκειμένου να μειώνεται σημαντικά ο θόρυβος όταν σπάει το φράγμα του ήχου. Στόχος της εταιρείας είναι να έχει έτοιμο ένα πρωτότυπο μέχρι τα τέλη της δεκαετίας, έτσι ώστε μετά τις απαραίτητες δοκιμές και πιστοποιήσεις να τεθεί σε εμπορική εκμετάλλευση μέχρι το 2030.

Το SBJ της «Αέριον»
Το υπερηχητικό δωδεκαθέσιο επαγγελματικό τζετ της αμερικανικής εταιρείας «Αέριον» είναι μια πρόταση που απευθύνεται σε επιχειρηματίες. Και αυτό βρίσκεται στα τελευταία στάδια του σχεδιασμού του, με βασικά χαρακτηριστικά τις υπερηχητικές ταχύτητες καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης, που θα αγγίζουν τα 2.000 χιλιόμετρα την ώρα, αλλά και την αυξημένη αυτονομία των 10 χιλιάδων χιλιομέτρων. Οι ιθύνοντες της εταιρείας εκτιμούν ότι μέχρι το 2018 θα έχουν έτοιμο το πρωτότυπο για σειρά δοκιμαστικών πτήσεων.

Το Χ-48 της Μπόινγκ
Αν και σχεδιάστηκε ως υπερηχητικό επιβατικό αεροσκάφος, σύντομα κατέληξε ως άκρως απόρρητο στα χέρια της πολεμικής αεροπορίας των ΗΠΑ. Μοιάζει με «ιπτάμενη πτέρυγα» και έχει υιοθετήσει την πρότερη εμπειρία της εταιρείας σε παρόμοια σχέδια. Μοντέλα του σε μικρογραφία έχουν δοκιμαστεί σε πτήσεις και αναλυτές της αεροπορικής βιομηχανίας επισημαίνουν ότι η Μπόινγκ θα βασίσει την ανάπτυξη του υπερηχητικού της αεροσκάφους στο Χ-48.