Σε ριζική ανανέωση προχώρησε η Google, η πιο δημοφιλής ιστοσελίδα αναζητήσεων στο Διαδίκτυο με λέξεις-κλειδιά. Μια νέα λειτουργία, η οποία ονομάζεται «Γράφημα Γνώσης» θα τροποποιήσει τους αλγόριθμους που χρησιμοποιεί για να βγάλει τα αποτελέσματα ώστε να γίνουν «πιο ανθρώπινοι», όπως σημείωσε ο Αμίτ Σινγκάλ, επικεφαλής ανάπτυξης προγραμμάτων της εταιρείας. Θυμίζοντας κατά κάποιο τρόπο τον υπολογιστή «ΧΑΛ» στο κινηματογραφικό αριστούργημα «Οδύσσσεια του Διαστήματος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, η Google πλησιάζει ένα βήμα πιο κοντά στην εφαρμογή της «τεχνητής νοημοσύνης» στην καθημερινότητα δισεκατομμυρίων ανθρώπων.
Μέχρι
σήμερα, κάθε αναζήτηση απέδιδε μεν χιλιάδες αποτελέσματα, πολλά όμως από τα
οποία είχαν μικρή συνάφεια με αυτό που έψαχνε πραγματικά ο κάθε χρήστης. Πλέον
θα είναι εφικτή η κατανόηση του νοήματος των λέξεων, έτσι ώστε τα αποτελέσματα
να ανταποκρίνονται σε μεγαλύτερο ποσοστό και ακριβέστερα στην αναζήτηση.
Αν
και αρχικά η υπηρεσία διατίθεται στις ΗΠΑ, σύντομα θα είναι παγκόσμιας…
εμβέλειας. Η κίνηση αυτή της Google δεν είναι
έκπληξη, καθώς μόλις την προηγούμενη εβδομάδα η μηχανή αναζήτησης της Microsoft, η Bing, είχε
αποκαλύψει παρόμοιας λογικής υπηρεσία. Ο αδυσώπητος αγώνας για την επικράτηση
στο Διαδίκτυο μεταξύ των δύο κολοσσών της τεχνολογίας δε σταματάει πάντως εδώ. Η
πρωτοκαθεδρία στη διαδικτυακή αναζήτηση σημαίνει και ιλιγγιώδη κέρδη από
διαφημίσεις. Αν και η Google έχει τη
μερίδα του λέοντος στην «πίτα» του Διαδικτύου με 66% της αμερικανικής αγοράς, η
Microsoft κερδίζει σταδιακά μεγαλύτερο τμήμα της παγκόσμιας
κίνησης.
Σύμφωνα
με τις δηλώσεις του κ. Σινγκάλ, το
«Γράφημα Γνώσης» θα αξιοποιεί περίπου 3,5 δισεκατομμύρια λήμματα, επιτρέποντας
έτσι την κατηγοριοποίηση των αποτελεσμάτων και την ταξινόμησή τους. Για
αναζητήσεις διάσημων προσώπων θα παρουσιάζει αυτόματα ένα σύντομο βιογραφικό
τους. Βασικές πηγές πληροφόρησης για τη νέα λειτουργία είναι η Freebase, η Wikipedia και ο
Παγκόσμιος Κατάλογος Στοιχείων και Δεδομένων της CIA, χωρίς όμως να περιορίζεται σε αυτές.
Το
επόμενο βήμα σύμφωνα με τη Google θα είναι
να μετατραπεί η μηχανή αναζήτησης σε ένα διαδικτυακό… παντογνώστη, καθώς θα
μπορεί να απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις, όπως «ποια είναι τα δέκα μεγαλύτερα
ποτάμια της Γης;» αξιοποιώντας τον πλούτο των δεδομένων που διαθέτει και χωρίς
να παραπέμπει σε κάποια συγκεκριμένη ιστοσελίδα που μπορεί να περιέχει και
λανθασμένες πληροφορίες.
Αναλυτές
πάντως επισημαίνουν ότι αν και η νέα αυτή λειτουργία είναι πράγματι εντυπωσιακή
και χρήσιμη, μπορεί να οδηγήσει στον «εγκλωβισμό» των χρηστών σε ιστοσελίδες
της Google, χωρίς να τους «στέλνει» σε κάποια άλλη, όπως γίνεται
με τις παραδοσιακές μηχανές διαδικτυακής αναζήτησης μέχρι σήμερα, αξιοποιώντας
προς όφελός της τον πλούτο των πληροφοριών και τις τάσεις που διαμορφώνονται σε
παγκόσμια κλίμακα. Στο πλαίσιο αυτό, τις επόμενες ημέρες η εταιρεία θα κληθεί
να απολογηθεί στις εποπτικές αρχές της Γαλλίας, δεδομένου ότι οι αλλαγές που προώθησε
στην πολιτική απορρήτου κρίθηκαν ως «μη επαρκώς αιτιολογημένες», ένα ακόμα
επεισόδιο στη διαβόητη προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών του
Διαδικτύου.
Τα τρία κύρια «όπλα» της νέας εφαρμογής
1. Ακριβής αναζήτηση αυτού που ψάχνει ο
χρήστης
Επειδή
πολλές λέξεις έχουν διάφορες ερμηνείες, η αναζήτηση πλέον οριοθετεί το εύρος
των αποτελεσμάτων, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στο προφίλ του συγκεκριμένου
χρήστη.
2. Πρόσβαση στην ιδανικότερη πληροφορία
Αν
ψάχνετε πληροφορίες για κάποιο ιστορικό πρόσωπο, π.χ. τον Μέγα Αλέξανδρο, θα
εμφανιστούν στη σελίδα της αναζήτησης βιογραφικά στοιχεία, εικόνες και άλλα
στοιχεία που συνθέτουν ένα πλήρες προφίλ του. Αυτό επιτυγχάνεται, σύμφωνα με τη
Google, μελετώντας στατιστικά δισεκατομμύρια αναζητήσεις και
συνδέοντας πρόσωπα και δεδομένα που σχετίζονται με κάποιον τρόπο μεταξύ τους.
3. «Ανθρώπινη» κατανόηση
Οι
αλγόριθμοι της Google, ίσως ένα από τα καλύτερα
φυλασσόμενα μυστικά του Κόσμου, επιτρέπουν την ακριβή παρουσίαση των
αναζητήσεων, «μαντεύοντας» ακόμα και πιθανή ερώτηση του κάθε χρήστη, βάσει των
αναλύσεων που έχουν γίνει παγκοσμίως σε παρόμοιες αναζητήσεις.