Translate

Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Βρήκαν τους κινητήρες της... Σελήνης στο βυθό



Ένα πολύτιμο κομμάτι της διαστημικής ιστορίας της ανθρωπότητας, τους κινητήρες που έστειλαν την αποστολή Apollo 11 στη Σελήνη το 1969 ανακοίνωσε ότι εντόπισε στα βάθη του Ατλαντικού Ωκεανού, σε βάθος 4.300 μέτρων ο Τζεφ Μπέζος, ιδρυτής της διαδικτυακής εταιρείας Amazon.com


Οι κινητήρες βρέθηκαν στη θάλασσα στα ανοιχτά του Κέιπ Κανάβεραλ, μετά την εκτόξευση του πυραύλου-φορέα του θαλαμίσκου που μετέφερε τους αστροναύτες στο δορυφόρο της Γης, κατά την οποία σε διάφορες φάσεις αποκολλώνται τμήματα του πυραύλου. 


Στόχος του είναι να ανελκύσει τον ένα από τους πέντε κινητήρες, προκειμένου να τον δωρίσει στο μουσείο τεχνολογίας του Σιάτλ, με την άδεια της NASA.


"Ήμουν πέντε χρονών όταν είδα στην τηλεόραση την εκτόξευση του Apollo 11 και αποτέλεσε έμπνευση για την ενασχόλησή μου με την επιστήμη, την τεχνολογία και τις εξερευνήσεις", δήλωσε ο Μπέζος.










Όταν η Τέχνη μιμείται τη Φύση


Οι κινήσεις των θαλάσσιων ρευμάτων θυμίζουν πίνακα του Βαν Γκογκ

Τη σημασία των θαλάσσιων ρευμάτων για την καλή… υγεία του πλανήτη μας καταδεικνύει ανάγλυφα το βίντεο που έδωσε στη δημοσιότητα το Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Γκόνταρντ της ΝΑΣΑ, θυμίζοντας πίνακα του Βίνσεντ Βαν Γκόγκ, έστω και αν ο εκκεντρικός καλλιτέχνης φιλοτέχνησε το συγκεκριμένο έργο το 1889. Καταγράφοντας μέσω δορυφορικών μετρήσεων τις κινήσεις των επιφανειακών ρευμάτων σε όλες τις θάλασσες της υδρογείου για ένα διάστημα δύο ετών, οι ειδικοί κατάφεραν να δημιουργήσουν την πρώτη πλήρως ψηφιακή αναπαράστασή τους.


Οι θάλασσες είναι αεικίνητες και τα ρεύματα επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο το κλίμα, αλλά και τις συνθήκες διαβίωσης για τη χλωρίδα και την πανίδα ακόμα και στην ξηρά. Τα ρεύματα επηρεάζονται από πληθώρα παραγόντων, όπως οι άνεμοι, η θερμοκρασία του νερού και η περιεκτικότητα σε αλάτι, η διαμόρφωση του βυθού και το βάθος, ακόμα και από την περιστροφή της Γης και την εναλλαγή των εποχών.


Η αέναη κίνηση τεράστιων όγκων νερού θυμίζει σε κάποιες περιπτώσεις διάδρομο… γυμναστηρίου, καθώς η εναλλαγή μεταξύ επιφανειακών και βαθιών υδάτων δημιουργεί μια συνεχή ροή από το Βόρειο Ατλαντικό μέχρι τον Ειρηνικό Ωκεανό, ένα «ταξίδι» που μπορεί να διαρκέσει ακόμα και 1000 χρόνια.


Τα θερμότερα επιφανειακά νερά έχουν κατά βάση ροή από τους τροπικούς προς τους Πόλους, ενώ τα ψυχρότερα ακολουθούν αντίθετη πορεία. Το Ρεύμα του Κόλπου, χάρη στο οποίο η Βόρεια Ευρώπη δε βρίσκεται στο… ψυγείο, είναι ένα από τα ισχυρότερα, ενώ το πιο… άτακτο ρεύμα είναι εκείνο που ξεκινά από τις ακτές της Σομαλίας στην Αφρική, καθώς αλλάζει κατεύθυνση δύο φορές το χρόνο, από το Μάιο μέχρι το Σεπτέμβριο κινείται προς τα βόρεια, ενώ από το Νοέμβριο μέχρι το Μάρτιο παίρνει… ρότα προς τα νότια. 



Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

Έβαλαν… τιμοκατάλογο στην υποβάθμιση των Ωκεανών



Η καταστροφή της θάλασσας θα προκαλέσει ζημιές ύψους 2,2 τρις ευρώ ετησίως τις επόμενες δεκαετίες, σύμφωνα με Σουηδούς επιστήμονες

Για πρώτη φορά, επιστήμονες από τη Σουηδία υπολόγισαν με ακρίβεια το οικονομικό κόστος των επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής στους Ωκεανούς της Γης, το οποίο θα ανέλθει στο αστρονομικό ποσόν των 2,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως τις επόμενες δεκαετίες, αν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου συνεχιστούν με τους σημερινούς ρυθμούς.

Αν και η διαδικασία αποτίμησης των συνεπειών των ανθρωπογενών δραστηριοτήτων στις θάλασσες σε παγκόσμια κλίμακα είναι ένα πολύπλοκο εγχείρημα, οι ειδικοί επιστήμονες κατέταξαν σε πέντε βασικές κατηγορίες τα μετρήσιμα δεδομένα: Αλιευτικά πεδία και ιχθυαποθέματα, αύξηση της στάθμης της θάλασσας, θεομηνίες και έντονα καιρικά φαινόμενα που προκαλούνται από την Κλιματική Αλλαγή, η τουριστική βιομηχανία και η οξίνιση των Ωκεανών η οποία οφείλεται στο διοξείδιο του άνθρακα που απορροφάται, καθιστώντας τα νερά των θαλασσών ακατάλληλα για την επιβίωση εκατομμυρίων ειδών.
«Οι κλιματικές αλλαγές σε συνδυασμό με άλλους επιβαρυντικούς παράγοντες, όπως η υπεραλίευση και η ρύπανση από την παράκτια ζώνη αλληλεπιδρούν και μειώνουν ακόμα περισσότερο την ικανότητα των θαλάσσιων οικοσυστημάτων να αντιμετωπίσουν τις κλιματικές αλλαγές», επισημαίνει ο Γιώργος Κόκκορης, επίκουρος καθηγητής Οικολογίας στο Τμήμα Επιστημών της Θάλασσας του πανεπιστημίου Αιγαίου.

Οι Σουηδοί επιστήμονες, μεταξύ των οποίων και οικονομολόγοι έλαβαν υπόψη τους επίσημα στοιχεία και δεδομένα ανεξάρτητων οργανισμών, έτσι ώστε να καταλήξουν σε όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά συμπεράσματα. Ο Φρανκ Άκερμαν, διευθυντής του τμήματος Οικονομίας του Κλίματος στη Στοκχόλμη σημείωσε ότι ακόμα και αν τα ποσά φαίνονται κολοσσιαία είναι δεδομένο ότι η συνάρτηση περιβάλλοντος-οικονομίας αποδίδει την πραγματικότητα: «Η αδράνεια σήμερα θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την κατάσταση αύριο. Συμπεριλάβαμε δεδομένα που αφορούν σε παραμέτρους που μπορούν να διαφοροποιηθούν άμεσα και όχι σε αφηρημένες έννοιες».

Σε τοπικό επίπεδο η Κλιματική Αλλαγή είναι ήδη ορατή, όπως παρατηρεί ο κ. Κόκκορης: «Η αύξηση της θερμοκρασίας της θάλασσας θα μεταβάλει τις περιοχές εξάπλωσης πολλών ειδών. Πολλά τροπικά και υποτροπικά είδη θα μετακινηθούν προς περιοχές που αυτή τη στιγμή χαρακτηρίζονται ως εύκρατες με αποτέλεσμα την συχνότερη εμφάνιση βιολογικών εισβολέων» αναφέρει χαρακτηριστικά ο ειδικός. 

Το υποβρύχιο που... τουιτάρει


Μπορεί το Twitter να είναι γεμάτο από... εξυπνακισμούς, ανούσια μηνύματα και διαφημίσεις των... υπερεγώ εκατομμυρίων ανθρώπων, να όμως που αποδεικνύεται και χρήσιμο για μια ομάδα επιστημόνων. 


Το μη επανδρωμένο υποβρύχιο Tavros, το όνομα του οποίου προέρχεται από την ελληνική λέξη... Ταύρος, φορτίζει τις μπαταρίες του με ηλιακή ενέργεια και διαθέτει λογαριασμό στο Twitter, μέσω του οποίου ποστάρει πληροφορίες από τις αποστολές του.


Μετά την τεράστια οικολογική καταστροφή που προκλήθηκε από τη διαρροή εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού, οι επιστήμονες δημιούργησαν ένα υποβρύχιο που είναι σε θέσει να περιπολεί για μήνες, προκειμένου να εντοπίσει το συντομότερο νέα θαλάσσια ρύπανση.


Αν και προς το παρόν τα μηνύματα που ποστάρει ο Ταύρος είναι μάλλον λιτά, οι ειδικοί σκοπεύουν να βελτιώσουν τη ροή δεδομένων με στοιχεία που θα είναι πολύτιμα για τους ψαράδες, τους ναυτιλομένους και όσους ενδιαφέρονται για τις καιρικές συνθήκες στις περιοχές που... κόβει βόλτες το υποβρύχιο. 


 Δείτε τα τουιτς του Ταύρου εδώ: https://twitter.com/#!/tavros02 .

Άμεση... δημοκρατία μέσω του stratocam.com



Οι μοναδικές εικόνες του πλανήτη μας που αποτυπώνουν οι δορυφόροι της διαδικτυακής υπηρεσίας Google Earth αποκτούν μια… δημοκρατική διάσταση. Φυσικά τοπία απαράμιλλης ομορφιάς και ανθρώπινες κατασκευές, ερημικές τοποθεσίες αλλά και πολύβουα αστικά κέντρα, είναι μερικά μόνο από τα «κλικ» που έχουν συγκεντρώσει τις περισσότερες ψήφους των χρηστών του Διαδικτύου, μέσω της ιστοσελίδας www.stratocam.com

Δημιούργημα του Πολ Ραντεμάχερ, του ανθρώπου που «κρύβεται» πίσω από τα βραβευμένα οπτικά εφέ σε κινηματογραφικές επιτυχίες όπως ο «Σρεκ», η «Μαγαδασκάρη» και άλλα έργα, η διαδραστική ιστοσελίδα επιτρέπει σε όλους να γίνουν ταξιδιώτες του κόσμου, από την άνεση του… καναπέ τους και παράλληλα να υπερψηφίσουν, ή να ρίξουν στα διαδικτυακά… Τάρταρα τις εικόνες εκείνες που επιλέγουν οι ίδιοι.










Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

Χειροποίητα... υποβρύχια μόνο με 23.000 ευρώ


Με τιμή που θα αγγίζει τις 23.000 ευρώ ένας πολυμήχανος Κινέζος ξεκίνησε την κατασκευή χειροποίητων... υποβρυχίων μίνι διαστάσεων που μοιάζουν κάπως -σε όσους τα θυμούνται- με τα αντίστοιχα ιαπωνικά που χρησιμοποιήθηκαν χωρίς επιτυχία για την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ της Χαβάης το 1941. Στους πολλούς, σίγουρα θα θυμίζουν τα βιβλία του Ιουλίου Βερν, ή τα σχέδια του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. 


Τα κινέζικα υποβρύχια έχουν αρκετό χώρο για διμελές πλήρωμα, η πλοήγησή τους θυμίζει... αυτοκίνητο και μπορούν να καταδυθούν με ασφάλεια σε μέγιστο βάθος 30 μέτρων, καμία σχέση δηλαδή με τον "Διεκδικητή της Αβύσσου" του Τζέιμς Κάμερον που "άγγιξε" τα 11.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια. 




Βέβαια με τιμή αντίστοιχη ενός μεσαίου αυτοκινήτου, η πρόταση για υποβρύχιες βόλτες σε όσους αρέσκονται να βλέπουν τα πράγματα... υποβρυχίως, είναι ιδιαίτερα ελκυστική. Η μέγιστη ταχύτητά του κάτω από τα κύματα φτάνει στα 13 μίλια ανά ώρα, σύμφωνα με τον κατασκευαστή.


Αν σας ενδιαφέρει να αποκτήσετε ένα υποβρύχιο που χωράει στο... γκαράζ σας, απευθυνθείτε στον Κινέζο μάστορα. Ήδη τρεις θαρραλέοι αγοραστές περιμένουν τα υποβρυχιάκια τους, καθώς η "γραμμή παραγωγής" δε μπορεί να κατασκευάσει περισσότερα από ένα υποβρύχιο το μήνα. 


Δείτε βίντεο και περισσότερες φωτό εδώ: http://micgadget.com/24127/chinese-laid-off-man-builds-diy-submarines-for-sale-video/

«Δεν περίμενα ποτέ ότι είναι τόσο όμορφο να πιάνεις… πάτο»

  
Με το μήνυμα «όλα τα συστήματα είναι ΟΚ», θυμίζοντας τα λόγια των αστροναυτών της NASA λίγο πριν πατήσουν για πρώτη φορά στη Σελήνη, ο διάσημος σκηνοθέτης Τζέιμς Κάμερον καταδύθηκε με επιτυχία χθες το πρωί στο βαθύτερο σημείο του πλανήτη μας, 10.898 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, στην Τάφρο των Μαριανών στον Ειρηνικό Ωκεανό, με ειδικά κατασκευασμένο βαθυσκάφος.


Ο 57χρονος Κάμερον έγινε ο πρώτος άνθρωπος που κατάφερε να καταδυθεί μόνος του στην άβυσσο, 52 χρόνια μετά το αντίστοιχο επίτευγμα δύο ατόμων, του Ελβετού ωκεανογράφου Ζακ Πικάρ και του Αμερικανού αξιωματικού του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ Ντον Ουόλς το 1960, με το βαθυσκάφος «Τεργέστη». Το βαθυσκάφος του 1960 είχε μείνει μόλις 20 λεπτά στο βαθύ σκοτάδι των Μαριανών, ενώ ο αυστραλιανής κατασκευής «Διεκδικητής της Αβύσσου», όπως… βαπτίστηκε το βαθυσκάφος του Κάμερον, παρέμεινε σχεδόν τρεις ώρες στο βυθό, μαγνητοσκοπώντας απόκοσμες εικόνες και συλλέγοντας μορφές ζωής που πιθανότατα θα δούμε για πρώτη φορά.


Η κάθοδος προς το βυθό διάρκεσε δύο ώρες και 36 λεπτά, ενώ η ανάδυση μόλις 70 λεπτά. Ο σκηνοθέτης δεν έκρυβε τον ενθουσιασμό του, μέσω των μηνυμάτων που έστελνε από βάθος 11 σχεδόν χιλιομέτρων: «Δεν περίμενα ποτέ ότι είναι τόσο όμορφο να πιάνεις… πάτο», σημείωσε χαριτολογώντας και έσπευσε να συμπληρώσει: «Ανυπομονώ να μοιραστώ με όλους σας όλα όσα είδα στο βυθό». Για τον πολυβραβευμένο σκηνοθέτη, η εξερεύνηση του πλέον δυσπρόσιτου σημείου του πλανήτη μας αποτελούσε όνειρο ζωής, όπως δήλωσε στο BBC: «Μεγάλωσα την εποχή που ο άνθρωπος έκανε τα πρώτα του βήματα στο Διάστημα και ο Κουστό εξερευνούσε τους Ωκεανούς. Ήθελα και εγώ να συμμετάσχω σε ένα τόσο σημαντικό εγχείρημα και έτσι αποφάσισα να κατέβω μόνος μου στο βαθύτερο σημείο του πλανήτη μας».


Το βάρους 11 τόνων και μήκους 7 μέτρων βαθυσκάφος του Κάμερον χαρακτηρίστηκε «κάθετη τορπίλη» που επιτρέπει την ταχύτατη κατάδυση και κατασκευάστηκε για να αντέχει πιέσεις που αντιστοιχούν σε 1000 φορές την ατμοσφαιρική πίεση στην επιφάνεια της θάλασσας. Ο «Διεκδικητής της Αβύσσου» είναι εξοπλισμένος με κάμερες που κινηματογράφησαν την κατάδυση με υψηλή ευκρίνεια και μπορούν να αποδώσουν τρισδιάστατα όσα «είδε» στα βάθη που βρέθηκε. Επίσης διαθέτει ειδικούς βραχίονες, για να συλλέξει δείγματα από το βυθό.


Η αποστολή, συγχρηματοδοτήθηκε από το National Geographic και την ελβετική εταιρεία ρολογιών Rolex, και ακόμα και ο 80χρονος σήμερα Ντον Ουολς, ο μοναδικός επιζών από την κατάδυση του 1960, δήλωσε ενθουσιασμένος από τη νέα αυτή κατάκτηση της αβύσσου: «Ο συνδυασμός των ικανοτήτων του Κάμερον να αφηγείται ιστορίες που συναρπάζουν, όπως φαίνεται από τις ταινίες και τα ντοκιμαντέρ του που σπάνε τα ταμεία, με την έφεσή του στην εξερεύνηση, πέτυχαν το ακατόρθωτο, να επιστρέψει ο άνθρωπος εκεί που είχε να πάει περισσότερο από μισό αιώνα».


Οι αποστολές στην Τάφρο των Μαριανών πάντως έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, αν και όχι πάντα για αμιγώς ερευνητικούς και επιστημονικούς σκοπούς: Μη επανδρωμένα υποβρύχια ρομπότ «χτενίζουν» την άβυσσο, ψάχνοντας για κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου και άλλες πλουτοπαραγωγικές πηγές, σε μια περιοχή που έχει μπει στο επίκεντρο των ΗΠΑ, αλλά και της Κίνας.


ΒΟΧ

Ο αντίλογος

Παρά το ότι το εντυπωσιακό επίτευγμα του Κάμερον συγκέντρωσε όλα τα φώτα της δημοσιότητας, δεν είναι λίγοι εκείνοι που διατηρούν τις επιφυλάξεις τους για την επιστημονική διάσταση του εγχειρήματός του: «Τα επανδρωμένα βαθυσκάφη, όπως αυτό του Κάμερον, έχουν μάλλον περιορισμένες δυνατότητες έρευνας, ακριβώς επειδή περιέχουν… άνθρωπο μέσα τους», εξηγεί ο Δρ. Άλαν Τζέιμσον. «Αντιθέτως, τα μη επανδρωμένα ρομποτικά βαθυσκάφη παραμένουν για μεγαλύτερη διάρκεια στο βυθό, συλλέγουν περισσότερα δεδομένα και φυσικά κοστίζουν πολύ λιγότερο».


Οι… ανταγωνιστές

Ο Κάμερον δεν είναι ο μόνος που επιδιώκει να είναι ο μοναδικός κάτοχος του ρεκόρ ατομικής βαθύτερης κατάδυσης, καθώς και ο Βρετανός πολυεκατομμυριούχος Σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον, ιδιοκτήτης της Virgin, αλλά και ο Έρικ Σμιτ της Google χρηματοδοτούν την κατασκευή αντίστοιχων βαθυσκαφών. Μια άλλη εταιρεία από τις ΗΠΑ, η “Triton Submarine” σχεδιάζει την κατασκευή τουριστικού υποβρυχίου που θα μεταφέρει επισκέπτες με… βαθιές τσέπες στην Τάφρο των Μαριανών, καθώς το εισιτήριο θα κοστίζει περίπου 200.000 ευρώ.


Τζέιμς Κάμερον

Ο 58χρονος σκηνοθέτης ταινιών όπως ο «Εξολοθρευτής», ο «Τιτανικός», η «Άβυσσος» και το «Άβαταρ» μεταξύ άλλων έχει προταθεί για έξι βραβεία Όσκαρ και έχει κερδίσει τρία. Τα συνολικά έσοδα που έχουν αποφέρει οι ταινίες και τα ντοκιμαντέρ του ξεπερνούν τα 4,5 δις ευρώ, με τον «Τιτανικό» και το «Άβαταρ» να είναι οι πιο επικερδείς ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου.


Η Τάφρος των Μαριανών

Με μήκος περίπου 2.550 χιλιομέτρων, η Τάφρος των Μαριανών φτάνει σε μέγιστο βάθος σχεδόν 11.000 μέτρων. Αν το Έβερεστ, το ψηλότερο όρος του Κόσμου βρισκόταν στην Τάφρο, θα έβλεπε την κορυφή του 1,6 χιλιόμετρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Η πίεση στο μέγιστο βάθος ισούται με 11.250.000 κιλά ανά τετραγωνικό μέτρο, η οποία… συρρίκνωσε το βαθυσκάφος κατά 6 σχεδόν εκατοστά.



Δευτέρα 26 Μαρτίου 2012

Ποδήλατο κάτω από τα... κύματα για φιλανθρωπία


Mid Herts Divers at Guildenburgh Water Whittlesey for Sport Relief.  
Ερασιτέχνες αυτοδύτες στη Βρετανία έκαναν... ποδήλατο υποβρυχίως, προκειμένου να συγκεντρώσουν εισφορές για φιλανθρωπικό σκοπό. 

Συνολικά 24 άνθρωποι με εξοπλισμό αυτόνομης κατάδυσης το έριξαν στην... ορθοπεταλιά το Σάββατο και έκναν 40 περίπου χιλιόμετρα υποβρυχίως. 


Τα στατικά ποδήλατα τοποθετήθηκαν σε βάθος 6 μέτρων και θα παραμείνουν στο ίδιο σημείο για εκείνους που επιθυμούν να συνδυάσουν τη χαλάρωση που προσφέρει μια κατάδυση αναψυχής με την εκγύμναση που προσφέρει το ποδήλατο... βάθους.

Δείτε εδώ: www.midhertsdivers.com


Αγόρασε το θυρεό υποβρυχίου σε... παλιατζίδικο


Δεν πίστευε στην τύχη του ο συλλέκτης Φίλιπ Μακίβερ, όταν βρήκε σε... παλιατζίδικο το θυρεό του βρετανικού υποβρυχίου του Β' Παγκοσμίου Πολέμου "Τάλι Χο", τον οποίο αγόρασε έναντι μόλίς... 100 ευρώ περίπου.


Το HMS Tally Ho, "βαπτίστηκε" από τον ίδιο τον Ουίνστον Τσέρτσιλ το 1942 και συμμετείχε σε πολλές αποστολές κατά γερμανικών και ιαπωνικών στόχων, με αρκετούς τορπιλισμούς στο ενεργητικο του. Κατάφερε μάλιστα να τη βγάλει... καθαρή και να γλυτώσει από αρκετές επιθέσεις. Το 1967 αποσύρθηκε από την ενεργό δράση και πουλήθηκε για παλιοσίδερα.


Πριν από μερικές μέρες ο 67χρονος Μακίβερ εντόπισε τον μπρούτζινο θυρεό σε... υπαίθριο παζάρι παλιατζίδικου και αμέσως το αγόρασε.


Η εκτίμηση που έγινε από τον οίκο δημοπρασιών Σόουθμπι'ς ανεβάζει την αξία του στα 12.000 ευρώ περίπου και πλέον ο Μακίβερ σκέφτεται είτε να το δωρίσει στο μουσείο υποβρυχίων της χώρας του, ή να το πουλήσει σε κάποιον που θέλει να... αποχωριστεί μια μικρή περιουσία. 





Πέμπτη 22 Μαρτίου 2012

Αναζητώντας την Αμέλια, ένα μυστήριο 75 ετών


Νέα στοιχεία ενδέχεται να βοηθήσουν στη διαλεύκανση ενός μυστηρίου που διαρκεί 75 χρόνια.  Η αμερικανίδα αεροπόρος-θρύλος του μεσοπολέμου Αμέλια Έρχαρτ χάθηκε μαζί με τον πλοηγό του αεροσκάφους της Φρεντ Νούναν στον Ειρηνικό Ωκεανό στις 2 Ιουλίου του 1937, κατά τη διάρκεια της απόπειράς της να κάνει το γύρο του Κόσμου. Σήμερα, η ανάλυση μιας φωτογραφίας που τραβήχτηκε στην ακατοίκητη κοραλλιογενή ατόλη Νικουμαρόρο του νησιωτικού κρατιδίου του Κιριμπάτι μερικούς μήνες μετά την εξαφάνισή της, ίσως βοηθήσει τους ερευνητές να γράψουν τον επίλογο στην Οδύσσεια της πτήσης της Έρχαρτ προς την αιωνιότητα.


Σύμφωνα με τους ειδικούς που μελέτησαν τη φωτογραφία, τμήμα του συστήματος προσγείωσης του δικινητήριου Λόκχιντ Ελέκτρα φαίνεται να εξέχει από τη θάλασσα, γεγονός που προκάλεσε την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης. Με τη συνεργασία του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ, ιστορικών, επιστημόνων και ειδικών σε θέματα καταδύσεων, προγραμματίζεται αποστολή έρευνας, η οποία θα πραγματοποιηθεί τον Ιούλιο, τιμώντας με αυτό τον τρόπο την 75η επέτειο από την τελευταία πτήση της και ελπίζοντας ότι θα βρεθούν αδιαμφισβήτητα στοιχεία που θα φωτίσουν το μυστήριο.


Αν και πολλές θεωρίες έχουν δει το φως της δημοσιότητας, ήδη από την εποχή της εξαφάνισης της Έρχαρτ και του Νούναν, η επικρατέστερη υποστηρίζει πως προσγειώθηκαν στον κοραλλιογενή ύφαλο που βρίσκεται στα δυτικά της ατόλης και έζησαν στο ακατοίκητο νησί τρώγοντας ψάρια και συλλέγοντας νερό της βροχής, μέχρι να υποκύψουν σε ασθένειες. Το αεροσκάφος πιθανότατα παρασύρθηκε από τα κύματα και πλέον βρίσκεται στο βυθό. Ο διάσημος ωκεανογράφος και ερευνητής Ρόμπερτ Μπάλλαρντ, ο οποίος πιστώνεται με τον εντοπισμό του Τιτανικού και του θωρηκτού Μπίσμαρκ μεταξύ άλλων, συμμετέχει στην ομάδα και θα προσφέρει τις γνώσεις τους στην υποβρύχια εξερεύνηση της ατόλης.


«Η Έρχαρτ έδωσε στο έθνος την ελπίδα και την αυτοπεποίθηση που χρειαζόταν, την περίοδο της ύφεσης που ακολούθησε το Κραχ του 1929», σημείωσε η Χίλαρι Κλίντον, υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ και συμπλήρωσε: «Ακόμα και αν δε βρούμε αυτό που ψάχνουμε, η ίδια η αναζήτηση αξίζει».

Ποια ήταν η Αμέλια Έρχαρτ
Γεννήθηκε το 1897 και έγινε η πρώτη γυναίκα που διέσχισε, ως μέλος του πληρώματος, τον Ατλαντικό Ωκεανό με αεροσκάφος το 1928, ένα χρόνο μετά το αντίστοιχο κατόρθωμα του Τσαρλς Λίντμπεργκ. Η επιστροφή της στις ΗΠΑ, όπου της αποδόθηκαν οι ύψιστες τιμές και την υποδέχθηκε ο ίδιος ο πρόεδρος της χώρας Κάλβιν Κούλιτζ, συνοδεύτηκε από μεγαλοπρεπή παρέλαση στη Νέα Υόρκη. Απέκτησε τη διάσταση εθνικής ηρωίδας, με τον Τύπο της εποχής να την αποκαλεί «Βασίλισσα των Αιθέρων». Επανέλαβε τον άθλο της το 1932, αυτή τη φορά πετώντας μόνη της, ενώ ήταν κάτοχος πολλών ρεκόρ πτήσης και ταχύτητας, τα οποία διατηρούσε μέχρι την εξαφάνισή της. Τα μυστήριο γύρω από το τέλος της μονοπώλησε την επικαιρότητα της εποχής για μεγάλο διάστημα, ενώ πολλές θεωρίες που προσπάθησαν να δώσουν οριστικές απαντήσεις, διατήρησαν το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης αμείωτο μέχρι σήμερα.

Οι θεωρίες γύρω από την εξαφάνισή της
Πολλοί προσπάθησαν να δώσουν τη δική τους εξήγηση σχετικά με την εξαφάνιση της Έρχαρτ και του Νούναν, κανείς όμως δεν κατάφερε να αποδείξει μέχρι σήμερα τη θεωρία του, από τις οποίες ξεχωρίζουν οι εξής:
Έπεσε θύμα απαγωγής από τους Ιάπωνες, επειδή ήταν κατάσκοπος των ΗΠΑ.
Είχε μυστικό δεσμό με τον Νούναν και «εξαφανίστηκαν» οικειοθελώς για να χαρούν τον έρωτά τους.
Η «εξαφάνιση» ήταν καλοστημένο κόλπο και η Έρχαρτ επέστρεψε στις ΗΠΑ όπου έζησε στη Νέα Υόρκη με το όνομα Αϊρίν Κραίγκμιλ Μπόλαμ.
Το αεροσκάφος της καταρρίφθηκε από άγνωστο εχθρό

Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012

Υποβρύχιος φιλανθρωπικός χορός


Χορός στον πυθμένα μιας πισίνας για φιλανθρωπικούς σκοπούς ήταν η πιο πρόσφατη "δοκιμασία" στο βρετανικό τηλεοπτικό ριάλιτι "Strictly Dancing", με τους χορευτές να φορούν μάσκα, μπουκάλες και ρυθμιστές αναπνοής και... ενδυμασία χορού.

Αν και οι πρωταγωνιστές δήλωσαν ότι δεν ήταν και πολύ εξοικειωμένοι με το υγρό στοιχείο, οι χορευτικές τους φιγούρες ήταν εντυπωσιακές και ο σκοπός ιερός, καθώς προβάλλει τη Sport Relief, μια πρωτοβουλία που συνδυάζει αθλητικές εκδηλώσεις με την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης. 

Η Γη προσχώρησε στο κίνημα της... πατάτας



Στο κίνημα της… πατάτας προσχώρησε και ο πλανήτης μας, σύμφωνα με τη NASA, καθώς η τήξη των αιώνιων πάγων στη Γροιλανδία μεταβάλλει και τη βαρυτική «εικόνα» της, μεταμορφώνοντάς τη από το σφαιρικό σχήμα που γνωρίζουμε σε ένα… πατατόσχημο ουράνιο σώμα.

Οι δίδυμοι δορυφόροι GRACE της NASA καταγράφουν με απόλυτη ακρίβεια τις βαρυτικές διακυμάνσεις που προκαλούν οι πάγοι που λιώνουν, το βάρος των οποίων ανέρχεται σε 240 γιγατόνους από το 2002 μέχρι το 2011. Η ποσότητα νερού που προστίθεται στους Ωκεανούς, αυξάνει το μέσο ύψος τους κατά 0,7 χιλιοστά το χρόνο.

«Όταν μεταβάλλεται το πάχος του πάγου, επηρεάζει και τη βαρύτητα», σημείωσε ο Φρανκ Φλέχτνερ, καθηγητής του πανεπιστημίου του Πότσνταμ στη Γερμανία και συμπλήρωσε: «Οι μετρήσεις των δορυφόρων της NASA μας προσφέρουν μια πολύ σημαντική πληροφορία, η οποία αφορά στη μικροβαρυτική διακύμανση που υπό άλλες συνθήκες δε θα μπορούσε να γίνει αντιληπτή».


Υποβρύχιο ρομπότ μιμείται τις... μέδουσες


Ένα υποβρύχιο ρομπότ που μιμείται τις κινήσεις της μέδουσας κατασκεύασαν επιστήμονες από το πανεπιστήμιο Βιρτζίνια Τεκ των ΗΠΑ.




Το σώμα του ρομπότ αποτελείται από οκτώ τμήματα που καλύπτονται από ένα κράμα πλατίνας, το οποίο αντιδρά με το οξυγόνο και το υδρογόνο του νερού και δημιουργείται θερμότητα.


Η θερμότητα τροφοδοτεί τους τεχνητούς μύες του υποβρύχιου ρομπότ και προκαλεί την απότομη σύσπασή τους, με αποτέλεσμα να προωθείται η... ιδιότυπη αυτή μέδουσα.


"Είναι η πρώτη επιτυχημένη κίνηση ενός υποβρύχιου ρομπότ που χρησιμοποιεί ως "καύσιμο" τα ίδια τα στοιχεία της θάλασσας", εξηγεί στην βρετανική επιστημονική επιθεώρηση Smart materials and Structures ο καθηγητής Γιόνας Ταντές του Βιρτζίνια Τεκ.




Αν και η... ρομπομέδουσα κινείται μόνο προς μια κατεύθυνση προς το παρόν, οι ειδικοί εργάζονται πάνω στην ανεξάρτητη κίνηση των οκτώ τμημάτων, έτσι ώστε να αποκτήσει πλήρη ελευθερία κινήσεων.





Το πλήρες αρχείο του Αϊνστάιν μετακομίζει στο… Διαδίκτυο


Το πλήρες αρχείο του Αλβέρτου Αϊνστάιν, από την προσωπική του αλληλογραφία μέχρι τα χειρόγραφα της θεωρίας της σχετικότητας, θα είναι για πρώτη φορά προσβάσιμο σε όλους μέσω Διαδικτύου.

Το εβραϊκό πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, στο οποίο ανήκει το αρχείο του διάσημου επιστήμονα αποφάσισε να φωτογραφήσει και να αναρτήσει στην ιστοσελίδα http://alberteinstein.info/ περισσότερα από 80.000 έγγραφα. Τα «αποκαλυπτήρια» της συλλογής πραγματοποιήθηκαν χθες και η διαδικασία ψηφιοποίησης του υλικού προσφέρει τη δυνατότητα σε εξειδικευμένους ερευνητές, αλλά και το ευρύ κοινό να δει την πορεία του γερμανοεβραίου επιστήμονα προς την κορυφή της επιστημονικής καταξίωσης. «Η γνώση δεν πρέπει να κρύβεται, αλλά να είναι ανοιχτή σε όλους», δήλωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Ασοσιέτεντ Πρες ο πρόεδρος του εβραϊκού πανεπιστημίου Μεναχέμ Μπεν Σασσόν. Μέχρι στιγμής, σχεδόν 7 χιλιάδες σελίδες που χρονολογούνται μέχρι το 1921 διατίθενται διαδικτυακά και στο προσεχές διάστημα θα «ανέβουν» επιπλέον 73 χιλιάδες έγγραφα.

Εκτός όμως από τις επιστημονικές παρατηρήσεις, πλήθος άλλων εγγράφων φωτίζει την προσωπικότητα του Αϊνστάιν, μεταξύ των οποίων τις σχέσεις που ανέπτυσσε με το γυναικείο φύλο, αλλά και θέματα που… προβλημάτιζαν τους θαυμαστές του, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η επιστολή που έγραψε ένα κοριτσάκι  ηλικίας 6 ετών στο διάσημο για την… ατημέλητη κόμμωσή του επιστήμονα: «Είδα τη φωτογραφία σας στην εφημερίδα, καλό είναι να επισκεφθείτε ένα κουρείο».

Δραστήριος υπέρμαχος της παγκόσμιας Ειρήνης και του πυρηνικού αφοπλισμού, ο εκ των πρωτεργατών της δημιουργίας της ατομικής βόμβας, ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα, προωθώντας τη συμφιλίωση μεταξύ Αράβων και Ισραηλινών και τα δικαιώματα των αφροαμερικανών, οι οποίοι ζούσαν υπό αυστηρό καθεστώς φυλετικού διαχωρισμού στις ΗΠΑ.

Ο Αλβέρτος Αϊνστάιν έλαβε το βραβείο Νομπέλ Φυσικής το 1921.  Είναι διάσημος για τη θεωρία της σχετικότητας που άλλαξε τα δεδομένα σε ένα ευρύ πεδίο επιστημονικών εφαρμογών, δώρισε το χειρόγραφο στο πανεπιστήμιο το 1925 και κληροδότησε το πλήρες αρχείο του στο συγκεκριμένο μορφωτικό ίδρυμα το 1955.


E=MC2
H διάσημη εξίσωση του Αϊνστάιν για τη σχετικότητα δημοσιεύθηκε το 1905 και παρουσιάστηκε το 1915, προκαλώντας έντονη δυσαρέσκεια στους επιστήμονες της εποχής, επειδή αναιρούσε τη μέχρι τότε γενικά αποδεκτή θεωρία του Ισαάκ Νεύτονα για τη βαρύτητα. Ο Αϊνστάιν πρότεινε ένα θεωρητικό μοντέλο σύμφωνα με το οποίο οι βαρυτικές δυνάμεις οφείλονται στην καμπύλωση του χωροχρόνου που προκαλείται από τη μάζα και την ενέργεια που βρίσκονται σε αυτόν.

Τρίτη 20 Μαρτίου 2012

Οι "άλλοι" Τιτανικοί

Τον Απρίλιο συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη βύθιση του Τιτανικού, μετά από πρόσκρουσή του σε παγόβουνο στον Βόρειο Ατλαντικό. Το ναυάγιο πέρασε στην Ιστορία, τόσο για τα 1517 θύματα, όσο και για τη σχεδόν μυθιστορηματική διάσταση της τραγωδίας.




Συγκρούσεις όμως πλοίων με παγόβουνα συμβαίνουν ακόμα και σήμερα, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία: Από το 1980 μέχρι το 2005 έχουν καταγραφεί 57 περιστατικά, μόνο στο Βόρειο Ημισφαίριο.


Μετά τον Τιτανικό, κάποιες παρόμοιες περιπτώσεις έχουν μείνει στην Ιστορία:


MV Explorer: Το  πλοίο μετέφερε το 2007 τουρίστες που ήθελαν να δουν από κοντά τη θαλάσσια διαδρομή του εξερευνητή Έρνεστ Σάκλτον. Η σύγκρουση με παγόβουνο το έστειλε στο βυθό, ευτυχώς χωρίς να χαθεί κάποιος από τους επιβάτες ή το πλήρωμα.


MS Hans Hedtoft: Το δανέζικο επιβατικό πλοίο χάθηκε το 1959 στην επιστροφή από το παρθενικό του ταξίδι από τη Δανία στη Γροιλανδία, παρασέρνοντας στην άβυσσο όλο το πλήρωμα και τους επιβάτες του, συνολικά 95 άτομα. Το μόνο που βρέθηκε από το ναυάγιο ήταν ένα σωσίβιο. Οι μαρκόνηδες του πλοίου πρόλαβαν να στείλουν σήμα ότι υπήρξε σύγκρουση με παγόβουνο.


SS Islander: Προηγήθηκε του Τιτανικού κατά 11 χρόνια, βυθίστηκε το 1901 και συμπαρέσυρε στον υγρό τάφο του 40 ανθρώπους και φορτίο χρυσού αξίας 6 εκατομμυρίων δολαρίων της εποχής. Παρά τις αλλεπάλληλες προσπάθειες ανέλκυσης του χρυσού μέχρι και σήμερα, το φορτίο παραμένει στα αμπάρια του πλοίου που βυθίστηκε κοντά στην Αλάσκα.

Νέες έρευνες για την αεροπόρο-θρύλο

Νέα απόπειρα εντοπισμού του δικινητήριου αεροσκάφους Λόκχιντ της διάσημης αμερικανίδας αεροπόρου Αμέλια Ίρχαρτ, η οποία χάθηκε πριν από 75 χρόνια "κάπου" στον Ειρηνικό Ωκεανό θα ξεκινήσει τον Ιούλιο. Οι έρευνες θα εστιάσουν στον κοραλλιογενή ύφαλο Νικουμαρόρο, το σημείο που πιθανολογείται ότι κατέπεσε το αεροσκάφος με την Ίρχαρτ, η οποία είχε ξεκινήσει το γύρο του κόσμου.
Οι έρευνες δε θα περιοριστούν στην ατόλη, αλλά θα επεκταθούν και στη θάλασσα γύρω από αυτή, καθώς υπάρχουν υπόνοιες ότι ίσως το αεροσκάφος που πιλόταρε η Ίρχαρτ και ο συγκυβερνήτης της Φρεντ Νούναν, βρίσκεται στο βυθό.
Στις έρευνες θα συμμετάσχει και ο διάσημος για τις ανακαλύψεις του Τιτανικού και του Μπίσμαρκ μεταξύ άλλων, Μπομπ Μπάλλαρντ.
Η εξαφάνιση της Ίρχαρτ τον Ιούλιο του 1937 πυροδότησε σειρά υποθέσεων, με πολλές από αυτές να αγγίζουν τα όρια της συνομωσίας, όπως για παράδειγμα το ότι το ζεύγος των αεροπόρων συνελήφθη από τους Ιάπωνες και εκτελέστηκε, ή ότι έζησαν σε ακατοίκητο νησί του Ειρηνικού μέχρι να εξαντληθούν από τις κακουχίες. 
Δείτε εδώ περισσότερα: http://tighar.org/

Βρήκαν το "κλειδί" της λαιμαργίας




Ταυτοποιήθηκε μετά από πειράματα σε ποντίκια ο «ένοχος» της παχυσαρκίας, καθώς αμερικανοί ερευνητές από την ιατρική σχολή του πανεπιστημίου Τζορτζτάουν δημοσίευσαν  στην έγκριτη ιατρική επιθεώρηση «Νature Medicine»  ότι εντόπισαν τη μετάλλαξη σε συγκεκριμένο γονίδιο που αναστέλλει την αίσθηση κορεσμού.

Η εξέλιξη αυτή είναι πιθανόν να ανοίξει το δρόμο σε στοχευμένες μεθόδους ελέγχου του βάρους, αν και οι ειδικοί προειδοποιούν ότι θα πρέπει πρώτα να πραγματοποιηθούν αντίστοιχες έρευνες σε ανθρώπινα γονίδια, ώστε να διαπιστωθεί αν η συγκεκριμένη αυτή μετάλλαξη, η οποία είναι γενικά σπάνια στον άνθρωπο, προκαλεί «έκρηξη» στα ποσοστά παχυσαρκίας παγκοσμίως.

Αν και σε αρκετές περιπτώσεις η αύξηση του σωματικού βάρους στον άνθρωπο που οδηγεί στην παχυσαρκία μπορεί να οφείλεται σε άλλες ορμονικές ή οργανικές διαταραχές, είναι η πρώτη φορά που πιστοποιείται ότι η μετάλλαξη στο γονίδιο του εγκεφαλογενούς νευροτροφικού παράγοντα, ή BDMF, ευθύνεται για την αναστολή της αίσθησης κορεσμού.

Οι επιστήμονες εκφράζουν την ελπίδα ότι η κατανόηση των μηχανισμών αυτών θα βοηθήσει στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, η οποία ευθύνεται για μια σειρά σοβαρών παθήσεων σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Η διαδικασία του κορεσμού
Το πείραμα που πραγματοποιήθηκε σε γενετικά τροποποιημένα ποντίκια κατέδειξε ότι εκείνα που διέθεταν τη γονιδιακή μετάλλαξη κατανάλωναν έως και 80% περισσότερη τροφή, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα, με εμφανείς επιπτώσεις στο βάρος και τη λειτουργία των ζωτικών τους οργάνων.

Μετά από ένα γεύμα, ορμόνες όπως η λεπτίνη και η ινσουλίνη, στέλνουν «σήμα» στον εγκέφαλο μέσω του αίματος, ότι ο οργανισμός έχει λάβει την ποσότητα και τις θρεπτικές ουσίες που απαιτούνται, ώστε να σταματήσει τη κατανάλωση φαγητού.

Στα ποντίκια που εμφάνιζαν τη συγκεκριμένη μετάλλαξη όμως, τα «σήματα» που έστελναν οι συγκεκριμένες ορμόνες «χάνονταν» στο λαβύρινθο των νευρώνων του εγκεφάλου, με αποτέλεσμα να μην ανακόπτεται η όρεξη και να μη δημιουργείται αίσθημα κορεσμού.

Οι ειδικοί σημειώνουν πάντως ότι αν και τα γονίδια παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του σωματικού βάρους των ανθρώπων, θα πρέπει να αποκρυπτογραφηθεί η ακριβής διασύνδεση μεταξύ τους, έτσι ώστε να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα και να δημιουργηθούν στοχευμένες θεραπείες για τον άνθρωπο. 

Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012

Αλλάζει χέρια ο θησαυρός


Την ετυμηγορία ομοσπονδιακού δικαστηρίου στη Φλόριντα των ΗΠΑ αναμένουν εκπρόσωποι της ισπανικής κυβέρνησης και της Odyssey Marine Exploration σχετικά με την τύχη του τελευταίου μέρους του θησαυρού που εντοπίστηκε από την εταιρεία αναζήτησης ναυαγίων το 2007.
Μετά από πέντε χρόνια δικαστικής διαμάχης για την "πατρότητα" του θησαυρού του Νουέστρα Σενιόρα ντε λας Μερθέδες, ενός ισπανικού πλοίου φορτωμένου με 600 χιλιάδες αργυρά νομίσματα το οποίο βυθίστηκε σε ναυμαχία με τους Άγγλους το 1804, οι αρχές των ΗΠΑ δικαίωσαν την ισπανική πλευρά και της απέδωσαν τη μερίδα του λέοντος από το θησαυρό.
Ένα τμήμα του πολύτιμου φορτίου βρίσκεται ακόμα στο Γιβραλτάρ, βάση της εταιρείας κατά τις υποβρύχιες αναζητήσεις του ναυαγίου και πλέον αναμένεται η απόφαση σχετικά με την τύχη και των τελευταίων νομισμάτων, αλλά και των προσωπικών αντικειμένων των ναυτών που ανασύρθηκαν από τον πυθμένα της θάλασσας. 
Εκτός όμως από τους δύο διαδίκους, στο προσκήνιο εμφανίστηκαν και... απόγονοι του ιδιοκτήτη του θησαυρού που βρισκόταν στο πλοίο, οι οποίοι διεκδικούν για λογαριασμό τους το θησαυρό.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχει αναλυτικός κατάλογος των ευρημάτων, εκτός από μια γενική λίστα  της Odyssey που παρουσιάζει αρκετές ανακρίβειες, πολλοί θεωρούν ότι ακόμα και αν κερδίσει η ισπανική κυβέρνηση οριστικά και αμετάκλητα τη δίκη, μερικά νομίσματα, τα οποία αξίζουν εκατομμύρια στους κύκλους των συλλεκτών, θα "χαθούν" κατά τη μεταφορά.