Τερατώδεις
διαστάσεις λαμβάνει πλέον ο τζόγος μέσω υπολογιστή στην Ελλάδα, με τον αριθμό
των Ελλήνων που τα… ακουμπούν στους ηλεκτρονικούς κουλοχέρηδες, τα online
καζίνο και βέβαια το διαδικτυακό αθλητικό στοίχημα να αυξάνεται κατά 25% μόλις
σε ένα χρόνο.
Σύμφωνα
με έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού
Πανεπιστημίου Αθηνών, τουλάχιστον 400.000 Έλληνες έπαιξαν τα… ρέστα τους σε
ηλεκτρονικό υπολογιστή, με την ελπίδα ότι θα τίναζαν την μπάνκα και θα ρέφαραν
τις απώλειες που προκάλεσε στο πορτοφόλι τους η ύφεση και το Μνημόνιο. «Η
οικονομική κρίση είναι ένας από τους παράγοντες που ευθύνονται για τη ραγδαία
αύξηση του ηλεκτρονικού τζόγου παγκοσμίως το 2011. Στη χώρα μας, όμως,
σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η ταχύτατη ανάπτυξη του e-τζόγου,
η οποία οφείλεται κυρίως στην ολοένα και μεγαλύτερη εξοικείωση του Έλληνα
χρήστη με το Διαδίκτυο και τις υπηρεσίες που αυτό προσφέρει», εξηγούν στον
«Ε.Τ.» οι καθηγητές Γεώργιος Δουκίδης και Κατερίνα Φραϊδάκη, υπεύθυνοι της
ετήσιας έρευνας για το ηλεκτρονικό εμπόριο και την συμπεριφορά των Ελλήνων on-line
καταναλωτών.
Το e-gambling,
όπως ονομάζεται διεθνώς ο ηλεκτρονικός τζόγος, αναπτύσσεται με γεωμετρική
πρόοδο τόσο παγκοσμίως όσο και στη χώρα μας, με τον αριθμό των εφήβων και των
νέων στη χώρα μας, ηλικίας από 14 μέχρι 20 ετών που «τζογάρουν», να σημειώνει
αύξηση κατά 8% το 2011 και να ανέρχεται τουλάχιστον σε 30.000 άτομα. Περίπου
400.000 Έλληνες, ένα ποσοστό που ανέρχεται στο 26% των 1,5 εκ Ελλήνων που πραγματοποίησαν
κάποιου είδους συναλλαγή μέσω Διαδικτύου, έπαιξαν ηλεκτρονικό τζόγο το 2011,
από τους οποίους οι 100.000 συστηματικά. Αντίστοιχα, το 2010 περίπου 310.000
Έλληνες είχαν παίξει κάποιο αντίστοιχο παιχνίδι μέσω του υπολογιστή τους.
Το προφίλ των τζογαδόρων
Ο τυπικός Έλληνας on-line
καταναλωτής που εμπλέκεται με τον ηλεκτρονικό τζόγο είναι… φανατικός χρήστης
του Internet, καθώς περνάει σχεδόν ένα ολόκληρο
εικοσιτετράωρο μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή του κάθε εβδομάδα, γεγονός
ιδιαίτερα ανησυχητικό, καθώς η τάση αυτή λαμβάνει πλέον τη μορφή του εθισμού.
Επίσης
θεωρείται επαγγελματίας on-line
αγοραστής αφού πραγματοποιεί κατά μέσο όρο 16,2 αγορές το χρόνο και ξοδεύει αντίστοιχα
€ 1450 ετησίως. Οι ηλεκτρονικές αγορές πάντως δεν αποτελούν πηγή ανησυχίας,
όπως εξηγούν οι υπεύθυνοι της έρευνας: «Εξάλλου, οι ανάπτυξη των νέων
τεχνολογιών και η ανάγκη για περισσότερες αγορές μέσω ίντερνετ, λόγω της
ευκολίας της αναζήτησης προϊόντων αλλά και των προσφορών που εντοπίζονται στον
παγκόσμιο ιστό, είναι λογικό να οδηγούν τους καταναλωτές να ξοδεύουν
περισσότερα χρήματα online».
Ενδιαφέρον επίσης
παρουσιάζει η ηλικιακή κατανομή των Ελλήνων χρηστών του ηλεκτρονικού τζόγου τα
τελευταία 2 χρόνια. Παρά το ότι καταγράφεται μια μικρή μετατόπιση των χρηστών
σε μεγαλύτερες ηλικίες, με αύξηση στις ηλικίες 43-50 από 3% σε 8%, καταγράφεται
επίσης ένα σημαντικό ποσοστό 8% των παικτών στις νέες ηλικίες.
Δηλαδή το 2011,
πάνω από 30.000 νέοι ηλικίας 14-20 ετών δηλώνουν ότι παίζουν στο διαδίκτυο
καζίνο, τυχερά παιχνίδια και στοιχήματα, επιβεβαιώνοντας και άλλες σχετικές
έρευνες που καταδεικνύουν ότι ολοένα και περισσότεροι έφηβοι ασχολούνται τα
τελευταία χρόνια με τον ηλεκτρονικό τζόγο, επιδεικνύοντας μάλιστα τα
χαρακτηριστικά του Διαδικτυακού εθισμού. «Το ανησυχητικό στοιχείο της έρευνάς
μας είναι το μεγάλο ενδιαφέρον των νέων ανθρώπων που “δοκιμάζουν την τύχη τους”
με αυτόν τον τρόπο. Ίσως τα ποσοστά παρατηρούνται αυξημένα σε όλες τις ηλικίες
των χρηστών και για το 2010 και για το 2011, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν
υπάρχει κίνδυνος για φαινόμενα εθισμού στον ηλεκτρονικό τζόγο», σημειώνουν οι
υπεύθυνοι της έρευνας στον «Ε.Τ.».