Translate

Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2011

Οι ποδηλάτες κινδυνεύουν και από τις... εξατμίσεις (εκτός από τα αυτοκίνητα)


Εκτός από τους ασυνείδητους οδηγούς αυτοκινήτων, την έλλειψη ποδηλατοδρόμων και τις κακοφτιαγμένες οδικές αρτηρίες, οι ποδηλάτες στις μεγαλουπόλεις αντιμετωπίζουν έναν ακόμα κίνδυνο, ο οποίος προέρχεται κυρίως από τις… εξατμίσεις των αυτοκινήτων και των λεωφορείων, καθώς είναι πολλαπλάσια εκτεθειμένοι σε σύγκριση με τις υπόλοιπες… φυλές εποχούμενων και πεζών στην εισπνοή επιβλαβών ουσιών.

Αν και εκείνοι που μετακινούνται με ποδήλατο ήδη γνωρίζουν ότι μια βόλτα στο κέντρο της πόλης αρκεί για να… μαυρίσουν τα ρούχα τους, ερευνητές από την Ιατρική Σχολή του Λονδίνου, οι οποίοι μελέτησαν ένα δείγμα υγιών ανθρώπων -ποδηλατών και πεζών- ηλικίας από 18 έως και 40 ετών διαπίστωσαν ότι οι ποδηλάτες που τραβάνε… ορθοπεταλιές στα αστικά κέντρα εισπνέουν πολύ μεγαλύτερη ποσότητα καυσαερίων και ιδιαίτερα αιθάλης, δηλαδή μικροσωματιδίων άνθρακα, σε σύγκριση με τους πεζούς, επιβαρύνοντας έτσι τη λειτουργία των πνευμόνων τους, με αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία τους.

Στόχος της έρευνας είναι να καταδείξει ότι αν και το ποδήλατο θεωρείται ιδανική μορφή άσκησης και παράλληλα είναι φιλικό προς το περιβάλλον, η χρήση του στις μποτιλιαρισμένες οδικές αρτηρίες των μεγαλουπόλεων μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτες βλάβες στην υγεία των ποδηλατών και για αυτό το λόγο πρέπει να συνυπολογίζεται η παράμετρος αυτή στο σχεδιασμό των ποδηλατοδρόμων, έτσι ώστε να είναι όσο το δυνατόν μακρύτερα από τα αυτοκίνητα και των λεωφορεία.

Οι επιστήμονες μελέτησαν δείγμα πτυέλων ποδηλατών και πεζών και είδαν ότι οι πρώτοι είχαν ως και 2,3 φορές περισσότερη αιθάλη στους πνεύμονές τους, σε σύγκριση με τους πεζούς, η οποία συγκεντρώνεται στα μακροφάγα κύτταρα των κατώτερων αεραγωγών των πνευμόνων, στο «φίλτρο» δηλαδή του ανθρώπινου οργανισμού που κατακρατεί τις βλαβερές ουσίες που εισπνέουμε. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν στο ετήσιο συνέδριο της ευρωπαϊκής εταιρείας του αναπνευστικού που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στην Ολλανδία.

«Στον ποδηλατόδρομο παρκάρουν αυτοκίνητα και κυκλοφορούν μηχανάκια»
Παναγιώτης Γαβρέλας, μέλος του συλλόγου «Ποδηλάτες Θεσσαλονίκης»
«Οι ποδηλάτες που βρίσκονται πίσω από το λεωφορείο, καταλαβαίνουν πολύ καλά τι λέει η συγκεκριμένη έρευνα. Υπάρχουν ορισμένοι ποδηλάτες στη Θεσσαλονίκη, που φοράνε μάσκες. Οι περισσότεροι από αυτούς, όμως, έχουν κάποια πάθηση, όπως άσθμα. Η Θεσσαλονίκη έχει ένα μικρό ποδηλατικό δίκτυο. Η κατασκευή είναι πρόχειρη, όμως, και περιμένουμε από τις νέες δημοτικές αρχές να επεκταθεί το δίκτυο. Αυτή τη στιγμή ο κόσμος δεν προτιμά τον ποδηλατόδρομο γιατί παρκάρουν αυτοκίνητα και κυκλοφορούν μηχανάκια. Χρειάζεται χρόνος για να περάσει αυτή η νοοτροπία στην παιδεία των Ελλήνων». 


Τα καυσαέρια αυξάνουν την πιθανότητα εκδήλωσης καρδιαγγειακών
 Η πιθανότητα εκδήλωσης καρδιακής προσβολής σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, όπως οι ηλικιωμένοι με ιστορικό καρδιοαναπνευστικών προβλημάτων, αυξάνεται κατακόρυφα έως και έξι ώρες μετά την έκθεση σε καυσαέρια αυτοκινήτων, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 80 χιλιάδων καρδιοπαθών στη Βρετανία. Ο καθηγητής Τζέρεμι Πίρσον, της Βρετανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, η οποία πραγματοποίησε την έρευνα, σημείωσε ότι «η κακή διατροφή και το κάπνισμα είναι τα κύρια αίτια πρόκλησης καρδιακών επεισοδίων, αλλά και τα καυσαέρια αποδείχτηκε ότι επιβαρύνουν την κατάσταση, ιδίως σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού».

«Προτιμότερο να εισπνέουν από τη μύτη»
Ο πνευμονολόγος Παναγιώτης Μπεχράκης, αναπληρωτής καθηγητής Φυσιολογίας της Αναπνοής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών εξηγεί στον «ΕΤ»:
«Είναι γεγονός πως όταν καταβάλουμε σωματική προσπάθεια αναπνέουμε πιο βαθιά και πιο συχνά, οπότε σίγουρα οι ποδηλάτες εισπνέουν περισσότερα καυσαέρια μαζί με αέρα, σε σύγκριση με τους πεζούς. Αυτό όμως δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση δικαιολογία για να εγκαταλείψουμε το ποδήλατο και μαζί του την άσκηση στα μεγάλα αστικά κέντρα. Το βασικότερο πρόβλημα στην Αθήνα και γενικά στις ελληνικές μεγαλουπόλεις είναι τα μικροσωματίδια που έχουν μεγαλύτερη διεισδυτικότητα και φτάνουν πιο βαθιά στον πνεύμονα, με αποτέλεσμα να  έχουν πιο βλαπτική επίδραση. Η χρήση μάσκας αποτελεί για τους ποδηλάτες ένα μέτρο προστασίας αλλά δυστυχώς ελάχιστοι την αποδέχονται. Πάντως οι ποδηλάτες είναι προτιμότερο να εισπνέουν από τη μύτη και όχι από το στόμα καθώς ο ρινικός βλεννογόνος αποτελεί ένα καλό φίλτρο για τα μικροσωματίδια και τους άλλους εισπνεόμενους ρύπους, ενώ όσοι κάνουν ποδηλατάδα μόνο για άθληση ή ψυχαγωγία ας αποφεύγουν τους πολυσύχναστους δρόμους και ας επιλέγουν περιοχές με πιο καθαρό αέρα».



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.