Διαδικτυακός «πόλεμος» ξέσπασε μεταξύ
της Yahoo! και του Facebook, με έπαθλο 10
ευρεσιτεχνίες και συστήματα διαδικτυακής διαφήμισης, σηματοδοτώντας την
μεγαλύτερη σύγκρουση των «γιγάντων» της κοινωνικής δικτύωσης και της μηχανής
αναζήτησης. Στη μήνυση που κατατέθηκε σε δικαστήριο της Καλιφόρνια των ΗΠΑ,
έδρα των μεγαλύτερων εταιρειών διαδικτυακής τεχνολογίας παγκοσμίως, αναφέρεται
μεταξύ άλλων ότι ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ ομολόγησε σε προηγούμενη δικαστική διένεξη
ότι ο σχεδιασμός της ιστοσελίδας του «δεν είναι καινοτόμος και πολλές εφαρμογές
βασίζονται σε ιδέες τρίτων».
Σε μια αγορά αξίας
δισεκατομμυρίων ευρώ που χαρακτηρίζεται από συνεχείς αντεγκλήσεις και
δικαστικές «μονομαχίες» μεταξύ εταιρειών που παράγουν ηλεκτρονικό εξοπλισμό ή
λογισμικό για υπολογιστές, η μήνυση που υπέβαλλε η Yahoo!, εφόσον οδηγήσει στη δικαίωσή
της, θα έχει ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό της χρήσης διαφημιστικών τρικ από το,
διαβόητο για τα κενά ασφαλείας και την παράνομη «αξιοποίηση» των προσωπικών
δεδομένων των χρηστών, Facebook.
Η δημόσια διαπραγμάτευση της
μετοχής του δημιουργήματος του Μαρκ Ζάκερμπεργκ εκτιμάται ότι θα αποφέρει πλέον
των 76 δις ευρώ, καθιστώντας το Facebook μια από τις πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις παγκοσμίως. Νομικοί
κύκλοι στις ΗΠΑ επισημαίνουν ότι η κίνηση της Yahoo! δεν αποσκοπεί μόνο στην προστασία
ευρεσιτεχνιών που θεωρεί προϊόν πνευματικής της ιδιοκτησίας, αλλά πολύ
περισσότερο στο «ψαλίδισμα» των εσόδων του Facebook, το οποίο σημειώνει υψηλή κερδοφορία λόγω των
διαδικτυακών διαφημίσεων που αποτελούν την πιο σημαντική πηγή κερδών για τους
μετόχους του.
Εκπρόσωπος του Facebook δήλωσε
«απογοητευμένος» από την κίνηση της Yahoo! χαρακτηρίζοντάς την «εταίρο που ευνοήθηκε από τη
συνεργασία μας, παρά το ότι τα τελευταία χρόνια βρίσκεται πίσω από τη Google». Η μηχανή αναζήτησης
από την πλευρά της ισχυρίστηκε ότι παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες
εξωδικαστικού συμβιβασμού, δεν υπήρξε ανταπόκριση και χαρακτήρισε τη
συμπεριφορά των υπεύθυνων της ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης «ως
επιχειρηματικά και ηθικά μη αποδεκτή».
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Yahoo! «κυνηγάει» δικαστικά
κάποιον ανταγωνιστή της, καθώς το 2004 στράφηκε για παρόμοιους λόγους κατά της Google εξαναγκάζοντάς την να
παραχωρήσει πακέτο μετοχών στην πρώτη.
Ανεξάρτητοι αναλυτές πάντως
επισημαίνουν ότι η συγκυρία ευνοεί την Yahoo!, δεδομένου ότι στη φάση της δημόσιας διαπραγμάτευσης της
μετοχής του Facebook,
οποιαδήποτε δικαστική εκκρεμότητα θα μπορούσε να πλήξει την τιμή της και για το
λόγο αυτό θεωρείται πιθανός ένας συμβιβασμός αξίας μερικών εκατοντάδων
εκατομμυρίων ευρώ.