Translate

Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014

Τα «γεράκια του Αιγαίου»: Τα πληρώματα της Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού ανοίγουν τα φτερά τους

Στη θέση Κοτρώνι στο Μαραθώνα βρίσκεται η Διοίκηση Ελικοπτέρων Ναυτικού, η βάση των 11 «γερακιών του Αιγαίου», όπως αποκαλούνται τα  Sikorsky S-70, αλλά και των  8 ΑΒ-212, ελικόπτερα τα οποία εκτελούν πολλαπλούς επιχειρησιακούς ρόλους.


 
Τα ελικόπτερα όμως δεν πετούν χωρίς την «ψυχή» τους, που δεν είναι άλλη από τα πληρώματα και το προσωπικό εδάφους που φροντίζουν και την παραμικρή λεπτομέρεια, έτσι ώστε να είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμα να εκτελέσουν την αποστολή τους. 




Ο Πλωτάρχης Αλέξανδρος Ορφανάκος, Διοικητής της 2ης Μοίρας εξηγεί το  ρόλο της:  «Η κύρια αποστολή της 2ης Μοίρας είναι η διατήρηση του προσωπικού και των ιπταμένων μέσων της σε ετοιμοπόλεμη κατάσταση, προκειμένου να υλοποιήσουμε από αέρος κάθε αποστολή που θα μας ανατεθεί, είτε δρώντας μεμονωμένα είτε σε συνεργασία με άλλες μονάδες του Π.Ν. Αντίστοιχα όμως βρισκόμαστε σε ετοιμότητα ανάληψης αποστολών που έχουν προσανατολισμό τη συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο και αναφέρομαι στις αποστολές έρευνας-διάσωσης και μεταφοράς ασθενών»




Σχεδόν 102 χρόνια έχουν περάσει από τις 24 Ιανουαρίου του 1913, όταν το πρώτο ελληνικό υδροπλάνο με το όνομα  «ΝΑΥΤΙΛΟΣ», αφού αποθαλασσώθηκε από το Μούδρο της Λήμνου, πέταξε στα Δαρδανέλια εκτελώντας την πρώτη αποστολή ναυτικής αεροπορικής αναγνώρισης στην παγκόσμια Ιστορία. 



Από τότε, πολλά έχουν αλλάξει όχι όμως και η σημασία που έχουν τα εναέρια μέσα για τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού. Για τις αποστολές SAR, όπως αποκαλούνται διεθνώς οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης ο Διοικητής της Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού Πλοίαρχος Ανδρέας Βέττος αναφέρει στον «Ελεύθερο Τύπο»: «Η αποστολή της Δ.Ε.Ν. είναι να ενεργεί μέσα στα όρια των εντολών και κατευθύνσεων του ΓΕΝ και του Αρχηγείου Στόλου για την οργάνωση, διοίκηση, εκπαίδευση, συντήρηση και επισκευή του υλικού και γενικά για την ετοιμότητα και προετοιμασία για πόλεμο των Υπηρεσιών της και των Ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού, με σκοπό την ανάληψη από αυτά οποιουδήποτε έργου, μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους. 



Είμαστε σε 24ωρη ετοιμότητα 365 μέρες το χρόνο, με δύο ελικόπτερα σε ρόλο Έρευνας και Διάσωσης υπό το συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης οπουδήποτε στην ελληνική επικράτεια και αν αυτό απαιτηθεί, είτε στη θάλασσα, είτε στα βουνά. Σε 15 λεπτά μπορούμε να είμαστε στον αέρα» και συμπληρώνει: «Ο ρόλος μου, ως Διοικητής ιπταμένων μέσων και κυρίως ανθρώπων είναι συναρπαστικός. 



Δεν περιορίζεται στη διαχείριση των ελικοπτέρων, αλλά πολύ περισσότερο είναι ένας καθημερινός αγώνας να διατηρείς τους ανθρώπους, την κάθε ξεχωριστή προσωπικότητα, στο καλύτερο δυνατό επίπεδο. Αυτό είναι άλλωστε που κάνει την ποιοτική διαφορά, τόσο στην επιτυχή, όσο και στην ασφαλή εκτέλεση της κάθε αποστολής».
 

ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΒΕΤΤΟΣ, ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ Δ.Ε.Ν: 


Αισθάνομαι ιδιαίτερα περήφανος για τον υψηλό δείκτη ασφάλειας που υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια και αυτό δεν είναι επίτευγμα του εκάστοτε διοικητή, αλλά μια συλλογική εργασία που συντελείται από όλους. Η δυσμενής οικονομική συγκυρία που βιώνουμε όλοι οι Έλληνες ήταν για εμάς ένα μέσο για να βελτιωθούμε. Γίναμε ευρηματικότεροι, αποτελεσματικότεροι και περισσότερο συνεργάσιμοι με άλλους φορείς. Θέλω να διαβεβαιώσω όλους ότι είμαστε εδώ, ταγμένοι σε αυτό που κάνουμε, αποφασισμένοι και χωρίς ενδοιασμούς ή προβληματισμούς για το πώς πρέπει να δράσουμε και είμαστε έτοιμοι να φέρουμε εις πέρας οποιαδήποτε αποστολή μας ανατεθεί. Ο σκοπός μας είναι η προσφορά στη πατρίδα και στο κοινωνικό σύνολο και η πραγματική ανταμοιβή μας η αίσθηση εκπλήρωσης του καθήκοντος. 
 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΟΡΦΑΝΑΚΟΣ, ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ 2ης ΜΟΙΡΑΣ Δ.Ε.Ν.: 



Η δυσκολία της πτήσης αντιμετωπίζεται ως υποδεέστερη σε σύγκριση με τη διάσωση μιας ανθρώπινης ζωής. Χαρακτηριστική περίπτωση διάσωσης που δε θα ήταν δυνατή με πλοίο ή άλλο μέσο, είναι η προσέγγιση ενός ακυβέρνητου δουλεμπορικού υπό ακραίες καιρικές συνθήκες με δύο ελικόπτερα και η διάσωση των ανθρώπων που μας γέμισε χαρά, ιδίως γιατί πολλοί από αυτούς ήταν μικρά παιδιά που αλλιώς θα είχαν χαθεί. Το ψυχοφθόρο μέρος κάθε αποστολής είναι μέχρι να ξεκινήσεις. Όταν φτάσεις στην περιοχή της επιχείρησης, ξεχνάς το άγχος και την πίεση. Επικεντρώνεσαι στην αποστολή σου και πως θα τη φέρεις εις πέρας με επιτυχία. Ο κόσμος να κοιμάται ήσυχος και να γνωρίζει ότι είμαστε σε εγρήγορση να ανταποκριθούμε σε κάθε πρόκληση, είτε στο πλαίσιο των στρατιωτικών καθηκόντων μας, είτε στο πλαίσιο της κοινωνικής προσφοράς.


ΥΠΟΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΑΡΔΗΣ, ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ “Aegean Hawk”: 


Μετέχουμε σε ασκήσεις και επιχειρήσεις που μας διατάσσει το Αρχηγείο Στόλου, παράλληλα όμως εκτελούμε και ετοιμότητες στο πλαίσιο έρευνας και διάσωσης σε όλο το Αιγαίο. Στόχος μας στις αποστολές SAR είναι να βοηθήσουμε το συνάνθρωπό μας. Θυμάμαι χαρακτηριστικά νότια της Μήλου με 8 μποφόρ και ανέμους που έπνεαν με 40 κόμβους όταν σώσαμε τέσσερα άτομα από ένα ιστιοπλοϊκό. Η χαρά μας όταν τους σώσαμε ήταν μεγάλη. Είμαστε τυχεροί που εκτελούμε το καθήκον μας, προσφέροντας, προσφέροντας παράλληλα στην κοινωνία, με πολλαπλούς τρόπους. 


ΥΠΟΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ, ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ & ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ HELO DUNKER: 

Θυμάμαι ένα περιστατικό σαν να ήταν χθες όταν στα μέσα της δεκαετίας του ’90 φέραμε ένα νεογέννητο σε θερμοκοιτίδα από την Αμοργό και επειδή μόλις είχα γίνει πατέρας και εγώ είχε ιδιαίτερη συναισθηματική βαρύτητα να καταφέρουμε να το φέρουμε σώο στην Αθήνα. Όλα πήγαν ευτυχώς καλά, μετά γνωριστήκαμε και με τους γονείς και ακόμα και σήμερα έχουμε επικοινωνία με το παιδί. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη απολαβή. 

Θέλει πολλή καλώς εννοούμενη «τρέλα» για να κάνεις αυτή τη δουλειά, είναι μια συναρπαστική ρουτίνα, όταν είσαι στον αέρα ο κίνδυνος είναι μεγάλος και έχουμε τυποποιήσει όλες τις διαδικασίες γιατί πρέπει να αντεπεξέλθουμε σε οποιαδήποτε κατάσταση χωρίς να χάσουμε χρόνο. 

Στο μυαλό μου έχω την ανθρώπινη ζωή που κινδυνεύει και πως να τη σώσω, αλλά «κανονικά» προέχει η ζωή του διασώστη, γιατί πρέπει να είναι σώος ο ίδιος για να σώσει εκείνον που κινδυνεύει. Αυτό τόσα χρόνια δεν έχω καταφέρει να το… πετύχω. Για μένα προέχει η ζωή εκείνου που κινδυνεύει. 

Η δουλειά είναι αποτέλεσμα συνεργασίας. Είμαστε όλοι μια αλυσίδα και ο καθένας από εμάς ένας κρίκος. Αυτό είναι το «κλειδί» της επιτυχίας, η ομαδική δουλειά. Η μεγαλύτερη «επένδυση» που έχει γίνει είναι το προσωπικό που στελεχώνει τη Δ.Ε.N. 

 

Ο ρόλος της Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού
Η Δ.Ε.Ν. έχει πολλαπλούς, αλλά και σύνθετους ρόλους, με κύριες αποστολές τον εντοπισμό και καταστροφή πλοίων και υποβρυχίων και τη ταχεία μεταφορά και ρίψη ομάδων υποβρυχίων καταστροφών. Στις δευτερεύουσες αποστολές που μπορεί να αναλάβει, με περιορισμούς όμως λόγω της διαμόρφωσης των ελικοπτέρων, ανήκουν η μεταφορά εξωτερικών φορτίων, η μεταφορά προσωπικού και η έρευνα και διάσωση. 






Το Σχολείο Διαφυγής από βυθιζόμενο ελικόπτερο
Το Σχολείο Διαφυγής από βυθιζόμενο ελικόπτερο είναι το μοναδικό πιστοποιημένο στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και εκπαιδεύει όχι μόνο τους χειριστές του ΠΝ και των λοιπών κλάδων των ενόπλων δυνάμεων αλλά και στελέχη των ξένων χωρών (Μαυροβούνιο, Ισραήλ, ΠΓΔΜ, ΗΑΕ, Αίγυπτος, Αλβανία κ.α.) καθώς και πολίτες. Μέχρι σήμερα στο Σχολείο έχουν εκπαιδευτεί συνολικά 3.700 μαθητές.




«Παντός καιρού»: Μύθος και αλήθεια
Ο όρος «παντός καιρού» που χρησιμοποιείται κατά κόρον και δημιουργεί λανθασμένες εντυπώσεις στην κοινή γνώμη, δεν είναι ακριβής, καθώς δεν υφίσταται αεροπορικό μέσο παγκοσμίως που να μπορεί να πετά με ακραία δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Όλα τα ιπτάμενα μέσα έχουν περιορισμούς. Κάποια όμως ιπτάμενα μέσα διαθέτουν εξοπλισμό, δυνατότητες, αλλά και ειδική εκπαίδευση των πληρωμάτων τους, που τους επιτρέπουν να πετούν υπό δυσμενέστερες καιρικές συνθήκες σε σύγκριση με άλλα. Το Aegean Hawk διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά που του επιτρέπουν να πετά υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ημέρα και νύχτα, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι μπορεί να επιχειρεί υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.


 

Χαρακτηριστικές αποστολές SAR (Έρευνας & Διάσωσης)
Κατά τη διάρκεια 2014 η Δ.Ε.Ν. έχει συμμετάσχει σε περίπου 20 περιστατικά Ε-Δ, όπως διασώσεις ναυαγών, ασθενών από εμπορικά πλοία και τραυματιών από ορεινές και εν γένει δυσπρόσιτες περιοχές. 
 
Δεκέμβριος 1997: Πρώτη η ΔΕΝ εντόπισε το Γιάκοβλεφ που είχε συντριβεί στα Πιέρια Όρη, παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες. 

Ιανουάριος 2002: Συμμετοχή σε επιχείρηση διάσωσης νοτίως της Κρήτης, όπου διασώθηκαν, εκτός των άλλων, μια έγκυος και 24 παιδιά. 

Φεβρουάριος 2013: Διάσωση ναυαγών–ιστιοπλόων, νότια της Μήλου, υπό ακραίες καιρικές συνθήκες. 




ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, ΣΤΙΣ 21 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2014

ΠΙΕΡ ΚΟΣΜΙΔΗΣ
pierrekosmidis.blogspot.com


Διαβάστε και εδώ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.