Translate

Παρασκευή, 3 Φεβρουαρίου 2012

Βροχή τα δις για το facebook



Τις πόρτες της Ουολ Στριτ ανοίγει και επίσημα πλέον το facebook, η συνολική αξία του οποίου αποτιμάται περίπου στα 76 δις ευρώ. Η δημοφιλής αν και αμφιλεγόμενη, κυρίως σε ό,τι αφορά στην προστασία προσωπικών δεδομένων, διαδικτυακή υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης, έχει περισσότερους από 845 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, 3,6 εκ των οποίων είναι Έλληνες.


 

Με στόχο να αντλήσει τουλάχιστον 3,8 δις ευρώ με την τιμή της κάθε μιας από τις 2,5 δις κοινές μετοχές να εκτιμάται στα 30 περίπου ευρώ, η εταιρεία που ίδρυσε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ το 2004, υπέβαλλε όλα τα απαραίτητα έγγραφα στην επιτροπή κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ. «Φτιάξαμε το facebook για να υλοποιήσουμε μια κοινωνική αποστολή», αναφέρει ο ίδιος μεταξύ άλλων στο μήνυμά του προς το χρηματιστήριο. «Φιλοδοξούμε να οικοδομήσουμε ένα πλαίσιο υπηρεσιών που θα δώσει τη δύναμη στους ανθρώπους να μεταμορφώσουν τους θεσμούς, να έρθουν πιο κοντά, γιατί ένας δικτυωμένος κόσμος θα βοηθήσει στη δημιουργία μιας πιο ισχυρής οικονομίας με περισσότερες πρωτότυπες επιχειρήσεις, καλύτερα προϊόντα και υπηρεσίες». 

 

Το ποσό των 3,8 δις ευρώ είναι το υψηλότερο που έχει συγκεντρώσει μια διαδικτυακή εταιρεία, καθώς το Google απορρόφησε μόλις… 1,2 δις ευρώ το 2004. Το facebook αποκομίζει τα κέρδη του από τις διαφημίσεις, καθώς μέσω της ιστοσελίδας οι διάφορες εταιρείες μπορούν να «στοχεύσουν» ακριβώς στο κοινό που τις ενδιαφέρει, προκαλώντας όμως έντονες επικρίσεις για το απόρρητο και την ιδιωτικότητα των στοιχείων που αναρτούν οι χρήστες.

 

Στόχος του Ζάκερμπεργκ είναι να συνεχίσει να κινεί τα νήματα, κατέχοντας το 28,4% των μετοχών και το 57% των ψήφων στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας. Ο 27χρονος δισεκατομμυριούχος, με προσωπική περιουσία που ανέρχεται στα 14 δις ευρώ, θα αρκεστεί στο συμβολικό μισθό του… ενός δολαρίου για το 2013.

 

Επιφυλάξεις και ερωτηματικά

Αν και η θριαμβευτική υποδοχή της εταιρείας από τις τράπεζες και τους χρηματιστές φιλοτεχνεί μια ρόδινη εικόνα για το facebook, δεν είναι λίγοι οι αναλυτές που θεωρούν πως υπάρχουν κάποια «σκοτεινά» σημεία που ίσως μετατρέψουν την πολύτιμη ιστοσελίδα σε μια ακόμα διαδικτυακή… φούσκα, όπως έχει γίνει ουκ ολίγες φορές κατά το παρελθόν. Είναι χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2011, η Zynga και η Groupon, δύο άλλες μεγάλες διαδικτυακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα παιχνίδια και τις εκπτωτικές προσφορές αντίστοιχα, είδαν την τιμή των μετοχών τους να κατακρημνίζεται την πρώτη μέρα δημόσιας διαπραγμάτευσης, παρά τις θριαμβολογίες που είχαν προηγηθεί.

 

Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας μπορεί να αποδειχθεί σε μπούμερανγκ για την εταιρεία, καθώς οι εφαρμογές στα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα γίνονται ολοένα και περισσότερο δημοφιλείς, δεν έχουν όμως τη δυνατότητα να φιλοξενούν διαφημίσεις, τη βασική πηγή κερδοφορίας του facebook. Η διαμάχη διαρκείας μεταξύ των υπερμάχων της ιδιωτικότητας του Διαδικτύου και της εταιρείας είναι επίσης ένας παράγοντας που μπορεί να λειτουργήσει ανασταλτικά στην κερδοφορία της, καθώς κάθε φορά που αλλάζουν οι ρυθμίσεις ασφαλείας, διαβόητες για την πολυπλοκότητά τους, αλλά και τα κενά που υπάρχουν στη διαδικασία φύλαξης των δεδομένων είναι πολύ πιθανό να δημιουργήσουν ένα αρνητικό κλίμα που θα επηρεάσει τον κύκλο εργασιών και την τιμή της μετοχής. Ένας άλλος κίνδυνος προέρχεται από τα… ίδια τα στελέχη της εταιρείας, πολλά από τα οποία θα δουν την αξία του χαρτοφυλακίου τους -δεδομένου ότι η εταιρεία προσέφερε μετοχές ως ανταμοιβή- να εκτοξεύεται στα ύψη, με αποτέλεσμα είτε να ξεκινήσουν τις δικές τους επιχειρήσεις, είτε να επιλέξουν την πρόωρη… συνταξιοδότηση, αφήνοντας δυσαναπλήρωτα, λόγω εμπειρίας και γνώσης των μηχανισμών, κενά στο ανθρώπινο δυναμικό της.

 


Το facebook σε αριθμούς

845 εκ. Ενεργοί μηνιαίοι χρήστες

483 εκ. ενεργοί ημερήσιοι χρήστες

508 εκ. Ευρώ τα καθαρά ετήσια κέρδη το 2011

2,8 δις ευρώ τα συνολικά έσοδα το 2011

85% των εσόδων προήλθε από τη διαφήμιση

380 χιλιάδες ευρώ ο ετήσιος μισθός του Ζάκερμπεργκ το 2011

76 λεπτά του ευρώ (1 δολάριο) ο μισθός του το 2013

39% αύξηση των χρηστών από το 2010 στο 2011

100 δις «φιλίες» μεταξύ των χρηστών

2.7 δις σχόλια και «μου αρέσει» ανά ημέρα το τελευταίο τρίμηνο του 2011

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.