Μέσα στο τεράστιο υπόστεγο της αεροπορικής βάσης της Δεκέλειας
υπάρχουν αεροσκάφη που έγραψαν τη δική τους Ιστορία στους αιθέρες του Β’
Παγκοσμίου Πολέμου. Πρόκειται για μοναδικά ευρήματα που εντοπίστηκαν στους
βυθούς του Αιγαίου και ανασύρθηκαν, προκειμένου να συντηρηθούν, να
ανασκευαστούν και να εμπλουτίσουν την εντυπωσιακή συλλογή του Μουσείου της
Πολεμικής Αεροπορίας στο Τατόι.
«Το ρολόι έχει σταματήσει στις 11:30, την
ακριβή ώρα δηλαδή που χάθηκε κάτω από την επιφάνεια του Αιγαίου», παρατηρεί ο κ.
Ιωάννης Μυλωνάς, τεχνικός συντήρησης του Μουσείου και μηχανικός αεροσκαφών,
δείχνοντας τον πίνακα οργάνων του γερμανικού υδροπλάνου Arado 196, το οποίο εντοπίστηκε σε βάθος
480 περίπου μέτρων και ανελκύστηκε πέρσι από ψαράδες ανάμεσα στη Νάξο και την
Ικαρία. Το υδροπλάνο περιμένει υπομονετικά τη σειρά του, μετά την απώλειά του
στις 28 Φεβρουαρίου του 1944, για να δεχθεί τις… περιποιήσεις του τεχνικού
επιτελείου του Μουσείου.
Το Μπλένεμ της Κρήτης
Ένα ελαφρύ δικινητήριο βομβαρδιστικό τύπου Μπρίστολ Μπλένεμ είχε
καταρριφθεί από φίλια πυρά το 1941 και είχε καταπέσει ανοιχτά του Ρεθύμνου.
Πρόκειται για ένα αεροσκάφος που διατηρήθηκε σε εξαιρετική κατάσταση και μετά
από τις μακροχρόνιες εργασίες αποκατάστασής του, εκτίθεται πλέον στο κεντρικό
υπόστεγο του Μουσείου, το οποίο ονομάζεται «Λέρος» και έχει και εκείνο τη δική
του ξεχωριστή ιστορία, καθώς πρόκειται για ένα από τα δύο αντίστοιχα που είχαν
κατασκευαστεί στο νησί από τους Ιταλούς και μεταφέρθηκαν μεταπολεμικά στο Τατόι
και την Ελευσίνα αντίστοιχα.
Χρονοκάψουλα
«Το Arado
196αποτελεί ένα εξαιρετικά σπάνιο εύρημα», σημειώνει ο Σμηναγός Δημήτρης
Βογιατζής, Ιστορικός του Μουσείου και συμπληρώνει: «Κάθε αντίστοιχη
ανακάλυψη είναι μια χρονοκάψουλα και στόχος μας είναι να υλοποιούμε τη
συντήρηση και την ανακατασκευή τους με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πιστότητα,
έτσι ώστε ο επισκέπτης να αποκτά ένα παράθυρο στο παρελθόν».
Το Arado χάνει ακόμα… λάδια, παρά το ότι παρέμεινε στο βυθό για
σχεδόν 70 χρόνια, ενώ οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά. «Κοίτα εδώ το πολυβόλο
των 7,92 χιλιοστών και τα πυρομαχικά του, είχε προλάβει να ρίξει μια-δυο
ριπές», αναφέρει ο κ.Μυλωνάς. «Αν δεν ξέρεις την Ιστορία, δεν ξέρεις που
πηγαίνεις» συμπληρώνει ο ίδιος, αναφερόμενος στο πλούσιο παρελθόν της Πολεμικής
Αεροπορίας, το οποίο εκτίθεται στο Μουσείο.
Η διαδικασία συντήρησης
Η διαδικασία συντήρησης είναι επίπονη, μεθοδική και χρονοβόρα. Σε
πρώτη φάση τα αεροσκάφη εμβαπτίζονται σε ειδικές δεξαμενές για να
πραγματοποιηθεί η αφαίρεση των αλάτων και των οργανισμών που έχουν συσσωρευθεί
από την παραμονή τους στη θάλασσα για τόσες δεκαετίες. Στη συνέχεια γίνεται χημική κατεργασία και
ακολουθούν και άλλες παρεμβάσεις, προκειμένου το κάθε αεροσκάφος να γίνει σαν…
καινούριο.
Το Γιούνκερς 52 της Λέρου
Έξω από το υπόστεγο στέκεται ένας άλλος μάρτυρας των δραματικών
στιγμών που διαδραματίστηκαν στους ουρανούς του Αιγαίου εκείνη την περίοδο, ένα
τρικινητήριο μεταγωγικό αεροσκάφος Γιούνκερς 52, το οποίο μετέφερε
αλεξιπτωτιστές και στρατιωτικό εξοπλισμό στη Λέρο κατά την μάχη του 1943.
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε βληθεί από
αντιαεροπορικά πυρά και κατέπεσε στις 13 Νοεμβρίου του 1943 στον κόλπο των
Αλίντων και ανασύρθηκε το 2003, 60 χρόνια μετά την τελευταία πτήση του. Η
επιχείρηση ναυαγιαίρεσης ήταν πολύ δύσκολη τεχνικά και επιτεύχθηκε χάρη στην
καλή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων. Εκτός όμως από το ίδιο το αεροσκάφος, οι
άνθρωποι της Πολεμικής Αεροπορίας εντόπισαν στο πίσω μέρος της ατράκτου του τα οστά
ενός μέλους του πληρώματος, τα οποία φρόντισαν να παραδοθούν στις γερμανικές
αρχές.
Το Στούκα της Ρόδου
Δίπλα στο Arado
υπάρχει ένα άλλο γερμανικό αεροσκάφος, το οποίο είχε γίνει συνώνυμο του τρόμου,
ιδίως στις αρχές του Β’ Παγκοσμίου, το Γιούνκερς 87, βομβαρδιστικό κάθετης
εφόρμησης, γνωστότερο ως Στούκα.
Το αεροσκάφος αυτό είχε παρασυρθεί από μια
τράτα σε βάθος 27 μέτρων κοντά στο Πρασσονήσι της Ρόδου και στις 12 Οκτωβρίου
του 2006 το Μουσείο, σε συνεργασία με την ΜΑΚ/ΚΟΣΥΘΕ,το ανέλκυσε και το
μετέφερε στο Τατόι.
Αν και ο σειριακός αριθμός που θα καθιστούσε ευκολότερη την
ταυτοποίησή του λείπει, όπως και ο κινητήρας και το ουραίο τμήμα του, είναι
εξαιρετικά πιθανό το συγκεκριμένο να είχε λάβει μέρος στη μάχη της Λέρου το
1943 και θεωρείται ότι είναι ένα από τα περίπου 10 ομοιότυπα που
καταρρίφθηκαν από συμμαχικά αεροσκάφη.
Μετά από εκτεταμένες εργασίες ανακατασκευής, φαίνεται ακόμα ο
γερμανικός σταυρός στην άτρακτό του, ενώ εντύπωση προκαλεί η συμπληρωματική
θωράκιση του θαλάμου διακυβέρνησης με ατσάλινη πλάκα.
«Βλέπετε εδώ αυτό το
ορθογώνιο κομμάτι μετάλλου;», ρωτάει ο κ. Μυλωνάς. «Αποτελεί ιδιοκατασκευή των
μηχανικών της Λουφτβάφφε, προκειμένου να προστατευθεί ο πιλότος από εχθρικά
πυρά και είναι πράγματι ένα μοναδικό εύρημα».
Το Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας
Ο Διοικητής του Μουσείου της Πολεμικής Αεροπορίας Σμήναρχος
Κωνσταντίνος Ζούπας αναφέρει ότι «η αποστολή του Μουσείου είναι η
συγκέντρωση, διαφύλαξη και η έκθεση των κειμηλίων της Αεροπορίας, η μελέτη και
η τεκμηρίωση της Ιστορίας, η προβολή των ιερών αγώνων και της Αεροπορικής Ιδέας
ανά τους αιώνες» και συμπληρώνει:
«Το Μουσείο είναι ένα παράθυρο προς το
παρελθόν: Ενθαρρύνει την επίσκεψη στους χώρους του, ιδιαίτερα για τη νέα γενιά
η οποία μπορεί να έρθει σε μια συναρπαστική πρώτη επαφή με τον χώρο της
αεροπορικής τεχνολογίας.
Αλλά και οι μεγαλύτεροι θα εντυπωσιαστούν
παρακολουθώντας τις εργασίες αποκατάστασης πάνω στα μουσειακά αεροπλάνα,
οχήματα και το άλλο υλικό, εργασίες που απαιτούν ένα πρωτοφανή συνδυασμό γνώσεων
και τεχνικών δεξιοτήτων».
INFO
Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας, Αεροπορική Βάση Δεκέλειας, 13671 Τατόι.
Διεύθυνση Εκθέσεων - Εκδηλώσεων: 210-8195254, 210-8195255
Γραφείο Ασφάλειας: 210-8195275, Fax: 210-8195258, 210-2461661
Email: museum@haf.gr
Ώρες Λειτουργίας
Σάββατο - Κυριακή (πλην επίσημων αργιών):
10:00 έως 16:00 κατά την περίοδο ισχύος χειμερινής ώρας (τελευταία
προσέλευση 15:00).
10:00 έως 18:00 κατά την περίοδο ισχύος θερινής ώρας (τελευταία
προσέλευση 17:00).
Εργάσιμες ημέρες (μόνο για ομάδες - μαθητές - συλλόγους):
Κατόπιν προσυνεννόησης τέσσερις (4) ημέρες νωρίτερα, στα τηλέφωνα του
Μουσείου, από 08:00 έως 14:30 με ώρα τελευταίας προσέλευσης στις 13:30.
Επίσημες αργίες:
Κλειστό
Δείτε και εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.