Translate

Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

Το ναυάγιο του "ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ" μέσα από τη συγκλονιστική αφήγηση επιζώντα


Του Γιώργου Γεωργακάκη*

Eίδε δεκάδες ανθρώπους, λίγα μέτρα μακριά απ’ αυτόν, να τους «καταπίνουν» κύματα ύψους δέκα μέτρων και να χάνονται για πάντα. 

Έμεινε για δεκαέξι ώρες μέσα στο νερό, άλλοτε βρίζοντας και καταριώντας την τύχη του και άλλοτε παρακαλώντας τη Mεγαλόχαρη να τον βοηθήσει. 


Έπαιζε -κυριολεκτικά- γροθιές στη θάλασσα, φωνάζοντας με όση δύναμη του είχε απομείνει ότι δεν πρόκειται να τον πάρει κοντά της.

Ήταν 24 ετών, όταν έζησε την πιο συγκλονιστική εμπειρία της ζωής του. 

Eμπειρία που χάραξε την ψυχή του και σηματοδότησε ολόκληρη την ύπαρξή του. 

Eμπειρία που άφησε βαθιά, ανεξίτηλα σημάδια. Σημάδια που τον έκαναν να δει τη ζωή διαφορετικά και ν’ αναθεωρήσει τα πάντα γύρω από τον θάνατο. 

Άλλωστε, εκείνη την παγωμένη νύχτα της 7ης προς 8ης Δεκεμβρίου 1966, στο ναυάγιο του πλοίου «Hράκλειον», στην περιοχή της Φαλκονέρας, ο 70χρονος -σήμερα- Δημήτρης (Μίμης) Γεωργακάκης, από τον Πλατανιά Κυδωνίας Χανίων, ήρθε πρόσωπο με πρόσωπο με τον θάνατο. 


Ήταν μια γνωριμία... ζωής!
Oι φίλοι και οι γνωστοί τον αποκαλούν από τότε «Nαυαγό» και σε κάθε ευκαιρία του ζητούν να τους διηγηθεί, ξανά και ξανά, την ιστορία του ναυαγίου, νομίζοντας, αφελώς στην αρχή, κυρίως οι νεότεροι, ότι πρόκειται για παραμύθι. 
Όταν, όμως, ο «Nαυαγός» αποφασίζει να μιλήσει -και το κάνει σπάνια- τότε καταλαβαίνουν ότι θ’ ακούσουν κάτι συνταρακτικό και τρομακτικά αληθινό. 

Tο βλέμμα του αλλάζει, η φωνή του γίνεται πιο βαριά και η καρδιά του νιώθεις πως χτυπά πιο δυνατά από ποτέ, ξετυλίγοντας απ’ τα βάθη του μυαλού του το... κουφάρι του ναυαγίου. 

Aυτή είναι η ιστορία του, όπως εκείνος τη διηγήθηκε πριν από μερικά χρόνια στον γιο του -τον γράφοντα- αγνοώντας ότι το δημοσιογραφικό κασετοφωνάκι κατέγραφε τα πάντα.


H AΦHΓHΣH

«Eκατοντάδες άνθρωποι χάθηκαν άδικα εκείνη τη μέρα. Πολύ περισσότεροι απ’ όσοι δηλώθηκαν τότες στα επίσημα κιτάπια. Ντα μόνο οι γύφτοι που ήταν στο γκαράζ του πλοίου ξεπερνούσαν τους 150». Αυτό είναι το πρώτο πράγμα που του ’ρχεται στο μυαλό. 

«Αλλά», λέει, «καλύτερα να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το καράβι έφευγε στις 8 το βράδυ. Εκείνη τη μέρα με το ίδιο καράβι, το «Ηράκλειον», ημερήσιο δρομολόγιο, πήγα στον Πλατανιά στο σπίτι μου, πλύθηκα, πήρα δυο αλλαξιές εσώρουχα, τότε φορούσαμε τα μακρά σώβρακα, τις φανέλες και πάω πάλι στο λιμάνι.

Έξω από το πλοίο ήταν ένας παπάς και του ’λεγε η κόρη του -ήταν δεν ήταν δέκα χρονών- ότι δεν μπαίνει στο καράβι. Με τα πολλά της αμπώχνει ο παπάς ένα παλαμίδι και του λέω εγώ: Γιάντα μωρέ χτυπάς την κοπελιά; Ποιος είσαι συ μωρέ; μου λέει. 

Ο Ζαχάρης ο Καλαϊτζάκης, ο παλιός λιμενάρχης -δεν ξέρω άνε ζει ακόμη- τον ρώτησε το ίδιο πράμα. Γιατί, του απαντά ο παπάς, δε θέλει να μπει μέσα στο καράβι. Και πού είναι το πρόβλημα; Να το «Φαιστός» είναι απέναντι. Πράγματι, ο παπάς πήρε την κόρη του και πήγε στο άλλο πλοίο, αγνοώντας ότι το κοριτσάκι τού είχε σώσει ουσιαστικά τη ζωή».


Τι είχε συμβεί; «Η κοπελιά φοβότανε γιατί το καράβι ήταν ολόμαυρο, μαύρη μπογιά βαμμένο και είχε μόνο μια άσπρη γραμμή. Ήταν πραγματικά σαν τάφος».

Παίρνει βαθιά ανάσα και συνεχίζει: «Μπαίνω στο καράβι, πάω να κάνω ένα μπάνιο με ζεστό νερό και μετά πάω πάνω με τους άλλους οδηγούς. Τότε ήμασταν αγαπημένοι, κάναμε παρέα. Μου λένε, Δημήτρη, θα φάμε; Θα φάμε ρε κοπέλια, απαντώ εγώ, που ήμουν ο βενιαμίν της παρέας των φορτηγατζήδων. 

Φάγαμε παϊδάκια, ήπιαμε ρετσίνες, τραγουδούσαμε ριζίτικα. Μια στιγμή ο Μανώλης ο Ανδρεαδάκης -Θεός σγχωρέστον- μου λέει: Πλατανιανέ, θα ’ρθεις να παίξουμε ζάρια; Εγώ στη μια τσέπη είχα δικά μου 15 χιλιάρικα, όταν εκείνη την εποχή παίρναμε 8.500 χιλιάδες μισθό. Μπερδεύτηκα, όμως, και βγάζω από την άλλη τσέπη 35 χιλιάρικα που ήταν για να πληρώσω ένα γραμμάτιο».


ΤΟ «ΚΟΥΜΑΡΙ»

«Οι οδηγοί έπαιζαν ζάρια στο πατάρι που ήταν κάτω από την τουριστική θέση και πάνω από το γκαράζ και από ’κει μπορούσαν να δουν την μπουκαπόρτα του καραβιού. Πάω στο “κουμάρι” και βλέπω ότι άλλοι καθόντουσαν πάνω σε τάκους, άλλοι πάνω σε τενεκέδες με λάδια και άλλοι πάνω σε κλούβες με πορτοκάλια. Λέω, τσούρα μου ένα χιλιάρικο· όχι, μου λένε, θα μπεις όπου σπάσει. 

Μπαίνω, και όση ώρα κουβεντιάζουμε την ιστορία του ναυαγίου», (όχι πάνω από δέκα λεπτά), «χάνω και τα 35 χιλιάρικα. Φεύγω, πάω να κοιμηθώ και πριν πέσω στο κρεβάτι, παίρνω να διαβάσω ένα “Ρομάντσο” της εποχής, που είχε απ’ όξω τον Ζαχαρία με τη χοντρή. Διαβάζω, διαβάζω, εγέλουνα και μου λέει ένας οδηγός: Έχασες 35 χιλιάρικα και γελάς βρε αναίσθητε; Τι να κάνω μωρέ του λέω; Το πρωί θα πάω με την όπισθεν στη Θεσσαλονίκη. 

Ξαφνικά πετώ το “Ρομάντσο” και γαέρνω με τα 15 χιλιάρικα τα δικά μου. Λέω όπου σπάσει, καθίζω κατά τύχη στον ίδιο τάκο και τους παίρνω 95 χιλιάρικα».

Αυτή η κίνηση -δηλαδή το ότι ξαναγύρισε να παίξει ζάρια- του έσωσε τη ζωή, γιατί, όπως από τότε λέει, «όσοι κοιμόντουσαν πνίγηκαν. 

«Ξέρεις», ρωτά, «τι είναι να κοιμάσαι και ξαφνικά να ξυπνήσεις και το σώμα σου να είναι οριζόντιο στο ταβάνι της καμπίνας, ενώ τελειώνει τ’ οξυγόνο; 

Λες, σκότωσέ με να τελειώνουμε. Θυμάμαι ότι οι αστυνομικοί ήταν αλυσοδεμένοι με τους κρατούμενους, όμως, δεν έλυσαν ούτε έναν, γιατί δεν πίστευαν ότι θα βουλιάξει το καράβι. Όσοι γλιτώσαμε ήταν γιατί το μυαλό μας δούλεψε».



«ΑΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΚΙ ΑΠΑΝΩ ΤΟΥ»

Κάνει παύση για αρκετά δευτερόλεπτα. Τα μάτια του γυαλίζουν λες και ζει πάλι την ίδια σκηνή. «Την ώρα που βάνω τα λεφτά μέσα σ’ ένα πορτοφόλι, ανοίγει η μία μπουκαπόρτα». Δεν άνοιξε όμως κανονικά», λέει, «αλλά έφυγε ολόκληρη κάτω στη θάλασσα. Με το που ανοίγει η πόρτα, φεύγουν στη θάλασσα όλοι οι γύφτοι (πάνω από 150) που ήταν στο γκαράζ κι εμείς απού μπορεί κι απάνω του. 

Εκεί που παίζαμε τα ζάρια ήταν μια σκάλα κάθετη με έξι - επτά σκαλοπάτια. Την ανεβαίνω και βρίσκομαι στην τουριστική θέση. 

Πιάνομαι από κάπου και θωρώ -όπως ο πεινασμένος κοιτά ένα πιάτο φαΐ- ότι υπήρχαν δυο κολόνες μέχρι την αριστερή πόρτα απ’ όπου θα μπορούσα να ’βγαινα όξω. Φτάνω τη μια κολόνα, μετά μ’ ένα σάλτο γαντζώνομαι στην άλλη και πολεμώ να φτάσω την πόρτα. 

Όμως, η πόρτα δεν είχε κανονικό χερούλι, παρά είχε από μέσα ένα στρογγυλό σίδερο, οξυγονοκολλημένο. Βάζω την κεφαλή μου, τα πόδια μου, τα χέρια μου, τα σκώτια μου, ούλα μου και έσπρωχνα την πόρτα. 

Ανοίγει η πόρτα και την ώρα που πάω να βγω, μου πιάνει το χέρι και μου το μαγκώνει. Πιέζω και βγάζω το χέρι μου. Το καράβι κυκλικά είχε κάτι καγκελάκια...».



ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΖΩΗΣ

Σταματά και του ξεφεύγει ένας βαθύς αναστεναγμός... Η χροιά της φωνής του αλλάζει. Ζει ολοκληρωτικά εκείνες τις στιγμές. Παίρνει ανάσα και συνεχίζει. 

«Λέω, Γεωργακάκη ο Θεός να σου συγχωρέσει. Και βγάνω την πλάτη μου προς τον γιαλό, πιάνω το πάνω καγκελάκι και τα πόδια μου ακουμπούν στο κάτω καγκελάκι. Κάνω ένα, δύο, τρία και βουτώ στη θάλασσα. 

Την ώρα λοιπόν, που εγώ βρέθηκα πενήντα μέτρα μακριά, ακούγονταν εκρήξεις από το καράβι, ενώ άστραφτε ο ουρανός. Με προλαβαίνουν της σβίγας τα ρεύματα στα πόδια, ήμουν, όμως, τυχερός γιατί έκανα μια βουτιά και γλίτωσα. Χαμός. Άκουγα φωνές, βοήθεια μάνα μου πνίγομαι, έβλεπα ανθρώπους να χάνονται στα κύματα. 

Κολυμπώ, κολυμπώ, ξεφεύγω από τ’ απόνερα κι εκεί που κολυμπούσα, μετά από δυο ώρες ανταμώνουμε και ήμαστε τρεις. Μετά πέντε. 

Ποιος είσαι εσύ; Ο Δεληγιάννης, ο Μανοσουδάκης από την Αργυρούπολη, ο Κουριδάκης από τις Βουκολιές, ένα κοπέλι από τον Γαλατά, ένα άλλο από τα Σφακιά. Έχουμε μείνει επτά άτομα. Οι περισσότεροι πνίγηκαν, άλλους τους πήραν τα κύματα. 

Συνεχίζω να κολυμπώ μόνος μου, πια, αφού τα κύματα με παρασέρνουν και αρχίζει να ξημερώνει. Νιώθω στην πλάτη μου ένα βάρος και λέω, Παναγιά μου σκυλόψαρο, θα με φάει. Όμως ήταν άνθρωπος πεθαμένος. Τροζάθηκα και παθαίνω κράμπα στην αριστερή μου γάμπα. 

Συνεχίζω να κολυμπώ, άκουγα από πάνω μου αεροπλάνα, αλλά δεν μ’ έβλεπαν, αφού ήμουν κατάμαυρος από τις πίσσες.

Βασιλεύει ο ήλιος, εγώ μέσα στο νερό τόσες ώρες δε νιώθω σχεδόν καθόλου τα δεξιά μου άκρα και ξάφνου «ακούω» στην πλάτη μου ένα βάρος και γαέρνω και θωρώ, όσο μπορούσα να δω, ένα βαρέλι λάδι. Πιάνω το βαρέλι και αυτό με βοήθησε, αφού τα κύματα χτυπούσαν πάνω του. 

Μια δόση ακούω ένα δυνατό θόρυβο. Ηταν ένα φινλανδικό γκαζάδικο, το οποίο περνούσε 35 χιλιόμετρα μακριά από το σημείο που βούλιαξε το «Ηράκλειον». Με μάζεψαν στις 5.40 το απόγευμα και κατά τύχη ένας από τους ναυτικούς ήταν Έλληνας. Με ρώτησε πώς λέγομαι και εγώ, στη ζάλη μου απάνω, του είπα Μίμης Γεωργιδάκης».

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΟΥ

Ο «Ναυαγός» μεταφέρθηκε στο Τζάνειο Νοσοκομείο στον Πειραιά. Τι είχε γίνει, όμως, στο πατρικό του σπίτι στον Πλατανιά; 

«Τότε», θυμάται ο ίδιος, «ήμασταν οι μόνοι στον Πλατανιά που είχαμε τηλέφωνο και ράδιο, μάρκας «Telefunken». Η μάνα μου -όπως μου είπαν μετά- έβαλε τυχαία εκείνο το πρωί το ράδιο και μόλις άκουσε ότι το «Ηράκλειον» βούλιαξε, έκανε τάμα στον Άι Δημήτρη να με σώσει. 

Ο πατέρας μου, όμως, ήταν σίγουρος, μόλις το ’μαθε στο καφενείο, ότι εγώ είχα σωθεί. Πήγε, μάλιστα, κατευθείαν στο ναυτικό γραφείο και ρώτησε τον πράκτορα ποιοι είναι οι διασωθέντες. Μόλις άκουσε το όνομα Μίμης Γεωργιδάκης, κατάλαβε ότι είχα σωθεί».

Σαράντα έξι χρόνια μετά, αν τον ρωτήσεις γιατί σώθηκε, θα σου απαντήσει μονομιάς: «Γιατί έπαιζα ζάρια». Ούτε γιατί η μάνα του τον έταξε στον Άγιο Δημήτριο, ούτε γιατί δούλεψε το μυαλό του ή γιατί ήταν τυχερός, ούτε γιατί ήταν δεινός κολυμβητής, αφού κάθε καλοκαίρι κολυμπούσε από την παραλία του Πλατανιά μέχρι το νησάκι των Αγίων Θεοδώρων. 

Σαράντα έξι χρόνια μετά, τα σημάδια στα χέρια του, στο μυαλό του και κυρίως στην ψυχή του εξακολουθούν να παραμένουν στη θέση τους, θυμίζοντας στον ίδιο ότι κάποτε «κουτούλησε» με τον θάνατο και με το πείσμα του κατάφερε τελικά να του γυρίσει την πλάτη. 

Και, αύριο τα ξημερώματα, κάποια στιγμή, θα περάσει -όπως κάθε χρόνο- από το μνημείο του ναυαγίου στο παλιό λιμάνι των Χανίων για να αποτίσει -μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας- τον δικό του φόρο τιμής στους αδικοχαμένους γνωστούς και άγνωστους εκείνης της τραγικής ιστορίας...

* Η συγκλονιστική αυτή μαρτυρία της τραγωδίας του "ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ" καταγράφηκε από το γιο του επιζώντα Δημήτρη (Μίμη) Γεωργακάκη και δημοσιεύεται στο pierrekosmidis.blogspot.com κατόπιν αδείας του κ. Γιώργου Γεωργακάκη, από τον Πλατανιά Χανίων Κρήτης. 

Είχε πρωτοδημοσιευθεί στο blog του κ. Γεωργακάκη http://ixnilatontas.blogspot.gr/

Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2015

F-16 "ΖΕΥΣ" - Για πρώτη φορά στη δημοσιότητα φωτογραφίες από τη... γέννησή του


Πίσω από κάθε πτήση του F-16 "ΖΕΥΣ" των Αεροπορικών Επιδείξεων της Πολεμικής Αεροπορίας, εκτός από τους χειριστές και το προσωπικό εδάφους, "κρύβεται" επίσης ο κόπος και η αγωνία δύο ανθρώπων, οι οποίοι με μεράκι και πολύ ταλέντο διαμόρφωσαν την εμφάνισή του.




Για πρώτη φορά δημοσιεύονται περισσότερες από 70 φωτογραφίες από τη... "γέννηση" του αεροσκάφους βήμα-βήμα, ένα τιτάνιο εγχείρημα με πολλές παραμέτρους, ενώ ο Δημήτρης Παλάσσης και ο Αλέξης Κοντηβέης, από τους βασικούς συντελεστές της δημιουργίας του "Δία", αποκαλύπτουν και τα... μικρά μυστικά μιας τόσο δύσκολης διαδικασίας.


Ο "ΖΕΥΣ" έχει κερδίσει και τη διεθνή αναγνώριση, καθώς κατέκτησε το βραβείο «The Best Livery», το οποίο απονέμεται στο αεροσκάφος με την καλύτερη εμφάνιση air tattoo στη διεθνή διοργάνωση αεροπορικών επιδείξεων αεροσκαφών «Royal International Air Tattoo 2015» (RIAT), που πραγματοποιήθηκε στη Βρετανία (15-20 Ιουλίου 2015).



Κάθε πτήση του F-16 "ΖΕΥΣ" της Ομάδας των Αεροπορικών Επιδείξεων της Πολεμικής Αεροπορίας προσελκύει τα βλέμματα μικρών και μεγάλων και όπως λέει ο Αλέξης Κοντηβέης, ο άνθρωπος που σχεδίασε το διάκοσμό του, στόχος της ομάδας που εργάστηκε νυχθημερόν για να ετοιμάσει το αεροσκάφος ήταν "να είναι ορατό στον κόσμο στο ύψος που εκτελεί, να «γράφει» κατά την διάρκεια της εκτέλεσης του προγράμματος αλλά και να αφυπνίζει το λαϊκό αίσθημα… όχι το γραφιστικό. 


Ο στόχος μας ήταν να αγγίξουμε τις καρδιές του απλού κόσμου, του κόσμου που έχει ανάγκη την έννοια Πατρίδα και Ελλάδα… όπως άλλωστε το ίδιο πράγμα αποτελεί και στόχο της ομάδας ΖEYΣ".

Ο Αντώνης Αρετάκης πλένει με προσοχή τις πτέρυγες του αεροσκάφους

Το αν πέτυχαν το στόχο τους δε χρειάζεται να το αποτυπώσουμε με λέξεις. Μιλάει η καρδιά και η ψυχή του καθένα που έχει δει το F-16 "ΖΕΥΣ" της Ομάδας των Αεροπορικών Επιδείξεων της Πολεμικής Αεροπορίας να πραγματοποιεί μια από τις πτήσεις του.  
Ο Γιάννης Γλυκερδάς ολοκληρώνει τη διαδικασία καθαρισμού

Πριν όμως διαβάσουμε τις απαντήσεις του Δημήτρη Παλάσση και του Αλέξη Κοντηβέη, οι ίδιοι αισθάνονται την ανάγκη να εκφράσουν δημόσια τις ευχαριστίες τους στους ανθρώπους της ΠΑ, εκείνους δηλαδή που δίνουν την ψυχή τους στις ιπτάμενες μηχανές, τα αεροσκάφη.

Σχολαστική η διαδικασία καθαρισμού

Αλέξης Κοντηβέης: "Όσα έζησα με τα παιδιά της 340, το προσωπικό, τους πιλότους και τον μοίραρχο, δε θα αντικατασταθούν ποτέ με κανένα εύσημο, διάκριση ή βραβείο. 

Πραγματικά, τώρα κατάλαβα γιατί η ΠΑ είναι έτη φωτός μπροστά σε ήθος και ικανότητες από τις άλλες αεροπορίες. 

Αν δεν το ζήσεις… ας μην πει κουβέντα κανείς." 

Μετά τον καθαρισμό και πριν τη διαδικασία δημιουργίας του "ΖΕΥΣ", το F-16 γίνεται του... κουτιού
Δημήτρης Παλάσσης: "Είναι υποχρέωση μου να αναφέρω και να ευχαριστήσω όλους τους συνάδελφους που εργάστηκαν υπερβάλοντας εαυτούς και πέραν του καλώς εννοούμενου καθήκοντος για την υλοποίηση του έργου:

Ασμίας (ΤΜΑ) Γλυκερδάς Ιωάννης (Επιθεωρητής APG) 

Ασμίας (ΤΟΠ) Μούμος Ανδρέας (WEAPON)

Ασμίας (ΤΟΠ) Παπαδερός Νικόλαος (WEAPON)

Σμίας (ΟΤΑΦ) Αρετάκης Αντώνιος (APG)

Σμίας (ΟΤΑΦ) Κονταράκης Εμμανουήλ (Αντιδιαβρωτική)

Σμιας (ΟΤΑΦ) Τυράκης Δημήτριος (Αντιδιαβρωτική),

καθώς και τον Σγό (Ι) Κο Στράλη Σωτήριο, Χειριστή του Demo που καθημερινά ήταν κοντά μας και μας βοήθησε με όποιο τρόπο μπορούσε (έβαψε κάποια σημεία και ο ίδιος).



Μαζί με τον Σγο (Ι) Κο Θεοχαρόπουλο Λουκά, έτερο χειριστή του Demo - αναμένουμε τις νέες παρουσίες στην Ελλάδα και ανα τον κόσμο και τους ευχόμαστε πάντα ασφαλείς επιδείξεις και καλές προσγειώσεις.

Επίσης ευχαριστούμε πολύ για την αμέριστη συμπαράσταση του Αρχηγείου και της Διοίκησης που μας εμπιστεύτηκε, όπως και τον Ασμχο (Ι) Κο Αντωνακάκη Αθανάσιο τότε Δκτή της 340Μ. 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Δημήτρης Παλάσσης, Αλέξης Κοντηβέης, ΠΑ




Ο "ΖΕΥΣ" στη διεθνή διοργάνωση αεροπορικών επιδείξεων αεροσκαφών «Royal International Air Tattoo 2015» (RIAT)

Ας αφήσουμε τον Αλέξη Κοντηβέη, τον άνθρωπο που ανέλαβε τη σχεδιαστική απεικόνιση του F-16 "ΖΕΥΣ" και τον Δημήτρη Παλάσση, τον άνθρωπο που υλοποίησε το τόσο πολύπλοκο αυτό έργο να μιλήσουν οι ίδιοι για το F-16 "ΖΕΥΣ". 

Οι δύο τους, με την πολύτιμη αρωγή του προσωπικού της ΠΑ, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα έργο τέχνης, το οποίο ξεχωρίζει όπου κι αν βρεθεί, εντός και εκτός συνόρων.


Πως γεννήθηκε η ιδέα για το "ΖΕΥΣ";

Αλέξης Κοντηβέης: To «Ζευς» ως αεροσκάφος επιδείξεων, υπήρχε εδώ και χρόνια συγκεκριμένα από το 2009.  

Με αυτό το όνομα σχηματίστηκε η ομάδα αυτή επισήμως πλέον ως Ομάδα Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους F-16 "Ζευς". 


Το αεροσκάφος που χρησιμοποιείται για την εκτέλεση των αεροπορικών επιδείξεων είναι τύπου F-16C Block 52+. Υπάγεται στη δύναμη της 340 και 343 της 115 Π.Μ. Προσωπικά έχω σχεδιάσει και τον διάκοσμο του 2ου ΔΙΑΣ όταν αυτό υπαγόταν στην 343. 


Πέρυσι μου έγινε πρόταση να φτιάξω μία πρόταση για Νέο διάκοσμο σε αεροσκάφος της 340. Έγιναν κάποια σχέδια και το τελικό αφού πέρασε από μια σειρά αλλαγών μέσω των στελεχών της ΠΑ και του ΓΕΑ καταλήξαμε στη σημερινή του μορφή. Σε κάθε στάδιο υπήρξε έγκριση και αποδοχή από το ΓΕΑ, την 115 και 340. 



Δημήτρης Παλάσσης: Ο Κος Κοντιβέης είχε αναλάβει τη σχεδίαση και του προηγούμενου θέματος για το Α/Φ επιδείξεων το οποίο πήρε πολύ καλές κριτικές. 


Για το λόγο αυτό του ζητήθηκε να παρουσιάσει μια πρόταση για τη νέα σεζόν. Μετά από κάποιες μικρές αλλαγές – προσθήκες που ζητήθηκαν από την ηγεσία της ΠΑ το σχέδιο εγκρίθηκε και προχωρήσαμε στην υλοποίησή του.




Πως περάσατε από την σκέψη στην πράξη;

Αλέξης Κοντηβέης: Καταρχήν να πούμε ότι  το συγκεκριμένο αποτελεί τον 3ο διάκοσμο στο ΖΕΥΣ. Στην αρχή είχαμε μια ελληνική σημαία στις CFTs, κατόπιν περάσαμε σε διάκοσμο μόνο στο ΚΣ, και συνεχίσαμε λίγο αργότερα με μερικό διάκοσμο (βαφτό πλέον) και στις CFTS (Κεραυνοί).  Ο  τότε… ΖΕΥΣ 2. 


Η αρχική σκέψη για το Νέο διάκοσμο του ΖΕΥΣ 3, προήλθε βασικά μέσα από δύο παράγοντες. Ο πρώτος ήταν η οπτική επαφή τους αεροσκάφους με τον κόσμο-Θεατή κατά τις επιδείξεις (και όχι μόνο στις καλό τραβηγμένες φωτογραφίες).


Ήθελα κάτι που να «φαίνεται» αρκετά. Έκατσα πολλές ώρες μπροστά σε βίντεο από το πρόγραμμα του ΔΙΑΣ, όπως και συμμετείχα ως θεατής στο Athens Flying Week όπου την πρώτη φορά είδα τα μειονεκτήματα του μερικού διάκοσμο στο ΔΙΑ ΙΙ. 


Ο δεύτερος παράγοντας προήλθε από την περιβόητη φράση του  Σγού (Ι) Στραλη στη Θεσσαλονίκη την 28η Οκτωβρίου, όταν κατά τη διάρκεια του demo φώναξε στους θεατές:



« Έλληνες σηκώστε ψηλά το κεφάλι». 

Έχοντας αυτά τα δύο πράγματα ως άξονες, προσπάθησα να ικανοποιήσω στο μέγιστο αυτές τις απαιτήσεις… 



Πόσο εύκολη ήταν η υλοποίηση;

Δημήτρης Παλάσσης: Η υλοποίηση ενός τέτοιου εγχειρήματος ήταν αρκετά δύσκολη γιατί έπρεπε να ληφθούν πολλοί παράγοντες υπόψιν. 


Βασικό μέλημα ήταν το Α/Φ να παραμένει επιχειρησιακό ανα πάσα στιγμή αφού λόγω της αποστολής της ΠΑ δεν υπάρχει η πολυτέλεια δέσμευσης ενός σύγχρονου Α/Φ για την πραγματοποίηση αποκλειστικά αεροπορικών επιδείξεων. Για το λόγο αυτό ο χρόνος που είχαμε στη διάθεση μας ήταν περιορισμένος.


Η απόχρωση των επιφανειών ήταν απαγορευτική οπότε θα έπρεπε να βρούμε μια λύση ώστε και το χρώμα που θα βάφονταν στις επιφάνειες να έχει αντοχή χωρίς να επηρεαστεί η επιχειρησιακή βαφή. 


Η μόνη λύση που είχαμε ήταν ο επίμονος και σωστός καθαρισμός των επιφανειών και η επίστρωση ειδικού υλικού (ελαστομερούς) το οποίο θα έκανε εύκολη την αφαίρεση του διάκοσμου σε οποιαδήποτε στιγμή. 


Η όλη διαδικασία έγινε σε shelter με ελάχιστα μέσα. Χρησιμοποιήθηκαν 90 μέτρα μασκών βινυλίου για τα βασικά σχήματα. 


Η προσαρμογή τους ήταν αρκετά δύσκολη υπόθεση λόγω της καμπυλότητας των επιφανειών (άτρακτος – cft’s κλπ) κι εκεί έπρεπε να αυτοσχεδιάσουμε. Ο Δίας στο κάθετο σταθερό έγινε με ελεύθερο χέρι όπως και οι κεφαλές γερακιού στις cft’s. 


Προσωπικά για εμένα ήταν ένας άθλος αφού ποτέ μου δεν είχα δουλέψει σε τόσο μεγάλη κλίμακα. Η όλη διαδικασία με άγχωσε αρκετά τη στιγμή που όλοι περίμεναν να δούν το αποτέλεσμα – το οποίο πιστεύω μας δικαίωσε όλους με την αποδοχή που είχε από το κοινό.



Αλέξης Κοντηβέης: Η υλοποίηση ήταν πίστευτα δύσκολη… Μπορεί ο απλός κόσμος να θεωρεί αυτονόητα κάποια πράγματα αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν ήταν. 

Ας ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι η εντολή ήταν για μερικό διάκοσμο (πτέρυγες, ράχη και ΚΣ). 


Δεν γινόταν ολόσωμο για πολλούς λόγους, όπως πχ το αεροσκάφος είναι άκρως επιχειρησιακό, πετά κανονικά σε κάθε εκπαίδευση και φυσικά αυτό δεν μπορούσε να γίνει σε επίπεδο μονάδας μέσα σε ένα σέλτερ με ελάχιστο φως και μέσα. Ήθελε ΕΑΒ. 

Να ξεβαφτεί κανονικά, να «αδειάσει» και να βαφτεί σε ατόφια επιφάνεια. Όπως γίνεται σε άλλα DEMO… 



Σε ένα άκρως επιχειρησιακό και μάχιμο Blk52…κάποια πράγματα στο αεροσκάφος αυτό, δεν αγγίζονται κι από την άλλη δεν περισσεύει κανένα αεροσκάφος για να  θυσιαστεί προς χάριν του θεαθήναι και μόνο. 


Δεν έχουμε αυτή την πολυτέλεια. Ίσως στο μέλλον και εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες, η ΠΑ να μπορέσει να δημιουργήσει ένα Ατόφιο Demo, όπως έχουν οι άλλες αεροπορίες. Και μακάρι βέβαια. 


Στο σχέδιο έγιναν αρκετές αλλαγές, κυρίως προσθήκες, επιθυμίες και απόψεις ανθρώπων της ΠΑ. 


Εισακούστηκε και η επιθυμία του ίδιου του Α/ΓΕΑ που όπως είχα μάθει είχε ιδιαίτερη αδυναμία στο νέο εγχείρημα όπως και σε όλη την προσπάθεια γενικότερα.


Δεν περνάμε απλώς ένα χρώμα επάνω από την επίστρωση Ηaveglass… είναι απαγορευτικό. Έπειτα το σχέδιο έπρεπε να φτιαχτεί με τέτοια προοπτική ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί με μάσκες από ένα άτομο (άλλος ένας περιορισμός).


Καταφέραμε με πολύ κόπο να βγάλουμε όλο το διάκοσμο μόνο με 90 τρέχοντα μέτρα σε μάσκες.


Και δεν ήταν μόνο αυτά… υπήρχε ο χρονικός περιορισμός να ετοιμαστεί το αεροσκάφος σύντομα (μέσα σε 20 μέρες), να δοκιμαστεί σε αντοχές, να διορθωθεί… όλα αυτά με προσωπικό 3-4 ατόμων (εξαιρετικά παιδιά, που έδωσαν τα πάντα). 


Περιθώρια λάθους δεν υπήρχαν. 

O αρχιμηχανικός της 340Μ Σγος (ΜΑ) Βασίλειος Γαβαλάκης 

Από ένα απλό σχέδιο… να συνυπολογιστούν χίλιοι δυο παράγοντες για μικρό κόστος και γρήγορη παραγωγή χωρίς να χάσουμε εικόνα. 


Πιστεύω ότι αυτό το εγχείρημα μόνο ένας μπορούσε να το εκτελέσει στην πράξη με επιτυχία κι αυτός ήταν ο Δημήτρης Παλάσσης, στέλεχος της ΠΑ. 

Διότι το βάψιμο ήθελε να είσαι και εξαιρετικός μοντελιστής ταυτόχρονα… ώστε να ξέρεις πώς να χειριστείς τις μάσκες, και τα χρώματα ανά επίπεδο. 


Δεν σας κρύβω… μέχρι και ο πιλότος ο Σγος (Ι) Στράλης βοήθησε. Βράχος δίπλα μας ο Ασμχος (Ι) Αθανάσιος Αντωνακάκης τότε μοίραρχος της 340… προσέφερε τα πάντα προκειμένου να διευκολυνθεί το έργο μας.  


Που θέλω να καταλήξω με όλα αυτά; 

ΟΧΙ… δεν μπορούμε ολόσωμο βάψιμο, και αν πρέπει να σχεδιαστεί κάτι πρέπει να λύσεις πυθαγόρειο θεώρημα ώστε αυτό που σκέφτηκες, να είναι εφαρμόσιμο σε ένα σκοτεινό σέλτερ, με 1-2 άτομα, χωρίς ειδικό εξοπλισμό και συνθήκες.


Ιδέες πολλές και ευφάνταστες υπάρχουν…. εφαρμόσιμες είναι; Για μένα και όσους συνέβαλαν σε αυτή την προσπάθεια, ήταν Άθλος… 

ΟΛΟΙ μας εργαστήκαμε, σχεδιάσαμε και προσφέραμε, αφιλοκερδώς. 


Αυτό πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό… 



Τι θέλατε να πετύχετε;


Αλέξης ΚοντηβέηςΈνα αεροσκάφος που να είναι ορατό στον κόσμο στο ύψος που εκτελεί, να «γράφει» κατά την διάρκεια της εκτέλεσης του προγράμματος αλλά και να αφυπνίζει το λαϊκό αίσθημα… όχι το γραφιστικό.  


Σαφώς μπορούσα να φτιάξω κάτι πιο ΕΛΙΤ στα πρότυπα άλλων Demo… (άλλωστε 21 χρόνια στο χώρο των γραφικών τεχνών μου δίνουν άπειρες λύσεις και ιδέες). Δεν το έκανα… 



Δεν ήθελα να ικανοποιήσω μια μικρή μερίδα «κριτών» τέχνης. Ο στόχος μου ήταν να αγγίξω τις καρδιές του απλού κόσμου, του κόσμου που έχει ανάγκη την έννοια πατρίδα και Ελλάδα… όπως άλλωστε το ίδιο πράγμα αποτελεί και στόχο της ομάδας ΖEYΣ.  


Ο χειριστής του F-16 "ΖΕΥΣ" Σγος(Ι) Σωτήριος Στράλης 

Πείτε για τις λεπτομέρειες: Πόσο διάρκεσε η διαδικασία, πότε ξεκίνησε και πότε ολοκληρώθηκε, τα συναισθήματά σας όταν βάλατε την τελευταία "πινελιά"…

Αλέξης ΚοντηβέηςΔεν  ήμουν παρών στη τελευταία πινελιά …αλλά στη μέση της διαδικασίας. 

Όπως και να’χει όμως, δεν είναι λίγο να βλέπεις αυτό που έκανες σε ένα άψυχο χαρτί, ολοζώντανο μπροστά σου.  

Στα αριστερά ο Σμηνίας Αντώνιος Αρετάκης και πάνω στην πτέρυγα ο Δημήτρης Παλασσης 

Αλλά γι’αυτό καλύτερα να αφήσουμε τον Δημήτρη να μας πει περισσότερα διότι ξέρω ότι έβαφε μόνος του μέχρι τις 4 τα ξημερώματα… κι αυτός έζησε την διαδικασία και όλο το βάρος της εκτέλεσης. 


Δημήτρης Παλάσσης: Η διαδικασία βαφής διάρκεσε περίπου τέσσερις εβδομάδες. Ξεκινήσαμε μέσα στον Ιούνιο και το ωράριο σχεδόν καθημερινά ήταν 12-14 ώρες. 


Σκοπός μας ήταν όλες οι εργασίες να πραγματοποιηθούν με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια και το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας.


Προσπαθήσαμε να κρατήσουμε την όλη διαδικασία ‘’μυστική’’ μέχρι την επίσημη παρουσίαση. Σε όλο αυτό το διάστημα ήταν δύσκολο να φανταστούμε το τελικό αποτέλεσμα, μέχρι να βγει η τελευταία μάσκα, η τελευταία χαρτοταινία. 


Συνειδητοποιήσαμε όλοι τι είχαμε κάνει τη στιγμή που βγήκε το Α/Φ από το καταφύγιο για την πρώτη πτήση. Εκεί μας έφυγε όλη η συσσωρευμένη κούραση και το άγχος...


Σας ικανοποιεί η αποδοχή από το κοινό της δουλειάς σας;

Αλέξης ΚοντηβέηςΦυσικά… αυτός ήταν ο στόχος μου… 

Το βλέπω παντού και ειδικά φέτος στο Athens Flying Week, από την στιγμή που ανακοινώθηκε η διέλευση,  ο κόσμος όλος είχε στρέψει το βλέμμα του ψηλά… το ένιωθες, το άκουγες… 


Ξαφνικά είδα μια ογκώδη μάζα κόσμου, να εγκαταλείπει τα πάντα, περίπτερα, κουβέντες κτλ...και να συσσωρεύεται στα κάγκελα! Άδειασε ο τόπος όλος πίσω. 


Τα υπόλοιπα γνωστά! Ειδικά όταν πλάγιαζε ο Σωτήρης, άκουγες "Να! να, η σημαία μας, κοίτα!"


Πιστεύω ότι το απόλαυσε ο κόσμος όπως έπρεπε. 

Αυτό μου φτάνει…



Δημήτρης Παλάσσης: Η αποδοχή του κόσμου είναι και η ανταμοιβή μας.



Μας ευχαριστεί ιδιαίτερα η αντίδρασή τους στις επιδείξεις, καθώς και τα σχόλιά τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 


Υπάρχουν βέβαια και αρνητικές κριτικές όσο αφορά κάποια λάθη που έχουν παρατηρηθεί, όμως πραγματικά όλοι μας προσπαθήσαμε για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.


Στο μυαλό μας είχαμε κάτι το οποίο  θα μας έκανε περήφανους ως Έλληνες – κάτι το οποίο δε θα μας έκανε σε καμία περίπτωση να νιώσουμε ‘’λιγότεροι’’ από παρουσίες άλλων χωρών.



Ο "ΖΕΥΣ" ως «πρεσβευτής» της ΠΑ και της Ελλάδας: Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να δώσετε;


Δημήτρης Παλάσσης: Αυτό που θέλαμε να νιώσει ο κόσμος με την παρουσία του Α/Φ και τους άψογους χειρισμούς των Ιπτάμενων μας ήταν το αίσθημα της περηφάνιας, της αισιοδοξίας για το μέλλον και της ασφάλειας. 


Οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας αποδεικνύουν καθημερινά πως είναι πάντα δίπλα και στην υπηρεσία του πολίτη. 



Αν γυρίζατε το χρόνο πίσω, θα κάνατε κάτι διαφορετικό;

Δημήτρης Παλάσσης: Γνωρίζω τον κ. Κοντηβέη αρκετά χρόνια και έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στο ταλέντο και τον τρόπο που σκέπτεται. 


Δε νομίζω ότι θα μπορούσε να γίνει καλύτερη δουλειά, γιατί όλοι μας το κάναμε από αγάπη προς την ΠΑ. 

Οπότε δε θα έκανα κάτι διαφορετικό και από την πλευρά μου.



Αλέξης ΚοντηβέηςΟΧΙ… πάλι το ίδιο θα έκανα… κι ας έχω νέες ιδέες για κάτι διαφορετικό στο θέμα. 


Κι αυτό το απέδειξε η πορεία. 


Διεθνείς διακρίσεις κ.λπ. Πείτε μας για τα «εύσημα» του "ΖΕΥΣ" σε διεθνείς εκθέσεις κ.λπ.

Αλέξης Κοντηβέης: Η σημαντικότερη διάκριση ήταν στο RIAT (Air Tattoo 2015) όπου το Best Livery (Καλύτερη εμφάνιση διακόσμησης αεροσκάφους).  


Προσωπικά δεν μου πέρασε καν από το μυαλό ότι θα είχε και τέτοια επιτυχία… 


Ξαφνικά ήρθε και δεν το κρύβω με χαροποίησε ιδιαίτερα και όχι μόνο εμένα αλλά όλους. 


Από την ΠΑ μέχρι και τον απλό κόσμο. 




Δημήτρης Παλάσσης: Η απήχηση που είχε το Α/Φ ‘’ΖΕΥΣ’’ στο εξωτερικό ήταν εμφανής. 



Αφιερώθηκαν άρθρα στον τύπο, έγιναν φωτογραφήσεις από επαγγελματίες κλπ. 



Αποκορύφωμα ήταν η βράβευση στο Air Tattoo Show, μια από τις μεγαλύτερες εκδηλώσεις αεροπορικών επιδείξεων παγκοσμίως. 


Η χαρά μας ήταν πολύ μεγάλη -  η καλύτερη ηθική ανταμοιβή.


Στράλης, Κοντηβέης, Αντωνακάκης, Προκοπίου, Ζάρλας