Εταιρείες που μονοπωλούν με τον
ένα ή τον άλλο τρόπο την καθημερινότητά μας, έχουν γίνει μέρος της εργασίας,
της ψυχαγωγίας και έχουν υποκαταστήσει ακόμα και τις διαπροσωπικές επαφές, οι
κολοσσοί της ηλεκτρονικής βιομηχανίας, χρηματιστηριακής αξίας εκατοντάδων
δισεκατομμυρίων ευρώ, «κονταροχτυπιούνται» με έπαθλο την ψηφιακή πρωτοκαθεδρία
σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιθετικές εξαγορές με ποσά που προκαλούν… ίλιγγο,
απόκτηση πλειοψηφικών πακέτων, ανίερες συμμαχίες και συγχωνεύσεις είναι πλέον
στην ημερήσια διάταξη και διαμορφώνουν ένα επιχειρηματικό πεδίο που αλλάζει
σχεδόν κάθε μέρα.
Ο «πόλεμος» αυτός θυμίζει μια
παρτίδα σκάκι, στην οποία εταιρείες όπως η Google, η Apple,
το Facebook και η Microsoft
επιδίδονται στο κυνήγι των εξαγορών, όχι μόνο για να αυξήσουν τις πωλήσεις και
την κερδοφορία τους, αλλά και για να αποκλείσουν τον ανταγωνισμό σε ολοένα και
μικρότερα «γήπεδα», μέχρι το τελειωτικό… ρουά ματ.
Στα σκαριά βρίσκεται αυτό το
διάστημα και η διαδικασία εξαγοράς της Yahoo, η οποία ξεκίνησε το 2008, με τη Microsoft να
προσφέρει 32 δις ευρώ, προσφορά όμως η οποία απορρίφθηκε, καθώς οι μέτοχοι της Yahoo θεώρησαν
ότι θα μπορούσαν να αποκομίσουν μεγαλύτερο κέρδος. Σήμερα όμως, η
χρηματιστηριακή αξία της Yahoo έχει πέσει κατά 44% σε σύγκριση με το 2008, αλλά αρκετοί
«μνηστήρες», κυρίως επενδυτικοί όμιλοι, δεν αποθαρρύνονται. Σαφής ο στόχος των
υποψήφιων αγοραστών: Δεν είναι άλλος από τη Google που απολαμβάνει τη μοναξιά της
κορυφής των μηχανών αναζήτησης, με ποσοστά χρήσης που ανέρχονται στο 70%
παγκοσμίως και το μερίδιο του λέοντος από τις διαδικτυακές διαφημίσεις που
αυξάνονται γεωμετρικά.
Οι μεγαλύτερες εξαγορές
AOL – Time Warner, 162 δις ευρώ, 2000
Ο αμερικανικός διαδικτυακός
γίγαντας AOL (America OnLine), ένωσε τις… δυνάμεις
του με μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κινηματογραφικών και μουσικών παραγωγών,
την Time Warner δημιουργώντας έναν κολοσσό των Media. Ονομάστηκαν AOL Time Warner και συμπορεύτηκαν για
9 συναπτά έτη, μέχρι το οριστικό… διαζύγιο το 2009. Για το χρονικό διάστημα
όμως που παρέμειναν ενωμένες, αφού η AOL είχε καταβάλει το αστρονομικό ποσό
των 162 δις ευρώ, οι εταιρείες εξυπηρετούσαν, εκτός από τα 30 εκατομμύρια
διαδικτυακούς χρήστες της America OnLine και τα αρκετά εκατομμύρια θεατών και αναγνωστών παγκοσμίως,
οι οποίοι παρακολουθούσαν τις ταινίες και τις σειρές της Warner. Παρόλα αυτά, οι προσδοκίες από
τη συγχώνευση δεν ευοδώθηκαν και οι δύο εταιρείες ακολούθησαν η κάθε μια τη
δική της πορεία από το 2009 και μετά.
JDS Uniphase-SDL, 29 δις ευρώ,
2000
Δύο άγνωστες στο ευρύ κοινό
εταιρείες αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους στο απόγειο της «φούσκας» του
ψηφιακού… χρηματιστηρίου, στις αρχές του αιώνα μας. H JDS και
η SDL εξειδικεύονταν
στο σχεδιασμό και την παραγωγή του «αόρατου» πέπλου που σκεπάζει τη Γη, του
Διαδικτύου, μέσω της ανάπτυξης εξοπλισμού που χρησιμοποιείται από κάθε σχεδόν
σύστημα, από οπτικές ίνες, υπολογιστές, μέχρι διακομιστές, συστήματα λέιζερ και
σέρβερ. Η εταιρεία πάντως ακολούθησε την πορεία ενός… κομήτη, καθώς η μετοχή
της έφτασε στα 130 ευρώ, πριν κατακρημνιστεί στα 50 λεπτά, σε διάστημα
μικρότερο των έξι μηνών, «εξατμίζοντας» τις περιουσίες πολλών αφελών που
νόμιζαν ότι ανακάλυψαν την… κότα με τα χρυσά αυγά. Σήμερα, κάθε μετοχή της
κοστίζει περίπου 12 ευρώ, πολύ μακριά από τις ημέρες δόξας της.
Google – Motorola
Mobility: αξία 9 δις ευρώ 2011
Με τη διαδικασία εξαγοράς να
ολοκληρώνεται μέσα στο επόμενο δίμηνο, η Google θεωρεί πως με τη Motorola, η οποία εξειδικεύεται στην
ανάπτυξη και κατασκευή κινητών τηλεφώνων, θα μπορέσει να προωθήσει ένα
ελκυστικό πακέτο κινητού και λογισμικού, που θα «χτυπήσει» την Apple και
το iPhone. Ένας άλλος
λόγος που η Google αποφάσισε να επενδύσει τα 9 δις ευρώ, είναι οι σχεδόν 25
χιλιάδες πατέντες που διαθέτει η Motorola. Μέσω των ευρεσιτεχνιών αυτών, θα μπορέσει να
ακολουθήσει τη στρατηγική του «Μήλου», μηνύοντας δηλαδή τις ανταγωνίστριές της
για «υπεξαίρεση ευρεσιτεχνιών», παρεμποδίζοντάς τις να κυκλοφορήσουν νέα προϊόντα
και κερδίζοντας έτσι μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς και συνεπώς υψηλότερα κέρδη.
Microsoft – Skype: αξία 6,2 δισεκατομμύρια ευρώ, 2011
Με το που εμφανίστηκε στο
διαδίκτυο το 2003, το Skype μετατράπηκε αυτομάτως στην πιο δημοφιλή πλατφόρμα φωνητικής
επικοινωνίας. Επειδή όμως η μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών του, προτιμά τις
δωρεάν υπηρεσίες του, το 2009, παρουσίασε απώλειες της τάξεως των 256
εκατομμυρίων ευρώ, για να επανακάμψει το 2010, αλλά με κέρδη μόλις 15 εκατομμυρίων
ευρώ. Διαθέτει περισσότερους από 560 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, ενώ ο
αριθμός των ατόμων που το χρησιμοποιούν ημερησίως ξεπερνά τα 41 εκατομμύρια. Η
εξαγορά του, αξίας 6,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, προσφέρει στην Microsoft αφενός
μεν μια ανταγωνιστική προς την Apple
πλατφόρμα βιντεοκλήσεων και αφετέρου ένα λόγο ύπαρξης για την κάμερα της
παιχνιδομηχανής XBOX Kinect.
Η εξαγορά ανακοινώθηκε το Μάιο και μόλις πριν από λίγες μέρες έλαβε και το
«πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Google – YouTube: αξία 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ, 2006
Πρωτοεμφανίστηκε το 2005 και μέσα
σε ένα χρόνο κατόρθωσε να μετατραπεί σε μια από τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες
για ανάρτηση και προβολή βίντεο μέσω Διαδικτύου. Πουλήθηκε όμως για… ψίχουλα,
καθώς το κόστος εξαγοράς που πραγματοποιήθηκε με ανταλλαγή μετοχών, μόλις
ξεπέρασε το ένα δις ευρώ. Αν και το κέρδος του προκύπτει μόνο μέσω των διαφημίσεων,
καθώς οι υπηρεσίες του είναι δωρεάν, θεωρείται εξαιρετική επένδυση από τη Google. Μέσα σε ένα μόλις
χρόνο από την εμφάνισή του στο διαδίκτυο, το YouTube μετρούσε ήδη 65.000 ώρες uploads ημερησίως.
Σήμερα, οι χρήστες του ανεβάζουν περί τις 48 ώρες υλικού κάθε λεπτό,
μετατρέποντας τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα σε μια από τις πλέον σημαντικές του
διαδικτύου. Αποτελεί μάλιστα τον τρίτο πιο δημοφιλή προορισμό των χρηστών του
διαδικτύου μετά το Facebook και την ίδια την Google.
Οι μεγαλύτερες αποδόσεις επένδυσης-κερδών
Μπορεί κάποιες εξαγορές εταιρειών
να μην μετρήθηκαν σε δις ευρώ, απέδωσαν όμως τεράστια κέρδη, αποδεικνύοντας
στην πράξη ότι μια καλή ιδέα με ελάχιστη αρχική χρηματοδότηση μπορεί να
εξελιχθεί σε «χρυσοφόρα» επένδυση.
Photobucket – Fox Interactive
Η υπηρεσία ανάρτησης φωτογραφιών photobucket, πουλήθηκε στη Fox Interactive, συμφερόντων του
Ρούπερτ Μέρντοκ, έναντι 220 εκ. ευρώ. Η αρχική επένδυση των ιδρυτών, δεν
ξεπέρασε τα 1,8 εκ. ευρώ.
StumbleUpon-Ebay
Ο Γκάρρεττ Καμπ έφτιαξε το stumbleupon, ένα χρήσιμο
εργαλείο «μαρκαρίσματος» στο Διαδίκτυο, το οποίο έσπευσε να αποκτήσει η
υπηρεσία ηλεκτρονικού εμ[πορίου και δημοπρασιών eBay έναντι 65
εκ. ευρώ. Ο Καμπ είχε χρηματοδοτηθεί από ιδιώτες επενδυτές για να υλοποιήσει
την ιδέα του με κάτι λιγότερο από ένα εκ. ευρώ.
Το «μάθημα» της Χάφινγκτον Ποστ
Όταν η ελληνικής καταγωγής Αριάνα
Χάφινγκτον ξεκίνησε την ηλεκτρονική της εφημερίδα το 2005, λίγοι θεώρησαν τότε ότι
θα άλλαζε τον τρόπο με τον οποίο διαβάζουμε τις ειδήσεις. Χρειάστηκαν μόλις 700
χιλιάδες ευρώ για να ξεκινήσει η ιστοσελίδα της, αλλά σχεδόν 320 εκατομμύρια
βγήκαν από τις βαθιές… τσέπες της AOL για να την εξαγοράσει στις αρχές του
2011.