Συναγερμό
έχει προκαλέσει στη Βρετανία η διαπίστωση ότι ανήλικοι χρήστες δημοφιλών
ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το facebook και το twitter, έχουν
πρόσβαση σε «ροζ» διαφημίσεις, χωρίς να τίθεται κανένας φραγμός. Σύμφωνα με
τους “Times”, η «βιομηχανία του έρωτα» έχει εισχωρήσει στα
κοινωνικά δίκτυα με πληρωμένες διαφημιστικές καταχωρίσεις των υπηρεσιών που
προσφέρει, προσπαθώντας να προσελκύσει νέους… πελάτες, αφήνοντας τα παιδιά εκτεθειμένα
σε κάθε είδους σεξουαλική δραστηριότητα που παρέχεται έναντι αμοιβής.
Παρά
το ότι μετά από αναφορές περιεχομένου αφαιρέθηκαν κάποιες από αυτές τις
διαφημίσεις, υπεύθυνοι του facebook
παραδέχθηκαν στη βρετανική εφημερίδα ότι «ο έλεγχος των διαφημίσεων και που
αυτές προβάλλονται, σε ανήλικους ή μη, είναι σχεδόν αδύνατος, ενώ αυτές αφαιρούνται
μόνο αν υπάρξει έγγραφη καταγγελία και διερεύνησή της, μια διαδικασία που
απαιτεί χρόνο».
Η
ισορροπία μεταξύ… νόμιμου και ηθικού αφήνει σημαντικό πεδίο δράσης για τις
«ροζ» εταιρίες, όπως αναφέρουν οι “Times”,
καθώς το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο στη Βρετανία, αλλά και σε άλλες χώρες της
Ευρωπαϊκής ¨Ενωσης, είναι ασαφές και δεν απαγορεύει ρητά την προβολή εικόνων ή
κειμένων που προωθούν την πορνεία. «Το πρόβλημα δεν είναι η διαφήμιση ερωτικών
υπηρεσιών στο facebook ή το twitter», σχολίασε στην εφημερίδα ο βουλευτής Γκάβιν Σούκερ,
πρόεδρος της βρετανικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για την πορνεία, «αλλά το
ότι και τα παιδιά είναι εκτεθειμένα σε τέτοιο υλικό, με αποτέλεσμα να
διαμορφώνεται η αντίληψη ότι τέτοιες πρακτικές είναι αποδεκτές».
Ήδη
περισσότεροι από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι έχουν εγγραφεί στο facebook και παρά το ότι απαγορεύεται η δημιουργία προφίλ για
παιδιά κάτω των 13 ετών, πολλοί ανήλικοι δίνουν ψεύτικα στοιχεία για να
καταφέρουν να γίνουν μέλη του. Εκπρόσωποι οργανισμών για την καταπολέμηση της
παιδικής κακοποίησης, του εμπορίου λευκής σαρκός και της κακομεταχείρισης των
γυναικών σημειώνουν ότι ο κατακλυσμός ερωτικών διαφημίσεων και η έκθεση
ανηλίκων σε αυτές «δημιουργεί την αίσθηση ότι ο έρωτας είναι προϊόν αγοραπωλησίας
και εθίζει τα παιδιά, ιδίως τα νεαρά αγόρια, στην αντίληψη ότι οι γυναίκες είναι
ερωτικά αντικείμενα».
Οι
υπεύθυνοι του facebook πάντως σημείωσαν ότι
ενθαρρύνουν όλα τα μέλη να κάνουν χρήση των εργαλείων αναφοράς ανάρμοστων ή
προσβλητικών διαφημίσεων και αναρτήσεων, έτσι ώστε να λαμβάνει κάθε πρόσφορο
μέτρο για την απομάκρυνσή τους.
"Bang with friends"
Η
«βιομηχανία του σεξ», με έσοδα εκατοντάδων δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως σε
παγκόσμιο επίπεδο, ανακαλύπτει νέους τρόπους να διευρύνει τους… ορίζοντές
της. Με πέντε νέα μέλη να εγγράφονται
κάθε λεπτό που περνάει, μια νέα εφαρμογή έχει ήδη προσελκύσει περισσότερους από
30.000 ανθρώπους στην Πολιτεία της Καλιφόρνια των ΗΠΑ ανεξαρτήτως σεξουαλικών
προτιμήσεων, μέσα σε λίγες μέρες λειτουργίας. Πρόκειται για την… εύγλωττη
εφαρμογή “Bang With Friends”,
ή «Κάντε σεξ με τους φίλους σας», όπως αποδίδεται πιο… σεμνά στα ελληνικά.
Η
υπηρεσία αυτή στην ουσία επιτρέπει στους χρήστες του facebook να εγγραφούν στη σελίδα της εφαρμογής, μέσω
υπολογιστή ή κινητού τηλεφώνου και να εκδηλώσουν το ερωτικό τους ενδιαφέρον για
κάποιον από τους διαδικτυακούς «φίλους» τους. Στη συνέχεια, με ένα διακριτικό
όσο και… ευθύ ηλεκτρονικό μήνυμα, ενημερώνεται ο αποδέκτης του ενδιαφέροντος
και ανταποκρίνεται ανάλογα με τις… ορέξεις του. Οι υπεύθυνοι της εφαρμογής
υποστηρίζουν πάντως ότι απλά… ενθαρρύνουν τις διαπροσωπικές σχέσεις και σε
καμία περίπτωση δεν υπάρχει οικονομική συναλλαγή που θα μπορούσε να θεωρηθεί
παράνομη. Αν και δε διευκρινίζεται πως διασφαλίζεται ότι η υπηρεσία αυτή δεν
είναι προσβάσιμη σε ανήλικους, ήδη οι αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ εξετάζουν αν έχει
διαπραχθεί κάποιο αδίκημα από τους δημιουργούς της.
Με ταυτότητα στο facebook
Αντίγραφα
των αστυνομικών ταυτοτήτων των χρηστών ζητά το Facebook από χρήστες του στην
Βρετανία, προκειμένου να επιβεβαιώσει τα προσωπικά στοιχεία στο λογαριασμό που
έχουν δημιουργήσει.
Η ίδια η εταιρία αναφέρει ότι πρόκειται για μια κίνηση που
έχει ως στόχο να εξασφαλίσει τη διαγραφή των ψεύτικων προφίλ, ωστόσο, έχει
προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις για παράβαση της ιδιωτικότητας. Η εταιρία του
Μαρκ Ζάκερμπεργκ δεν ζήτησε αντίγραφο ταυτότητας από όλους τους χρήστες αλλά
από όσους υποψιάζεται ότι έχουν παραβιάσει τους όρους λειτουργίας της
ιστοσελίδας. Μέχρι να αποστείλουν ηλεκτρονικά το εν λόγω έγγραφο, τα προφίλ
τους θα παραμείνουν κλειδωμένα.