Translate

Δευτέρα 15 Ιουνίου 2015

Δύτες βρήκαν το ναυάγιο του πλοίου "Inconstant" του Ναπολέοντα


Ένα ναυάγιο με μεγάλη ιστορική αξία ισχυρίζεται ότι εντόπισε Αυστραλός ερευνητής αυτοδύτης, ενώ αναμένεται και η ετυμηγορία της υπηρεσίας εναλίων αρχαιοτήτων της χώρας.


Πρόκειται για το ναυάγιο του πλοίο Inconstant, με το οποίο ο Ναπολέοντας Βοναπάρτης δραπέτευσε το 1815 από το νησί της Έλβας στις ακτές της Ιταλίας, στο οποίο είχε εξοριστεί το 1814, μετά την αποτυχημένη εκστρατεία κατά της Ρωσίας, η οποία είχε κοστίσει τη ζωή περίπου 350.000 Γάλλων το 1812-13.



Ο Ναπολέων, μετά την επιστροφή του στη Γαλλία, εκδίωξε το βασιλιά και λίγους μήνες αργότερα έπαιξε το τελευταίο του χαρτί στη Μάχη του βατερλό, η οποία έθεσε τέλος στις αυτοκρατορικές βλέψεις της Γαλλίας. 

Σύμφωνα με τον ερευνητή αυτοδύτη Μπεν Κροπ, ο οποίος έχει πιστωθεί με τον εντοπισμό και την ταυτοποίηση περίπου 100 ναυαγίων στην Αυστραλία, το ναυάγιο βρίσκεται σε απόμερη ακτή της Αυστραλίας, καθώς μετά τη νίκη των Βρετανών, χρησιμοποιήθηκε από αυτούς στο δρομολόγιο μεταξύ Βρετανίας και Αυστραλίας. 

Αν και έχει ξεκινήσει μια διαμάχη μεταξύ αυτοδυτών για το ποιος ανακάλυψε πρώτος το ναυάγιο, ο Κροπ ισχυρίζεται ότι έχει τις αποδείξεις εκείνες που επιτρέπουν την ασφαλή του ταυτοποίηση. 


Το πλοίο βυθίστηκε μετά από πρόσκρουσή του σε κοραλλιογενή ύφαλο το 1829, ενώ λίγους μήνες αργότρα επιχείρηση ναυαγιαίρεσης έφερε στην επιφάνεια το μεγαλύτερο μέρος του φορτίου του. 

Τελευταίο εύρημα ήταν το 1991, όταν εντοπίστηκε από αέρος η άγκυρά του και ανελκύστηκε και αυτή στην επιφάνεια.

Αν και τα ίχνη που παραμένουν ορατά στο βυθό είναι πλέον ελάχιστα, πέτρες από το έρμα και θραύσματα κεραμικών πιστοποιούν σύμφωνα με τον Κροπ, την ταυτότητα του πλοίου. 

Ήδη οι γαλλικές αρχές έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για το εύρημα και αναμένουν την πέραν πάσης αμφιβολίας ταυτοποίησή του από τις αυστραλιανές αρχές. 

Δείτε εδώ


Άθικτο εδώ και 71 χρόνια το μήνυμα αλεξιπτωτιστή σε τοίχο αχυρώνα της Νορμανδίας


Ο Βρετανός αλεξιπτωτιστής έγραψε ένα μήνυμα σε τοίχο αχυρώνα στη Νορμανδία, στις 19 Αυγούστου του 1944, στο οποίο εκτός από το όνομά του, τη μονάδα και το βαθμό του ανέφερε και τα εξής: "Τους διώξαμε (σ.σ. τους Γερμανούς) σήμερα το πρωί".



Πριν από μερικές ημέρες η 84χρονη σήμερα χήρα του Βικ Μπετλ, βρέθηκε στη Νορμανδία και είδε για πρώτη φορά το μήνυμα του μακαρίτη πλέον άντρα της, ο οποίος πέθανε σε ηλικία 93 ετών πριν από 3 χρόνια.



Η συγκίνηση, όπως ήταν αναμενόμενο, ήταν έκδηλη με τη γηραιά κυρία να αγγίζει το μήνυμα του άντρα της, το οποίο διατηρείται όπως ακριβώς γράφτηκε πριν από 71 περίπου χρόνια.

Δείτε εδώ


Παρασκευή 12 Ιουνίου 2015

Αποκαλύπτεται η αεροπορική βάση-φάντασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου


Μια αεροπορική βάση στο Όρεγκον των ΗΠΑ, η οποία λειτουργούσε ως ορμητήριο αερόπλοιων του πολεμικού ναυτικού της χώρας, έκλεισε το 1948 και σχεδόν 70 χρόνια αργότερα αποκαλύπτεται και πάλι, χάρη στη φωτογραφική τεκμηρίωση του Τζόνι Ιού, ενός φωτογράφου που αρέσκεται να εντοπίζει και να απαθανατίζει κατασκευές-φαντάσματα του παρελθόντος.


Η αεροπορική αυτή βάση έχει τη δική της ιστορία και μετά την εγκατάλειψή της, παρέμεινε κρυμμένη στην πυκνή βλάστηση και στη λήθη, καθώς η Φύση έσπευσε να καλύψει τα ανθρώπινα ίχνη, κρύβοντας τα θηριώσδη υπόστεγα και τις άλλες κατασκευές από το ανθρώπινο μάτι.



Λίγοι άνθρωποι έχουν εισέλθει στη βάση από τότε, με τα ίχνη του παρελθόντος να αφηγούνται τη δική τους ιστορία, μια από τις οποίες συγκλονίζει, σχεδόν 70 χρόνια αργότερα: Πρόκειται για τα συντρίμμια ενός αεροσκάφους SB2C-5 Helldiver, το οποίο ανέλαβε ο πιλότος Ρόμπερτ Σμέντλεϊ να παετάξει σε άλλο αεροδρόμιο το 1948, καθώς η βάση στο Όρεγκον θα έκλεινε για πάντα.



Η πτήση αυτή όμως έμελλε να είναι η τελευταία για τον έμπειρο πιλότο, καθώς το αεροσκάφος του συνετρίβη, με τα συντρίμμια να εντοπίζονται κατά τύχη από φυσιολάτρες αρκετά χρόνια αργότερα. Μεταξύ των αντικειμένων που ανέσυραν από το σημείο της συντριβής ήταν ένα τηλεγράφημα που έστειλε ο Σμέντλεϊ στη σύζυγό του και το μόλις 7 μηνών παιδί τους, 11 ημέρες πριν τη συντριβή: "Επιστρέφω σπίτι. Με αγάπη. Μπομπ"


Δείτε εδώ την ενδιαφέρουσα φωτοπεριπλάνηση του Τζόνι Ιού


Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015

Εκτίθενται για πρώτη φορά τα ευρήματα από το ναυάγιο του "Ερέβους" του 1846

Χρειάστηκε να τρυπήσουν πάγους δύο μέτρων για να καταφέρουν να καταδυθούν για πρώτη φορά το 2014 οι Καναδοί αυτοδύτες που ανέλκυσαν αντικείμενα από το ναυάγιο του "Ερέβους" του πλοίου του Βρετανού εξερευνητή Τζον Φράνκλιν, ο οποίος το 1845 αναζητούσε το "βορειοδυτικό πέρασμα", στις παρυφές του Βόρειου Αρκτικού Κύκλου, ανάμεσα στον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό, το οποίο θα αποτελούσε νέα εμπορική οδό της Βρετανικής αυτοκρατορίας με την Ασία και κυρίως την Κίνα. 

Οι καταδυτικές αποστολές συνεχίστηκαν και αυτές τις ημέρες εκτίθενται για πρώτη φορά μετά τη συντήρηση και την καταλογογράφησή τους 15 αντικείμενα που ανασύρθηκαν από το ναυάγιο, μεταξύ των οποίων ένα κανόνι, η καμπάνα του πλοίου που βοήθησε στην ταυτοποίησή του, αλλά και άλλα μικρότερα καθημερινά αντικείμενα του πληρώματος. 


Η ιστορία της αποστολής του Φράνκλιν, τις εποχές των μεγάλων εξερευνήσεων της βιομηχανικής επανάστασης του 19ου αιώνα σημαδεύτηκε από το χαμό όλων των μελών της, υπό μαρτυρικές συνθήκες, καθώς τα δύο πλοία τους το "Έρεβος" και ο "Τρόμος", αποκλείστηκαν για σχεδόν ενάμισι χρόνο στους πάγους, με 24 άτομα να πεθαίνουν από τις ελλείψεις και τις κακουχίες. Όταν οι επιζώντες αποφάσισαν να περπατήσουν μέχρι να βρουν κάποιο ίχνος πολιτισμού, χάθηκαν και αυτοί, με μερικά από τα κόκκαλα που βρέθηκαν σε αποστολές εντοπισμού τους να μαρτυρούν ότι φαγώθηκαν από τους συτντρόφους τους.


Όπως κατέδειξε η ενάλια αρχαιολογική έρευνα, το πλοίο συνθλίφτηκε από τους πάγους και βυθίστηκε, παραμένοντας χαμένο για 160 περίπου χρόνια, μέχρι την τυχαία ανακάλυψή του από τους Καναδούς. 


Διαβάστε εδώ και εκεί το χρονολόγιο της ανακάλυψης και παραπέρα πληροφορίες για την έκθεση των ανελκυσθέντων ευρημάτων. 











Η Συμφωνία της Βάρκιζας το 1945, όπως την αποτύπωσε η "Ελεύθερη Ελλάδα" του ΕΑΜ


Η Συμφωνία της Βάρκιζας, η οποία υπογράφηκε στις 12 Φεβρουαρίου του 1945, σηματοδότησε και το τυπικό τέλος των Δεκεμβριανών, της ένοπλης δηλαδή σύγκρουσης των δυνάμεων του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ που υποστηρίζονταν από το ΚΚΕ, με τις πιστές στην κυβέρνηση δυνάμεις και τους Άγγλους, ο ρόλος των οποίων συντέλεσε αποφασιστικά έτσι ώστε η πλάστιγγα να γείρει υπέρ των κυβερνητικών στις σκληρές μάχες που διεξάχθηκαν στην Αθήνα.


Μέσα από το φύλλο της 20ης Φεβρουαρίου του 1945 της εφημερίδας "Ελεύθερη Ελλάδα", η οποία απηχούσε τις απόψεις και τις θέσεις του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, διαφαίνονται πολλά και ενδιαφέροντα ιστορικά στοιχεία, τόσο για τη στάση του ΚΚΕ, όσο και για την πραγματικότητα που θα οδηγούσε σε νέα όξυνση της κατάστασης, με ευθύνες και των δύο πλευρών, με επακόλουθο την έκρηξη της θρυαλλίδας του αδελφοκτόνου εμφυλίου πολέμου που αιματοκύλισε και δίχασε τη χώρα μας για δεκαετίες. 


Η Συμφωνία της Βάρκιζας εδώ





Πληροφορίες για την "Ελεύθερη Ελλάδα", εδώ

Πέμπτη 4 Ιουνίου 2015

Αρχίζει η ανέλκυση του θησαυρού από τον... Τιτανικό του 1860

 

Το τροχήλατο ατμόπλοιo SS Connaught, ένα υπερπολυτελές ποντοπόρο σκάφος, εφάμιλλο του Τιτανικού σε ανέσεις, βυθίστηκε το 1860 και παρά τις δραματικές συνθήκες, διασώθηκαν και οι 600 επιβαίνοντες και πλήρωμα από άλλο πλοίο που βρισκόταν στην περιοχή, όταν οι σωσίβιες λέμβοι του Connaught παρασύρθηκαν από τα κύματα.

 

 Το 2014 το ναυάγιο εντοπίστηκε από ομάδα ερευνητών, οι οποίοι με τη βοήθεια μη επανδρωμένου ρομποτικού υποβρυχίου επιβεβαίωσαν ότι οι εικόνες του σόναρ ανταποκρίνονταν στα χαρακτηριστικά του τροχήλατου ατμόπλοιου, με τους χαρακτηριστικούς κινητήριους τροχούς να βρίσκονται ακόμα στη θέση τους.


Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, μετά από μια διετία σχεδιασμού της επιχείρησης, η εταιρεία Endurance Exploration Group θα ξεκινήσει την τεχνικά δύσκολη απόπειρα ανέλκυσης του θησαυρού του ναυαγίου, ο οποίος αποτελείται από χιλιάδες χρυσά νομίσματα και προσωπικά αντικείμενα αξίας των επιβατών του.


Διαβάστε εδώ και εκεί για το SS Connaught και θυμηθείτε την ιστορία του τροχήλατου ατμόπλοιου "ΠΑΤΡΙΣ" που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Κέας το 1868 εδώ, εδώ και εδώ

Τρίτη 2 Ιουνίου 2015

Το Λιβόρνο, τα... αλαμπουρνέζικα και ο Ελληνοϊταλικός Πόλεμος


Ο Ελληνοϊταλικός πόλεμος, εκτός από τα βουνά, διεξαγόταν και μέσα από τις σελίδες προπαγανδιστικών εντύπων και ανακοινωθέντων, μέσα από τα οποία αποτυπωνόταν η προσσπάθεια των δύο πλευρών να συνεγείρουν την κοινή γνώμη και να χαλυβδώσουν το εθνικό φρόνημα του άμαχου πληθυσμού.

'Ενα χαρακτηριστικό "αποτύπωμα" του... πολέμου των λέξεων ήταν ένα μονόστηλο στο περιοδικό "Ναυτική Ελλάς" του Δεκεμβρίου του 1940, στο οποίο γίνεται... αναδρομή στο 18ο αιωνα και τη δημιουργία της λέξης "αλαμπουρνέζικα" που έφτασε στις μέρες μας να υποδηλώνει τα "ακατανόητα".

Ο λόγος βέβαια που ο ανώνυμος συντάκτης του περιοδικού αξιοποιεί τη λέξη αυτή, είναι τα επίσημα πολεμικά ανακοινωθέντα των Ιταλών, στα οποία οι πληροφορίες ήταν αντικρουόμενες, με τους ίδιους να προελαύνουν, αλλά και να υποχωρούν και να "προσπαθούν να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα".

Πολλές φορές, ο πόλεμος φαίνεται ότι περνάει από τα πεδία των μαχών στα.. λεξικά.
 

Ναυτική Ελλάς: Ο "πόλεμος" της προπαγάνδας το 1940-41


Εκτός από τα πεδία των μαχών, ο ελληνοϊταλικός πόλεμος του 1940-41 διεξαγόταν και μέσα από τις σελίδες προπαγανδιστικών εντύπων και από τις δύο πλευρές.



Χαρακτηριστικό παράδειγμα της έντυπης προπαγάνδας που αποσκοπούσε στην προβολή των ελληνικών όπλων σε ξηρά, αέρα και φυσικά θάλασσα είναι δύο τεύχη του περιοδικού "Ναυτική Ελλάς", του Δεκεμβρίου του 1940 και του Ιανουαρίου του 1941.


Εκτός από αναφορές σε πολεμικά κατορθώματα -φανταστικά ή μη- όπως για παράδειγμα η αναφορά για κατάρριψη 12 ιταλικών αεροπλάνων σε μια αερομαχία πάνω από την Αλβανία, υπάρχουν και πολλές γελοιογραφίες που σατιρίζουν τον Ιταλό φασίστα δικτάτορα Μπενίτο Μουσολίνι και τους... "κοκορόφτερούς" του.