Translate

Τετάρτη 6 Απριλίου 2016

WW2 Greek Army 1940 Reenacting Team - Bringing History to life, 76 years after





Story in Greek - ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΝΤΕ "ΚΛΙΚ" ΕΔΩ

Λένε "ΟΧΙ" και φωνάζουν "ΑΕΡΑ!" 74 χρόνια μετά - Η Ομάδα Αναβίωσης ΕΣ 1940

The last soldiers who fought in the mountains of Greece and Albania against the fascist Italian invaders back in 1940 are slowly disappearing, as most of them are now in their ninth decade of life. 

Fond memories and faded black and white photographs capture the moments experienced by Greek soldiers who were fighting at the front and crashed the fascist hordes of Mussolini, giving a message of dignity and courage.

Today, 76 years after the saga of the Albanian front, a group of Greek reenactors wants to keep these memories alive and give a new life in an important page of the country's recent history.

Although reenactment is widespread in countries such as the US, UK, France, Poland and Germany, covering various historical periods, from antiquity to today, reenactment in Greece is still in its infancy.

A group of Greeks simulates the conditions that Greek soldiers experienced at that time, and see it as an alternative way to remind those historic times and also highlight the contribution of the Greek Army in the early years of the Second World War, when Greece was the last bastion of freedom in Europe, as, apart from Britain, all other countries had already capitulated to the nazis.

"The message we want to spread is that when the Greeks are working together and are getting organized, they can achieve their goals and the historical period we chose to reenact is a typical example", the reenactment team says, adding: 


"Initially, our knowledge was limited, but with research and with the assistance of people who knew details, we managed to create uniforms, equipment and accessories. We were lucky to borrow from friends and collectors who believed and supported our difficult task, at least one authentic piece of equipment, which, thanks to the skills of our team, we were able to reconstruct at our own cost."





























































Τρίτη 5 Απριλίου 2016

Then and now, 75 years apart: Arpalouki bunker complex, April 1941 - April 2016


Lt. Colonel (ret.) Ilias Kotridis has positively identified a photo of a Greek bunker, which was shot by an unnamed German soldier back in April 1941.

Arpalouki Bunker Complex, located at 41°20'54"N  23°15'35"E
By comparing the black and white photo with a colour photo Lt. Colonel (ret.) Ilias Kotridis shot recently, it is obvious that this bunker -minus the gun- is located at Arpalouki bunker complex.


Even the battle damage, bullet holes are still there, 75 years after the German offensive. 

See for yourself!



Further reading:



Tα εγκλήματα της Luftwaffe και της Βασιλικής Ιταλικής Αεροπορίας (Regia Aeronautica) κατά την εισβολή στην Ελλάδα



12 Mαρτίου 1941
Το Ελληνικό νοσοκομειακό πλοίο "Σωκράτης" γεμάτο τραυματίες και άρρωστους Έλληνες στρατιώτες του μετώπου πλέει στο Ιόνιο πέλαγος ανοιχτά της νησίδας Σέσουλα στην περιοχή της Λευκάδας. 

Φέρει ευδιάκριτα το σήμα του Ερυθρού Σταυρού που δηλώνει ότι πρόκειται για νοσοκομειακό πλοίο και προστατεύεται από τη Συνθήκη της Χάγης του 1907, σύμφωνα με την οποία τα πλοία που φέρουν ευδιάκριτα το σταυρό προστατεύονται από επιθέσεις κάθε μορφής.


Η πρώτη από τις 3 σελίδες από το Ημερολόγιο Πολέμου του ΠΝ που βρίσκεται στην Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού και αφορά τη βύθιση του "Σωκράτης"

Στον ορίζοντα εμφανίζεται Ιταλικό βομβαρδιστικό τύπου CANT. 

Από μικρό  ύψος (200-300 μ) εξαπολύει βόμβες που αστοχούν για πολύ λίγο και σοκάρουν και τους Έλληνες αλλά και τους συμμάχους όπως φαίνεται από δημοσιεύματα της εποχής σε εφημερίδες της Ελλάδας, Αγγλίας, Αυστραλίας και  Καναδά.

Οι ευδιάκριτοι σταυροί του Ερυθρού Σταυρού δεν εμπόδισαν τους Ιταλούς και έδωσαν ένα ακόμα δείγμα για τον πόλεμο που έκαναν οι δυνάμεις των φασιστικών καθεστώτων του Άξονα.


Iταλικό βομβαρδιστικό τύπου Cant 1007bis
Μετά από σχεδόν ένα μήνα, τον Απρίλιο  του 1941,  η  Γερμανική αεροπορία θα βομβαρδίσει Ελληνικά και συμμαχικά πλοία στα πλαίσια της επιχείρησης Marita, της επιχείρησης της Γερμανικής εισβολής στην Ελλάδα.


Το νοσοκομειακό πλοίο "Σωκράτης" (Πηγή φωτό: nautilia.gr)
Οι Γερμανοί θα αποδείξουν πόσο υπερόπτες και δολοφόνοι ήταν καθώς θα στοχοποιήσουν ανεξαιρέτως όλα τα Ελληνικά και συμμαχικά πλοία συμπεριλαμβανομένων και των νοσοκομειακών και θα τα βυθίσουν ακόμα και όταν αυτά δε διέθεταν καμία προστασία και προστατεύονταν από Διεθνείς Συνθήκες.


Φωτογραφία από το ναζιστικό προπαγανδιστικό έντυπο Der Adler στο οποίο φαίνεται αναγνωριστική φωτό της Luftwaffe των αγκυροβολημένων πλοίων στον κόλπο στα Αντίκυρας. Διακρίνεται από δεξιά το Σωκράτης, το Θεδώλ, το Θεοδώρα και στην παραλία στα Άσπρα Σπίτια η δεξαμενοφορτηγίδα ΒΑΡΥ.

Θα βυθίσουν το Νοσοκομειακό πλοίο "Ελληνίς" που αρχικά δέχθηκε επίθεση κοντά στη νήσο Οξιά προσεγγίζοντας το λιμάνι της Πάτρας όπου στη συνέχεια προσαράχθηκε χάρις στις ηρωικές προσπάθειες του καπετάνιου του, το νοσοκομειακό ατμόπλοιο "Πολικός" που βυθίστηκε στις 24 Απριλίου 1941, σε μικρή απόσταση από τις ακτές της λουτρόπολης των Μεθάνων, το "Έσπερος" που βυθίστηκε αγκυροβολημένο έξω από το Μεσολόγγι, το "Αττική" που βυθίστηκε νύχτα  μεταξύ 11ης και 12ης Απριλίου και  υπήρξε και το πιο τραγικό περιστατικό, καθώς είχε αποτέλεσμα το θάνατο 28 ανθρώπων αν και έπλεε  πλήρως φωτισμένο κοντά στο Κάβο Ντόρο (δηλώνοντας ότι ήταν νοσοκομειακό πλοίο) και το "Άνδρος" που βυθίστηκε αγκυροβολημένο στο Λουτράκι, σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, από την Ιταλική αεροπορία (Regia Aeronautica).


Δημοσίευμα για την επίθεση σε νοσοκομειακό πλοίο στο Νεολόγο της Πάτρας 13.3.1941
Θα ασχοληθούμε πάλι με την  περίπτωση του "Σωκράτης"  που το αρχειακό και φωτογραφικό υλικό από τα Ελληνικά πολεμικά ημερολόγια που διασώζονται στην Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού αλλά και τους ίδιους τους Γερμανούς που δημοσίευσαν προπαγανδιστικές φωτογραφίες και άρθρα σε έντυπα της εποχής αποδεικνύουν  την αναίτια επίθεση και τη βύθιση των Ελληνικών νοσοκομειακών πλοίων και στοιχειοθετούν  ένα ακόμα έγκλημα πολέμου κατά της Ελλάδος που ουδέποτε αναγνωρίστηκε και πληρώθηκε, όπως συνήθως γίνεται όταν ο αδύναμος πληρώνει τη νύφη και αν και όταν τα καταφέρει να δικαιωθεί, αν είναι Έλληνας, συχνά προδίδεται από τους ηγέτες του.

Δημοσίευμα της Καναδικής εφημερίδας Ottawa Citizen, 13 Μαρτίου 1941

Αντίκυρα  22 Απριλίου 1941
Σύμφωνα με κατάθεση του πλοιάρχου του "Σωκράτης" κ. Αρβανίτη που διασώζεται στο ημερολόγιο πολέμου του ΠΝ  3 πλοία είχαν αγκυροβολήσει στο νότιο άκρο  του κόλπου της Αντίκυρας.

Το νοσοκομειακό "Σωκράτης", που εκτελούσε μικρές επισκευές είχε φτάσει στον κόλπο της Αντίκυρας στις 16 Απριλίου του 1941 και είχε αγκυροβολήσει με κάλυψη το ψηλό βουνό στη Δυτική άκρη του κόλπου. Ένα μικρό πετρελαιοφόρο, το Thedol έχε αγκυροβολήσει 300 μέτρα ανατολικότερα.


Το νοσοκομειακό πλοίο "Σωκράτης" στο λιμάνι του Πειραιά (Πηγή φωτό: nautilia.gr)
Ακόμα πιο ανατολικά είχε αγκυροβολήσει στις 17/4 ένα μεγαλύτερο πετρελαιοφόρο, το Θεοδώρα.

Στις 22 Απριλίου ώρα 9:20  το πρωί 24 αεροσκάφη Junkers 87 Stukas  σε 3 σμήνη φάνηκαν στον ουρανό σε ύψος 3000 μέτρων περίπου. 

Εκτελούσαν για αρκετή ώρα αναγνωριστικές πτήσεις σε όλο τον κόλπο μέχρι της ακτής της Δεσφίνης κάνοντας κύκλους. Μετά άρχισαν τις επιθέσεις  καθέτου εφορμήσεως. 

Αν και οι αρχικές επιθέσεις δεν είχαν επιτυχία καθώς οι βόμβες αστόχησαν οι πιλότοι των Γερμανικών βομβαρδιστικών που στο μεταξύ είχαν διαπιστώσει πως επιτίθεντο μεταξύ των άλλων και σε ένα μη οπλισμένο νοσοκομειακό πλοίο συνέχισαν τις σφοδρές τους επιθέσεις.
Δημοσίευμα της Αυστραλιανής εφημερίδας The Telegraph (Brisbane) της  13 Μαρτίου 1941

Στη συνέχεια κατά την επίθεση του 2ου σμήνους των βομβαρδιστικών που έριξαν περίπου 50 βόμβες, μια εξ αυτών  έπληξε το "Σωκράτης" μεταξύ της καπνοδόχου και της πρύμνης. Το πλοίο άρχισε να παίρνει κλίση.

Κατά την επίθεση του 3ου σμήνους τα Στούκας έριξαν στο "Σωκράτης" πάλι 50 περίπου βόμβες.

Τρεις  ακόμα βόμβες έπληξαν το πλοίο, μία στο πρυμναίο βαρούλκο και 2 μεταξύ καπνοδόχου και πρυμναίου ιστού. 

Το πλοίο άρχισε να βυθίζεται από την πρύμνη που βρισκόταν προς τη στεριά που  είχε δεθεί το πλοίο από τους βράχους της ακτής. Και τα δύο πετρελαιοφόρα που βρίσκονταν κοντά βυθίστηκαν επίσης.


Φωτογραφίες της Luftwaffe που προέρχονται από το 8ο σώμα αεροπορίας και δημοσιεύτηκαν σε προπαγανδιστικά περιοδικά και βιβλία αποδεικνύουν το έγκλημα. Διακρίνεται το Σωκράτης να βομβαρδίζεται. Δίπλα , πίσω από το πυκνό καπνό φλέγεται το  μικρό πετρελαιοφόρο Θεδώλ.
Έρευνα: Γιώργος Καρέλας  σε Γερμανικά και Ιταλικά αρχεία και στο Mουσείο Ιστορίας Πολεμικού Ναυτικού στο Βοτανικό.


Ο Γιώργος Καρέλας ευχαριστεί τον Νίκο Καρατζά για τη γνωστοποίηση των φωτογραφιών του Der Adler και τον Βύρωνα Τεζαψίδη για τις φωτογραφίες του 8ου σώματος αεροπορίας της Luftwaffe.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ



Στην  φωτογραφία οι Γερμανοί, σκοπίμως μάλλον, δείχνουν τα πλοία ως πολύ μεγαλύτερης χωρητικότητας, τακτική που ακολουθούσαν και οι πιλότοι της Luftwaffe για να πιστώνονται βυθίσεις πλοίων μεγαλύτερης χωρητικότητας πράγμα που ακόμα και προσκομίζοντας σχετικές φωτογραφίες δεν ήταν εύκολο να αποδειχθεί. 

Εύκολο ωστόσο ήταν να αποδέχονται  με χαρά οι Γερμανοί τις επιτυχίες ακόμα και αν ήταν εγκληματικές ενέργειες.

Δευτέρα 4 Απριλίου 2016

6 April 1941-6 April 2016: 75 years since the nazi invasion of Greece


On April 6, 1941 the nazi hordes initiated the invasion of Greece, the last European country to remain free, with the exception of Britain. 

Follow pierrekosmidis.blogspot.com and WW2 Wrecks in Greece for a series of stories, featuring previously unreleased photos, from the Battle of "Metaxas Line".




Uncovered! Air attacks against hospital ships: The forgotten war crimes of Luftwaffe and Regia Aeronautica in Greece, 1941

The hospital ship "Socrates" at the port of Piraeus, while stretcher bearers wait 

Photos and Research by George Karelas

Text adapted by Pierre Kosmidis

A series of deadly air attacks by the Luftwaffe and Regia Aeronautica against Greek hospital ships in 1941 have remained largely forgotten for decades.

Thanks to the efforts of researcher George Karelas, these war crimes are now uncovered and demonstrate that both the Italian fascist regime and the nazi Germans did not respect the Hague Convention of 1907, attacking unarned ships that were clearly marked as hospital ships.


A report that appeared at the Greek newspaper "Neologos" on March 13, 1941, mentioning the unprovoked air attack of an italian aircraft against the hospital ship "Socrates" 
Despite the fact that both Italy and Germany had signed and ratified the Hague Convention, air attacks against clearly recognizable hospital ships were conducted both by the nazi Luftwaffe, as well as the fascist Regia Aeronautica.

These war crimes, since the hospital ships were clearly marked, unarmed and the attackers had been notified in advance of their role are yet another example of the ruthlessness of the Italian and German air forces.

The air attacks were premeditated and conducted in cold blood, against defenseless vessels that were clearly identified as hospital ships. 

The Hague Convention on Hospital Ships, a 1904 multilateral treaty, supplemented the 1899 Hague Convention for the adaptation to Maritime Warfare of the Principles of the Geneva Convention. 


An aerial reconnaissance photo shot on April 22nd, 1941, showing "Socrates" (far right) and other Greek shipping (Thedol, Theodora and Vary) at the bay of Antikyra  
The convention established that during times of war, hospital ships would be protected from attacks of any kind. 

The air attacks
The first recorded air attack was conducted on 12 March 1941 by an Italian bomber, most probably a CANT, which bombed the Greek hospital ship "Socrates" carrying wounded soldiers from the front, in the Ionian Sea off Lefkada island. 
A report that appeared on March 13, 1941 on the Australian newspaper "Telegraph" regarding the bombing of "Socrates" by the Italian Air Force
The Italian bomber dropped its bombs from a height of approximately 200 to 300 metres, as evidenced by reports of the time in newspapers of Greece, England, Australia and Canada. Fortunately though, the Italian bombs missed the hospital ship and only caused minimal damage and no casualties and "Socrates" continued its voyage.


Photo shot right after the Lufwaffe air attack in Antikyra bay
In April 1941, while the nazi invasion of Greece codenamed "Operation Marita" was in full swing, the German air force bombed Greek and Allied shipping, including hospital ships, with devastating effect.

The Hospital ship "Ellinis" was attacked near the island of Oxia, while approaching the port of Patras and was beached by her captain, in order to save the injured soldiers and crew.

The hospital steamer "Polikos" was bombed and sunk on April 24, 1941, at a short distance from the shores of the spa town of Methana.

The hospital ship "Esperos" was bombed and sunk, while at anchor in Messolonghi.


Report that appeared on "Ottawa Citizen", March 13, 1941

The hospital ship "Attiki" was attacked during the night of 11 to 12 April 1941 and cost the lives of 28 people while sailing with her lights fully lit, in order to demonstrate her hospital ship colours near Cavo Doro.

Another hospital ship, "Andros", was bombed by the Italian Air Force (Regia Aeronautica) while anchored in Loutraki, according to eyewitness accounts.


CANT Z 1007 Italian bomber aircraft

Antikyra, April 22, 1941

According to the War Diary of Captain Arvanitis who was commanding "Socrates", three ships were anchored at the southern end of Antikyra Gulf.

The hospital ship "Socrates" reached Antikyra Gulf on 16 April 1941 and was performing minor repairs.  

A small tanker, the "Thedol" was anchored at a distance of 300 meters to the east of "Socrates".

Further east a larger tanker, the "Theodora", anchored on April 17.


"Socrates" being bombed by the Luftwaffe, while "Thedol" is sinking

The Luftwaffe air attacks

On April 22 at 9:20 a.m. 24 Junkers 87 Stuka dive bombers were observed at a height of about 3000 meters.

While the Luftwaffe aircraft performed reconnaissance flights and circled the bay, with the hospital ship clearly marked, the Stuka dive bombers launched their attacks. 

Despite the fact that the initial attacks were not successful because the bombs missed, the German pilots identified the hospital ship but nevertheless continued their violent attacks.

In the second wave, during which approximately 50 bombs were dropped, one of them hit "Socrates" between the funnel and the stern. The hospital ship immediately started listing.

During the third wave attack, the Stuka bombers attacked once again the hospital ship.

Three more bombs hit "Socrates", one in the aft winch and two between the funnel and the aft mast.
Excerpt from the War Diary of the Hellenic Navy, regarding the air attack of the hopital ship "Socrates" 
The hospital ship started to sink swiftly stern first, while both tankers ("Thedol" and "Theodora") had the same fate.


Research: George Karelas in German and Italian archives and the History Museum of the Hellenic Navy.


George Karelas wishes to thank Nikos Karatzas for the "Der Adler" magazine photos and Byron Tezapsides for the photos of the Luftwaffe 8th Air Fleet.

NOTE
In this photo, the Germans deliberately show the ships with a much larger tonnage, in order to magnify their successes. The fact that the nazis used those photos for propaganda purposes, is a further proof of their attacks against hospital ships.

Δευτέρα 28 Μαρτίου 2016

The Hellenic Navy vessel that fought on D-Day and became a WW2 floating museum


After the Second World War, many ships that were not sold for scrap metal, were transferred to allied countries.


One of those vessels, the LST-325 (Landing Ship Tank), which was built in 1943, was given to Greece in 1964 and remained until decommissioning in 1993 in the ranks of the Hellenic Navy. 

Vessels of the Greek Navy at Salamis, August 31, 1979
From left to right:
Ex- USS LSM-399 - Lieutenant Roussen (L-164)
Ex- USS LSM-45 - Lieutenant Grigoropoulos (L-161)
Ex- USS LSM-102 - Lieutenant Tournas(L-162)
Ex- USS Potter County (LST-1086) - Ikaria (L-154)
Ex- USS Page County (LST-1076) - Crete (L-171)
Ex- USS Boone County (LST-389) - Lesvos (L-172)
Ex- USS Bowman County (LST-391) - Rhodes(L-157)
Ex- USS LST-325 - Syros (L-144)

The ship was purchased in 2000 by The USS Ship Memorial, Inc.

This specific type of vessels is extremely rare, as only two of her type are surviving in the US, although some are still in service with various... contemporary navies of the world.


LST-325 was again reactivated in 1963 and transferred to Greece in May 1964. Named Syros (L-144) she served in the Greek Navy until December 1999 when she was decommissioned for the third time. 


In 2000 she was acquired by The USS Ship Memorial, Inc., and sailed back across the Atlantic for the final time, arriving in Mobile, Alabama on 10 January 2001. 


One of only two World War II LSTs to be preserved in the United States, LST-325 is currently docked in Evansville, In. She has become a museum and memorial ship to the men who bravely served their country aboard LSTs.

LST-325 was launched on 27 October 1942, at Philadelphia, Pennsylvania. 

The ship operated in the North Africa area and participated in the invasions at Gela, Sicily and Salerno, Italy. On 6 June 1944, LST-325 was part of the largest armada in history by participating in the Normandy Landings at Omaha Beach. 


She carried 59 vehicles, 31 officers and a total of 408 enlisted men on that first trip. On her first trip back to England from France, LST-325 hauled 38 casualties back to a friendly port. 

Over the next nine months, Navy records show LST-325 made more than 40 trips back and forth across the English Channel, carrying thousands of men and pieces of equipment needed by troops to successfully complete the liberation of Europe. 


The ship continued to run supply trips between England and France before returning to the United States in March 1945. LST-325 was decommissioned on 2 July 1946, at Green Cove Springs, Florida, and laid up in the Atlantic Reserve Fleet.

The ship was placed in service with the Military Sea Transportation Service in 1951 as USNS T-LST-325, and took part in "Operation SUNAC" (Support of North Atlantic Construction), venturing into the Labrador Sea, Davis Strait, and Baffin Bay to assist in the building of radar outposts along the eastern shore of Canada and western Greenland.


Struck from the Naval Vessel Register, on 1 September 1961, T-LST-325 was transferred to the Maritime Administration (MARAD) for lay up in the National Defense Reserve Fleet.

LST-325 was sent to Greece on 1 September 1964, as part of the grant-in-aid program. She served in the Hellenic Navy as RHS Syros (L-144) from 1964 to 1999.

Sources: 1 2 3