Translate

Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

"Πόλεμος" Ουρουγουάης-Γερμανίας για τα απομεινάρια του θωρηκτού τσέπης Graf Spee


Αμηχανία στις κυβερνήσεις της Ουρουγουάης και της Γερμανίας προκαλεί η πρόθεση συλλέκτη να πουλήσει αντικείμενα που ανέσυρε από το ναυάγιο του θωρηκτού τσέπης Graf Spee, το οποίο βυθίστηκε από το πλήρωμά του σε βάθος μόλις 11 μέτρων το 1939 στο Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης.

Αν και οι πρώτες απόπειρες ναυαγιαίρεσης πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου από εταιρεία "βιτρίνα" των Βρετανών, οι οποίοι αναζητούσαν τον εξοπλισμό ελέγχου πυρός του πλοίου, μόλις το 2004 ξεκίνησε ολοκληρωμένη προσπάθεια ανέλκυσης τμημάτων του ναυαγίου, επειδή αποτελούσε κίνδυνο για τη ναυσιπλοϊα λόγω του μικρού βάθους στο οποίο βρισκόταν.



Ένας Ουρουγουανός επιχειρηματίας, ο Αλφρέδο Ετσεγκαράι, με την άδεια της κυβέρνησης της χώρας του ανέλκυσε πολλά αντικείμενα από το ναυάγιο, μεταξύ των οποίων και το ναζιστικό αετό που βρισκόταν στην πρύμνη του πλοίου, βάρους 350 κιλών και μήκους 2 μέτρων περίπου, το 2006.

Σήμερα ο Ετσεγκαράι δηλώνει ότι θέλει να πουλήσει το εύρημά του, το 50% του οποίου ανήκει σε εκείνον με το υπόλοιπο 50% να ανήκει στην κυβέρνηση της Ουρουγουάης. Ο ίδιος όμως δηλώνει ότι η γερμανική κυβέρνηση, προφανώς επειδή δε θέλει να σκαλίσει το ναζιστικό παρελθόν της χώρας και να θυμίσει το ρόλο της Γερμανίας, δεν επιθυμεί τη δημόσια έκθεση ή την πώληση του ναζιστικού αυτού συμβόλου και προτιμά να παραμείνει στην αποθήκη που βρίσκεται από το 2006.



Αν και η κυβέρνηση της Ουρουγουάης και η πρεσβεία της Γερμανίας δεν έχουν προβεί σε κάποια δημόσια δήλωση, γεγονός είναι ότι αμφότερες οι πλευρές προτιμούν να σπρώξουν κάτω από το χαλί το ναζιστικό παρελθόν που ενώνει τις δύο χώρες, καθώς περισσότεροι από 9.000 Γερμανοί εγκληματίες ναζί βρήκαν φιλόξενο καταφύγιο στη χώρα της Λατινικής Αμερικής, μακριά από αδιάκριτα βλέμματα και διώξεις.

 

 


Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Μάλιν Χεντ: Το υποβρύχιο "νεκροταφείο" που κρύβει ακόμα χρυσό αξίας 6 εκ. λιρών!


Η βόρεια πλευρά της Ιρλανδίας κρύβει ένα υποβρύχιο... "νεκροταφείο", καθώς πολλά ναυάγια και από τους δύο παγκόσμιους πολέμους αναπαύονται στο βυθό, είτε χτυπημένα από θαλάσσιες νάρκες, είτε από τορπίλες υποβρυχίων.



Ανάμεσα στα διάφορα ναυάγια που βρίσκονται διάσπαρτα στο βυθό, βρίσκεται το βρετανικό θωρηκτό "HMS Audacious", το οποίο βυθίστηκε το 1914 μετά από πρόσκρουση σε νάρκη, αλλά και το ατμόπλοιο "SS Laurentic", το οποίο μετέφερε χρυσές ράβδους και βυθίστηκε το 1917. Από το πολύτιμο φορτίο του Laurentic δεν έχουν βρεθεί ράβδοι χρυσού αξίας 6 εκατ. λιρών και έτσι έχει πλέον η αναζήτησή τους έχει αποκτήσει διαστάσεις τοπικού μύθου.

Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2014

C 27A: Τα αγόρασαν για 486 εκατ. δολάρια, τα πούλησαν για παλιοσίδερα αξίας 32.000!


Μια πρωτοφανής, αν και ενδεικτική της ασυνεννοησίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, υπόθεση αποκαλύπτεται από το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, η οποία αφορά στην καταστροφή 16 μεταγωγικών αεροσκαφών τύπου C-27A που προορίζονταν να καλύψουν επιχειρησιακές ανάγκες της πολεμικής αεροπορίας του Αφγανιστάν.
Σύμφωνα με επιστολή που έδωσε ο ίδιος ο Τζον Σόπκο στη δημοσιότητα, ο υπεύθυνος δηλαδή της ανοικοδόμησης στο Αφγανιστάν, θέτει το ερώτημα για ποιο λόγο τα 16 αεροσκάφη που κόστισαν 486 εκατ. δολάρια για να αποκτηθούν και να εκσυγχρονιστούν, πωλήθηκαν έναντι μόλις... 32.000 δολαρίων και κατέληξαν παλιοσίδερα σε μάντρα σιδερικών.

Τέσσερα ακόμα αεροσκάφη του ίδιου τύπου παραμένουν σε αχρησία στη Γερμανία, με το μέλλον τους να είναι ακόμα άγνωστο.

Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2014

Τελικά... ΔΕΝ βρέθηκε το πλοίο του Κολόμβου



Φρούδες αποδείχθηκαν οι ελπίδες για τον εντοπισμό του πλοίου Σάντα Μαρία, με το οποίο ο Χριστόφορος Κολόμβος ανακάλυψε το Νέο Κόσμο.

Επιστημονική ομάδα της UNESCO, μετά από πρόσκληση της κυβέρνησης της Αϊτής, καταδύθηκε στο ναυάγιο και εντόπισε τεκμήρια που πιστοποιούν ότι το ναυάγιο είναι ύστερης χρονολογίας και δε μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι το πλοίο του Κολόμβου.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι ενάλιοι αρχαιολόγοι εντόπισαν χάλκινα καρφιά και άλλα αντικείμενα, τα οποία χρονολογούνται τουλάχιστον 100 χρόνια αργότερα από την ημερομηνία του ναυαγίου το Δεκέμβριο του 1492.

Ο εξερευνητής Μπάρι Κλίφορντ, ο οποίος ανακάλυψε το ναυάγιο και δημοσιοποίησε τις έρευνές του, οι οποίες σε ελάχιστο χρόνο έκαναν το γύρο του κόσμου, επιμένει πάντως ότι πράγματι πρόκειται για τη Σάντα Μαρία.

Ανέλκυσαν σπάνιο βομβαρδιστικό του Β' Παγκοσμίου από το βυθό της Βαλτικής


Ένα σπάνιο βομβαρδιστικό αεροσκάφος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ανελκύστηκε στη Βαλτική και πρόκειται να εκτεθεί στο Μουσείο Αεροπορίας της Κρακοβίας στην Πολωνία, αφού πρώτα γίνουν όλες οι απαραίτητες εργασίες συντήρησής του, μετά από 70 χρόνια παραμονής στο βυθό.

Πρόκειται για ένα Douglas A-20, το οποίο κατέπεσε υπό αδιευκρίνιστες ακόμα συνθήκες στη θάλασσα, όπου και παρέμεινε θαμμένο στο βυθό για περίπου 7 δεκαετίες.

Αν και κατασκευάστηκαν περίπου 7.500 Α-20 κατά τη διάρκεια του πολέμου, μόλις 6 παρέμειναν σε πτητική κατάσταση στις αρχές της δεκαετίας του 1960.

Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2014

Δύτες βρήκαν Στούκα σε βάθος 28 μέτρων

 
Ένα Στούκα σε βάθος τριάντα μέτρων στην Αδριατική, 340 χιλιόμετρα νότια του Ζάγκρεμπ της Κροατίας, εντόπισαν αυτοδύτες.


Το αεροναυάγιο είναι σε άριστη κατάσταση, όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες.





Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2014

Αυτοδύτες ήπιαν καφέ... 70 ετών που ανέσυραν από ναυάγιο

Ενα ναυάγιο πλοίου, του Sulina με ρουμάνικη σημαία, το οποίο τορπιλίστηκε στις 29 Μαϊου του 1942 από σοβιετικό υποβρύχιο στη Μαύρη Θάλασσα έκρυβε μια απρόσμενη ανακάλυψη για τους αυτοδύτες που καταδύθηκαν σε αυτό.

 Οι αυτοδύτες μεταξύ άλλων αντικειμένων στο ναυάγιο που διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση, εντόπισαν ένα σφραγισμένο μπουκάλι το οποίο ανέσυραν στην επιφάνεια.


Όταν άνοιξαν το μπουκάλι βρήκαν μέσα κόκκους καφέ, τους οποίους αφού άλεσαν, έφτιαξαν τον καφέ τους, ηλικίας... 70 ετών.

 

Προς μεγάλη τους έκπληξη, ο καφές ήταν μυρωδάτος και γευστικός, σαν να είχε βγει μόλις τώρα από το καφεκοπτείο.


Οι ίδιοι πάντως χαριτολογώντας δήλωσαν ότι ήταν μάλλον πιο καβουρδισμένος από όσο έπρεπε, αν και η γεύση του ήταν αναλλοίωτη, παρά τα 72 χρόνια παραμονής στο βυθό. 

 



Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2014

Ρεκόρ Γκίνες στα βάθη της αβύσσου και ο... βαθύτερος Έλληνας



Με μια κατάδυση στα 332,35 μέτρα στην Ερυθρά Θάλασσα, ο 41χρονος Αιγύπτιος αυτοδύτης Αχμέτ Γκαμπρ έγινε και επίσημα ο… βαθύτερος άνθρωπος στον Κόσμο, καταρρίπτοντας το ρεκόρ του Νοτιοαφρικανού Νούνο Γκόμες, με 318,25 μέτρα το 2005.



Η επίδοση του Γκαμπρ, η οποία επιτεύχθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου στα ανοιχτά της Ντάχαμπ της Αιγύπτου καταγράφηκε επίσημα χθες στα ρεκόρ Γκίνες και είναι από μόνη της ένα παράτολμο εγχείρημα, το οποίο απαίτησε προσεκτικό σχεδιασμό, μεγάλη εμπειρία και λίγη δόση… τρέλας, όπως ομολόγησε ο ίδιος ο Αιγύπτιος δύτης: 



«Προετοιμαζόμουν σχολαστικά για τέσσερα χρόνια για τη συγκεκριμένη κατάδυση, ελέγχοντας κάθε κομμάτι του εξοπλισμού μου σε πραγματικές συνθήκες και προσομοιώνοντας με τη βοήθεια καταδυτικού υπολογιστή όλες τις παραμέτρους της καθόδου μου στην άβυσσο», δήλωσε ο Γκαμπρ λίγο μετά την ανάδυσή του και συμπλήρωσε: «Ήθελα να αποδείξω ότι ο άνθρωπος μπορεί να επιζήσει -φυσικά με τον κατάλληλο εξοπλισμό και εκπαίδευση- σε μεγάλα βάθη και κυρίως να επιστρέψει στην επιφάνεια σώος».



Αν και η κάθοδος στο εξωπραγματικό βάθος των 332,35 μέτρων διάρκεσε μόλις 12 λεπτά, η διαδικασία της ανάδυσης στην επιφάνεια κράτησε ούτε λίγο ούτε πολύ 15 σχεδόν ώρες, προκειμένου ο Γκαμπρ να κάνει όλες τις απαραίτητες στάσεις αποσυμπίεσης. Κάθε κίνησή του καταγραφόταν από τους κριτές του Γκίνες, αλλά και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, προκειμένου να μην υπάρξει η παραμικρή αμφιβολία για το ρεκόρ.

Κώστας Θωκταρίδης, ο… βαθύτερος Έλληνας
212 μέτρα το 1994
Ο έμπειρος Έλληνας αυτοδύτης Κώστας Θωκταρίδης, με χιλιάδες ώρες κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, κρατάει εδώ και 20 χρόνια το ρεκόρ του… βαθύτερου Έλληνα, όταν καταδύθηκε το 1994 σε βάθος 212 μέτρων στα ανοιχτά της Επιδαύρου.


Εξηγώντας στον «Ε.Τ» το ρεκόρ του, ο κ. Θωκταρίδης σημείωσε ότι η δυσκολία σε αυτού του είδους τις καταδύσεις έγκειται στην πυκνότητα των εισπνεόμενων αερίων και πρωταρχικό πρόβλημα που καλείται να διαχειριστεί ο αυτοδύτης είναι το νευρολογικό σύνδρομο υψηλών πιέσεων (ΗPNS), ενώ  επειδή τα αέρια δε θερμαίνονται κατάλληλα για τέτοιου είδους καταδύσεις η αναπνευστική λειτουργία καθώς και η ανταλλαγή των αερίων είναι εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία. «Σε αυτό το επίπεδο, όπως του Αιγύπτιου ρέκορντμαν, υπάρχει ανάλογη εμπειρία σε βαθιές καταδύσεις. Η κάθοδος στην άβυσσο είναι απολαυστική όπως μια ελεύθερη πτώση, αυτό όμως που είναι εξαιρετικά βαρετό είναι η διαδικασία της ανάδυσης, μέσα από την οποία επιτυγχάνεται η αποβολή των αερίων που έχουν απορροφηθεί από τον οργανισμό κατά την κατάδυση, γνωστή ως αποσυμπίεση. Για καταδύσεις βαθύτερες από τα 200 μέτρα οι δύτες προτιμούν ζεστά νερά και οι Αιγύπτιοι δύτες είναι γνωστό ότι είναι πολύ καλοί, με άριστη υδροβιότητα. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσωπικότητα, με ιδιαίτερη αντοχή, ώστε να ξεπερνά τους φόβους, ψυχικά χαρίσματα και μεγάλη εμπειρία με προσεκτικό σχεδιασμό και υποστήριξη για να υπάρξει θετικό αποτέλεσμα, καταλήγει ο κ. Θωκταρίδης.



ΓΡΑΦΗΜΑ
332,35 Ρεκόρ του Αχμέτ Γκαμπρ
318,25 το προηγούμενο ρεκόρ του Νούνο Γκόμες από το 2005
212 μέτρα το ρεκόρ του Κώστα Θωκταρίδη από το 1994
12 λεπτά διάρκεσε η κάθοδος στην άβυσσο
15 ώρες διάρκεσε η διαδικασία ανάδυσης στην επιφάνεια

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2014

Ανέλκυσαν ναυάγιο στη Μύκονο (βίντεο)


Ολοκληρώθηκε η επιχείρηση ναυαγιαίρεσης του φορτηγού πλοίου Yusuf Cepnioglou το οποίο είχε προσαράξει στη βόρεια ακτή της Μυκόνου.

Οι εργασίες ξεκίνησαν το Μάρτιο και ολοκληρώθηκαν σήμερα.


Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

Στον αφρό η ιστορία που κρύβει ο βυθός: Αεροπορικά ναυάγια του Β' Παγκοσμίου στις ελληνικές θάλασσες



Οι αιθέρες πάνω από τις ελληνικές θάλασσες ήταν πεδίο σφοδρών αερομαχιών κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και πολλά αεροσκάφη από τις δύο πλευρές, τη Συμμαχική και του Άξονα, κατέληξαν στο βυθό του Αιγαίου, αλλά και του Ιονίου. Πολεμικά αεροσκάφη κάθε τύπου και χρήσης, βομβαρδιστικά, καταδιωκτικά, μεταγωγικά και υδροπλάνα, αποτελούν λίγα μόνο από τα υποβρύχια εκθέματα των ελληνικών βυθών, πολλά από τα οποία παραμένουν ανέγγιχτα, σιωπηλοί μάρτυρες των μονομαχιών που εκτυλίχθηκαν στους ουρανούς της Ελλάδας. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο κατά το δεκαήμερο που μαινόταν η Μάχη της Κρήτης το Μάιο του 1941, σύμφωνα με τις περισσότερες πηγές οι απώλειες των Γερμανών σε αεροσκάφη ανήλθαν σε 220 τελείως κατεστραμμένα και 150 περίπου με σοβαρές ζημιές.



Επτά δεκαετίες αργότερα, ένα μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα εγχείρημα, επιχειρεί να συγκεντρώσει τα μέχρι στιγμής εντοπισμένα ιστορικά αεροναυάγια του Β’ Παγκοσμίου, μέσα από μια αναλυτική παρουσίαση, η οποία περιλαμβάνει πλούσιο φωτογραφικό υλικό αλλά και την ιστορική τεκμηρίωση που αποκαλύπτει σε πολλές περιπτώσεις τις τελευταίες δραματικές στιγμές των αεροσκαφών αυτών, πριν χαθούν κάτω από τα κύματα.



Ο κ. Νίκος Καρατζάς, ο οποίος επιμελείται της ιστοσελίδας www.aviationarchaeology.gr αναφέρει χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.» ότι την περίοδο από το 1939 μέχρι και το 1945 εκατοντάδες ήταν οι απώλειες αεροπλάνων που επιχειρούσαν στην Ελλάδα, εκ των οποίων πολλά από αυτά έχουν απωλεσθεί στις ελληνικές θάλασσες. «Στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η ανάπτυξη της τεχνολογικής και βιομηχανικής αεροπορικής υποδομής ήταν από τις μεγαλύτερες που γνώρισε η αεροπορία. Το αεροσκάφος ήδη στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου διεύρυνε το ρόλο του. Είχε επισημανθεί η σημασία του ως όπλο και ότι μελλοντικά θα αποτελούσε μια από τις κύριες συνιστώσες της αμυντικής αλλά και επιθετικής ισχύος μιας χώρας. Η τεκμηρίωση των αεροπορικών ναυαγίων του Β’ Παγκόσμιο αποτελεί ανυπέρβλητο στοιχείο και μαρτυρία της νεότερης ελληνικής ιστορίας και κάθε ένα από αυτά χαρακτηρίζεται ως μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας».



Η προσπάθεια εμπλουτισμού της ιστοσελίδας συνεχίζεται, καθώς καθημερινά σχεδόν νέα στοιχεία έρχονται στην επιφάνεια, είτε από την αναδίφηση των ιστορικών αρχείων, είτε από κάποια τυχαία ανακάλυψη.




 H ιστοσελίδα www.aviationarchaeology.gr αποτελεί μια μακρόπνοη συνεργατική εργασία, στην οποία συμμετέχουν ερευνητές, καταδυτικές ομάδες και άλλοι ειδικοί, με σκοπό τον εντοπισμό, την καταγραφή και την αρχειοθέτηση αεροπορικών ναυαγίων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στις ελληνικές θάλασσες. Στις σελίδες αναρτώνται ιστορικά στοιχεία και χαρακτηριστικά αεροσκαφών, αναφορές καταρρίψεων, λίστες απωλειών καθώς και αρχειακό υλικό που μπορεί να βοηθήσουν στην ιστορική έρευνα αλλά και την υποβρύχια αναζήτηση που πραγματοποιούν οι ερευνητές και οι καταδυτικές ομάδες.