Translate

Παρασκευή 25 Απριλίου 2014

Η πρώτη selfie ήταν... διαστημική


Μπορεί οι… αυτοφωτογραφίες, όπως αποδίδεται ελεύθερα στα ελληνικά η λέξη «selfie», να έχουν γίνει πλέον ένα ακόμα εκνευριστικό για πολλούς δείγμα εγωπάθειας που αγγίζει τα όρια της ψυχικής νόσου, ο πρώτος όμως που απαθανάτισε τον εαυτό του, πλέοντας στο Διάστημα με ταχύτητα 27.500 χιλιομέτρων την ώρα με φόντο τη Γη, ήταν ο Αμερικανός αστροναύτης Μπαζ Όλντριν. 

Ως μέλος της αποστολής Gemini 12 το 1966, ο Όλντριν βρισκόταν εκτός θαλαμίσκου σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη μας, όταν πάτησε το «κλικ» της φωτογραφικής μηχανής του. Χαριτολογώντας ο ίδιος, ανάρτησε χθες την ιστορική αυτή φωτογραφία σε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης, αναφέροντας ότι «μπορώ να ισχυριστώ ότι είμαι ο πρώτος που φωτογράφισε το πρόσωπό του σε τροχιά, αν και το φόντο είναι σίγουρα πιο ενδιαφέρον».

Ένα ναυάγιο του 1888 στη Χρυσή Πύλη και ο ρατσισμός της εποχής


Ένα ζεστό πρωινό του Αυγούστου του 1888 ένα επιβατικό ατμόπλοιο, το City of Chester, απέπλευσε από το Σαν Φρανσίσκο με προορισμό της πόλη Ηουρήκα (Εύρηκα-Eureka), μεταφέροντας 90 επιβάτες. 


Στο σημείο που σήμερα βρίσκεται η γέφυρα γνωστή ως "Χρυσή Πύλη", από λάθος ναυσιπλοϊας, το City of Chester συγκρούστηκε με ένα άλλο ατμόπλοιο, το Oceanic.


Μέσα σε έξι μόλις λεπτά το City of Chester, κομμένο σχεδόν στα δύο, βυθίζεται παρασέρνοντας μαζί του 16 ανθρώπους. Τα ΜΜΕ της εποχής και η κοινή γνώμη στράφηκαν κατά του πληρώματος, κατά κύριο λόγο κινέζοι μετανάστες, θεωρώντας το υπεύθυνο τόσο για τη σύγκρουση, όσο και για το ότι δε βοήθησαν τους επιβάτες να διασωθούν. 
Οι μαρτυρίες όμως των διασωθέντων αποκάλυψαν ότι το πλήρωμα έκανε ό,τι μπορούσε, προκειμένου να βοηθήσει τους επιβάτες, όμως το γενικευμένο κλίμα εχθρότητας κατά των μεταναστών και ιδίως των Κινέζων που είχαν κατακλύσει την Καλιφόρνια και όλη τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ μέχρι την Αλάσκα, λόγω του "πυρετού του Χρυσού", άφησε στο περιθώριο την πραγματικότητα. 

Διαβάστε εδώ: 
 

Πέμπτη 24 Απριλίου 2014

Κολυμβητής βρήκε συμμάχους τα δελφίνια κατά του καρχαρία


Ο Βρετανός Άνταμ Ουώκερ κολύμπησε για 8 ώρες και 36 λεπτά, στα Στενά του Κουκ στη Νέα Ζηλανδία.

Το εγχείρημά του ήταν από μόνο του τιτάνιο, δεδομένου ότι τα ρεύματα, αλλά και η χαμηλή θερμοκρασία της θάλασσας ήταν ανασταλτικοί παράγοντες.

Τη μεγαλύτερη έκπληξη όμως έκρυβε η ίδια η Φύση, καθώς ο κολυμβητής είδε από κάτω του έναν καρχαρία μήκους δύο μέτρων, ο οποίος έκοβε βόλτες με περιέργεια. Βρισκόμενος μεσοπέλαγα, έπρεπε να αποφασίσει αν θα εγκαταλείψει το εγχείρημά του ή αν θα συνέχιζε το κολύμπι. 

Την απάντηση τελικά έδωσε ένα κοπάδι δελφινιών που εμφανίστηκε ξαφνικά και δημιούργησε έναν κλοιό ασφαλείας γύρω από τον Ουώκερ, αποθαρρύνοντας τον καρχαρία από οποιαδήποτε επιθετική κίνηση.

Δεν είναι πρωτοφανές πάντως για τα δελφίνια να σπεύδουν σε βοήθεια ανθρώπων που βρίσκονται στη θάλασσα αν και δεν έχει αποσαφηνιστεί αν τα δελφίνια ήθελαν πράγματι να προστετέψουν τον Ουώκερ, ή απλά να τον συνοδεύσουν στη κολύμβηση.

Διαβάστε εδώ:

Απόκοσμες εικόνες από μια άγνωστη πτυχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου


Απόκοσμες εικόνες από μια άγνωστη πτυχή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου έφερε στην επιφάνεια μη επανδρωμένο υποβρύχιο, 70 χρόνια μετά τη βύθιση δύο συμμαχικών πλοίων από γερμανικά σκάφη κατά τη διάρκεια της άσκησης "Τίγρη", με 749 πνιγμένους ή σκοτωμένους αμερικανούς στρατιώτες. 


Στις 28 Απριλίου του 1944, σχεδόν ένα μήνα πριν από την απόβαση στη Νορμανδία, συμμαχικές δυνάμεις είχαν επιδοθεί σε ασκήσεις, προκειμένου να προετοιμαστούν για τη D-Day, όπως έχει μείνει γνωστή στην Ιστορία.

Γερμανικά τορπιλοβόλα επιτέθηκαν στη νηοπομπή που πραγματοποιούσε ελιγμούς κοντά στις ακτές της Βρετανίας, όταν η αιφνιδιαστική επίθεση από τα γερμανικά σκάφη είχε ως αποτέλεσμα τη βύθιση δύο και τις σοβαρές ζημιές σε τρίτο πλοίο.

Οι επιζώντες διατάχθηκαν να κρατήσουν το στόμα τους κλειστό, ενώ το επεισόδιο αυτό έμεινε εν πολλοίς άγνωστο μέχρι το 1974, όταν δόθηκαν στη δημοσιότητα οι απόρρητοι φάκελλοι της εποχής. 



Διαβάστε εδώ:

Τετάρτη 23 Απριλίου 2014

Η… εκδίκηση της «Έλλης»





Η καταδυτική ομάδα του Αντώνη Γράφα κατέγραψε και τεκμηρίωσε την ιστορία ενός άγνωστου ναυαγίου που βυθίστηκε στο Σαρωνικό



Ανάμεσα στις καταγραφές των πεπραγμένων της 15ης Ιουνίου 1942,μια λιτή καταχώρηση στο πολεμικό ημερολόγιο του Γερμανού διοικητή της θαλάσσιας άμυνας Αττικής αναφέρει ότι «στις 07:15, στο ναρκοπέδιο Μεθάνων, βυθίστηκε το ιταλικό ναρκαλιευτικό πλοίο “RD7“ μετά από πρόσκρουση σε νάρκη. Σκάφη που απέπλευσαν από την Αίγινα, κατάφεραν να διασώσουν 6 άτομα από τα συνολικά 24 άτομα του πληρώματος».

Πέρασαν 72 σχεδόν χρόνια από τότε και πριν από λίγες μέρες η καταδυτική ομάδα του Αντώνη Γράφα ανέσυρε από τη λήθη, από βάθος 100 περίπου μέτρων, απόκοσμες εικόνες από τον υγρό τάφο των 18 Ιταλών που χάθηκαν μαζί με το πολεμικό πλοίο. 

«Οι καταδύσεις που πραγματοποιήθηκαν, κατόπιν συστηματικής προετοιμασίας, είχαν ως κύριο στόχο την φωτογράφηση και τη βιντεοσκόπηση του ναυαγίου, το οποίο βρίσκεται σε βάθος 100 μέτρων, στην περιοχή που κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου βρισκόταν ποντισμένο το ελληνικό ναρκοπέδιο του Αγίου Γεωργίου Μεθάνων», αναφέρει στον «ΕΤ» ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Αντώνης Γράφας και συμπληρώνει: «Η έρευνα πεδίου και το οπτικό υλικό που προέκυψε από αυτήν, κατέδειξε ότι πρόκειται για το ναυάγιο του ιταλικού ναρκαλιευτικού R.D.7».

H… εκδίκηση της «Έλλης» 
Το ναρκοπέδιο που  είχε ποντιστεί την νύχτα της 29ης προς την 30η Οκτωβρίου 1940, από τα ναρκοθετικά πλοία του ελληνικού Βασιλικού Ναυτικού Στρυμών και Αλιάκμων, επικουρούμενα από το αντιτορπιλικό Βασίλισσα Όλγα, ήταν εκείνο το οποίο έμελλε να γίνει ο τάφος του ιταλικού ναρκαλιευτικού R.D. 7. Το σχέδιο του ναρκοπεδίου είχε εκπονηθεί και γνωστοποιηθεί την 23η Αυγούστου 1940, αμέσως μετά την βύθιση του εύδρομου ΕΛΛΗ από το ιταλικό υποβρύχιο DELFINO στην Τήνο, την 15η Αυγούστου του ίδιου χρόνου.

Το βράδυ της 14ης Ιουνίου 1942 το R.D.7αναχώρησε από την Πειραιά για μια αποστολή στα νότια της νήσου Αίγινας. Επρόκειτο για την τελευταία αποστολή του πλοίου, καθώς το πρωί της επόμενης ημέρας, 15η Ιουνίου 1942, και ενώ το R.D.7 έπλεε στην θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στην χερσόνησο Μεθάνων και στην νήσο Μονή Αιγίνης, προσέκρουσε σε νάρκη και βυθίστηκε μέσα σε ελάχιστο χρόνο. 

Σύμφωνα με τις ημερολογιακές καταγραφές του γερμανικού πολεμικού ναυτικού, η βύθιση του R.D.7 ήταν ιδιαίτερα βίαιη, καθώς λόγω της έκρηξης και της βύθισης του πλοίου χάθηκαν μαζί του δέκα οκτώ από τα συνολικά είκοσι τέσσερα μέλη του πληρώματος. Οι ψαράδες της Πέρδικας, ενός χωριού στα νότια της Αίγινας, ήταν εκείνοι που έσπευσαν στον τόπο του ναυαγίου και κατάφεραν τελικά να διασώσουν έξι ναυαγούς από τα συνολικά είκοσι τέσσερα μέλη του πληρώματος. 

Μνήμες από το βυθό
Ο φωτογράφος της καταδυτικής ομάδας Κώστας Μυλωνάκης περιγράφει στον «ΕΤ» τις εικόνες που αντίκρισε στο βυθό, οι οποίες μαρτυρούν τη σφοδρότητα της έκρηξης: «Από το ναυάγιο λείπει η πλώρη του σκάφους, μαζί με το πυροβόλο των 76/40χιλ., η οποία έχει αποκοπεί ολοκληρωτικά, ακριβώς μπροστά από το πιλοτήριο και τους χώρους ενδιαίτησης των αξιωματικών».

Ο έμπειρος υποβρύχιος φωτογράφος συμπληρώνει: «Η περιοχή από το μεσοκάραβο έως  την πρύμνη βρίσκεται σε αρκετά καλή κατάσταση. Η ναυπηγική γραμμή του πλοίου που θυμίζει ρυμουλκό, είναι προφανής. Στο εξωτερικό του ναυαγίου είναι ακόμα ορατά το πηδάλιο και η προπέλα του πλοίου. Γύρω από το ναυάγιο υπάρχουν σκορπισμένα αρκετά συντρίμμια, τα οποία όμως είναι δυσδιάκριτα καθώς αυτά είναι έντονα καλυμμένα με βένθος»

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Τύπος: Ναρκαλιευτικό
Διακριτικός κωδικός: R.D. 7
Εθνικότητα: Ιταλική
Εκτόπισμα: 215,67 τόνοι
Ολικό μήκος: 35,25 μέτρα
Πλάτος: 5,88 μέτρα
Ισχύς
Κινητήρα: 950 ίπποι
Κύριος οπλισμός: Ένα ναυτικόαντιαεροπορικό κανόνι των 76/40χιλ.
Βοηθητικός οπλισμός: Δύο υδρόψυκτα πολυβόλα
Coltτων 6,5 χιλ.
Ενδεικτικό πλήρωμα: 22 άτομα


Η καταδυτική ομάδα
Δύτες
Αντώνης Γράφας, κινηματογραφιστής, επικεφαλής της ομάδας
Κώστας Μυλωνάκης, υποβρύχιος φωτογράφος
Γιάννης Λιαρδάκης, δύτης
Γιάννης Μουστάκας, δύτης ασφαλείας
Τάσος Τσαλαβούτας, δύτης ασφαλείας
Αννα Μπαρμποπουλου, δύτρια ασφαλείας
Συνεργάτες
Δημήτρης Γκαλών, ιστορικός ερευνητής
Δημήτρης Δαμίγος, κυβερνήτης σκάφους


Χρήσιμα links