Η
ενασχόληση με το facebook μας κάνει δυστυχισμένους
και προκαλεί κοινωνική απομόνωση αλλά και συναισθήματα ζήλιας, σύμφωνα με
πανεπιστημιακές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στη Γερμανία. Τουλάχιστον το 33%
των χρηστών της δημοφιλούς ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης αισθάνεται
«περισσότερο απαισιόδοξο για τη ζωή του» μετά την πλοήγησή του σε φωτογραφίες,
ενημερώσεις «κατάστασης» και σχόλια που υπάρχουν στα προφίλ των διαδικτυακών
«φίλων», σύμφωνα με τα στοιχεία που αξιολόγησαν οι επιστήμονες.
Ο
λόγος, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι ότι η θετική εικόνα που προβάλλουν οι
περισσότεροι χρήστες στο facebook
για τον εαυτό τους, έχει ως αποτέλεσμα να
νιώθουν μειονεκτικά όσοι δεν έχουν να επιδείξουν αντίστοιχες κοινωνικές…
επιδόσεις. «Αποδείξαμε με επιστημονικό τρόπο ότι οι ιστοσελίδες κοινωνικής
δικτύωσης παρέχουν πρόσβαση σε πολλές πέραν του δέοντος, πολλές φορές και
ψευδείς χαρούμενες ειδήσεις και προωθούν την προβολή ενός επιτυχημένου «εγώ»,
γεγονός που όμως προκαλεί αισθήματα μειονεξίας και απαισιοδοξίας στους
υπόλοιπους», σχολίασε η Χάνα Κράσνοβα, ειδικός από το πανεπιστήμιο Χούμπολτ της
Γερμανίας που επιμελήθηκε της έρευνας.
Εκείνοι
που απάντησαν στο ερώτημα «τι είναι αυτό που σας κάνει να αισθάνεστε άσχημα στο
facebook», επεσήμαναν ότι οι φωτογραφίες τρίτων από
«μοναδικές» διακοπές, οι ανανεώσεις προφίλ με επίδειξη της «φανταστικής»
εργασίας, του «υπέροχου» σπιτιού και της «έντονης» κοινωνικής δραστηριότητας,
τους δημιουργούσαν έντονη αίσθηση απόρριψης, ματαιότητας και αδικίας.
Οι
ειδικοί ψυχολόγοι που μελέτησαν τα ευρήματα της έρευνας τόνισαν ότι παρόμοια
συναισθήματα απόρριψης είναι ενδεικτικά της κατάθλιψης που μπορεί να υποστεί
ένα άτομο, ενώ παράλληλα αυξάνουν οι πιθανότητες της κοινωνικής απομόνωσης και
της απαξίωσης της προσωπικότητάς του.
Είναι
χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τους ερευνητές, το παράδειγμα μιας συμμετέχουσας
στην έρευνα, η οποία δήλωσε ότι αισθάνθηκε «απογοητευμένη», επειδή μια
διαδικτυακή της «φίλη» είχε συγκεντρώσει περισσότερα «Μου Αρέσει!», δηλαδή
θετικά κλικ στα γενέθλιά της σε σύγκριση με εκείνη. «Η επιτυχία και τα υλικά
αγαθά που προβάλλει ο καθένας στο προφίλ του, προκαλούν αισθήματα ζήλιας. Επειδή
ο καθένας θέλει να παρουσιάσει μια εξιδανικευμένη εικόνα του εαυτού του,
αποσιωπώντας τα αρνητικά στοιχεία του χαρακτήρα ή της ζωής του, τα περισσότερα
προφίλ είναι στην ουσία πως θα θέλαμε να μας βλέπουν και όχι πως είμαστε στην
πραγματικότητα», σημειώνουν οι ειδικοί στη μελέτη τους και συμπληρώνουν: «Αυτή
η διαστρέβλωση της πραγματικότητας στο Διαδίκτυο και ειδικά στις ιστοσελίδες
κοινωνικής δικτύωσης, έχει πλέον αποκτήσει έντονα σημάδια ψυχαναγκαστικής
συμπεριφοράς, προκαλώντας προβλήματα στην καθημερινότητα εκατομμυρίων
ανθρώπων».
Τι μας κάνει δυστυχισμένους όταν τα
βλέπουμε σε προφίλ άλλων
Φωτογραφίες
από διακοπές
Ευχές
σε γιορτές, γενέθλια
Η
προβολή έντονης κοινωνικής δραστηριότητας
Η
επίδειξη πλούτου και καλά αμειβόμενης εργασίας
Εκατομμύρια άνθρωποι εγκαταλείπουν
το facebook
Παρά
το ότι το facebook παραμένει η πιο δημοφιλής
ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως με τους χρήστες της να έχουν
ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους, φαίνεται ότι αρκετοί, τουλάχιστον
ένα εκατομμύριο άνθρωποι στις ΗΠΑ και 600.000 στη Βρετανία αποφάσισαν να
βάλουν… λουκέτο στα προφίλ τους και να τα καταργήσουν το τελευταίο τρίμηνο του
2012. Οι λόγοι; Το νεφελώδες πλαίσιο προστασίας του απορρήτου, η μετακύλιση του
ενδιαφέροντος των χρηστών σε άλλες μορφές διαδικτυακής επικοινωνίας και ο
καταιγισμός διαφημίσεων φαίνεται ότι είναι οι πιο σημαντικές αιτίες, με τους
ανθρώπους του facebook να αντιλαμβάνονται τις
ενδείξεις κορεσμού του κοινού σε πολλές χώρες της Ευρώπης και της Βόρειας
Αμερικής και να στρέφονται πλέον προς τις αναπτυσσόμενες χώρες της Αφρικής και
της Ασίας για να αυξήσουν το πελατολόγιό τους.
ειμαι της αποψης οτι το facebook οπως και οποιοδηποτε αλλο εργαλειο στη ζωη μας μπορει να χρησιμοποιηθει καλα η κακα ομοια με τα λεφτα, τα αμαξια, τα κινητα το ποτο κλπ κλπ κλπ...
ΑπάντησηΔιαγραφή