Σελίδες

Τρίτη 5 Απριλίου 2016

Tα εγκλήματα της Luftwaffe και της Βασιλικής Ιταλικής Αεροπορίας (Regia Aeronautica) κατά την εισβολή στην Ελλάδα



12 Mαρτίου 1941
Το Ελληνικό νοσοκομειακό πλοίο "Σωκράτης" γεμάτο τραυματίες και άρρωστους Έλληνες στρατιώτες του μετώπου πλέει στο Ιόνιο πέλαγος ανοιχτά της νησίδας Σέσουλα στην περιοχή της Λευκάδας. 

Φέρει ευδιάκριτα το σήμα του Ερυθρού Σταυρού που δηλώνει ότι πρόκειται για νοσοκομειακό πλοίο και προστατεύεται από τη Συνθήκη της Χάγης του 1907, σύμφωνα με την οποία τα πλοία που φέρουν ευδιάκριτα το σταυρό προστατεύονται από επιθέσεις κάθε μορφής.


Η πρώτη από τις 3 σελίδες από το Ημερολόγιο Πολέμου του ΠΝ που βρίσκεται στην Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού και αφορά τη βύθιση του "Σωκράτης"

Στον ορίζοντα εμφανίζεται Ιταλικό βομβαρδιστικό τύπου CANT. 

Από μικρό  ύψος (200-300 μ) εξαπολύει βόμβες που αστοχούν για πολύ λίγο και σοκάρουν και τους Έλληνες αλλά και τους συμμάχους όπως φαίνεται από δημοσιεύματα της εποχής σε εφημερίδες της Ελλάδας, Αγγλίας, Αυστραλίας και  Καναδά.

Οι ευδιάκριτοι σταυροί του Ερυθρού Σταυρού δεν εμπόδισαν τους Ιταλούς και έδωσαν ένα ακόμα δείγμα για τον πόλεμο που έκαναν οι δυνάμεις των φασιστικών καθεστώτων του Άξονα.


Iταλικό βομβαρδιστικό τύπου Cant 1007bis
Μετά από σχεδόν ένα μήνα, τον Απρίλιο  του 1941,  η  Γερμανική αεροπορία θα βομβαρδίσει Ελληνικά και συμμαχικά πλοία στα πλαίσια της επιχείρησης Marita, της επιχείρησης της Γερμανικής εισβολής στην Ελλάδα.


Το νοσοκομειακό πλοίο "Σωκράτης" (Πηγή φωτό: nautilia.gr)
Οι Γερμανοί θα αποδείξουν πόσο υπερόπτες και δολοφόνοι ήταν καθώς θα στοχοποιήσουν ανεξαιρέτως όλα τα Ελληνικά και συμμαχικά πλοία συμπεριλαμβανομένων και των νοσοκομειακών και θα τα βυθίσουν ακόμα και όταν αυτά δε διέθεταν καμία προστασία και προστατεύονταν από Διεθνείς Συνθήκες.


Φωτογραφία από το ναζιστικό προπαγανδιστικό έντυπο Der Adler στο οποίο φαίνεται αναγνωριστική φωτό της Luftwaffe των αγκυροβολημένων πλοίων στον κόλπο στα Αντίκυρας. Διακρίνεται από δεξιά το Σωκράτης, το Θεδώλ, το Θεοδώρα και στην παραλία στα Άσπρα Σπίτια η δεξαμενοφορτηγίδα ΒΑΡΥ.

Θα βυθίσουν το Νοσοκομειακό πλοίο "Ελληνίς" που αρχικά δέχθηκε επίθεση κοντά στη νήσο Οξιά προσεγγίζοντας το λιμάνι της Πάτρας όπου στη συνέχεια προσαράχθηκε χάρις στις ηρωικές προσπάθειες του καπετάνιου του, το νοσοκομειακό ατμόπλοιο "Πολικός" που βυθίστηκε στις 24 Απριλίου 1941, σε μικρή απόσταση από τις ακτές της λουτρόπολης των Μεθάνων, το "Έσπερος" που βυθίστηκε αγκυροβολημένο έξω από το Μεσολόγγι, το "Αττική" που βυθίστηκε νύχτα  μεταξύ 11ης και 12ης Απριλίου και  υπήρξε και το πιο τραγικό περιστατικό, καθώς είχε αποτέλεσμα το θάνατο 28 ανθρώπων αν και έπλεε  πλήρως φωτισμένο κοντά στο Κάβο Ντόρο (δηλώνοντας ότι ήταν νοσοκομειακό πλοίο) και το "Άνδρος" που βυθίστηκε αγκυροβολημένο στο Λουτράκι, σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, από την Ιταλική αεροπορία (Regia Aeronautica).


Δημοσίευμα για την επίθεση σε νοσοκομειακό πλοίο στο Νεολόγο της Πάτρας 13.3.1941
Θα ασχοληθούμε πάλι με την  περίπτωση του "Σωκράτης"  που το αρχειακό και φωτογραφικό υλικό από τα Ελληνικά πολεμικά ημερολόγια που διασώζονται στην Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού αλλά και τους ίδιους τους Γερμανούς που δημοσίευσαν προπαγανδιστικές φωτογραφίες και άρθρα σε έντυπα της εποχής αποδεικνύουν  την αναίτια επίθεση και τη βύθιση των Ελληνικών νοσοκομειακών πλοίων και στοιχειοθετούν  ένα ακόμα έγκλημα πολέμου κατά της Ελλάδος που ουδέποτε αναγνωρίστηκε και πληρώθηκε, όπως συνήθως γίνεται όταν ο αδύναμος πληρώνει τη νύφη και αν και όταν τα καταφέρει να δικαιωθεί, αν είναι Έλληνας, συχνά προδίδεται από τους ηγέτες του.

Δημοσίευμα της Καναδικής εφημερίδας Ottawa Citizen, 13 Μαρτίου 1941

Αντίκυρα  22 Απριλίου 1941
Σύμφωνα με κατάθεση του πλοιάρχου του "Σωκράτης" κ. Αρβανίτη που διασώζεται στο ημερολόγιο πολέμου του ΠΝ  3 πλοία είχαν αγκυροβολήσει στο νότιο άκρο  του κόλπου της Αντίκυρας.

Το νοσοκομειακό "Σωκράτης", που εκτελούσε μικρές επισκευές είχε φτάσει στον κόλπο της Αντίκυρας στις 16 Απριλίου του 1941 και είχε αγκυροβολήσει με κάλυψη το ψηλό βουνό στη Δυτική άκρη του κόλπου. Ένα μικρό πετρελαιοφόρο, το Thedol έχε αγκυροβολήσει 300 μέτρα ανατολικότερα.


Το νοσοκομειακό πλοίο "Σωκράτης" στο λιμάνι του Πειραιά (Πηγή φωτό: nautilia.gr)
Ακόμα πιο ανατολικά είχε αγκυροβολήσει στις 17/4 ένα μεγαλύτερο πετρελαιοφόρο, το Θεοδώρα.

Στις 22 Απριλίου ώρα 9:20  το πρωί 24 αεροσκάφη Junkers 87 Stukas  σε 3 σμήνη φάνηκαν στον ουρανό σε ύψος 3000 μέτρων περίπου. 

Εκτελούσαν για αρκετή ώρα αναγνωριστικές πτήσεις σε όλο τον κόλπο μέχρι της ακτής της Δεσφίνης κάνοντας κύκλους. Μετά άρχισαν τις επιθέσεις  καθέτου εφορμήσεως. 

Αν και οι αρχικές επιθέσεις δεν είχαν επιτυχία καθώς οι βόμβες αστόχησαν οι πιλότοι των Γερμανικών βομβαρδιστικών που στο μεταξύ είχαν διαπιστώσει πως επιτίθεντο μεταξύ των άλλων και σε ένα μη οπλισμένο νοσοκομειακό πλοίο συνέχισαν τις σφοδρές τους επιθέσεις.
Δημοσίευμα της Αυστραλιανής εφημερίδας The Telegraph (Brisbane) της  13 Μαρτίου 1941

Στη συνέχεια κατά την επίθεση του 2ου σμήνους των βομβαρδιστικών που έριξαν περίπου 50 βόμβες, μια εξ αυτών  έπληξε το "Σωκράτης" μεταξύ της καπνοδόχου και της πρύμνης. Το πλοίο άρχισε να παίρνει κλίση.

Κατά την επίθεση του 3ου σμήνους τα Στούκας έριξαν στο "Σωκράτης" πάλι 50 περίπου βόμβες.

Τρεις  ακόμα βόμβες έπληξαν το πλοίο, μία στο πρυμναίο βαρούλκο και 2 μεταξύ καπνοδόχου και πρυμναίου ιστού. 

Το πλοίο άρχισε να βυθίζεται από την πρύμνη που βρισκόταν προς τη στεριά που  είχε δεθεί το πλοίο από τους βράχους της ακτής. Και τα δύο πετρελαιοφόρα που βρίσκονταν κοντά βυθίστηκαν επίσης.


Φωτογραφίες της Luftwaffe που προέρχονται από το 8ο σώμα αεροπορίας και δημοσιεύτηκαν σε προπαγανδιστικά περιοδικά και βιβλία αποδεικνύουν το έγκλημα. Διακρίνεται το Σωκράτης να βομβαρδίζεται. Δίπλα , πίσω από το πυκνό καπνό φλέγεται το  μικρό πετρελαιοφόρο Θεδώλ.
Έρευνα: Γιώργος Καρέλας  σε Γερμανικά και Ιταλικά αρχεία και στο Mουσείο Ιστορίας Πολεμικού Ναυτικού στο Βοτανικό.


Ο Γιώργος Καρέλας ευχαριστεί τον Νίκο Καρατζά για τη γνωστοποίηση των φωτογραφιών του Der Adler και τον Βύρωνα Τεζαψίδη για τις φωτογραφίες του 8ου σώματος αεροπορίας της Luftwaffe.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ



Στην  φωτογραφία οι Γερμανοί, σκοπίμως μάλλον, δείχνουν τα πλοία ως πολύ μεγαλύτερης χωρητικότητας, τακτική που ακολουθούσαν και οι πιλότοι της Luftwaffe για να πιστώνονται βυθίσεις πλοίων μεγαλύτερης χωρητικότητας πράγμα που ακόμα και προσκομίζοντας σχετικές φωτογραφίες δεν ήταν εύκολο να αποδειχθεί. 

Εύκολο ωστόσο ήταν να αποδέχονται  με χαρά οι Γερμανοί τις επιτυχίες ακόμα και αν ήταν εγκληματικές ενέργειες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.