Σελίδες

Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012

Το "νησί-θωρηκτό" του "κακού" Μπαρδέμ στον Τζέιμς Μποντ


Ο «κακός» Ραούλ Σίλβα, τον οποίο υποδύεται ο ηθοποιός Χαβιέ Μπαρδέμ στην τελευταία κινηματογραφική περιπέτεια Skyfallτου Τζέιμς Μποντ, έχει το κρησφύγετό του σε ένα εγκαταλειμμένο νησί που θυμίζει σκηνικό Αποκάλυψης.


Ρημαγμένες πολυκατοικίες, δέντρα που έχουν φυτρώσει εκεί που άλλοτε υπήρχαν δρόμοι και πλατείες και διάσπαρτα συντρίμμια συνθέτουν μια εικόνα που θυμίζει αστικό κέντρο μετά από πυρηνική καταστροφή. Το μέρος αυτό δεν είναι κάποιο φανταστικό δημιούργημα ενός κινηματογραφικού στούντιο, αλλά υπάρχει στην πραγματικότητα.


Πρόκειται για το νησί Χασίμα, το οποίο οι Ιάπωνες αποκαλούν… χαϊδευτικά Γκουνκανζίμα, δηλαδή «νησί-θωρηκτό», λόγω της ομοιότητάς του με πολεμικό πλοίο. Οι υπεύθυνοι της ταινίας δε δυσκολεύτηκαν να επιλέξουν το «άντρο του Κακού», καθώς το νησί, που βρίσκεται στα ανοιχτά του Ναγκασάκι στην Ιαπωνία και χρησιμοποιήθηκε ως ορυχείο από τα τέλη του 19ου αιώνα και μέχρι το 1974, όταν εγκαταλείφθηκε σε μια νύχτα, διέθετε όλες τις απαραίτητες υποδομές για να στεγάσει τους χιλιάδες ανθρακωρύχους που δούλευαν στα έγκατα της Γης.

Σκοτεινό παρελθόν
Το νησί, ιδιοκτησίας της μεγάλης ιαπωνικής εταιρίας «Μιτσουμπίσι», έχει σκοτεινό παρελθόν, καθώς κατά τη δεκαετία του 1930 και μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1940 χρησιμοποιούνταν ως εργατικό δυναμικό υπό απάνθρωπες συνθήκες κυρίως Κορεάτες, δεδομένου ότι η κορεατική χερσόνησος ήταν υπό ιαπωνική κατοχή. Γνώρισε την ακμή του τη δεκαετία του ’50, όταν ήταν από τα πλέον πυκνοκατοικημένα μέρη του κόσμου, με 5.200 ανθρώπους να συνωστίζονται στο νησί που μόλις ξεπερνά τα 6 τετραγωνικά χιλιόμετρα συνολικής επιφάνειας.


«Μόλις είδα αυτό το νησί κατευθείαν σκέφτηκα να το αξιοποιήσω για την ταινία. Χρησιμοποιήσαμε την τεχνολογία για να αναδείξουμε αυτή τη ζοφερή εικόνα», σημείωσε ο  βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης της ταινίας Σαμ Μέντεζ και συμπλήρωσε: «Δε χρειάστηκε πάντως να κάνουμε πολλά, γιατί από μόνο του το μέρος είναι υποβλητικό και σίγουρα μεταδίδει μια απόκοσμη αίσθηση στο θεατή». Ο Χαβιέ Μπαρδέμ και αυτός κάτοχος Όσκαρ, χαρακτήρισε τη Γκουνκανζίμα «εντυπωσιακή» και παρατήρησε ότι «όταν είδα το νησί, αισθάνθηκα πραγματικά απομονωμένος. Το να βρίσκεσαι σε ένα τέτοιο μέρος σε κάνει να αισθάνεσαι άβολα, γιατί τα άδεια κτίρια και η εικόνα ξαφνικής εγκατάλειψης σε κάνουν να αισθάνεσαι ταυτόχρονα την παρουσία και την απουσία τόσων χιλιάδων ανθρώπων».


Σήμερα το νησί παραμένει «απαγορευμένη ζώνη» και μόνο σποραδικές επισκέψεις επιτρέπονται σε αυτό, μετά από γραφειοκρατικές άδειες που απαιτούν χρόνο για να δοθούν. Ίσως η επιτυχία του… νέου Τζέιμς Μποντ να αλλάξει το καθεστώς και η Γκουνκανζίμα γεμίσει και πάλι ανθρώπους. Αυτή τη φορά τουρίστες που θα θέλουν να περπατήσουν σε ένα μνημείο της βιομηχανικής ανάπτυξης της Ιαπωνίας, βαδίζοντας στα βήματα όχι μόνο του «κακού» Ραούλ Σίλβα, όπως είναι το όνομα του Μπαρδέμ στην ταινία, αλλά και σε εκείνα των χιλιάδων εργατών που μόχθησαν στα σπλάχνα του για σχεδόν 100 χρόνια.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.