Ένα
γερμανικό υδροπλάνο τύπου Arado
Ar 196, το οποίο αναπαυόταν από τις 28 Φεβρουαρίου του
1944 σε βάθος 480 περίπου μέτρων ανάμεσα από τη Νάξο και την Ικαρία, ήταν η
απροσδόκητη ψαριά ενός αλιευτικού σκάφους, του «Άφοβου ΙΙ».
Με
έκπληξη ο καπετάνιος Θανάσης Σορώκος και το πλήρωμα της τράτας διαπίστωσαν ότι
κάτι βαρύ είχε μπλεχτεί στα δίχτυα τους. Όταν τα ανέβασαν, διαπίστωσαν ότι
τμήμα της ατράκτου, ο κινητήρας αλλά και ένα φτερό του αναγνωριστικού
υδροπλάνου, με το γερμανικό σταυρό ακόμα ορατό παρά τα 70 χρόνια παραμονής στο
βυθό, επέστρεψε από την άβυσσο του Αιγαίου, κουβαλώντας μαζί του ψήγματα της
δραματικής Ιστορίας του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου.
Ήδη,
η ταυτότητα του συγκεκριμένου αεροπλάνου φαίνεται ότι αποκαλύπτεται χάρη στις
κοπιώδεις προσπάθειες ενός διακεκριμένου ερευνητή και συγγραφέα. Σύμφωνα με τον
Βύρωνα Τεζαψίδη, ο οποίος αναζήτησε
τα αρχεία της δράσης της γερμανικής πολεμικής αεροπορίας των ναζί και τα
δημοσίευσε στο βιβλίο του «Η γερμανική Λουφτβάφφε στην Ελλάδα το Β’ Παγκόσμιο
Πόλεμο», ένα Arado 196 πραγματοποίησε
αναγκαστική προσθαλάσσωση λόγω μηχανικής βλάβης και βυθίστηκε κατά την απόπειρα
περισυλλογής του, στη θαλάσσια περιοχή της Ικαρίας.
«Είναι η μόνη αναφορά στα
γερμανικά αρχεία για απώλεια υδροπλάνου του συγκεκριμένου τύπου, επομένως είναι
εξαιρετικά πιθανό να πρόκειται για το υπ’ αριθμό κατασκευής 216 μοντέλο Α3. Το
καλύτερο είναι να πάει στο Τατόϊ όπου θα συντηρηθεί και σωστά», τονίζει στον
«Ε.Τ.» ο κ. Τεζαψίδης σχολιάζοντας τις διάφορες απόψεις που ακούγονται από την ημέρα που ξαναβρέθηκε στην επιφάνεια το Arado και συμπληρώνει: «Αυτά που λένε να το ρίξουν στα νερά της
Νάξου σαν ατραξιόν για δύτες είναι επιπολαιότητες, οι "συλλέκτες" θα
το κατασπαράξουν σε χρόνο dt» .
Arado
Ar196
526 κατασκευάστηκαν, 3 επιζούν μέχρι
σήμερα
Μόλις
τρία υδροπλάνα Arado Ar196 διασώζονται μέχρι τις μέρες μας από τα 526 που
βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής των Γερμανών. Δύο εκτίθενται στις ΗΠΑ και ένα
στη Βουλγαρία, χώρα-σύμμαχο των ναζί κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στην Ελλάδα
χρησιμοποιήθηκαν κυρίως για επιχειρήσεις αναγνώρισης στο Αιγαίο, ενώ ένα από
αυτά έχει εντοπιστεί και βρίσκεται ακόμα και σήμερα στο βυθό της Ηρακλειάς. Η πιο
αξιοσημείωτη επιτυχία τους ήταν η αιχμαλώτιση ενός βρετανικού υποβρυχίου, του HMS Seal, στη
Βόρεια Θάλασσα κοντά στη Δανία το 1940.
Θανάσης Σορώκος, Καπετάνιος του «Άφοβου
ΙΙ»
«Ξέρω που είναι και το υπόλοιπο υδροπλάνο»
«Κατά
τύχη» ψάρεψε το Arado ο καπετάνιος του «Άφοβου ΙΙ»
Θανάσης Σορώκος. «Πρώτη φορά βρίσκω κάτι τέτοιο στο βυθό» λέει ο ίδιος στον
«Ε.Τ.» και συμπληρώνει: «Αμέσως αναφέραμε στο Λιμεναρχείο Νάξου την περίεργη…
ψαριά μας». Η ανέλκυσή του ήταν εξαιρετικά δύσκολη από το βάθος των 250 περίπου
οργιών, λέει ο καπετάν Θανάσης και συμπληρώνει: «Ξέρω που είναι και το υπόλοιπο
υδροπλάνο», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να ξαναπάει σύντομα για ψάρεμα…
πολεμικής Ιστορίας.
Αντιπλοίαρχος
Νίκος Λαγκαδιανός, Εκπρόσωπος Τύπου Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος
«Το
τμήμα του πολεμικού αεροσκάφους που ανελκύστηκε από τον κυβερνήτη του
αλιευτικού σκάφους «ΆΦΟΒΟΣ ΙΙ» παραμένει φυλασσόμενο σε κλειστό στεγανό χώρο με
μέριμνα της αρμόδιας λιμενικής αρχής Νάξου. Από το λιμενάρχη Νάξου έχει
ενημερωθεί αρμοδίως το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας προκειμένου να μεριμνήσει
για την παραλαβή του, κάτι που αναμένεται να γίνει πολύ σύντομα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.