Σελίδες

Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013

Βρήκαν υποβρύχιο του Β' Παγκοσμίου


Ένα γερμανικό υποβρύχιο που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Νορβηγίας τον Απρίλιο του 1945, παρασέρνοντας στο βυθό και τα 48 μέλη του πληρώματός του, εντοπίστηκε σε βάθος 250 περίπου μέτρων.



Πρόκειται για το U-486, το οποίο βρέθηκε από την κρατική εταιρεία πετρελαίου της Νορβηγίας, κατά τη διάρκεια επισκόπησης του βυθού, προκειμένου να ποντιστεί πετρελαιαγωγός.



Το αξιοσημείωτο είναι ότι σε κοντινή απόσταση, περίπου 2 χιλιόμετρα από το U-486, βρίσκεται το κουφάρι του U-864, το οποίο είχε φορτίο υδραργύρου και εδώ και αρκετά χρόνια εξετάζεται ο τρόπος ανέλκυσής του, ή τουλάχιστον του εξαιρετικά επικίνδυνου υδραργύρου.



Δείτε εδώ, εκεί και παραδίπλα

Ελένη Αντωνιάδου, η επιστήμονας της χρονιάς



Η 25χρονη Ελένη Αντωνιάδου αναδείχθηκε «γυναίκα τη χρονιάς» και παρέλαβε την τιμητική της διάκριση στο Λονδίνο, στο πλαίσιο εκδήλωσης για την προβολή του ρόλου της γυναίκας στην ανάπτυξη της τεχνολογίας. 

Η Ελληνίδα επιστήμονας, η οποία κατέκτησε την κορυφή στην ετήσια εκδήλωση «2013 FDM Everywoman In Technology Awards», ασχολείται μεταξύ άλλων με τη βιοτεχνολογία και την αναγεννητική ιατρική, ενώ από το 2012 συμμετέχει ενεργά και στην Ακαδημία της NASA, καθώς επιλέχθηκε μεταξύ 1200 υποψηφίων και πλέον είναι μέλος της επιστημονικής ομάδας της διεύθυνσης βιοτεχνολογίας στο εργαστήριο εξερεύνησης του Άρη της αεροδιαστημικής υπηρεσίας των ΗΠΑ.

Η κ. Αντωνιάδου είναι επικεφαλής του οργανισμού «Μεταμοσχεύσεις χωρίς Δότες» και δημιούργησε μια τεχνητή τραχεία, η οποία χρησιμοποιήθηκε με επιτυχία σε ασθενή που έπασχε από καρκίνο, δημιουργώντας κατ’ αυτό τον τρόπο το πρώτο παγκοσμίως πλήρως λειτουργικό τεχνητό όργανο που μεταμοσχεύθηκε σε ασθενή. 

Δεδομένου ότι η αναζήτηση κατάλληλων μοσχευμάτων και δοτών είναι χρονοβόρα και πολλές φορές αναποτελεσματική, με δυσάρεστες συνέπειες για τους ασθενείς που περιμένουν να χειρουργηθούν, η διαδικασία δημιουργίας τεχνητών «ανταλλακτικών» για το ανθρώπινο σώμα θεωρείται ένα από τα πολλά υποσχόμενα πεδία της σύγχρονης ιατρικής επιστήμης και τεχνολογίας. Η ίδια επίσης θεωρεί πως όταν η δημιουργία τεχνητών ανθρώπινων οργάνων τελειοποιηθεί, η όλη διαδικασία θα είναι πολύ πιο απλή, ενώ θα πλήξει και το κύκλωμα παράνομης διακίνησης ανθρώπινων οργάνων, με τζίρο πολλών δισεκατομμυρίων ετησίως, που ανθεί κυρίως στον αναπτυσσόμενο κόσμο.

«Βλέπω τον εαυτό μου ως μελλοντολόγο και υβριδικό επιστήμονα», αναφέρει η ίδια στην ιστοσελίδα της NASA και συμπληρώνει: «Είχα την ευλογία να γεννηθώ στη χώρα του Φωτός, την Ελλάδα, εκεί που η Φιλοσοφία, η Τέχνη και η Λογοτεχνία αναπτύχθηκαν και αποτέλεσαν τη βάση των σύγχρονων επιστημών. Φιλοσοφία σημαίνει «αγάπη για τη Σοφία» και αυτό ακριβώς αποτέλεσε την έμπνευσή μου στο ταξίδι για την ανακάλυψη της Γνώσης».

Η νεαρή Ελληνίδα κατέκτησε το… Έβερεστ των βραβείων που θεσπίστηκαν για πρώτη φορά το 2011 και απονέμονται σε γυναίκες που ξεχώρισαν για την επιστημονική τους κατάρτιση, ώστε να αναδειχθεί ο ρόλος τους σε μια ανδροκρατούμενη επιστημονική κοινότητα. «Μόλις το 19% των υπευθύνων και το 14% των επαγγελματιών της τεχνολογίας είναι γυναίκες και επιστήμονες όπως η κ. Αντωνιάδου μπορούν να λειτουργήσουν ως πρότυπα για τη νέα γενιά», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην αιτιολόγηση της βράβευσής της. 

«Δεν υπάρχουν όρια σε αυτά που μπορεί να πετύχει το γυναικείο φύλο», σχολίασε η Μαξίν Μπένσον, η οποία είναι εκ των ιδρυτών της επιτροπής βράβευσης. «Όλες οι υποψήφιες ξεχώρισαν για το έργο τους, η κάθε μια στον τομέα εξειδίκευσής της. Μοιράζονται όμως όλες πολλά: Ξεκάθαρο όραμα, πάθος για την τεχνολογία και την πεποίθηση ότι όλα είναι εφικτά», συμπλήρωσε η ίδια.

Η Ελένη Αντωνιάδου με δικά της λόγια
«Είμαι πεπεισμένη ότι ο καθένας μας μπορεί να είναι καταλύτης για την αλλαγή, εκείνος που αλλάζει τα πράγματα σε κάθε περίσταση, σε κάθε οργανισμό. Απαιτούνται όραμα, πρωτοβουλίες, υπομονή, σεβασμός, επιμονή και πίστη, ώστε να ηγηθείς κάθε προσπάθειας για αλλαγή. Για μένα, σε κάθε δυσκολία κρύβεται και μια ευκαιρία, το πρόβλημα είναι να βρεις τον τρόπο να την αδράξεις. Δεν πιστεύω στα αδιέξοδα στην κοινωνία, την πολιτική και την καθημερινότητα και αυτό που βλέπουμε συνήθως εξαρτάται από αυτό που ψάχνουμε».

Παρασκευή 22 Μαρτίου 2013

Από το Διάστημα στην άβυσσο του Ωκεανού


Ο Ατλαντικός Ωκεανός στα ανοιχτά του ακρωτηρίου Κανάβεραλ στη Φλόριντα των ΗΠΑ φιλοξενεί ένα υποβρύχιο… μουσείο με μοναδικά εκθέματα της ιστορίας των διαστημικών αποστολών της NASA. Ο Τζεφ Μπέζος, δισεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης της διαδικτυακής υπηρεσίας Amazon, χρηματοδότησε την επιχείρηση ανέλκυσης τμημάτων των πυραύλων «Απόλλων», οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν για την πρώτη επανδρωμένη αποστολή στη Σελήνη, σε βάθος που αγγίζει τα 5 χιλιόμετρα και σε απόσταση 600 περίπου χιλιομέτρων από τις ακτές.


Οι προωθητικές ρουκέτες είναι θηριώδεις σε μέγεθος και ισχύ και κατά την εκτόξευση αποκολλούνταν σταδιακά από τον πύραυλο και έπεφταν στων ωκεανό, παραμένοντας στην άβυσσο για περισσότερα από 40 χρόνια. 


«Τα ρομποτικά υποβρύχια που χρησιμοποιήσαμε μας έστειλαν εικόνες από μια υποβρύχια χώρα των θαυμάτων», έγραψε ο Μπέζος στην ιστοσελίδα του και συμπλήρωσε: «Μια μοναδική συλλογή γλυπτών, με τσαλακωμένα και καμμένα μεταλλικά μέρη προωθητικών ρουκετών που μαρτυρούν τον αγώνα της ανθρωπότητας να κατακτήσει το Διάστημα».



Αν και ακόμα δεν έχουν ταυτοποιηθεί οι συγκεκριμένοι κινητήρες, αν δηλαδή πράγματι αποτελούσαν μέρος του «Απόλλων 11» που έφερε τους πρώτους αστροναύτες στη Σελήνη το 1969,  ο Μπέζος σκοπεύει να τους δωρίσει σε μουσεία των ΗΠΑ. «Από μικρός έβλεπα με θαυμασμό την εξερεύνηση του Διαστήματος. Ελπίζω ότι οι πυραυλοκινητήρες θα εμπνεύσουν τη νέα γενιά», σημείωσε ο Μπέζος.





Τετάρτη 20 Μαρτίου 2013

Μια αιωνιότητα και μια μέρα σε ένα λεπτό στο Διαδίκτυο



Μια αιωνιότητα και… μια μέρα χρειάζεται κάποιος για να μπορέσει να δει τα δεδομένα που αναρτώνται σε ένα μόλις λεπτό στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με αποκαλυπτική έρευνα της Intel, κολοσσού της πληροφορικής, που κατέγραψε τη δραστηριότητα των χρηστών σε παγκόσμιο επίπεδο. Ενδεικτικό της γεωμετρικής αύξησης του ιντερνετικού… μποτιλιαρίσματος είναι το γεγονός ότι σήμερα οι συσκευές με σύνδεση στο Διαδίκτυο ισούνται με τον παγκόσμιο πληθυσμό, ξεπερνούν δηλαδή τα 7 δις, ενώ μέχρι το 2015 θα έχουν διπλασιαστεί.

Μέσα σε 60 μόνο δευτερόλεπτα, «ταξιδεύουν» 204 εκατομμύρια μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, «κατεβαίνουν» 47.000 εφαρμογές, 20 εκατομμύρια φωτογραφίες και 1,3 εκατομμύρια βίντεο κρατούν τους χρήστες καθηλωμένους μπροστά στις οθόνες τους. Αυτοί είναι λίγοι από τους αριθμούς που προκαλούν… ίλιγγο και καταδεικνύουν ότι το Διαδίκτυο διαδραματίζει πλέον σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα δισεκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως, με αυξητικές μάλιστα τάσεις.

«Η μεγάλη διαφοροποίηση σε σύγκριση με τρία χρόνια νωρίτερα είναι ο τεράστιος όγκος δεδομένων που διακινείται μέσω «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων και όχι μόνο μέσω υπολογιστών», σχολιάζει η Κρίσταλ Τέμπλ, υπεύθυνη της έρευνας για την Intel και συμπληρώνει: «Η διαχείριση της ροής των πληροφοριών αποτελεί τη μέγιστη πρόκληση για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Διαδίκτυο, αλλά και για τα δισεκατομμύρια των ανθρώπων που το χρησιμοποιούν. Ακόμα και μια διακοπή σύνδεσης για ελάχιστα λεπτά, θα κοστίσει δισεκατομμύρια στην παγκόσμια οικονομία».

Η ραγδαία εξάπλωση του Διαδικτύου ενέχει όμως και άλλους κινδύνους, εκτός από την πιθανότητα κατάρρευσής του: Πόσο ασφαλείς είναι οι διαδικτυακές συναλλαγές, πως ελέγχονται για την ακρίβειά τους οι πληροφορίες που αναρτώνται και το κυριότερο, πόσο κινδυνεύει το ιδιωτικό απόρρητο των χρηστών; «Δεν υπάρχουν σαφείς απαντήσεις», σχολιάζει ο Σκοτ Έμσουερθ, αναλυτής του Διαδικτύου σε μεγάλη εταιρεία των ΗΠΑ. «Η εποχή της υπερπληροφόρησης που ζούμε έχει σαφές αντίκτυπο στην ποιότητα και την ακρίβεια των ειδήσεων που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο. Μια ανακριβής φήμη μπορεί να προκαλέσει ανυπολόγιστες ζημιές κάνοντας το γύρο του κόσμου σε ελάχιστο χρόνο, μέχρι να επιβεβαιωθεί η αξιοπιστία της. Παράλληλα, είναι πλέον ακατόρθωτο να επεξεργαστεί ο κάθε χρήστης τις πληροφορίες που τον «βομβαρδίζουν» κάθε λεπτό». 

Τετάρτη 13 Μαρτίου 2013

Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο πρώτος... αξονικός τομογράφος


Οι μελέτες της ανθρώπινης ανατομίας που σχεδίασε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι πριν από 500 περίπου χρόνια είναι εφάμιλλης ποιότητας και  σχεδόν εξίσου ακριβείς με σύγχρονες μεθόδους απεικόνισης, όπως οι μαγνητικές ή οι αξονικές τομογραφίες.


Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν ειδικοί επιστήμονες που μελέτησαν σκίτσα του διάσημου… πολυτεχνίτη της Αναγέννησης, συγκρίνοντάς τα με σύγχρονες τρισδιάστατες τομογραφίες. Σε έκθεση που θα ανοίξει τις πύλες της τον Αύγουστο στο Εδιμβούργο της Σκωτίας θα εκτεθούν για πρώτη φορά τα σχέδια του Ντα Βίντσι, δίπλα σε σύγχρονες τρισδιάστατες απεικονιστικές εξετάσεις, καταδεικνύοντας τις  εξαιρετικές γνώσεις ανατομίας του διάσημου Ιταλού. 



«Στην αρχή προσεγγίσαμε τα έργα του Λεονάρντο με επιφύλαξη, θεωρώντας τα απλά μια σειρά αρχείων ιστορικής σημασίας. Μελετώντας τα όμως σε σύγκριση με αξονικές τομογραφίες, διαπιστώσαμε με έκπληξη ότι ακόμα και σήμερα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε ιατρικά εγχειρίδια, καθώς παρουσιάζουν εκπληκτικές ανατομικές λεπτομέρειες υψηλής πιστότητας», σχολίασε ο επιμελητής της έκθεσης Μάρτιν Κλέιτον.



Τα σχέδια ανάγονται στο χειμώνα του 1510-1511, όταν ο Ντα Βίντσι ολοκλήρωσε μια σειρά 20 περίπου σκίτσων των μυών, των οστών, της σπονδυλικής στήλης και των συνδέσμων του ανθρώπινου σώματος, ενώ ακόμα και το σχέδιο μιας κύησης είναι σχεδόν πανομοιότυπο με τα σημερινά υπερηχογραφήματα.



ΒΟΧ Λεονάρντο Ντα Βίντσι
Γνωστότερος για τον πίνακα «Τζοκόντα» που μαγνητίζει τα βλέμματα εκατομμυρίων ανθρώπων, ο γεννημένος το 1452 Ιταλός ήταν, μεταξύ άλλων, ζωγράφος, γλύπτης, εφευρέτης, αρχιτέκτονας, μουσικός, μαθηματικός, συγγραφέας και καταπιανόταν με ό,τι έπεφτε στα χέρια του. Θεωρείται «άνθρωπος μπροστά από την εποχή του» και κατάφερε να μείνει στην αιωνιότητα, όχι μόνο για τα έργα τέχνης που δημιούργησε, αλλά ακόμα και για μια σειρά εφευρέσεων, όπως το ελικόπτερο, οι οποίες υλοποιήθηκαν σχεδόν 500 χρόνια μετά το θάνατό του το 1519.



Πες μου το «like» σου, να σου πω ποιος είσαι



Η σεξουαλική ταυτότητα, οι πολιτικές πεποιθήσεις, το επίπεδο ευφυΐας, ακόμα και το αν είστε καπνιστής ή χρήστης ναρκωτικών, είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που μπορούν να διαπιστωθούν από τα «like» σας στο facebook. Όσο και αν φαίνεται απίστευτο, ερευνητές του πανεπιστημίου του Κέμπριτζ στη Βρετανία κατάφεραν να αποκρυπτογραφήσουν, με τη βοήθεια ειδικών αλγορίθμων, στοιχεία της προσωπικότητας χρηστών της δημοφιλούς ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης, βασιζόμενοι στις προτιμήσεις τους, όπως αυτές αποτυπώνονται από το… κλικάρισμα «μου αρέσει» που υπάρχει σε κάθε ανάρτηση, είτε αφορά σε κάποια είδηση, είτε σε φωτογραφία ή τραγούδι.


Ήδη, υπέρμαχοι της ιδιωτικότητας στο Διαδίκτυο έχουν εκφράσει τις έντονες επιφυλάξεις τους για το facebook, δεδομένου ότι η πολιτική απορρήτου και προστασίας των προσωπικών δεδομένων είναι τόσο δαιδαλώδης που αφήνει πολλά κενά ασφαλείας, ενώ οι διαφημιστικές εταιρείες από την άλλη πλευρά αποκτούν ένα ακόμα όπλο για τη χαρτογράφηση των συνηθειών των χρηστών, έτσι ώστε να διαμορφώνουν εξατομικευμένες διαφημιστικές εκστρατείες, με βάση την προσωπικότητα του καθενός.




Οι ειδικοί αξιοποίησαν τα δεδομένα 58.000 εθελοντών που διαθέτουν προφίλ στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα και κατάφεραν να «μεταφράσουν» τα «μου αρέσει», συνδυάζοντάς τα με δημογραφικά στοιχεία και αποτελέσματα ψυχομετρικών τεστ, σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους: Οι αλγόριθμοι αποδείχθηκαν κατά 88% ακριβείς στην ταυτοποίηση του ερωτικού προσανατολισμού, κατά 95% στο χρώμα (λευκοί ή μαύροι), 82% στις θρησκευτικές πεποιθήσεις, 65% στη χρήση ουσιών και 73% στο κάπνισμα, μεταξύ άλλων.



Δεν έλειψαν πάντως και κάποια τουλάχιστον παράδοξα ευρήματα, καθώς οι… κατσαρές τηγανητές πατάτες συνδέονταν με αυξημένη ευφυΐα, ενώ σε όσους άρεσε η ταινία «Σκοτεινός Ιππότης» είχαν λιγότερους «φίλους» στο facebook. «Αν και οι προτάσεις της ιστοσελίδας για κάποιο βιβλίο που πιθανόν να με ενδιαφέρει λόγω των προηγούμενων προτιμήσεών μου είναι επιθυμητή, η ίδια ακριβώς τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προβλέψει τις πολιτικές μου θέσεις, ή ακόμα και την ερωτική μου κατεύθυνση, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο τα προσωπικά μου δεδομένα», σχολίασε ο Μάικλ Κοσίνσκι, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας που δημοσιεύεται στο τρέχον τεύχος της έγκριτης επιθεώρησης Proceedings of the National Academy of Sciences.



Πως μπορείτε να προστατεύσετε τα δεδομένα σας
Κάθε φορά που πατάτε «μου αρέσει» στο facebook, η πληροφορία αυτή είναι προσβάσιμη στον καθένα, ακόμα και αν δεν είναι διαδικτυακός «φίλος» σας. Προκειμένου να διατηρήσετε την ιδιωτικότητά σας, μπορείτε να αλλάξετε τις παραμέτρους ασφαλείας και να περιορίσετε την «ορατότητα» των αναρτήσεων και των προτιμήσεών σας. Η καλύτερη λύση, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι να μειώσετε στο ελάχιστο τη σχετική διαδικτυακή σας δραστηριότητα, καθώς όχι μόνο τα «like», αλλά ακόμα και οι αναζητήσεις στο Διαδίκτυο, οι ιστοσελίδες που επισκεφθήκατε, ακόμα και η συχνότητα που χρησιμοποιείτε λέξεις-κλειδιά αποκαλύπτουν στοιχεία της προσωπικότητάς σας. «Πρέπει να ξανασκεφτούμε τον τρόπο, αλλά και τον όγκο των δεδομένων που αναρτούμε στο Διαδίκτυο, γιατί το παραμικρό μπορεί να χρησιμοποιηθεί από διαφημιστικές εταιρείες, ή ακόμα και σκιώδεις κατασκοπευτικούς οργανισμούς», δήλωσε στο BBC ο διευθυντής του Big Brother Watch, οργάνωσης προστασίας ιδιωτικού απορρήτου στο Διαδίκτυο.



Τρίτη 12 Μαρτίου 2013

Πράσινα λιβάδια στην Αρκτική




Ως «μη αναστρέψιμη» χαρακτηρίζεται η αλλοίωση του κλίματος στον Αρκτικό Κύκλο, καθώς και σε μεγάλες εκτάσεις των βόρειων περιοχών της Ευρώπης και της Ασίας. Σύμφωνα με έρευνα της NASA και κορυφαίων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων που μελέτησαν τη βλάστηση σε έκταση 26 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων, η ανάπτυξη της χλωρίδας σε διάστημα μόλις τριών δεκαετιών αντιστοιχεί σε «μετατόπιση» των κλιματολογικών συνθηκών που κατά το παρελθόν πραγματοποιήθηκαν με το πέρασμα εκατομμυρίων ετών.
 Σε έκταση 26 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων, η βλάστηση  αυξήθηκε από 34% έως 41% (με πράσινο και μπλε χρώμα), μειώθηκε  από 3% έως 5% (πορτοκαλί και κόκκινο) και παρέμεινε αμετάβλητη στο 51% έως το 62%, της συνολικής επιφάνειας, από το 1982.
CREDIT PHOTO: Goddard Space Flight Center 

Η έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε στην έγκριτη επιστημονική επιθεώρηση «Nature Climate Change», καταδεικνύει ότι οι αλλαγές που προκαλούνται από ανθρωπογενείς δραστηριότητες έχουν μετατρέψει αχανείς εκτάσεις που καλύπτονταν από αιώνιους πάγους καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους σε πράσινα λιβάδια, με την αύξηση της βλάστησης να ανέρχεται ακόμα και στο 41%. «Η εξέλιξη αυτή αναδεικνύει το ζήτημα του φαύλου κύκλου της Κλιματικής Αλλαγής: Η λιγότερη παγοκάλυψη προκαλεί άνοδο της θερμοκρασίας και αλλάζει το μικροκλίμα στις περιοχές αυτές. Κατά συνέπεια αλλάζουν οι εποχές και βλέπουμε να εντείνονται ακραία φαινόμενα ακόμα και σε περιοχές της Ευρώπης που δεν είχαν αντιμετωπίσει παρόμοια περιστατικά κατά το παρελθόν», σημείωσε ο Δρ. Ραμακρίσνα Ναμάνι που αξιολόγησε τα δεδομένα για λογαριασμό της NASA.

Οι επιστήμονες δεν κρύβουν την ανησυχία τους γιατί κάτω από τους αιώνιους πάγους της Σιβηρίας, της Αλάσκας και του Βόρειου Καναδά «κρύβονται» τεράστιες ποσότητες μεθανίου, οι οποίες είναι πλέον θέμα χρόνου να απελευθερωθούν στην ατμόσφαιρα. «Ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι πλέον εξαιρετικά πιθανό, ακόμα και μέχρι το 2050 και θα πυροδοτήσει ανεξέλεγκτες καταστάσεις σε παγκόσμια κλίμακα», συμπλήρωσε ο Δρ. Ναμάνι.

Σάββατο 9 Μαρτίου 2013

Κομήτης δια γυμνού οφθαλμού


Ορατός δια γυμνού οφθαλμού, αν μας κάνει τη… χάρη ο ουρανός και παραμείνει ανέφελος, θα είναι το βράδυ της Κυριακής ο κομήτης C/2011 L4, ο οποίος περνάει από τη διαστημική… γειτονιά μας αυτές τις μέρες. Επειδή η επόμενη επίσκεψή του θα γίνει σε 110.000 περίπου χρόνια, αν στρέψετε το βλέμμα σας προς τη δύση λίγο μετά το ηλιοβασίλεμα, στις 15 περίπου μοίρες επάνω από τον ορίζοντα, θα έχετε τη μοναδική ευκαιρία να απολαύσετε τη… μοναχική βόλτα του στο Διάστημα.

Ο C/2011 L4 εντοπίστηκε για πρώτη φορά μόλις το 2011 από το τηλεσκόπιο Pan-STARRS στη Χαβάη. Καθώς αύριο θα φθάσει στο περιήλιό του, την εγγύτερη δηλαδή απόσταση από τον Ήλιο, περίπου 45 εκατομμύρια χιλιόμετρα, θα είναι ορατός ακόμα και χωρίς τηλεσκόπιο ή κιάλια. Ο κομήτης αυτός διαφέρει πολύ από τους… συνήθεις συμπαντικούς επισκέπτες, γιατί χαρακτηρίζεται ως «μη περιοδικός», δηλαδή πιθανότατα εισέρχεται για πρώτη φορά στο εσωτερικό Ηλιακό Σύστημα, καθώς το «ταξίδι» του έχει ξεκινήσει εδώ και εκατομμύρια χρόνια.

Οι αστρονόμοι που παρακολουθούν την τροχιά του πιστεύουν ότι ο C/2011 L4 έρχεται από το Νέφος του Οορτ, μια περιοχή στο εξωτερικό Ηλιακό Σύστημα η οποία, σύμφωνα με τον Ολλανδό αστρονόμο Γιαν Οορτ, αποτελεί την «πηγή» όλων των κομητών που εμφανίζονται στα… μέρη μας. Το νέφος του Οορτ απέχει περίπου ένα έτος φωτός από τον Ήλιο και φιλοξενεί κομήτες που απαιτούνταιαπό πάγους νερού, αμμωνίας, μεθανίου και άλλων υλικών.



Όταν βρεθεί στο περιήλιο, ο κομήτης, διαμέτρου 20 έως 30 περίπου χιλιομέτρων αλλά με μια ουρά που φτάνει ακόμα και το ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα σε μήκος, θα αρχίσει να «χάνει» μέρος του πάγου και της αστρικής σκόνης του, αφήνοντας το ορατό ίχνος της ουράς του στον ουρανό. «Όσο πιο κοντά βρίσκεται στον Ήλιο, τόσο πιο φωτεινός θα είναι, επιτρέποντάς μας έτσι τη λεπτομερή καταγραφή του φαινομένου», δήλωσε στο BBCoΜαρκΜπέιλι, αστρονόμος στο αστεροσκοπείο Άρμαχ της Βόρειας Ιρλανδίας.

Αν και ο κομήτης θα είναι ορατός στην Ελλάδα τουλάχιστον μέχρι την ερχόμενη Τετάρτη, πάντα μετά τη δύση του Ηλίου, οι αστρονόμοι σημειώνουν ότι απαραίτητη προϋπόθεση για τον εντοπισμό του είναι ο καθαρός ουρανός και τα μικρά επίπεδα φωτορρύπανσης, μακριά δηλαδή από εστίες έντονου φωτισμού. «Τα ιδανικά σημεία παρατήρησης είναι σε απόσταση από πόλεις, ίσως σε κάποιο βουνό ή στην εξοχή που δεν υπάρχουν φώτα», εξηγεί ο κ. Μπέιλι. «Κοιτώντας χαμηλά στον ορίζοντα, κάτω ή λίγο αριστερά από τη Σελήνη, δε θα δυσκολευτείτε να τον εντοπίσετε», συμπληρώνει ο ίδιος.

Μετά τις 15 Μαρτίου, καθώς ο κομήτης θα απομακρύνεται από τη Γη, θα φαίνεται ψηλότερα στον ορίζοντα και θα είναι ορατός μόνο με τηλεσκόπιο.

Που να κοιτάξετε
Ο κομήτης αύριο θα βρίσκεται λίγο πιο πάνω από τον ορίζοντα, μετά τη δύση του Ηλίου, κάτω ή λίγο αριστερά από τη Σελήνη. Θα είναι ευδιάκριτος, σαν αστέρι που λαμπυρίζει στον ουρανό και πιθανόν να διακρίνεται ακόμα και η χαρακτηριστική «κόμη» του, δηλαδή η ουρά του.


Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

Βατικανό online




Μπορεί ο «Κώδικας Ντα Βίντσι», το ευπώλητο βιβλίο που έγινε μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία, να παρουσίαζε τη βιβλιοθήκη του Βατικανού ως ένα άδυτο που κρύβει μυστικά αιώνων, οι υπεύθυνοί της όμως αποφάσισαν να επιτρέψουν την πλήρη ψηφιοποίησή της.


Τουλάχιστον 40 εκατομμύρια σελίδες βιβλίων, 80.000 χειρόγραφα και χιλιάδες άλλα έγγραφα θα διατίθενται μέσω του Διαδικτύου σε οποιονδήποτε θέλει να τα μελετήσει. Για πρώτη φορά σπάνια χειρόγραφα, μερικά από τα οποία χρονολογούνται από τον 4ο μ.Χ. αιώνα, όπως η Βίβλος στα ελληνικά, συγγράμματα που αναφέρονται σε αρχαίους Έλληνες συγγραφείς και φιλοσόφους θα βγουν από τις προστατευτικές προθήκες τους και θα αποκτήσουν ψηφιακή υπόσταση.


«Η γενική αντίληψη είναι ότι η βιβλιοθήκη του Βατικανού είναι ένα σκοτεινό υπόγειο που κρύβει φοβερά μυστικά», σχολίασε ο Τίμοθι Γιάντζ, εκ των υπευθύνων της και συμπλήρωσε: «Σίγουρα οι ταινίες και τα βιβλία βοήθησαν σε αυτό, ο σκοπός της όμως στην πραγματικότητα είναι να διαφυλάσσει και να προάγει την πολιτιστική κληρονομιά και τη γνώση που συσσωρεύθηκε εδώ και αιώνες στα ράφια της».


Η διαδικασία ψηφιοποίησης δεν είναι απλή, όπως σημειώνει ο Μικέλε Λιμπεράτο, ιδιοκτήτης της εταιρείας που έχει αναλάβει το τιτάνιο αυτό έργο: «Έχουμε χρέος να εξασφαλίσουμε ότι μια από τις αρχαιότερες βιβλιοθήκες παγκοσμίως θα γίνει κτήμα όλης της ανθρωπότητας». Αν και ο ίδιος δε θέλησε να μπει σε λεπτομέρειες για το πόσο θα διαρκέσει η ψηφιοποίηση, ούτε φυσικά για το κόστος της, εκτιμάται ότι η διαδικασία θα απαιτήσει τουλάχιστον μια δεκαετία.


Την ίδια ώρα πάντως, οι λάτρεις του ανεξήγητου και των συνωμοσιών επιμένουν ότι το Βατικανό έχει ήδη φροντίσει να κρύψει όλα εκείνα τα χειρόγραφα, τα βιβλία και τα συγγράμματα που θα έθεταν σε κίνδυνο την υπόστασή του και σημειώνουν χαρακτηριστικά ότι η ψηφιοποίηση της βιβλιοθήκης ανακοινώθηκε μόλις ο Πάπας Βενέδικτος παραιτήθηκε, ενώ είχε συζητηθεί εδώ και μια δεκαετία, αφήνοντας τον απαραίτητο χρόνο στους εξ απορρήτων του Βατικανού να απομακρύνουν τους τόμους που ήθελαν.

Πέμπτη 7 Μαρτίου 2013

Ρούπελ: Το οχυρό που σταμάτησε και τη‭… ‬μνήμη



Ρεπορτάζ της Λενδιάννας Αλατίνη που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή‭ ‬4‭ ‬Απριλίου‭ ‬2008 στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΦΩΤΟ:‭ ‬Χρήστος Κισσατζεκιάν




Ξεχασμένα σήμερα το Ρούπελ και η Ιστορία που έγραψαν οι ήρωές του στο Β’Παγκόσμιο Πόλεμο

Υστερα από αρκετές ώρες ανασκαφών άρχισαν να φαίνονται τα πρώτα σημάδια.‭ ‬Καθώς προχωρούσαμε βρήκαμε υπολείμματα από ένα άρβυλο και λίγο πιο μετά ένα μηριαίο οστούν.‭ ‬Ημουν πλέον σίγουρος ότι εδώ ήταν αυτό που ψάχναμε.‭ ‬Συνεχίσαμε κατεβαίνοντας πιο βαθιά,‭ ‬βρίσκοντας διάφορα οστά,‭ ‬τα οποία αντιστοιχούσαν σε δύο ανθρώπους.‭ ‬Δεν βρέθηκε κρανίο παρά μόνο η κάτω σιαγόνα ενός με πέντε δόντια.‭ 

«Δυστυχώς η σημερινή γενιά αγνοεί την ιστορία της‭ ‬6ης Απριλίου‭ ‬1941,‭ ‬τότε που‭ ‬180‭ ‬εκατομμύρια πολεμούσαν τα‭ ‬8‭ ‬των Ελλήνων‭» ‬του Ρούπελ‭»‬.‭ ‬Ετσι έζησε την αναζήτηση μερικών από τους ανθρώπους που πολέμησαν στο οχυρό Ρούπελ,‭ ‬στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα,‭ ‬ο ταγματάρχης κ.‭ ‬Ηλίας Κοτρίδης.

Εχοντας διοικήσει το Ρούπελ κατά τα έτη‭ ‬1993-1997‭ ‬και νιώθοντας υπερήφανος για την ιστορία της μάχης του οχυρού,‭ ‬ήρθε σε επαφή με ζώντες πολεμιστές και μέσα από τις αφηγήσεις τους κατάφερε να εντοπίσει την ακριβή θέση της πυροβολαρχίας Κρακόρ,‭ ‬ενός από τα πυροβόλα της καθώς και τα διασκορπισμένα οστά‭ ‬4-5‭ ‬πολεμιστών.
Ολα ξεκίνησαν από μια πληροφορία ενός κατοίκου,‭ ‬ότι μέσα σε μια χαράδρα βρισκόταν ένα‭ «‬κανόνι‭»‬.‭ ‬Επειτα από έρευνες ημερών ο κ.‭ ‬Κοτρίδης κατάφερε να βρει ένα κατεστραμμέ-νο πυροβόλο,‭ ‬το οποίο σήμερα είναι τοποθετημένο μπροστά από το μνημείο του Ρούπελ.
‭«‬Η ανέρευση του πυροβόλου μ‭’ ‬έκανε να ασχοληθώ ακόμα περισσότερο με την ιστορία του οχυρού.‭ ‬Στις‭ ‬10‭ ‬Απριλίου‭ ‬2001,‭ ‬μετά από πολλές μελέτες και έρευνες,‭ ‬εντόπισα την ακριβή θέση της πυροβολαρχίας καθώς και τα κτίσματα μέσα στα οποία βρίσκονταν τα πυροβόλα.‭ ‬Το ανέφερα στη νέα Διοίκηση του‭ ‬68‭ ‬ΣΠ και με τη βοήθεια του Δήμου Σιδηροκάστρου,‭ ‬που μας διέθεσε σκαπτικό μηχάνημα,‭ ‬ξεκινήσαμε τις ανασκαφές‭»‬.
Οι εργασίες εκσκαφής συνεχίστηκαν μέχρι τον Ιούνιο εντός ενός τούνελ που οδηγούσε στο οχυρό.‭ «‬Οσο πέρναγε ο καιρός ασχολούμουν όλο και πιο εντατικά με την έρευνα.‭ ‬Είχα βρει ήδη κάποια οστά και προσωπικά αντικείμενα των στρατιωτών που σκοτώθηκαν εκεί.‭ ‬Αυτό μ‭’ ‬έκανε να συνεχίσω την έρευνα με περισσότερο ζήλο.‭ ‬Ηξερα ότι κάτι θα έβρισκα.‭ ‬Ευτυχώς το ένστικτό μου με δικαίωσε‭»‬.
Πού βρίσκονται όμως σήμερα όλα αυτά τα ευρήματα‭; ‬Ποιοι ήταν οι ήρωες που βρέθηκαν μετά από τόσα χρόνια‭; ‬Οσον αφορά τα προσωπικά αντικείμενα αυτών των ανθρώπων είναι όλα στο μουσείο του Ρούπελ.‭ ‬Τα οστά πάλι έχουν ενταφιαστεί στο στρατιωτικό νεκροταφείο Σιδηροκάστρου,‭ ‬χωρίς όμως να έχει πραγματοποιηθεί έως σήμερα έλεγχος DNA.
Η επέτειος
Μια επέτειος που πρέπει να γνωρίζει ο ελληνικός λαός είναι της‭ ‬6ης Απριλίου,‭ ‬όταν λιγοστές ελληνικές δυνάμεις αποφάσισαν να υπερασπιστούν τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα απέναντι στη γερμανική λαίλαπα.‭

‬Ανάμεσα λοιπόν στο πλήθος των εθνικών μας επετείων μπορεί να έχει εξέχουσα θέση η‭ ‬25η Μαρτίου για την απόκτηση της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας της χώρας και η‭ ‬28η Οκτωβρίου που συμβολίζει τους υπέρτατους αγώνες στους οποίους αποδύθηκε η νεότερη Ελλάδα για να κρατήσει αυτή την ελευθερία,‭ ‬αλλά δεν θα πρέπει να λησμονηθεί και αυτή η ημερομηνία.
‭«‬Δυστυχώς η σημερινή γενιά αγνοεί την ιστορία της‭ ‬6ης Απριλίου‭ ‬1941,‭ ‬τότε που‭ ‬180‭ ‬εκατομμύρια πολεμούσαν τα‭ ‬8‭ ‬των Ελλήνων‭»‬,‭ ‬λέει ο κ.‭ ‬Κοτρίδης και συνεχίζει:‭
«‬Hθελα μέσα από τις έρευνες και ανασκαφές στους χώρους του οχυρού αλλά και τη συγγραφή του βιβλίου μου‭ “‬Ρούπελ-Αναμνήσεις των πρωταγωνιστών‭” ‬να κάνω γνωστή την ανδρεία,‭ ‬τον ηρωισμό και τη θυσία αυτών των ανθρώπων.
Η ομολογία άλλωστε αυτού που κατέκτησε όλη την Ευρώπη ότι‭ “…‬απ‭’ ‬όλους τους αντιπάλους μας ο Ελληνας στρατιώτης στο Ρούπελ πολέμησε με απαράμιλλο θάρρος και μέγιστη περιφρόνηση προς το θάνατο‭…” ‬επιβεβαιώνει την αξία αυτών των ανθρώπων και της συγκεκριμένης επετείου‭»‬.
‭(‬Το βιβλίο‭ «‬Ρούπελ-Αναμνήσεις των πρωταγωνιστών‭» ‬μπορείτε να το βρείτε στα τηλέφωνα‭ ‬2321964916‭ – ‬6944148026‭)
«Δεν θα ξεχάσω ποτέ‭»…
Ο ταγματάρχης κ.‭ ‬Ηλίας Κοτρίδης λέει:‭ «‬Είχα την τιμή να υπηρετήσω το ηρωικό οχυρό.‭ ‬Μου δόθηκε η ευκαιρία να το‭ ‬γνωρίσω από κοντά και να μελετήσω την ιστορία του μέσα από διάφορα αναγνώσματα αλλά και από τις αναμνήσεις που μου μετέφεραν εκδρομείς.‭ ‬Δε ν θα ξεχάσω ποτέ ένα περιστατικό που πάντα με συγκινεί.
Το Μάιο του‭ ‬1995‭ ‬ήρθε στο Ρούπελ ένα άτομο με ειδικές ανάγκες.‭ ‬Αφού άκουσε προσεκτικά την ενημέρωση σχετικά με την ιστορία της περιοχής,‭ ‬με πλησίασε και μου ζήτησε να τον πάω στο ύψωμα‭ “‬Μολών Λαβέ‭”‬.
Oταν φτάσαμε,‭ ‬μας ζήτησε να τον κατεβάσουμε από το αναπηρικό καροτσάκ ι.‭ ‬Κάθισε στ ο χώμα,‭ ‬έσκυψε,‭ ‬το φίλησε και άρχισε να κλαίει.‭ ‬
Μέσα από το κλάμα του αναφώνησε‭ “‬Δεν πειράζει‭”‬.‭ ‬Είχα σαστίσει.‭ ‬Χίλιες σκέψεις πέρασαν από το μυαλό μου.‭ ‬Ξαφνικά με κοίταξε κατάματα και μου είπε δείχνοντας με το χέρι του ένα γκρεμισμένο κτίριο.‭ “‬Εκεί άφησα και τα δυο μου πόδια.‭ ‬Αλλά δεν πειράζει.‭ ‬Τα έδωσα για την πατρίδα.‭ ‬Xαλάλι της‭”‬.
Μέχρι και σήμερα στα αφτιά μου αντηχούν αυτές οι λέξεις.‭ ‬Λέξεις που πραγματικά σε κάνουν να νιώθεις περήφανος που είσαι Ελληνας‭»‬.
Οι αριθμοί:
2‭ ‬χιλιόμετρα από την ελληνοβουλγαρική μεθόριο,‭ ‬στα δυτικά πρανή του όρους Aγκιστρο
111.540.000‭ ‬το κόστος κατασκευής σε δραχμές,‭ ‬σε τιμές του‭ ‬1939
‬123‭ ‬επιφανειακά έργα
‬1.849‭ ‬μέτρα υπογείων συγκροτημάτων,‭ ‬καταφυγίων και αποθηκών
 ‬4.251‭ ‬μέτρα στοών συγκοινωνίας/
‬74‭ ‬χιλιόμετρα μήκος εξωτερικών υδραγωγείων
‬14.500‭ ‬μέτρα εσωτερικών
‬27‭ ‬αξιωματικοί και‭ ‬950‭ ‬οπλίτες πολέμησαν



Ο κληρωτός Σάββας Πολίτης παρουσιάστηκε στις‭ ‬20‭ ‬Οκτωβρίου‭ ‬1939.‭
H σημαία του Ρούπελ θυμίζει την αυταπάρνηση των πολεμιστών.‭




«‬Στον πόλεμο όποιος φοβάται πεθαίνει πρώτος‭»
Μιλάει ο‭ ‬90χρονος‭ ‬κ.‭ ‬Σάββας Πολίτης,‭ ‬ένας από τους επιζήσαντες ήρωες του Ρούπελ‭ «‬Στις‭ ‬20‭ ‬Οκτωβρίου‭ ‬1939‭ ‬κατατάχθηκα κληρωτός στο Σύνταγμα Σκαπανέων.‭ ‬Εκπαιδεύτηκα σε αυτό και με ρίξανε στη Διμοιρία Προβολέων.‭
Στις‭ ‬23‭ ‬Απριλίου‭ ‬1940‭ ‬μας ανακοίνωσαν ότι αργά το βράδυ θα φεύγαμε με τελικό προορισμό τις Σέρρες.‭ ‬Από εκεί πήγαμε με τα πόδια στο Μπέλλες,‭ ‬στο Λόχο Πετριτσίου και σ τη συνέχεια πάλι με τα πόδια στο Σιδηρόκαστρο.
Μόλις φτάσαμε εκεί,‭ ‬αφού μας μοιράσανε ανά‭ ‬7‭ ‬στα οχυρά,‭ ‬ο φρούραρχος μας έβαλε όλους φυλακή γιατί λέει‭… ‬αργήσαμε.‭ ‬Ενα βράδυ,‭ ‬δεν προχωρούσαμε ποτέ ημέρα,‭ ‬ήρθαν δυο συνάδελφοι και μας πήραν.‭
Ξεκινήσαμε πάλι με τα πόδια,‭ ‬αυτή τη φορά πηγαίναμε στο Ρούπελ.‭ ‬Τον Αύγουστο του‭ ‬1940‭ ‬μας ζήτησαν να κάνουμε μια άσκηση,‭ ‬μέσα στο Ρούπελ,‭ ‬για να δούνε την ετοιμότητα των οχυρών.‭ ‬Μείναμε εκεί μέσα αποκλεισμένοι‭ ‬15‭ ‬ολόκληρες μέρες.‭ ‬Οταν μας έβγαλαν έξω ήμασταν άρρωστοι από την υγρασία και την κλεισούρα.
Ηταν πέντε το πρωί στις‭ ‬6‭ ‬Απριλίου‭ ‬1941‭ ‬όταν ακούσαμε πυροβολισμούς και κανονιές.‭ ‬Αμέσως σήμανε συναγερμός.‭
Ανεβήκαμε πάνω στο έργο,‭ ‬στο κέντρο της Ουσίτας.‭ ‬Πήραμε από ένα μάλινχερ και αρχίσαμε να χτυπάμε τους Γερμανούς.‭ ‬Εν τω μεταξύ οι Γερμανοί μας χτυπούσαν με όλες τους τις δυνάμεις.‭
Με την αεροπορία,‭ ‬με τα άρματα μάχης,‭ ‬με το πεζικό.‭ ‬Μόλις φθάσανε στα πρώτα σύρματα τα κόψανε με μια ψαλίδα.‭ ‬Τους αφήσαμε,‭ ‬δεν ρίξαμε.‭ ‬Προχωρήσανε στη δεύτερη σειρά.‭ ‬Κάναμε το ίδιο.‭
Οταν έφτασαν στην τρίτη σειρά,‭ ‬δεν πρόλαβαν να κάνουν τίποτα.‭ ‬Τους κατατροπώσαμε.‭ ‬Γέμισε ο τόπος πτώματα.‭ ‬Εγώ ήμουν σ το έργο με τον προβολέα των‭ ‬90‭ ‬εκατ.‭ (‬τον χρησιμοποιούσαμε για να τυφλώνουμε με το φως τον εχθρό‭)‬.‭ ‬Οι επιδρομές των στούκας ήταν αδιάκοπες.‭
Ξαφνικά ήρθε ένα τεράστιο βλήμα και έσπασε τον προβολέα.‭ ‬Τα τσιμέντα ανοίξανε από τα αέρια.‭ ‬Ευτυχώς προλάβαμε και φύγαμε.
Την επόμενη μέρα το Πεζικό και η Αεροπορία συνέχιζαν να μας χτυπούν.‭ ‬Εστειλαν και αλεξιπτωτιστές,‭ ‬οι οποίοι έριχναν σακουλάκια με φώσφορο και έψαχναν να βρουν τα πυροβόλα μας.‭ ‬Εριξαν πάνω από‭ ‬40‭ ‬βόμβες προσπαθώντας να καταστρέψουν τα κανόνια μας.‭
«Eτσι σκότωσα έναν ελεύθερο σκοπευτή.‭ ‬Μας είχε ρημάξει,‭ ‬αν δεν το έκανα,‭ ‬κάποια στιγμή θα με σκότωνε‭»
Η‭ ‬41η βρήκε την πυροβολαρχία μας και τους τίναξε όλους στον αέρα.‭ ‬Την τρίτη ημέρα από τα αέρια των βλημάτων έβρεχε κοκκινόχωμα.‭
Οι Γερμανοί δεν σταμάταγαν λεπτό να μας βομβαρδίζουν.‭ ‬Εκείνη τη μέρα σώθηκα ως διά μαγείας.‭ ‬Ημουν στο έργο μου όταν άκουσα θόρυβο από βόμβες.‭ ‬Νόμιζα ότι είχαν σπάσει τα αντιαρματικά κωλύματα και βγήκα έξω για να δω.‭
Μια,‭ ‬δυο,‭ ‬έσκασε μια βόμβα δίπλα μου,‭ ‬δεν φαντάζεσαι έναν τεράστιο λάκκο που άνοιξε.‭ ‬Αμέσως ήρθαν οι συνάδελφοι και μου έφεραν ένα μάλινχερ για να χτυπήσουμε τους Γερμανούς.‭ ‬Ακόμα και σήμερα που είμαι‭ ‬90‭ ‬χρονών κάνω το σταυρό μου που δεν έπαθα τίποτα.‭
Ηταν βλακεία μου να βγω μόνος και ακάλυπτος εκεί έξω,‭ ‬αλλά εκείνη την ώρα δεν σκέφτεσαι τίποτα.‭ ‬Στον πόλεμο όποιος φοβάται πεθαίνει πρώτος.‭ ‬Σκοτώνεις τον άλλον για να μη σε σκοτώσει εκείνος.‭ ‬Ετσι σκότωσα έναν ελεύθερο σκοπευτή.‭ ‬Μας είχε ρημάξει,‭ ‬αν δεν το έκανα,‭ ‬κάποια στιγμή θα με σκότωνε.
Την τέταρτη μέρα το πρωί ήρθαν οι Γερμανοί για τη συνθηκολόγηση.‭ ‬Ο Δουράτσος δεν το πίστευε.‭ ‬Τηλεφώνησε στη μεραρχία στο Σιδηρόκαστρο και του το επιβεβαίωσαν.‭ ‬Τους ζήτησαν να παραδώσει το οχυρό.‭
Χτύπησε η σάλπιγγα,‭ “‬παύσατε πυρ‭”‬.‭ ‬Μαζευτήκαμε καθένας στο λόχο του και πήγαμε μόνοι μας πρώτα στο Σιδηρόκαστρο και μετά στο στρατόπεδο στις Σέρρες.‭ ‬Οι Γερμανοί στρατιώτες δεν μας πείραξαν,‭ ‬μας σεβάστηκαν‭»‬.

Ο χορευτής των Μπολσόι με το βιτριόλι



Ένας αρχιχορευτής των μπαλέτων Μπολσόι στη Μόσχα είναι, σύμφωνα με τις αστυνομικές αρχές, ο άνθρωπος που ευθύνεται για την επίθεση με θειϊκό οξύ στον καλλιτεχνικό διευθυντή του παγκόσμιας φήμης θεάτρου Σεργκέι Φίλιν.

Ο Πάβελ Ντμιτριτσένκο, ιθύνων νους και ηθικός αυτουργός της εγκληματικής πράξης κρατείται μαζί με δύο συνεργούς του, καθώς και οι τρεις ομολόγησαν ότι πραγματοποίησαν την ενέργεια που τραυμάτισε σοβαρά στο πρόσωπο τον 42χρονο Φίλιν στις 17 Ιανουαρίου. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής των Μπολσόι νοσηλεύθηκε στη Γερμανία και υποβλήθηκε σε λεπτές χειρουργικές επεμβάσεις, έτσι ώστε να αποκατασταθεί, στο μέτρο του δυνατού, η όρασή του και να επουλωθούν τα εγκαύματα στο πρόσωπό του.

Η υπόθεση αυτή έχει συγκλονίσει τη ρωσική κοινή γνώμη, επειδή το Θέατρο Μπολσόι αποτελεί ένα από τα πλέον διάσημα του είδους του και χιλιάδες τουρίστες από όλο τον κόσμο συρρέουν στη Μόσχα για να παρακολουθήσουν κάποια από τις παραστάσεις του, πολλές από τις οποίες στη συνέχεια «ανεβαίνουν» και σε άλλες πόλεις, όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και η Νέα Υόρκη. «Η επίθεση με οξύ αποκάλυψε τις μηχανορραφίες, τη δίψα για εξουσία και τα ταπεινά ένστικτα πολλών καλλιτεχνών, που καλύπτονται από τη λάμψη της φήμης των Μπολσόι, με αποτέλεσμα η κοινή γνώμη να θέλει να μάθει και την παραμικρή λεπτομέρεια» αναφέρει χαρακτηριστικά στη διαδικτυακή της έκδοση η εφημερίδα «Moscow Times».

Ο Ντμιτριτσένκο κατηγορείται ότι σχεδίασε την επίθεση και χρησιμοποίησε έναν οδηγό, τον Αντρέι Λιπάτοφ, για το όχημα διαφυγής και έναν «εκτελεστή» τον Γιούρι Ζαρούτσκι, ο οποίος ανέλαβε να περιλούσει τον άτυχο Φίλιν με το καυστικό υγρό. Ο ίδιος ο Ντμιτριτσένκο θεωρείται ότι βρισκόταν σε κοντινή απόσταση, για να δει με τα μάτια του την επίθεση. «Έχουμε στη διάθεσή μας τις βιντεοσκοπημένες ομολογίες των τριών» αναφέρει η αστυνομία σε ανακοίνωσή της και συμπληρώνει: «Οι έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη, έτσι ώστε να διαλευκανθούν όλες οι παράμετροι της επίθεσης».

Τα αίτια
Ο ηθικός αυτουργός της επίθεσης εργαζόταν από το 2002 και ήταν ένας από τους ελάχιστους άνδρες αρχιχορευτές των Μπολσόι, με ειδίκευση στους ρόλους των «κακών». Ερμήνευσε πρόσφατα τον Ιβάν τον Τρομερό στο ομώνυμο έργο του Σεργκέι Προκόφιεφ, έχει υποδυθεί τον μάγο Φον Ρόθμπαρτ στη Λίμνη των Κύκνων, ενώ θεωρείται ένας από τους πλέον ικανούς καλλιτέχνες του χώρου του τα τελευταία έτη.

Στις ημέρες που ακολούθησαν την επίθεση πολλά σενάρια είδαν το φως της δημοσιότητας, με τις υποψίες αρχικά να εστιάζονται σε άλλα πρόσωπα, καθώς άρχισε ένας υπόγειος «πόλεμος» αλληλοκατηγοριών και φημών.

Αν και δεν έχει ακόμα επιβεβαιωθεί, οι πρώτες πληροφορίες που διέρρευσαν από την αστυνομία, αναφέρουν ότι η ερωμένη του Ντμιτριτσένκο, μπαλλαρίνα Ανγκελίνα Βορόντσοβα είχε πέσει σε δυσμένεια, όταν συγκρούστηκε με τον Φίλιν σχετικά με τη συμμετοχή της σε κάποια παράσταση.

ΒΟΧ Το ιστορικό της επίθεσης
Επιστρέφοντας στο σπίτι του στις 17 Ιανουαρίου, ο Φίλιν δέχθηκε επίθεση από έναν μασκοφόρο, ο οποίος του έριξε το θειϊκό οξύ, με αποτέλεσμα να υποστεί σοβαρές βλάβες στα μάτια του, το πρόσωπό του και το λαιμό του. Από την πρώτη στιγμή το θύμα κατέθεσε στις αρχές ότι ο θύτης βρισκόταν στο επαγγελματικό του περιβάλλον, καθώς είχε κατά το παρελθόν συγκρουστεί δημοσίων με πολλά στελέχη των Μπολσόι, είτε για τη διανομή των ρόλων, είτε για τον απόλυτο χαρακτήρα του, σύμφωνα με τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

Η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή πάντως, αν και επίζηλη, φαίνεται ότι αποδεικνύεται και κακότυχη. Ο προκάτοχος του Φίλιν είχε εξαναγκαστεί σε παραίτηση, όταν διέρρευσαν φωτογραφίες από προσωπικές του στιγμές, γεγονός για το οποίο είχε κατηγορήσει συνεργάτες του που επιβουλεύονταν τη θέση του, μεταξύ των οποίων και ο Φίλιν.

ΒΟΧ Μπολσόι
Το Θέατρο Μπολσόι στα ρωσικά σημαίνει «Μεγάλο Θέατρο» και ιδρύθηκε το 1776. Σήμερα διαθέτει περισσότερους από 200 χορευτές, περιοδεύει παγκοσμίως και το καλοκαίρι θα βρίσκεται στο Λονδίνο για σειρά παραστάσεων. Τα Μπολσόι έχουν φιλοξενήσει ιστορικές πρεμιέρες έργων, ενώ οι πιο γνωστοί χορευτές έχουν περάσει από τη σκηνή του. Τα σκάνδαλα πάντως δεν είναι άγνωστα στο Ναό της Τέχνης: Η ανακαίνισή του κόστισε σχεδόν 1,1 δις δολάρια, με τον εργολάβο να τριπλασιάζει το κόστος, τα εισιτήριά του διατίθενται στη μαύρη αγορά με τη βοήθεια της πανίσχυρης μαφίας, ενώ η Αναστασία Βολότσκοβα, πρώην αρχιμπαλλαρίνα των Μπολσόι, χαρακτήρισε το Θέατρο ως ένα «μεγάλο πορνείο», καθώς οι χορεύτριες εξαναγκάζονται να υποκύπτουν στις ερωτικές επιθυμίες των διευθυντικών στελεχών του, προκειμένου να εξασφαλίσουν την εύνοιά τους και έναν καλύτερο ρόλο σε κάποια παράσταση.